Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت نفت در واکنش به گزارش اخیر خبرگزاری دانشجو مبنی بر عملکرد ضعیف این وزارتخانه در فعالیت‌های گازی کشور در دولت تدبیر و امید با ارسال جوابیه توضیحاتی ارائه داد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، وزارت نفت در واکنش به گزارش اخیر خبرگزاری دانشجو مبنی بر عملکرد ضعیف این وزارتخانه در فعالیت‌های گازی کشور در دولت تدبیر و امید با ارسال جوابیه توضیحاتی ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جوابیه به شرح ذیل است: بسمه تعالی
جناب آقای قاسمی
مدیرعامل محترم خبرگزاری دانشجو

با سلام
نظر به انتشار گزارشی با عنوان «رویای بر باد رفته ایران برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه / وزارت نفت همچنان خواب است» مورخ ۲۴/۹/۹۹ در خبرگزاری دانشجو و طرح پاره‌ای موارد خلاف واقع، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ نمایید تا وفق ماده ۲۳ قانون مطبوعات، توضیحات پیوست به منظور تنویر افکار عمومی و آگاهی مخاطبان آن رسانه انتشار یابد.
کسری نوری
مدیرکل
رونوشت: جناب آقای دکتر ربیعی، دستیار محترم ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوروسخنگوی دولت
سرکار خانم دکتر یونچی، سردبیر ارشد محترم رسانه‌های اداره کل روابط عمومی وزارت نفت
جناب آقای پورفرجودی
توضیحات وزارت نفت در مورد گزارش خبرگزاری دانشجو در مورد صادرات گاز
خبرگزاری دانشجو در تاریخ ۲۴/۹/۹۹ گزارشی با عنوان «رویای بر باد رفته ایران برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه / وزارت نفت همچنان خواب است» منتشر کرد که غالب مطالب آن بر مفروضه ها، اطلاعات و تحلیل‌های غلط استوار است. به نظر می‌رسد این گزارش چیزی جز تکرار نقد‌های غیرکارشناسی و بدون پشتوانه برخی رسانه‌ها در طول یکسال اخیر نیست که بار‌ها توسط وزارت نفت پاسخ داده شده است، اما ظاهرا نویسنده گزارش بدون توجه به توضیحات و پاسخ‌های شفاف وزارت نفت مجددا به طرح مطالب غیرواقع بینانه خود اقدام نموده است. اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با وجود پاسخگویی چندین باره به این ادعا‌ها و جریان سازی‌های سیاسی و غیرکارشناسی، با هدف تنویر افکار مخاطبین این سایت خبری و همچنین دست اندرکاران و نویسندگان آن، ارائه توضیحات زیر را ضروری می‌داند.
در ابتدا این نکته تاکید و اصلاح می‌شود که بازار گاز بنا بر ادعای گزارش نویس خبرگزاری دانشجو فقط منطقه‌ای نیست و تجارت گاز به صورت ال ان جی، بخش قابل توجهی از بازار گاز را در سطح بین المللی در بردارد. یکی از افتخارات بزرگ صنعت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، افزایش تولید گاز از میادین نفت و گاز کشور است که هم اکنون به حدود یک میلیارد مترمکعب در روز رسیده است. این میزان تقریبا دوبرابر تولید گاز روزانه در سال ۱۳۹۲ است. تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی که بخش اعظم تولید گاز کشور در آن صورت می‌گیرد از حدود ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز در سال ۹۲ با افزایش دو نیم برابری به حدود ۷۵۰ متر مکعب در سال ۹۹ رسیده است. با این میزان تولید هم اکنون ۹۵ درصد جمعیت کشور از نعمت گاز برخوردار هستند و در حالی که در سال ۹۲ حدود ۱۴ هزار روستا گازدار بودند هم اکنون حدود ۳۲ هزار روستا به شبکه سراسری گاز متصل هستند. علاوه بر برخورداری مردم از نعمت گاز، هم اکنون بیش از ۸۰ درصد مصرف نیروگاه‌ها از گاز طبیعی است و بخش اعظم صنایع کشور نیز گاز مصرف می‌کنند که این هم منافع اقتصادی برای کشور در پی داشته و هم باعث بهبود شرایط زیست محیطی کشور شده است. بنابراین، این فرض در گزارش خبرگزاری دانشجو که وزارت نفت همچنان خواب است، فرض اشتباه و غیرمنصفانه ایی است. تمام هم و غم دست اندرکاران صنعت گاز کشور در سال‌های اخیر، تعادل در تولید و مصرف گاز و پاسخگویی به نیاز مصرفی گاز در کشور علاوه بر تامین گاز به کشور‌های همجوار مانند ترکیه و عراق بوده است.
درمورد صادرات گاز به کشور پاکستان که گزارش نویس خبرگزاری دانشجو مدعی توقف آن در دوران مدیریت بیژن زنگنه شده است، بار‌ها تاکید شده که یکی از برنامه‌های راهبردی وزارت نفت در دولت یازدهم، عملیاتی کردن صادرات گاز به پاکستان بوده است و در این زمینه وزارت نفت در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۵ بیتشرین تلاش را برای اجرایی کردن و تشویق پاکستان به اجرای قرارداد منعقده میان ایران و پاکستان کرد. ایران طبق قرارداد منعقده سال ۱۳۸۸، موظف به انتقال گاز به نقطه صفر مرزی با پاکستان بود که در این زمینه با انتقال گاز به استان سیستان و بلوچستان ایران، تعهدات خود را انجام داد، اما طرف مقابل تحت تاثیر فشار‌های سیاسی و همچنین بدعهدی، به تعهدات خود مبنی بر احداث تاسیسات دریافت گاز در خاک خود تا کنون عمل نکرده است. ایران می‌توانست طبق قرارداد از طرف پاکستانی به دلیل عدم انجام تعهد به محاکم بین المللی شکایت کند، اما با هدف رعایت حسن همجواری و همچنین فراهم نمودن زمینه اجرایی این قرارداد در سال‌های بعد، از این حق خود تاکنون گذشته است و از طریق مذاکره کار را دنبال می‌کند.
در خصوص صادرات گاز به افغانستان بر خلاف ادعای گزارش نویس خبرگزاری دانشجو که مدعی است ایران گزینه دوم تامین گاز افغانستان است، تاکید می‌گردد که ایران به لحاظ اقتصادی، جغرافیایی و امنیتی، گزینه اول تامین گاز افغانستان است، اما این مهم به دلایل مختلف از جمله تداوم بی ثباتی در این کشور و شرایط نامطلوب اقتصادی، با مشکلات جدی مواجه است. با این وجود تاکید می‌شود جمهوری اسلامی ایران به طور طبیعی سیاست راهبردی انتقال گاز به کشور همسایه افغانستان را با فراهم شدن شرایط سیاسی و اقتصادی دنبال می‌کند.
در زمینه همکاری‌های گازی ایران و ترکمنستان، یادآور می‌شود که ایران با در نظر گرفتن منافع اقتصادی و حتی امنیتی خود، مناسبات گازی با ترکمنستان را پیش برده و همچنان بر اساس منافع دوجانبه و اصل حسن همجواری به دنبال توسعه همکاری‌های گازی است. طرح این ادعا از سوی گزارش نویس خبرگزاری دانشجو که ایران وارد منازعه گازی با ترکمنستان شد و یا به پرداخت ۲ میلیارد دلار محکوم گردید، ادعایی نادرست و بر خلاف منافع ملی کشور است، زیرا موضوع پرداخت ۲ میلیارد دلار صرفا پول گاز دریافتی از ترکمستان بوده و با توجه به بدعهدی این کشور و چند نوبت قطع گاز در زمستان سال‌های قبل و تقاضای افزایش قیمت و در عین حال کیفیت پایین گاز تحویلی به ایران منجر به طرح دعوی طبق قرارداد شد که با پیگیری صورت گرفته حقوق کشور در این قرارداد استیفا شد. خوشبختانه با اتصال مناطق شمال و شمال شرق کشور به شبکه سراسری گاز، امکان برخورداری بی دغدغه و پایدار این مناطق از گاز حتی در فصول سرد سال فراهم و از باج خواهی و بدعهدی ترکمنستان جلوگیری شده است. در زمینه سواپ گاز به نخجوان و تحرکات ترکیه و آذربایجان در این زمینه تاکید می‌گردد که ایران همچنان منبع اصلی و اولیه گاز برای این جمهوری است و تحرکات اعلامی بیشتر جنبه سیاسی و شعاری دارد. قرار نیست در مقابل این تحرکات سیاسی و رسانه‌ای ایران طرح‌ها و برنامه‌های خود را علنی سازد تا زمینه برای فعال شدن دشمنان در مقابل این برنامه شود.
در زمینه صادرات گاز به ترکیه یادآور می‌شود که قرارداد صادرات گاز به این کشور تا سال ۲۰۲۵ ادامه دارد و هم اکنون مذاکرات اولیه برای تمدید این قرارداد با شرایط جدید که برای هر قراردادی و هر کشوری طبیعی است آغاز شده است. طرح این ادعای ساده اندیشانه که با قطع انتقال گاز به ترکیه در ماه‌های گذشته، ۲ میلیارد دلار به کشور زیان وارد شد، نیز ادعایی غیرکارشناسی است.
در مورد صادرات گاز به عراق نیز تاکید می‌گردد که امکان صادرات روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز در قالب دو خط لوله عملیاتی شده است که البته به دلیل تحریم‌های آمریکا، زمینه انتقال پول آن به سختی صورت می‌گیرد و در روز‌های اخیر نیز تلاش‌هایی برای بازگشت وجوه آن صورت گرفت. طرح انتقال گاز به عراق با توجه به نیاز مبرم این کشور به تولید برق، طرحی راهبردی است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام گرفت هرچند آمریکا و برخی از کشور‌های منطقه به دنبال قطع این مناسبات می‌باشند، اما علی رغم همه تحرکات، روند انتقال گاز به عراق ادامه داشته و در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.
در پایان یادآور می‌شود که وزارت نفت تحت تاثیر فشار‌ها و تحریم‌های خارجی، برنامه‌های راهبردی خود را در زمینه تولید و توزیع گاز در داخل و همچنین صادرات گاز دنبال کرده و در این زمینه مرعوب فشار‌ها و تنگ نظری‌های سیاسی و رسانه‌ای داخلی و همچنین محدودیت‌های خارجی نشده و نمی‌شود. به طور طبیعی وزارت نفت طرح‌های زیادی را در حوزه صادرات نفت وگاز دنبال می‌کند که با توجه به شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران، این طرح‌ها به صورت ویژه پیگیری می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: جوابیه وزارت نفت خبرگزاری دانشجو هاب گازی منطقه صادرات گاز انتقال گاز وزارت نفت تولید گاز هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۴۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویای پدیده والیبال ایران بر باد رفت!

به گزارش "ورزش سه"، ایلشن داوودی پور که به نظر بسیاری از کارشناسان پدیده جدید والیبال ایران در پست پاسوری است و پاس های او همه را یاد سعید معروف انداخته او بود در لیست جدید تیم ملی جایی ندارد.

در حالی که داوودی‌پور در تمرینات بسیار با انگیزه ظاهر شده بود، اما گویا قد کوتاه او و همچنین کم تجربگی اش باعث شد تا موریسیو موتا پائز روی نام او قلم قرمز بکشد تا خاطره خط خوردن از تیم ملی جوانان برای او زنده شود.

بدون شک کادر فنی تیم ملی می‌توانست با تدبیر بیشتری این پاسور آینده دار و با انگیزه را در تیم ملی حفظ کند که این اتفاق نیفتاد تا بین بازیکنان خط خورده ای که از حضور در تیم ملی انصراف نداده بودند ایلشن داوودی پور خط خورده قلمداد شود.

دیگر خبرها

  • احتمال تبدیل دریاچه نمک قم به کانون جدید گرد و غبار کشور​
  • احتمال توقف صادرات ال‌ان‌جی روسیه در ۴ سال آینده
  • تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی
  • تبدیل روشنایی خیابان آذربایجان شهرستان شاهین دژ به LED
  • رویای پدیده والیبال ایران بر باد رفت!
  • دیپلماسی می‌تواند مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کند
  • توضیحات وزارت راه و شهرسازی درباره یک گزارش
  • تمرکز ایران برای تبدیل شدن به بازیگر اصلی گازی منطقه/ از تمدید قرارداد گاز عراق تا تکمیل ساخت خط لوله صلح
  • ایران قدرتی منطقه‌ای است که به تدریج به قدرت جهانی تبدیل خواهد شد
  • وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازی