Web Analytics Made Easy - Statcounter

پویا محمودیان امروز (دوشنبه، ۲۲ دی) در مراسم اعطای گواهینامه شهرها و روستا ملی صنایع دستی در کاخ نیاوران در قالب بیانیه ای گفت: سخن از جغرافیای گوهر ایران است، به هر سو که می‌نگریم در این سرزمین هنر است و هنر، قریحه ایرانیان در طول تاریخ همواره مورد توجه هنردوستان بوده است. سابقه و تاریخ صنایع‌دستی در کشور بسیار بالاست و با این پشتوانه قدرتمند بر بام بلند شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی ایستاده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمودیان اضافه کرد: این صنعت پویا مرزها را در نوردیده و همچنان ایران خورشید فروزان سپهر شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی است و در داخل کشور نیز شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی ایران تعداد بسیار بالایی است.

او گفت: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موظف به ایجاد شهرهای ملی صنایع‌دستی است. از تیر سال جاری چهارمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی برگزار شد و در این شورا پرونده‌های مختلف را بررسی کردیم که هفته گذشته ۱۴ شهر و روستا و در این جلسه ۱۵ شهر روستا به‌عنوان شهر و روستاهای ملی صنایع‌دستی اعلام شد.

صادرات صنایع‌دستی تهران ۴۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران نیز در این نشست گفت: استان تهران به‌عنوان قلب ایران دارای اهمیت زیادی است و ظرفیت‌های بالایی در حوزه صنایع‌دستی دارد.

او گفت: در استان تهران اقوام مختلف کشور زندگی می‌کنند که همین امر باعث شده تا شاهد رشته‌های مختلف صنایع‌دستی باشیم و شهرهای مختلف این استان ظرفیت‌های زیادی در حوزه صنایع‌دستی و رشته‌های گوناگون دارند.

محسنی بندپی گفت: در استان تهران ۱۵هزار هنرمند صنایع‌دستی فعالیت دارند و ۶۰۰ فروشگاه صنایع‌دستی در این استان وجود دارد که تعدادی از آن‌ها نشان اعتماد دریافت کرده‌اند. از محل صادرات صنایع‌دستی در این استان، ۴۰میلیون دلار  ارزآوری داشتیم.

او سپس به ثبت ملی ورامین به‌عنوان شهر ملی شیشه و آبگینه اشاره کرد و افزود: ۱۵۰ صنعتگرحرفه‌ای در شهر ورامین که به‌عنوان شهر شیشه و آبگینه ثبت ملی شده است، در حال فعالیت هستند.  بعد از ثبت ملی ورامین، ساخت المان شیشه، احداث بازارچه صنایع‌دستی، استانداردکردن آموزش‌ها و نیز برگزاری نشست‌های تخصصی را تعهد داده‌ایم و با جدیت آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

استقرار بازارچه گوهر سنگ و عقیق در ورودی شهر قم

بهرام سرمست استاندار قم با اشاره به ظرفیت‌های موجود در این استان گفت: هزار کارگاه تولید زیورآلات و سنگ‌تراشی در استان فعال است و ۱۲۰۰ هنرمند نیز در هنر انگشتر مشغول به فعالیت هستند.

او ادامه داد: معادن سنگ‌های نیمه‌قیمتی، بازارهای زیورآلات و حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر خارجی و داخلی از ظرفیت‌های استان قم به‌شمار می‌آید.

سرمست با اشاره به طی شدن مراحل ثبت ملی قم به عنوان شهر انگشتر تصریح کرد: تمام اقدامات و مصوبات لازم برای این ثبت ملی در حال انجام است و شرح وظایف هر کدام از دستگاه‌های مربوط به آن‌ها ابلاغ شده است.

استاندار قم درباره راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی در استان گفت: مجتمع شمسه با ۳۰۰ باب مغازه برای این منظور در نظر گرفته شده است. همچنین تسهیلاتی از بانک شهر برای هنرمندان اخذ کرده‌ایم.

او افزود: در کمیته معادن استان نیز درباره استقرار بازارچه گوهر سنگ و عقیق در ورودی شهر برای عرضه محصولات و سوغات قم تصمیماتی اخذ شده است.

سرمست همچنین به تکالیف ابلاغ شده به شهرداری برای به‌کارگیری المان‌های شهر انگشتر در تبلیغات شهری و اخذ تسهیلات برای هنرمندان استان از بنیاد برکت اشاره کرد.

استاندار قم ابراز امیدواری کرد که این شهر ملی در آینده موفق به دریافت ثبت جهانی نیز شود.

 ۲۵هزار هنرمند فعال و ۲۸۸ کارگاه صنایع‌دستی در استان کرمانشاه

هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه  این را استانی ثروتمند عنوان کرد و افزود: حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی جزو این ثروت محسوب می‌شود و مقام معظم رهبری نیز از کرمانشاه به عنوان سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی نام برده است.

استاندار کرمانشاه با اشاره به۴ هزارو ۲۰۰ ثر تاریخی استان گفت: این تعداد اثر تاریخی به همراه مناظر طبیعی و صنایع‌دستی نشانگر پتانسیل‌های موجود در استان است.

بازوند اقدامات انجام شده در اورامانات و ثبت جهانی بیش از ۲ هزارو ۵۰۰کیلومتر مربع را اقدامی ارزشمند، شایسته و ماندگار در دولت تدبیر و امید عنوان، به اشتغال ۲۵ هزار هنرمند در حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: در استان ۲۸۸ کارگاه فعال است و ۱۲هزار نفر در این کارگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

استاندار کرمانشاه درباره ثبت ملی تنبور در دالاهو با قدمت ۶ هزار ساله گفت: تنبور در این منطقه جزو لاینفک هر آیینی اعم از غم یا شادی است. راه‌اندازی خانه تنبور با مساحت ۳ هزار مترمربع در شهرستان دالاهو از جمله اقدامات صورت گرفته است که تا پیش ازشیوع کرونا میزبان جشنواره‌های متعدد بود.

سهم میراث‌فرهنگی و گردشگری در مجلس کم است

حبیب‌الله ده‌مرده نماینده سیستان‌ و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان گفت: استان سیستان‌ و بلوچستان در ابعاد مختلف گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی دارای پتانسیل است. شهر سوخته که ۵هزار سال قبل از میلاد مسیح به وجود آمده و اولین جراحی مغز در آن انجام شده است گوشه‌ای از پتانسیل‌های این استان پهناور است.

او افزود: برای نمایان شدن این زیرساخت‌ها تا جایی که مقدور باشد زیرساخت‌ها را در استان مهیا خواهیم کرد و از ظرفیت‌های بخش خصوصی نیز برای بالفعل شدن این ظرفیت‌ها و استعدادها استفاده خواهیم کرد.

ده‌مرده در پایان سهم گردشگری و میراث‌فرهنگی را در مجلس شورای اسلامی کم دانست و بر تقویت آن تاکید کرد.

۱۲۴ میلیون دلار صادرات گوهر سنگ در سال گذشته

محمدرضا کلایی شهردار مشهد به معرفی مشهد به‌عنوان شهر جهانی گوهر سنگ از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد واحدهای سنگ‌تراشی کشور و ۸۵ درصد واحدهای ساخت زیورآلات در شهر مشهد هستند.

او با اشاره به اینکه با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اقدامات متعددی آغاز شده است، افزود: برگزاری موزه‌ها، تورها، نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های تخصصی، استفاده از المان‌های تبلیغاتی در شهر، همکاری با آموزش پرورش برای راه‌اندازی هنرستان‌های تخصصی، برگزاری نمایشگاه‌ بین‌المللی بعد از چندین سال از جمله این اقدامات بوده است.

کلایی گردش مالی صادرات گوهرسنگ‌ها را در سال گذشته ۱۲۴ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با کمک ایمیدرو  بازارچه گوهرسنگ‌ها را تا یک ماه آینده راه‌اندازی می‌کنیم.

شهردار مشهد از ساخت شهرک صنعتی گوهرسنگ‌ها با همکاری وزارت صمت و به سرانجام رساندن برندینگ را دو برنامه دارای اولویت استان عنوان کرد و افزود: مبخش زیادی از ظرفیت بالقوه را در اختیار بازار شرق آسیا گذاشته‌ایم که باید این سهم را با انجام کارهای بیشتر روی موضوع برندینگ بازپس بگیریم.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی گردشگری مشهد شورای جهانی صنایع دستی قم کاخ نیاوران دولت تدبیر و امید استان تهران پویا محمودیان ایران دالاهو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی گردشگری مشهد مجلس شورای اسلامی گردشگری مشهد شورای جهانی صنایع دستی قم کاخ نیاوران دولت تدبیر و امید استان تهران پویا محمودیان ایران دالاهو اخبار کنکور جهانی صنایع دستی شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی صنایع دستی میراث فرهنگی عنوان شهر صنایع دستی استان تهران میلیون دلار راه اندازی استان گفت ظرفیت ها گوهر سنگ ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۸۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی

ایسنا/کرمان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: یکی از جشنواره‌های موثر وزارت میراث، جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و کرمان بعد از یزد و قزوین سومین استان میزبان این جشنواره است.

سعید شاهرخی ظهر امروز هشتم اردیبهشت ماه در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با تشریح همکاری اتاق بازرگانی با میراث فرهنگی و گردشگری استان و در ادامه با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه رویداد کرمان ۱۴۰۴ در اتاق بازرگانی افزود: اتاق بازرگانی یکی از مهمترین نهادها برای تحقق شعار امسال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: یکی از جشنواره‌های موثر وزارت میراث، جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و کرمان بعد از یزد و قزوین سومین استان میزبان این جشنواره است.

وی با اشاره به رقابت کرمان و فارس برای میزبانی از سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی عنوان کرد: برای انتخاب میزبان ۲۵ شاخص مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت قرعه به نام کرمان افتاد. گفتنی است که نقش اتاق بازرگانی استان در انتخاب کرمان به عنوان میزبان بسیار موثر بوده است.

شاهرخی گفت: از دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه جاری جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کلید خواهد خورد و احتمالا آبان ماه اختتامیه آن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همه مفاخر علمی، هنری، موسیقی و رسانه‌ای کشور برای معرفی کرمان بسیج می‌شوند و همه شهرستان‌های استان میزبان این گروه‌ها برای اجرای رویدادها خواهند بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: همایش بین المللی راه ابریشم در کرمان و کنگره ملی تاریخ معماری و شهرسازی ایران در بم، سمینار باستان شناسان ایران در جیرفت و اختتامیه رویداد کتیبه سرباز و رویداد چوگان از جمله رویدادهایی است که امسال در استان کرمان برگزار خواهند شد.

وی با اشاره به وجود حدود ۴۰۰۰ اثر تاریخی استان کرمان در موزه ملی تصریح کرد: امسال اشیاء و عناصر تاریخی استان کرمان که در موزه ملی نگهداری می‌شوند با نظر و انتخاب کارشناسان به استان کرمان منتقل می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • نمایشگاه صنایع دستی در شاهرود گشایش یافت
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود
  • فرش دستباف هنر مادر است
  • خلیج‌فارس از پایه‌های مستحکم هویتی ایرانیان است
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • نمایشگاهی از صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • افتتاح نمایشگاه صنایع‌دستی و هنر‌های وابسته در زابل
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی