Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان ها- مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به برنامه حفاظتی از سدهای تاریخی دوره هخامنشیان گفت: سد تنگ آسیاب از سازه‌های آبی و تاریخی دوران هخامنشی به عنوان بخشی از زنجیره مهندسی این دوره در برنامه مستندنگاری و مطالعه قرار دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، استان فارس سابقه‌ای دیرینه در تاریخ دارد و به جرات مهد تاریخ سرزمین کهنسال ایران است، وجود آثاری چون تخت جمشید راه را بر گونه تردیدی می‌بندد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر کشفیات جدیدی در شیراز و استان فارس رخ داده که سابقه تاریخی این منطقه را بیشتر هم کرده که تپه پوستچی یک نمونه آن است. پس از آن کشف اسکلت انسانی در تخت جمشید که راه‌های تازه‌ای را برای شناخت نقطه‌های تاریک تاریخ است و امروز کاوش سدهای هخامنشی که شناخت مهندسی و مدیریت منابع آبی در استان فارس است.

براساس بررسی باستان‌شناسان در استان فارس 7 سد از زمان هخامنشیان کشف شده که مطالعات و بررسی‌ها بر روی آنها در حال انجام است. به باور باستان‌شناسان موضوع آب و مدیریت منابع آبی از دوران باستان تاکنون از مهم‌ترین دغدغه‌های انسان بوده است و به همین دلیل شاهد مهندسی دقیقی در این باره در دوره‌های مختلف تاریخی از جمله در دوران عیلام، هخامنشی و به ویژه در دوره ساسانی بودیم.

این مهندسی امروزه بخشی از میراث تاریخی ما را در نقاط مختلف تشکیل داده که یک نمونه آن در شوشتر خوزستان بخشی از میراث جهانی ما است. سد تنگ آسیاب نیز یکی از مهم‌ترین سازه‌های آبی از دوران هخامنشیان است که در دامنه شمالی کوه رحمت واقع شده است.

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید  در بازدیدی از این سد به عنوان یکی از مهم‌ترین سازه‌های آبی دوران هخامنشیان یاد کرد و اظهار داشت: حفاظت و مستندنگاری این مجموعه آثار باستانی ارزشمند ضروری است که پیگیری‌ها برای تعریف این پروژه با همراهی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، معاونت میراث‌فرهنگی کشور و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور انجام شده است.

شناسایی 7 سد دوران هخامنشی در استان فارس؛ مرکز مطالعاتی و پایش سازه‌های آبی راه‌اندازی شد آغاز کاوش سد بستان خانی دیدگان/ سدهای خاکی هنوز با الگوی مهندسی هخامنشی ساخته می‌شوند کشف 278 قلم عتقیه از جنس طلا مربوط به دوره هخامنشی + عکس

وی  با بیان اینکه اطلاعات تاریخی ما از دوره هخامنشی و به ویژه در مناطق اصلی و پایتختی مانند پارسه و پاسارگاد نشان از فراهم شدن زیرساخت‌هایی برای بنیان گذاشتن شهرها است، گفت: نوآوری‌های دولت هخامنشی در این زمینه بسیار ریشه‌ای و حیاتی بوده است. 

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ایجاد و مدیریت شبکه گسترده آبرسانی در مراکز مهمی همچون پاسارگاد و پارسه را نتیجه رویکرد دولت هخامنشی به این موضوع دانست و افزود: بررسی‌های این مناطق تاکنون به شناسایی سامانه‌های مختلف آبی اعم از سد، بند، استخر و کانال‌ها و آبراهه‌ها در محدوده دشت مرودشت، دشت مرغاب، دشت پاسارگاد، دشت خرمبید، دشت سرپنیران، دشت کمین و منطقه ارسنجان منجر شده است.

فدایی با اشاره به مطالعاتی که بر روی این سازه‌ها در حال انجام است بیان کرد: معرفی بهتر سازه‌ها و سامان‌بخشی به وضعیت حفاظتی آن‌ها در برنامه قرار دارد و در حال حاضر نیز بند یا سد تنگ آسیاب از سازه‌های آبی و تاریخی دوران هخامنشی به عنوان بخشی از زنجیره مهندسی این دوره، در برنامه مستندنگاری و مطالعه قرار دارد.

وی از آسیب‌های زیادی که به این سدها وارد شده نیز اشاره و عنوان کرد: در دهه‌های گذشته دخل و تصرفاتی در حریم این سد تاریخی انجام شده اما امیدواریم که با همکاری جوامع محلی بتوان حفاظت بهتری از این سد داشته باشیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نصب تابلوی راهنما، حذف گام به گام مداخلات محیطی در منظر تاریخی سد و از جمله پاکسازی ساختمان‌های جدید و متروکه که در مجاورت سد ساخته شده‌اند را بخشی از اقداماتی اعلام کرد که برای حفاظت از سد باید انجام شود. 

فدایی گفت: موضوع مستندنگاری و نقشه‌برداری محوطه سد نیز با روش‌های زمینی و استفاده از پهپاد با کمک متخصصان این عرصه در دست اجرا است.

انتهای پیام/424/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید دوران هخامنشی سازه های آبی استان فارس تنگ آسیاب سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۵۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف گنج هخامنشی و ساسانی از قاچاقچی عتیقه در چالوس

آفتاب‌‌نیوز :

محسن سلیمانی فرمانده انتطامی چالوس در جمع خبرنگاران در چالوس اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه فردی قصد فروش چندین قطعه شیء تاریخی در شهرستان چالوس را دارد، موضوع در دستور کار ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان قرار گرفت.

وی افزود: پس از هماهنگی‌های قضائی، ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی، متهم را شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ سلیمانی گفت: در این عملیات اشیا تاریخی به تعداد ۳۰۸ قطعه، شامل اقلام زینتی وزیور آلات شامل گوشواره، انگشتر، مهره‌های سنگی و مروارید متعلق به دوران ساسانی، هخامنشی و عصر اسلام کشف شد.

فرمانده انتظامی چالوس تصریح کرد: این اشیاء کشف شده توسط کارشناس میراث فرهنگی تایید شده، اما هنوز قیمت گذاری نشده است.

او در ادامه با اشاره به اینکه این اشیاء بخشی از فرهنگ و تمدن کشور است، افزود: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد و موضوع در دست بررسی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • کشف اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی از قاچاقچی عتیقه در چالوس
  • کشف ۳۰۸ قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • ۳۴ باند حفاری اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی منهدم شد
  • انهدام ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی در آذربایجان‌غربی
  • احصاء سرخط‌های عملیاتی برنامه ساماندهی قلعه ضحاک
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه