Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-معاون وزیر خارجه کره جنوبی کشورش را برای گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی درباره نفتکش توقیف شده در تنگه هرمز به مقصد تهران ترک کرد.
به گزارش خبرگزای آریا،چویی جونگ کان معاون وزیر خارجه کره جنوبی برای گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی در خصوص نفتکش کشورش که شامگاه دوشنبه در تنگه هرمز توقیف شد، صبح امروز (یکشنبه) کشورش را به مقصد ایران ترک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در این خصوص گزارش کرد، چویی قصد پیوستن به هیأت کره جنوبی را دارد که روز پنجشنبه هفته گذشته برای گفت‌وگو درباره نفتکش توقیف شده در تنگه هرمز وارد تهران شد.
معاون وزیر خارجه کره جنوبی در فرودگاه بین‌المللی «اینچئون» به خبرنگاران گفت که از ایمنی و سلامت خدمه کشتی کره جنوبی اطمینان دارد اما اوضاع را جدی توصیف کرد.
طبق گزارش یونهاپ، این دیپلمات کره جنوبی قصد دارد ضمن بحث درباره موضوع پولهای بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی به واسطه تحریم‌های ایالات متحده، در خصوص آزادی نفتکش‌ و خدمه آن با مقام‌های عالیرتبه وزارت خارجه ایران گفت‌وگو کند.
طبق این گزارش، چویی به خبرنگاران گفت که ایران از کره جنوبی درخواست کرده است که اجازه استفاده از پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی را بدهد و به همین منظور قصد دارد در سفر خود به ایران یک بار دیگر، درخواست ایران در این زمینه را بداند و بررسی کند که سئول چه اقداماتی را می‌تواند در زمینه پول‌های بلوکه شده ایران انجام دهد.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز دوشنبه (15 دی‌ماه/ 4 ژانویه) اعلام کرد یک شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست‌محیطی در خلیج فارس توقیف شده است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که گفته می‌شود شناور مذکور حامل 7200 تن اتانول بوده است. خدمه کشتی از اتباع کشورهای کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هفته گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگاران در ارتباط با هیأتی از کره که گفته می شود وارد تهران شده و مهمان سفیر کره جنوبی است، اظهار داشت: هیأتی که وارد کشورمان شده است بخشی از هیات قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی است که قرار است روز یکشنبه به تهران سفر کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: سفر این هیأت قبل از توقیف کشتی متخلف کره‌ای مورد توافق قرار گرفته و دستور کار اصلی آن مذاکره در مورد چگونگی دسترسی به منابع مالی ایران در کره است.
خطیب زاده روز دوشنبه 15 دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره بدهی کره جنوبی به ایران اعلام کرد که این موضوع به کندی پیش می‌رود و از اتفاقاتی که تاکنون رخ داده رضایتمندی نداریم. وی عنوان کرد: قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی به ایران سفر می‌کند تا با مقامات ما گفت‌وگو کند و امیدواریم خاتمه‌ای باشد به کندی‌هایی که در این مسیر تاکنون وجود داشته است.

معاون وزیر خارجه کره جنوبی : اوضاع پیرامون کشتی توقیف شده جدی است 
معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی پیش از ترک سئول به مقصد تهران گفت که اوضاع پیرامون نفتکش توقیف شده کره ای جدی است.
به گزارش کی بی اس، چوی جونگ کان معاون اول وزیر امورخارجه کره جنوبی صبح امروز (یک شنبه) سئول را طبق یک برنامه ریزی قبلی به مقصد تهران ترک کرد تا با مقامات ایرانی درباره دارایی های بلوکه شده ایران در کره دیدار کند.
وی پیش از آغاز سفر سه روزه خود در جمع خبرنگاران در فرودگاه گفت: از اینکه می دانیم تمام خدمه کشتی ایمن و سلامت هستند، خیالمان راحت است اما اوضاع (پیرامون این کشتی) جدی است.
بنابر این گزارش، چوی امروز از طریق قطر وارد ایران می شود و انتظار می رود با همتای خود و سایر مقامات عالی رتبه وزارت امورخارجه ایران دیدار کند و به هیئت کره جنوبی که پیشتر به تهران رفته است، بپیوندد.
وی همچنین به خبرنگاران گفت: امیدواریم که گفت و گوهای عمیق با مقامات ایران انجام دهیم، چه موضوع کنسولی باشد و چه سایر مسائل مهم بین کره جنوبی و ایران.
معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی افزود: این فرصت خوبی است تا بار دیگر آنچه دولت ایران می خواهد را بشنویم و تشخیص دهیم که ما چه کاری می توانیم در رابطه با پول بلوکه شده (ایران) انجام دهیم و چه کاری را نمی توانیم انجام دهیم .
 نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران صبح روز دوشنبه در بیانیه ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی خبر داد که حامل هفت هزار و 200 تن مواد شیمیایی نفتی بود و به دلیل نقض مکرر پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس متوقف شد.
سفارت کره جنوبی در تهران روز چهارشنبه سلامت هر 20 خدمه این کشتی را مورد تأیید قرار داد.
 باتوجه به برنامه سفر هیات قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی به تهران و بر اساس بازخوانی اخبار منتشر شده در چند روز گذشته از سوی وزارت امور خارجه، طرف ایرانی برای مذاکرات فشرده و عملیاتی برای حل مشکل منابع مالی ایران در کره با هیات قائم مقام وزیر خارجه این کشور از آمادگی کامل برخوردار است.
در عین حال با توجه به نوع برخورد طرف کره جنوبی در آزادسازی منابع مالی ایران در این کشور و براساس فضای رسانه و قرائن موجود پیش بینی می‌شود که ممکن است طرف کره‌ای بخواهد مذاکرات را به سمت مسائل حاشیه‌ای مانند تغییرات در آمریکا یا کشتی توقیف شده کره‌ای هدایت کند که قطعا در این صورت دستاوردی برای کره نخواهد داشت.

ملاقات دیپلمات کره‌ای با عراقچی
قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی که امروز راهی تهران شده قرار است بعدازظهر با عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره دارایی مسدود شده ایران در این کشور به گفت‌وگو بنشیند.
«چویی جونگ کان» قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی که به منظور دیدار و گفت‌‌وگو با مقامات ایرانی درباره بدهی این کشور امروز (یکشنبه) راهی تهران شده، قرار است بعدازظهر امروز با «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کند.
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در خصوص سفر این دیپلمات کره‌ای گزارش کرد، چویی قصد پیوستن به هیأت کره جنوبی را دارد که روز پنجشنبه هفته گذشته برای گفت‌وگو درباره نفتکش توقیف شده در تنگه هرمز وارد تهران شده و قائم مقام وزیر خارجه کره جنوبی در فرودگاه بین‌المللی «اینچئون» به خبرنگاران گفت که از ایمنی و سلامت خدمه کشتی کره جنوبی اطمینان دارد اما اوضاع را جدی توصیف کرد.
یونهاپ همچنین اعلام کرد که این دیپلمات کره جنوبی قصد دارد ضمن بحث درباره موضوع پول‌های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی به واسطه تحریم‌های ایالات متحده، در خصوص آزادی نفتکش‌ و خدمه آن با مقام‌های عالیرتبه وزارت خارجه ایران گفت‌وگو کند.
گفتنی است رایزنی‌های ایران و کره جنوبی برای استفاده ایران از دارایی‌های بلوکه شده‌اش در کره که برخی آن را هفت میلیارد دلار و برخی بیشتر از این مبلغ و حتی تا 9 میلیارد دلار عنوان می‌کنند، در این مدت در جریان بوده است. مبلغی که در ازای خرید میعانات گازی از ایران بوده و از سپتامبر 2018 به بهانه تحریم‌های آمریکا در حساب‌های دو بانک کره‌ای مانده است. آنگونه که پیش از این نیز عنوان شده بود به رغم پیشرفت‌های جزیی در این مسیر، ولی کماکان کره‌ای‌ها اقدامی که رضایت ایران را به همراه داشته باشد اصلا صورت نداده‌اند و همچنان شاهد سنگ اندازی‌های سئول در این مسیر و بهانه تراشی‌های بی اساس به تبعیت از آمریکا بوده‌ایم.
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی دوم آذر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در این باره عنوان کرد که مذاکرات در جریان است و برخی پیشرفت‌ها هم حاصل شده، ولی مشکلات هنوز کاملا مرتفع نشده است. برخی سنگ اندازی‌ها و عدم شناخت‌ها نسبت به تعهدات دولت کره مانع از این کار بوده، البته بانک مرکزی و وزارت بهداشت و نهادها و وزارتخانه‌های مسئول به دقت جلو می‌روند.
در همین خصوص نیز 18 دی ماه منبعی در کره جنوبی به خبرگزاری یونهاپ گفت که ایران با تاکید بر لزوم آزادسازی پول‌های بلوکه شده، خواستار استفاده از 1 میلیارد دلار از این پول‌ها برای خرید تجهیزات پزشکی شده است.

عراقچی: کره جنوبی حق مسدود کردن دارایی ایران را ندارد
در همین خصوص نیز «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه هفته گذشته در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ان.اچ.کی ژاپن در خصوص توقیف نفتکش کره جنوبی در خلیج فارس تأکید کرد که این یک مسئله سیاسی نیست و ارتباطی با وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی ندارد.
وی با یادآوری این نکته که داستان نفتکش موضوع دیگری است و شواهد و اسنادی وجود دارد که نشان می‌دهد این نفتکش باعث آلودگی دریا شده است، تصریح کرد: کره جنوبی حق مسدود کردن دارایی ایران را ندارد. این مسئله‌ مهمی است و قطعا این موضوع را در دیدار با قائم مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی که به زودی به ایران سفر خواهد کرد، مطرح می‌کنم.
گفتنی است، توقیف این نفتکش واکنش‌های مداخله‌جویانه‌ای را از سوی برخی کشورها به همراه داشته است. از جمله وزارت امور خارجه فرانسه در اظهاراتی مداخله‌جویانه از ایران درخواست کرد نفتکش متعلق به کره جنوبی و خدمه آن را فوراً آزاد کند.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در مصاحبه با رویترز مدعی شد: «رژیم ایران، در راستای اخاذی از جامعه بین‌المللی جهت رها شدن از فشار تحریم‌ها همچنان حقوق دریانوردی و آزادی‌های تردد دریایی را تهدید می‌کند. ما نیز همانند کره جنوبی از ایران می‌خواهیم این نفتکش را فوراً آزاد کند.»
«ربکا رباریش» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز به توقیف شناتور نفتکش کره جنوبی واکنش نشان داد و گفت که پنتاگون از این مسئله مطلع است و این وضعیت را تحت نظر دارد.

مذاکره مهم 9 میلیارد دلاری در وزارت خارجه
قرار است مذاکره هیئت کره جنوبی که به تهران آمده،‌ در باره طلب 9 میلیارد دلاری ایران، عصر امروز برگزار و راهی برای برون رفت از بن بست ایجاد شده، گشوده شود.
هیئت کره جنوبی عصر امروز (یکشنبه) در وزارت خارجه پای میز مذاکره خواهد نشست تا در خصوص پرداخت طلب نفتی ایران که به خاطر سنگ اندازی های ترامپ و خروج وی از برجام به بن بست خورده، راهی پیدا کنند.
اگر‌چه از موضوع طلب ایران و بلوکه شدن پول های نفت کشورمان از سوی کره جنوبی بیش از دو سال می‌گذرد و تا 10 روز دیگر هم دونالد ترامپ بر مسند قدرت در آمریکا نخواهد بود؛ اما در آوردن سنگی که درون این چاه انداخته، مشکلات خاض خودش را دارد؛ حالا حتی اگر مردم آمریکا خواستار عزل فوری او باشند یا ترامپیست‌های تندرو با حمله به کنگره پایه‌های دموکراسی این کشور را به لرزه درآورده باشند، همه این‌ها برای کره جنوبی به‌عنوان کشوری محتاط و هراسان به خاطر جریمه شدن از سوی آمریکا و از ‌دست‌دادن منابع مالی، دلیل نمی‌شود که بدهی‌اش را به ایران پرداخت نکند. بین هفت تا 9 میلیارد دلار از محل تجارت ایران با کره جنوبی در این کشور مسدود شده و این اتفاق از آن زمانی رخ داد که دونالد ترامپ، یک سال بعد از خروج از برجام دیگر به هیچ‌یک از مشتری‌های نفت ایران از‌جمله کره جنوبی معافیت تحریمی نداد. این در حالی بود که کره جنوبی بار‌ها تلاش کرد تا این معافیت را دریافت کند؛ اما این اتفاق رخ نداد.
به‌این‌ترتیب مبالغی که از قبل تحریم در این کشور تجارت شده بود، نیز برای ایران غیر قابل دسترسی شد. این اتفاق در حالی رخ داد که بعد از دستیابی به برجام، حجم روابط تجاری ایران با کره به 18 میلیارد دلار هم رسیده بود و سئول یکی از پنج مشتری اول نفت ایران بود. از آنجا که تلاش‌های دیپلماتیک پشت پرده ایران برای آزاد‌کردن این بدهی به نتیجه نرسید، موضوع به رسانه‌ها درز پیدا کرد.
سخنگوی وقت وزارت امور خارجه مبلغ بدهی کره جنوبی را اعلام کرد و مقامات دیگر هم گاه و بی‌گاه از این موضوع گلایه کردند. خرداد گذشته رئیس کل بانک مرکزی نیز برای یافتن راه‌حلی به سئول سفر کرد؛ اما با کوله باری پر از گلایه به تهران بازگشت و حتی افشا کرد که «هم‌اکنون ایران هفت میلیارد دلار در کشور کره جنوبی سپرده دارد که طرف کره‌ای به جای پرداخت سود به این سپرده‌ها، هزینه نگهداری آن را نیز از ما می‌گیرد».
آذر سال گذشته نیز نماینده ویژه رئیس‌جمهور کره جنوبی به تهران آمد تا در این زمینه مذاکراتی داشته باشد؛ اما همه گزینه‌هایی که روی میز گذاشته شد، برای گرفتن مجوز از آمریکا به سئول برده و بعد هم نماینده‌ای به واشنگتن منتقل کرد و باز روز از نو و روزی از نو. آمریکا مجوز نداد و گره کور همچنان باقی ماند. در این مدت نه هیئتی رفت و نه هیئتی آمد؛ اما تلاش‌های دیپلماتیک برای باز‌کردن این گره ادامه داشت.
خرید دارو و تجهیزات پزشکی یکی از گزینه‌های مطرح‌شده از سوی ایران بود که آن هم تنها به مبلغی ناچیز از سوی کره جنوبی پرداخت شد که باز اعتراض ایران را برانگیخت؛ اما آخرین تیر ترکش، پرداخت قسط اول خرید واکسن کرونا از کوواکس بود که حتی کره جنوبی برای این موضوع نیز نیازمند جواب مثبت واشنگتن بود؛ اما جواب واشنگتن از قبل پیدا بود و بی‌معنی‌بودن ادعای تحریم‌نبودن دارو، غذا و تجهیزات پزشکی بیش‌از‌پیش هویدا شد.
اکنون با آمدن هیئتی از کره جنوبی و مذاکره بر سر چگونگی تعامل مالی و دسترسی ایران به پول خود در این کشور، به نظر می‌رسد اندک بارقه‌ای از امید برای بهبود رابطه به چشم می‌خورد. اگرچه شاید توقیف نفتکش کره جنوبی در تنگه هرمز با همه استدلال در خصوص مشکل فنی و زیست محیطی این نفتکش، در روند این مذاکره خلل ایجاد کند؛ اما آنچه هویداست، این است که اگر نفتکش آن‌ها حق دارد به‌سادگی از تنگه هرمز بگذرد و چرخ تجارت این کشور بچرخد، ایران نیز حق دارد به پول نفت خود دسترسی داشته باشد. اگرچه این دو موضوع از هم جدا هستند و حتما در میز مذاکره به طور جداگانه بررسی خواهد شد. سئول برای بهبود رابطه‌اش با ایران بعد از این کج‌رفتاری، باید گام‌های مثبت بیشتری بردارد

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران کره جنوبی خلیج فارس کشتی توقیف شده معاون وزیر خارجه کره جنوبی قائم مقام وزیر خارجه پول های بلوکه شده خبرنگاران گفت وزارت امور خارجه وزیر امور خارجه نفتکش توقیف شده نفتکش کره جنوبی جمهوری اسلامی سخنگوی وزارت میلیارد دلار ایران در کره کره جنوبی کره جنوبی تنگه هرمز کره جنوبی برای گفت وگو کره جنوبی وزارت خارجه دیپلمات کره خارجه ایران کره جنوبی گفت وگو هفته گذشته منابع مالی تهران شده خدمه کشتی شده ایران تهران شد تحریم ها کره ای پول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۶۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان | گفت و گوی مهم برای آتش بس در غزه

به گزارش همشهری انلاین وزارت امور خارجه آمریکا شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن دوشنبه و سه شنبه آینده به عربستان سفر خواهد کرد تا در مورد تلاش های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه با مقامات سعودی گفت‌وگو کند.

در ادامه بیانیه آمده است: وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به عربستان بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری و تلاش برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه تأکید خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد بلینکن در سفر خود به عربستان سعودی در نشست وزیران شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقویت هماهنگی امنیت منطقه ای شرکت خواهد کرد.

کد خبر 847622 برچسب‌ها خبر ویژه ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان بر استمرار همکاری های دو کشور در عرصه های بین المللی تاکید کرد
  • سفر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به ریاض
  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان | گفت و گوی مهم برای آتش بس در غزه
  • تبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی
  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • دیدار و گفت‌‌وگوی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران با نماینده ویژه پوتین
  • رایزنی باقری با نمایندگان ویژه پوتین و شی‌جین‌پینگ
  • معاون وزیر امور خارجه: بریکس در چندجانبه‌گرایی دارای ابتکار عمل است