Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به نقل از مجله تخصصی اخبار فناوری تکنا، سنجابهای زمینی قطبی میتوانند زمستان های سخت و طاقت فرسای زیر دمای صفر درجه را بدون غذا خوردن زنده بماند و اگر این روند تا هشت ماه نیز ادامه یابد، مشکلی برای این جانوران پیش نخواهد آمد. Sarah A. Rice از محققان دانشگاه آلاسکا در اینباره گفته است : خواب زمستانی این موجودات، سخت ترین شرایط زندگی در میان تمامی جانوران محسوب میشود و به قدری به مرگ نزدیک است که بین زندگی و مرگ معلق خواهند ماند و ما در حال حاضر نمیتوانیم دریابیم که این پروسه چگونه انجام میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این مقاله تحقیقاتی سایت techna.news با جستجوی آنچه در درون این سنجابها می گذرد ، محققان اکنون به ایده های بهتری دست یافته اند. مواد مغذی بازیافت شده در اثر فعالیت عضلات به این جانوران کمک میکند تا در خواب زمستانی خود را با سلامت کامل سپری کنند. خانم رایس و همکارانش از طریق متابولیسم طبیعی توانسته اند این موضوع را گزارش دهند.

 

از فصل پاییز تا بهار، سنجاب‌های زمینی قطبی پس از احساس حالت بی‌حالی شدید به خوابی زمستانی می‌روند. در یک آزمایش شبیه‌سازی‌شده انیمیشنی، سنجاب‌ها هر دقیقه فقط یک بار نفس می‌کشند و قلب آنها در هر دقیقه 5 بار می‌تپد. هر دو یا سه هفته یک بار، سنجاب‌ها حدوداً 12 تا 24 ساعت علائم حیاتی‌شان بر می‌گردد، دمای بدنشان بالا می‌رود و شروع به لرزیدن می‌کنند. در این زمان محدود این جانوران نه چیزی نمی‌خورند و نه چیزی می‌نوشند و از بدن آنها نیز چیزی دفع نمی‌شود و باری دیگر به خواب خود باز می‌گردند.

خانم رایس برای بررسی شیمی بدن این حیوانات گفته است:«من در اتاقک‌های سرد و تاریکی کار می‌کردم که محیطی کاملاً ساکت و آرام داشته‌اند به گونه‌ای که هر سو را نگاه می‌کردم، این سنجاب‌ها را مشاهده می‌کردم که در خواب زمستانی خود قرار دارند و به نحوی من را محاصره کرده بودند.» وی همچنین گفته است که به‌صورت دورهای، او لوله‌ای را به‌دقت در درون شریان‌ها و رگه‌ای اصلی این موجودات قرار داده تا مقداری خون از بدن آنها خارج کند.

در هنگام حالت بی‌حالی این موجودات، خانم رایس و همکارانش یک سیگنال شیمیایی مشاهده کردند که نشان می‌دهد عضله اسکلتی به‌آرامی در حال تجزیه است. با این فرآیند ترکیبات حاوی نیتروژن آزاد می‌شود، عنصری که برای ساخت پروتئین‌های موجود در ماهیچه حائز اهمیت است. اما در خواب زمستانی جانوران ازجمله در این سنجاب‌های قطبی، در هنگام فرورفتن در خواب زمستانی علائم حیاتی‌شان به توده عضلانی‌شان بستگی دارد. بنابراین دانشمندان در حیرت فرو رفته‌اند که آیا سنجاب‌ها در طول خواب زمستانی ذخیره جدیدی از پروتئین ایجاد می‌کنند و اگر چنین است، چگونه؟

پیگیری جریان نیتروژن در بدن حیوانات سرنخ‌هایی را نشان می‌دهد. محققان یک کوکتل از مواد شیمیایی حاوی ایزوتوپ به این مخلوقات داده‌اند که شامل عناصری با مقادیر مختلف می‌شود. انجام این عمل نشان می‌دهد که چگونه نیتروژن به اسید آمنه- عنصر سازنده پروتئین- تبدیل می‌شود. این عنصر تشکیل‌دهنده عضلات، ریه‌ها، کلیه‌ها و دیگر اجزای بدن این حیوانات می‌باشد و در دوره‌های کوتاهی تشکیل می‌شود که سنجاب‌ها در حالت بی‌حالی و کسلی قرار می‌گیرند.

کلی درو یکی از اعضای تیم تحقیقاتی و کارشناس شیمی عصبی در دانشگاه فایربانکس آلاسکا می‌گوید که سنجاب‌ها با بازیافت مواد مغذی از عضلاتشان، خود را از در مقابل سرما و دیگر تهدیدات حفظ می‌کنند و علاوه بر این خطر سموم به وجود آمده توسط تجزیه عضلات دفع می‌گردد. در غیر این صورت هنگام خواب زمستانی، نیتروژن در آمونیاک حل می‌شود و این مورد می‌تواند به میزان قابل توجهی کشنده‌ای باشد اما در عوض سنجاب‌ها آن نیتروژن را به مولکول‌های جدیدی تبدیل می‌کنند.

جیمز استپلز، فیزیولوژیست محیط‌زیست از دانشگاه وسترن لندن در کشور کانادا، که بخشی از پروژه تحقیقاتی نبوده است، دراین‌باره گفته:«مطالعات دیگری نشان می‌دهد که میکروبیوم – میکروب‌هایی که در درون و روی حیوانات زندگی می‌کنند- در بازیافت نیتروژن هنگام خواب زمستانی این جانوران نقش دارند. به‌طور معمول، تجزیه پروتئین‌ها درنهایت باعث ایجاد اوره می‌شود، اوره درواقع ماده شیمیایی حاوی نیتروژن است که دفع می‌شود. میکروب‌ها می‌توانند این اوره را تخلیه کرده و نیتروژن آن را دوباره در خون آزاد کنند. اما در سنجاب‌ها عضله‌ها تجزیه می‌شوند و مجدداً باری دیگر به این اسیدهای آمینه بازیافت می‌گردند. به گفته کارشناسان برخلاف تصورات قبلی، میکروبیومهای روده همانند گذشته چندان بااهمیت نیستند.

سندی مارتین شخص دیگری است که در این پروژه تحقیقات علمی نقشی نداشته است. وی کارشناس بیوشیمی در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو در منطقه آرورا، این‌چنین گفته:«شفافیت مسئله خواب زمستانی در آینده می‌تواند به انسان کمک کند. جانورانی که به خواب زمستانی می‌روند، قابلیت‌های خارق‌العاده دارند و در برابر شرایط بسیار سخت مقاوم هستند درحالی‌که انسان در صورت قرارگیری در چنین شرایطی دوام نخواهد آورد. به‌عنوان مثال، حیواناتی مانند این سنجاب‌ها در برابر آسیب‌هایی که بدن نمی‌تواند جریان خون و اکسیژن لازم را دریافت کند، مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. استفاده از رویکردهای مشابه خواب زمستانی می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشند به‌خصوص در مواردی که نیاز به متابولیسم کندتر است و در مسائلی همچون جراحی‌های عادی و سفرهای فضایی طولانی‌مدت می‌تواند به‌کار رود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۳۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که یک سبک زندگی سالم می‌تواند خطر ژنتیکی مرگ زودهنگام را تا ۶۲ درصد کاهش دهد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سی‌ان‌ان، دکتر ژو لی (Xue Li)، رئیس دانشکده بهداشت عمومی در دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیان در چین، گفت با تغییر سبک زندگی و پیروی از یک سبک زندگی سالم، خطر مرگ زودهنگام می‌تواند تا حدود ۶۲ درصد در افراد دارای استعداد ژنتیکی کاهش یابد.

بسیاری از مطالعات ارتباط بین سبک زندگی سالم و طول عمر را نشان داده‌اند و برخی دیگر بر مولفه ژنتیکی در طول عمر تاکید کرده‌اند، اما گزارشی که در نشریه «بی ام جی اویدنس بیسد مدیسین» (BMJ Evidence Based Medicine) منتشر شد، چگونگی تاثیر این دو را بررسی کرده است.

افزایش ۶ سال به طول عمر با سبک زندگی سالم

دکتر علاءالدین شادیاب، دانشیار بهداشت عمومی و پزشکی در دانشگاه «کالیفرنیا سن دیگو» که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت که این مطالعه با داده‌های بیش از ۳۵۰ هزار نفر و اطلاعات مربوط به ژنتیک، تحصیلات، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و سابقه بیماری آن‌ها، دارای روش شناسی قوی بود.

در جریان این مطالعه، محققان به هر فرد یک نمره «خطر پلی ژنتیکی» دادند، که نمره‌ای است که حجم زیادی ازانواع مختلف ژن‌های متعددی را که بر طول عمر انسان تاثیر می‌گذارند ترکیب می‌کند. شرکت کنندگان در این مطالعه همچنین بر اساس نحوه رعایت اصول سبک زندگی سالم نمره‌ای دریافت کردند و سپس محققان به طور متوسط وضعیت سلامت آن‌ها را به مدت ۱۳ سال مورد پیگیری قرار دادند تا مشخص شود این افراد عمر کوتاه، متوسط یا طولانی دارند.

این داده‌ها نشان می‌دهد که همه افراد، صرف‌نظر از خطرات ژنتیکی‌شان، در صورت داشتن سبک زندگی ناسالم، ۷۸ درصد بیشتر احتمال دارد که زودتر بمیرند. دکتر ژو لی، که همچنین مدیر موسسه ملی علوم داده در دانشکده بهداشت و پزشکی دانشگاه ژجیان است، گفت: افرادی که هم خطر ژنتیکی برای یک عمر کوتاه و هم سبک زندگی ناسالم دارند، دو برابر بیشتر از افرادی که خطر ژنتیکی ندارند و سبک زندگی سالم‌تری دارند، زودتر می‌میرند.

داده‌ها نشان می‌دهد افرادی که در معرض خطر ژنتیکی قرار دارند می‌توانند با یک سبک زندگی سالم، طول عمر خود را تا ۵.۵ سال افزایش دهند.

عوامل معکوس کننده مرگ زودهنگام

این مطالعه مشاهده‌ای بود، به این معنی که می‌توانست ارتباط‌ها را تعیین کند، اما نمی‌توانست با اطمینان بگوید که این رفتار‌ها علت مستقیم تغییرات در طول عمر هستند. اما محققان توانستند چهار عامل را شناسایی کنند که بیشترین تأثیر را بر معکوس کردن خطر مرگ زودهنگام دارند.

لی گفت: این مطالعه یک ترکیب سبک زندگی بهینه شامل چهار عامل سبک زندگی: عدم مصرف سیگار، فعالیت بدنی منظم، مدت زمان خواب کافی و رژیم غذایی سالم را شناسایی کرده که مزایای بهتری برای افزایش طول عمر انسان ارائه می‌کند.

خواب کافی در این مطالعه هفت تا هشت ساعت در شب تعریف شد. دستورالعمل‌های فعلی فعالیت بدنی در آمریکا حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط و دو روز تمرین قدرتی در هفته را برای بزرگسالان توصیه می‌کند.

چطور سبک زندگی سالم داشته باشیم؟

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای داشتن زندگی سالم‌تر و طولانی‌تر، گزینه مناسبی است، رژیم مدیترانه‌ای سبکی از غذا خوردن است که بر پخت و پز مبتنی بر گیاه تمرکز دارد و اغلب غذا‌های آن حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لوبیا، دانه‌ها و روغن زیتون است. در این رژیم غذایی از گوشت قرمز کم استفاده می‌شود.

وقتی نوبت خواب کافی می‌رسد، اگر نمی‌توانید هفت یا هشت ساعت بخوابید، سعی کنید یک روال خواب ایجاد کنید، زمانی که نمی‌توانید بخوابید از رختخواب خارج شوید و اتاق خواب را خنک و تاریک نگه دارید.

اگر تلاش کرده‌اید و نتوانسته‌اید یک برنامه ورزشی بسازید که می‌توانید به آن پایبند باشید، آن را به بخشی از برنامه روزمره خود تبدیل کنید، به آرامی شروع کنید و فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • خواب جدید داعش برای طرفداران ؛ به افغانستان بیایید !
  • دانشگاه بیرجند بیش از هزار پله صعود کرد
  • افزایش ۶ سال به طول عمر با این سبک زندگی
  • آخرین خبرها درباره توافق احتمالی تیم ملی ایران با افشین قطبی
  • آخرین وضعیت حضور قطبی در تیم ملی ایران
  • سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟ | آخرین وضعیت مذاکرات
  • آخرین وضعیت افشین قطبی و تیم ملی ایران
  • مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی البرز افتتاح شد
  • تصاویری زیبا از علاقه توله خرس قطبی به مادرش (فیلم)
  • هدف دنیای صهیونیست تک قطبی شدن جهان است