Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - عضو اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه دلار 4200 تومانی باید از اقتصاد حذف شود، گفت: نظام چند نرخی ارز آسیب‌های زیادی را به کشور و مردم وارد خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، محمود نجفی عرب عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در گفت وگو با ایبِنا تصریح کرد: اختصاص دلار 4200 تومانی به بخش دارو و تجهیزات پزشکی جز اینکه یارانه‌ای برای واردات و به نفع سوداگران و قاچاقچیان باشد عایدی دیگری ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: عمده بازار دارو از محصولات داخلی تامین می شود و دلار 4200 تومانی به مواد اولیه داروها اختصاص می‌یابد که سهم حدود 35 درصدی می‌شود. یعنی بخش‌های دیگر تولید دارو از ارزهای نیمایی یا آزاد استفاده می‌کنند اما این در حالی است داروهای ساخته شده وارداتی تماما با دلار 4200 تومانی وارد می‌شوند که این امر یارانه‌ای به واردات است.
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: این اتفاق از لحاظ عقلانی و منطقی با شعار جهش تولید مغایر است. در این شرایط بزرگترین مشکل ما قاچاق معکوس کالا خواهد بود چرا که قیمت محصول وارداتی به ایران به صرفه تر از قیمت محصول مشابه در کشورهای اطراف است بنابراین افراد سودجو و سوداگران نسبت به خروج غیرقانونی آن از کشور اقدام می‌کنند. نمونه بارز این امر انسولین Pen است که امسال با اینکه بیش از هر سال هم واردات داشتیم اما با کمبود آن در کشور مواجه شدیم.
نجفی عرب با اشاره به حذف دلار 4200 تومانی از اقتصاد اظهار کرد: در حوزه سلامت با توجه به اینکه پوشش بیمه‌ای اکثریت جامعه را در بر می‌گیرد به راحتی می‌توان مابه‌التفاوت نرخ ارز ناشی از حذف دلار 4200 تومانی را به انتهای زنجیره منتقل کنیم تا سود آن به طور مستقیم نصیب مردم شود.
وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت ناشی از این اتفاق گفت: برخی شنیده ها حاکی از این است که در صورت حذف دلار 4200 تومانی، دارو استثنا خواهد بود و همچنان مشمول این ارز می شود اما این در حالی است که تنها در این بخش می توان به راحتی آثار را جبران کرد. در این شرایط باید از لحاظ قانونی اطمینان پیدا کرد که دولت مابه التفاوت را یا به بیمه ها می پردازد یا برای مدیریت بهتر در اختیار وزارت بهداشت قرار می دهد.
به گفته عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در حال حاضر و با وجود دلار 4200 تومانی، شرایط خوبی را در بخش سلامت شاهد نیستیم چرا که معتقدیم خسارت و آسیب این دلار ارزان قیمت به مراتب بیشتر از حذف آن از اقتصاد است. با حذف دلار 4200تومانی فقط باید یک اطمینان و قانون محکمی وجود داشته باشد که دولت همواره مکلف به پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز به مردم خواهد بود.
همچنین نجفی عرب در بخش دیگری از سخنان خود درباره تامین واکسن کویید 19 ضمن تاکید براینکه جای نگرانی درباره دریافت واکسن وجود ندارد، اظهار کرد: هم در بخش داخلی پیشرفت های خوبی داریم و هم اینکه برای خرید واکسن خارجی اقدام شده است. وی گفت: استانداردهای تولید دارو و ساخت واکسن در ایران بعضا از استانداردهای جهانی نیز سختگیرانه تر است و می توان اطمینان خوبی به واکسن تولیدی خودمان داشت چرا که ما سال هاست جزو تولیدکنندگان واکسن های مختلف هستیم و موفقیت های بسیاری داشته ایم. نجفی عرب ادامه داد: البته واکسن آنفلوآنزا موضوع متفاوتی دارد و اینکه این مورد را تولید نکردیم دلایل اقتصادی دارد که به عبارت دیگر واردات آن به صرفه تر از تولید آن در داخل است چرا که معمولا در شرایط عادی به حدود 2.5 میلیون واکسن آنفلوآنزا نیاز داریم.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دلار 4200 تومانی حذف دلار 4200 نجفی عرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۱۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۱۶۵ میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی در مازندران

سید اسماعیل هاشمی در نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو ۲۰۲۴ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری با ۹ هزار میلیارد دلار برای مازندران شناسایی شده است، گفت: در همین راستا در سال ۱۴۰۲ مازندران حدود ۱۰ مجوز سرمایه گذاری خارجی در بخش‌های مختلف در استان صادر شده است که ارزش اقتصادی آنها ۱۶۵ میلیون دلار بوده است.

او افزود: شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری در مذاکرات و ایجاد قرارداد‌های مشترک همکاری اقتصادی و تولیدی موثر خواهد بود

هاشمی با اشاره به اینکه رویداد‌های بزرگ اقتصادی به ویژه نمایشگاه‌های بین المللی می‌تواند در ایجاد مراودات اقتصادی و منطقه‌ای نقش بسیار زیادی ایفا می‌کند، گفت: مازندران در سال‌های اخیر در بحث اجرای همایش‌های سرمایه گذاری موفق بوده و هفت همایش سرمایه گذاری برای مازندران اجرایی شده است.

او به نقش سرمایه گذاری خارجی در توسعه استان اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر نمایشگاه‌ها و نشست‌هایی در سطوح بین المللی و مذاکرات با فعالین اقتصادی روسیه و عمان باعث افزایش قرارداد‌های تجاری خارجی در مازندران شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • شناسایی ۷۲۳ فرصت سرمایه گذاری در مازندران
  • صدور ۱۶۵ میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی در مازندران
  • حرکت بازار ارز به سمت ثبات/ نوسان یک یا دو هزار تومانی قیمت دلار طبیعی است
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه امامی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد
  • قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • تشدید روند کاهشی نرخ‌ها در بازار/ دلار بدون خریدار؛ سکه به ۴۰ میلیون تومان رسید
  • صدور الکترونیکی مجوزها بدون نظارت آسیب‌زا می‌شود
  •  چرا دلار سقوط کرد؟