Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@23:39:56 GMT

ثبت استاد جمشید مودی در فهرست میراث ملی

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۲۲۵۶

ثبت استاد جمشید مودی در فهرست میراث ملی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صدا و سیما، مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: استاد مودی استادکار طراح، ترسیم نقشه، بافنده و رنگرز قالی‌های نفیس و سنتی در شهر مود خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی ثبت شد. استاد مودی متولد ۱۳۱۵ از رنگرزان و بافندگان مشهور شهر مود شهرستان سربیشه و تنها بازمانده خانواده سرشناس و هنرمند مودی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی در ۶ سالگی تحت تعلیم پدر (استاد افضل‌بیک مودی) در هنر بافندگی قالی قرار گرفت و بعد از یک سال به هنر قالیبافی وارد شد و تا حدود ۱۳ سالگی به کار بافندگی پرداخت و از بافندگان زبردست و مطرح مود شد.

سیداحمد برآبادی افزود: دیدن نقشه‌های زیبای قالی که استاد محمدحسین دستجردی معروف به سعدی کشیده و در خانواده آنها بافته می‌شد موجب شد ذوق و علاقه استاد به نقشه‌کشی بیشتر از بافت نمود پیدا کند و وی با تمرین از روی نقشه‌ها به تجربه و مهارت کافی دست یابد. به گونه‌ای که اولین نقشه خود را در سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی به بازار عرضه کرد. نقشه‌های لچک ترنج ربعی سعدی، غلط‌گاه، شاه صفی، درختی، کرمانی، گل‌فرنگ، خشتی، افشان، بته‌جقه، بته امیری و... از نمونه نقشه‌های استاد جمشید مودی است.

وی گفت: از ویژگی‌های متمایز این استاد پیشکسوت عدم کپی کاری نقشه‌ها و دخل و تصرف در آنها بر اساس ذوق و سلیقه خود با حفظ اصالت‌های نقشه بوده و هیچگاه اجازه نمی‌دادند از روی یک نقشه چند فرش بافته شود و همواره نقشه‌های جدید با طرح و رنگ جدید به متقاضیان ارائه می‌کرد. بافت بیش از ۵۰۰ تخته قالی و بیش از هزار نقشه از تلاش‌های شبانه روزی این استاد برجسته است. آثار و تولیدات استاد جمشید مودی از گرانترین و مرغوب‌ترین قالی‌های مود محسوب می‌شده که تعدادی از این آثار بنا بر گفته شاهدان و تجار فرش بیرجند در موزه‌های ملی فرش ایران، لندن، فرانسه و آلمان خودنمایی می‌کند.

کد خبر 578708 برچسب‌ها فرش فرهنگ - میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرش فرهنگ میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۲۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) تولد ۴۴ سالگی فریدون زندی با پسرش

فریدن زندی، ستاره اسبق تیم ملی ایران و باشگاه استقلال ۶ اردیبهشت تولد ۴۴ سالگی خود را جشن گرفت. او که با خداحافظی از فوتبال وارد عرصه مربیگری شده، پس از حضور در سن‌پائولی و دینامو درسدن این روز‌ها قصد دارد ماجراجویی جدیدی را در مربیگری آغاز کند.

زندی تصویری جالب همراه با فرزند خود در جشن تولدش منتشر کرد.

منبع: خبرآنلاین

tags # فوتبال سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • عملیات آبرسانی به ۶ روستای درمیان آغاز شد
  • پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم
  • (ویدئو) جشن تولد ۴۱ سالگی افسانه پاکرو
  • عکس| استایل خاص نانسی عجرم در لس‌آنجلس
  • تصویری دیده نشده از ۱۶ سالگی آیت‌الله هاشمی در کنار دوستانش
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • (عکس) لیونل مسی در ۴۷ سالگی هم بازی می‌کند!
  • تقدیر از سازندگان پویانمایی قالی در یزد
  • (عکس) تولد ۴۴ سالگی فریدون زندی با پسرش
  • عکس‌| لیونل مسی در ۴۷ سالگی هم بازی می‌کند!