Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حیدر البرزنجی»، استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی عراق در تشریح رویکرد «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آینده آمریکا در قبال منطقه خاورمیانه به طور کل و کشور عراق به طور خاص در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: به اعتقاد من سیاست خارجی بایدن می‌تواند با سطح سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، تفاوت اساسی داشته باشد، زیرا تفاوت بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در سیاست و رویکرد آنها به سیاست خارجی کاملاً واضح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بایدن در این مورد به ویژه هنگام صحبت از رابطه خود با جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را مطرح کرده و وعده رفع تحریم‌های اقتصادی را داده است. 

البرزنجی گفت: بایدن تاکید کرده است که سیاست خود را در قبال منطقه تغییر خواهد داد. این همان چیزی است که تأثیر آن بر معادلات بین‌المللی در این مقطع مشهود است. به اعتقاد من با وجود بایدن منطقه در تا حدی از تنش‌های فعلی خارج می‌شود.

وی افزود: در بعد نظامی پیش‌بینی نمی شود که بایدن بخواهد در منطقه تحرک جنگی داشته باشد اما در جنبه اقتصادی می‌توان انتظار گشایش اقتصادی نسبی را داشت. در بُعد امنیتی هم می‌توان انتظار داشت که منطقه به سمت ثبات پیش رود نه تشدید تنش، به این دلیل که از یک سو سیاست خارجی ترامپ کاملا متفاوت بود و از سوی دیگر بایدن در داخل آمریکا دارای مشکلاتی چون اقتصادی و بهداشتی است و این موضوع  را به صراحت در برنامه انتخاباتی خود بیان کرد. 

این تحلیلگر سیاسی درباره سیاست‌های بایدن در عراق گفت که به نظر نمی‌رسد پرونده عراق جزء اولویت‌های اصلی رئیس‌جمهوری آینده آمریکا باشد و از این رو نیروهای آمریکایی از عراق خارج خواهند شد و او به همان شیوه «باراک اوباما»، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۱ عمل خواهد کرد.

وی افزود: ممکن است در پرونده عراق برخی متغیرهای سیاسی وجود داشته باشد؛ آنها از طریق انضمام برخی سیاستمداران به جمع خود و تغییر معادله سیاسی در مورد محور مقاومت در عرصه داخلی عراق تلاش خواهند کرد. این کار را بایدن از طریق سیاست و نه از طریق تنش و مقابله مستقیم که شیوه ترامپ بود، انجام خواهد داد.

البرزنجی گفت: طبیعتا سیاست ترامپ نمی‌تواند در عراق و منطقه ادامه یابد و قطعا پایان خواهد یافت، زیرا واقعیت‌های میدانی وجود دارد که نشان می‌دهد سیاست ترامپ در داخل آمریکا یا محافل سیاسی این کشور، بلکه حتی در محافل سیاسی خارجی رضایت‌بخش نبوده و این همان چیزی است که از اظهارات و مواضع بین‌المللی بایدن کاملا مشخص است. بایدن در عراق تجربه دارد. وی به عنوان معاون رئیس‌جمهوری خدمت کرده و نقشه سیاسی عراق را به خوبی می‌داند و با برخی از سیاستمداران نیز ارتباط دارد. بنابراین او شیوه تعامل با این پرونده را بلد است.

وی افزود: البته برخی معتقد هستند که سیاست خارجی آمریکا همواره است. اما این موضع به هیچ وجه واقع‌بینانه نیست، زیرا سیاست خارجی با متغیرهای ناشی از تغییر رئیس‌جمهور آمریکا تفاوت پیدا می‌کند، بنابراین سیاست خارجی ثابتی وجود ندارد و پرونده‌هایی که در جهان و در طول تاریخ اتفاق می‌افتد، گواه این مدعاست.

این تحلیلگر سیاسی درباره احتمال عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق گفت: این موضوع امری اجتناب‌ناپذیر و قطعی است. هنوز بسیاری از نیروهای عراقی با ادامه حضور نیروهای آمریکا در کشور مخالف هستند. بله، تصمیم پارلمان عراق قابل اجرا است. اشکالات نمی‌تواند باشد زیرا یک مخالفت عمومی و مقاومت عمومی در برابر این مسأله وجود دارد. این احتمال وجود دارد که فقط پایگاه آمریکایی «الحریر» در اربیل باقی بماند یا تنها یک پایگاه آمریکایی در غرب یا مرکز عراق به فعالیت ادامه دهد، این موضوع به دلیل مخالفت عمومی و مقاومت سراسری در عراق شدنی است.

وی در پایان درباره آینده عراق در زمان بایدن گفت: من فکر می‌کنم متغیرهایی وجود دارد که در ارزیابی آینده عراق در سایه دولت بایدن می‌توان به آنها اشاره کرد. اولین مورد متغیر سیاسی در داخل عراق است و به انتخابات آینده  وزود هنگام در کشور بستگی دارد. مورد دوم تفاوت کامل رویکرد بایدن از رویکرد ترامپ است. البته بایدن صاحب نظریه تجزیه عراق است که قطعا با توجه به وجود انسجام در داخل عراق این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: عراق منطقه بایدن نیروهای آمریکا سیاست خارجی رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۰۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن تیک تاک را از پرتگاه ممنوعیت یا فروش پرت کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، بایدن بسته لوایح کمک های خارجی را امضا کرد که شامل «قانون حفاظت از شهروندان آمریکایی در مقابل اپلیکیشن های تحت کنترل دشمن خارجی» بود. در واقع لایحه تیک تاک یک روز پس از تصویب در سنا به قانون تبدیل شد.

تیک تاک در بیانیه ای اعلام کرد این قانون را در دادگاه به چالش می کشد که چنین اقدامی ممکن است فروش یا ممنوعیت اپ را به تاخیر بیندازد.

در بخشی از بیانیه آمده است:ممنوعیت تیک تاک غیرقانونی است و این امر را در دادگاه به چالش می کشیم. ما معتقدیم این وقایع و قوانین در واقع واضح هستند و درنهایت ما پیروز خواهیم شد. ما میلیاردها دلار سرمایه گذاری کردیم تا داده های آمریکا و پلتفرم مان را ایمن و عاری از تاثیر و دستکاری خارجی نگه داریم.

این قانون به بایت دنس، مالک تیک تاک حدود یک سال فرصت می دهد تا اپ را به مالکی جدید بفروشد. اگر شرکت نتواند تیک تاک را واگذار کند، در فروشگاه های اپلیکیشن آمریکایی و سرویس های میزبان وب ممنوع می شود.

کد خبر 6088229

دیگر خبرها

  • استعفای دیپلمات آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
  • نگرانی مردم آمریکا از بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری / او احتمالا می میرد!
  • نگرانی آمریکایی ها: بایدن در دوره دوم ریاست جمهوری می میرد
  • نگرانی آمریکایی‌ها: بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری می‌میرد
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • بایدن تیک تاک را از پرتگاه ممنوعیت یا فروش پرت کرد
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا