Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، اگر اخیرا به بیماری گریوز مبتلا شده اید - یک بیماری خودایمنی که به پرکاری تیروئید منجر می شود - ممکن است به شرایطی به نام بیماری تیروئید چشمی نیز مبتلا شوید.

به گزارش اوریدی هلث، به گفته انجمن تیروئید آمریکا، علائم چشمی به طور معمول طی شش ماه پس از ظهور بیماری گریوز آغاز می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مشکلات می توانند دیرتر نیز شکل بگیرند اما به ندرت چنین اتفاقی رخ می دهد.

بیماری تیروئید چشمی چیست؟

بیماری تیروئید چشمی به واسطه التهاب در بافت های اطراف چشم، به طور معمول در افراد مبتلا به بیماری گریوز شکل می گیرد.

بیماری گریوز زمانی رخ می دهد که بدن حمله ای علیه خود را آغاز می کند. پادتن ها به تیروئید - غده ای پروانه ای شکل که در گردن قرار دارد - و گاهی اوقات سلول های پشت چشم حمله می کنند که می تواند در نهایت به بیماری تیروئید چشمی منجر شود.

همان گونه که پادتن ها به سلول های چشم به نام فیبروبلاست های اوربیتال حمله می کنند، آنها مواد التهابی به نام سیتوکین ها را ترشح می کنند. این شرایط موجب درد، تورم و قرمزی در چشم ها می شود.

کارشناسان بر این باورند که فیبروبلاست های اوربیتال اساسا به سلول های چربی یا عضلانی تبدیل شوند. در نتیجه، بدن چربی اضافه پشت و اطراف چشم تولید می کند که چشم را به سمت بیرون هل داده و موجب بیرون زدگی چشم می شود. امکان بزرگ شدن عضلات کنترل کننده حرکت چشم و بروز دوبینی نیز وجود دارد.  

با پیشرفت بیماری تیروئید چشمی، این روند می تواند در نهایت عصب بینایی را فشرده کرده و بینایی فرد را در معرض خطر قرار بگیرد، از این رو، تشخیص و درمان آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن اهمیت دارد.

تشخیص و کنترل بیماری تیروئید چشمی چگونه صورت می گیرد؟  

بیماری تیروئید چشمی اغلب پس از ابتلا به بیماری گریوز تشخیص داده می شود.

اگر علائم پرکاری تیروئید مانند عدم تحمل گرما، مشکلات خواب، ضربان قلب سریع، اسهال، کاهش وزن ناخواسته، یا تحریک پذیری را تجربه می کنید، پزشک شما انجام آزمایش تیروئید را مد نظر قرار خواهد داد.

بخاطر داشته باشید که بیماری گریوز تنها یکی از دلایل پرکاری تیروئید است. در صورت تشخیص بیماری گریوز، معاینه چشم باید توسط یک چشم پزشک انجام شود که می تواند هرگونه مشکل در حال رشد را بررسی کند.

در موارد کمتر شایع، افراد پیش از ابتلا به ناهنجاری های تیروئید به مشکلات چشم مبتلا می شوند. بیماری چشم ممکن است حتی زمانی که تیروئید بیش از حد فعال نیست نیز شکل بگیرد که شرایط را هرچه بیشتر پیچیده می کند.

اگر با علائم و نشانه های شایع مانند چشم درد، قرمزی، تورم یا تغییر در ظاهر چشم مواجه هستید، مراجعه به چشم پزشک و انجام آزمایش های لازم برای بررسی احتمال بیماری تیروئید چشمی بهترین گزینه است.

برای تشخیص بیماری، چشم پزشک می تواند علائم را بررسی کرده و چشم را معاینه کند. همچنین، برای بررسی شرایط عصب بینایی ممکن است اسکن توموگرافی کامپیوتری یا سی‌تی اسکن پشنهاد شود.

روش های درمان بیماری تیروئید چشمی چه هستند؟

گزینه های درمان مختلفی برای بیماری تیروئید چشمی وجود دارند. در صورت ابتلا به این بیماری، مراجعه به یک متخصص غدد برای کنترل شرایط غده تیروئید فوق العاده مهم است. این نخستین گام مهم است.

روش های درمانی برای رسیدگی به علائم مرتبط با چشم به مرحله ای که بیماری تیروئید چشمی در آن قرار دارد، بستگی خواهد داشت.

- سلنیوم نقش مهمی در عملکرد تیروئید ایفا می کند. پژوهشی که در سال 2014 در نشریه Clinical Endocrinology منتشر شد، نشان داد افراد مبتلا به بیماری تیروئید چشمی در مقایسه با آنهایی که تنها به بیماری گریوز بدون مشکلات چشم مبتلا بودند از سطوح کمتر سلنیوم در بدن خود برخوردار بودند. مصرف این مکمل آنتی اکسیدانی ممکن است پیشرفت بیماری تیروئید چشمی در افراد مبتلا به اشکال خفیف تا متوسط این بیماری را کاهش دهد. پزشک ممکن است مصرف مواد غذایی سرشار از سلنیوم مانند آجیل برزیلی را نیز توصیه کند.

- اشک های مصنوعی می توانند به تسکین قرمزی و خشکی چشم کمک کنند.

- عینک های آفتابی با عدسی تیره می توانند آثار حساسیت به نور را کاهش دهند.

- منشورها می توانند به رفع دوبینی کمک می کنند.

- استروئیدها می توانند التهاب، تورم و پف را کاهش دهند.

- پرتودرمانی می تواند بافت موجود در حفره چشم را تخریب کرده اما ابهاماتی درباره اثربخشی آن برای بیماری تیروئید چشمی وجود دارند.

- عمل جراحی می تواند موقعیت چشم و پلک را اصلاح کند.

- تزریق چشمی می تواند به پیشگیری از التهاب و کاهش پروپتوز (بیرون زدگی چشم) کمک کند.

روش درمان مناسب برای شما به شدت بیماری بستگی خواهد داشت و پزشک سابقه پزشکی شما را نیز مد نظر قرار خواهد داد.

گاهی اوقات، بیماری تیروئید چشمی خودبخود و بدون درمانی خاص فروکش می کند، از این رو، پزشک برای برخی افراد رویکرد نظارت و انتظار را در پیش خواهد گرفت. اما اگر علائم بیماری تیروئید چشمی در کیفیت زندگی فرد اختلال ایجاد کنند، پزشک ممکن است استفاده از اشک های مصنوعی را پیشنهاد دهد.

در مواردی که فرد بیرون زدگی چشم یا تغییرات در بینایی را تجربه می کند، از ویژگی های مرحله پیشرفته‌تر بیماری هستند، ممکن است عمل جراحی یا تزریق در چشم مد نظر قرار بگیرد.

پربیننده ترین زمان برگزاری داربی پایتخت تغییر کند آخرین آمار کرونا در ایران (۹۹/۱۰/۲۱) کدام ویتامین‌ها برای مقابله با پیری مناسب است؟ نوشیدن قهوه باعث ریفلاکس معده می‌شود؟ ممنوعیت تردد شبانه ادامه دارد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: پزشک تورم درمان عمل جراحی قلب بیماری تیروئید چشمی بیماری گریوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۳۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی آریتمی قلبی با هوش مصنوعی

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: حدود ۵۹ میلیون نفر در سراسر جهان به فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) در سال ۲۰۱۹ مبتلا بودند، که آن را به رایج‌ترین نوع آریتمی قلبی تبدیل می‌کند که به عنوان ضربان قلب نامنظم نیز شناخته می‌شود. در حالی که فیبریلاسیون دهلیزی معمولا تهدید کننده زندگی نیست، یک وضعیت جدی است که ممکن است خطر مرگ و میر افراد را در اثر بیماری های قلبی و عروقی مانند سکته مغزی، حمله قلبی، و نارسایی قلبی افزایش دهد.

افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی همچنین ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل و بیماری‌های گوارشی و کبدی داشته باشند.هرچه زودتر این بیماری در یک فرد تشخیص داده شود، ممکن است نتیجه بهتری داشته باشد.

برای کمک به ارائه مداخلات اولیه برای فیبریلاسیون دهلیزی، دانشمندان دانشگاه لوکزامبورگ روشی را برای پیش‌بینی آریتمی قلبی حدود ۳۰ دقیقه قبل از وقوع با استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کردند.

برای این مطالعه، محققان یک مدل هوش مصنوعی به نام WARN (Warning of Atrial fibRillation) برای کمک به پیش‌بینی فیبریلاسیون دهلیزی توسعه دادند.

خورخه گونسالوس، استاد مرکز دانشگاه لوکزامبورگ برای سیستم‌های زیست‌پزشکی و سرپرست نویسنده این تحقیق، گفت: WARN شامل یک مدل یادگیری عمیق است که بخش‌های کوتاه ۳۰ ثانیه‌ای از ضربان قلب را وارد می‌کند و احتمال تغییر قریب‌الوقوع در ضربان قلب را به صورت خروجی ارائه می‌دهد. هر چه این احتمال تغییربیشتر باشد، شانس تبدیل به فیبریلاسیون دهلیزی (یکی از شایع ترین انواع آریتمی) بیشتر است. این کار هر ۱۵ ثانیه تکرار می شود. گونسالوس گفت: وقتی این احتمال از یک آستانه خاص عبور می‌کند، یک هشدار می‌دهد.

سیستم WARN روی داده‌های الکتروکاردیوگرام که طی ۲۴ ساعت ضبط شده و از طریق دستگاه‌های هولتر (مچ بندی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند) که توسط ۳۵۰ نفر در بیمارستان «تونگجی» در ووهان، چین استفاده می‌شد، آزمایش شده است.گونسالوس گفت: هوش مصنوعی هنگام جستجوی الگوها در مجموعه داده‌های بزرگ، عملکردی باورنکردنی را از خود نشان داده است.

هنگام آزمایش مدل WARN، گونسالوس و تیمش دریافتند که این مدل می‌تواند انتقال از ریتم طبیعی قلب به فیبریلاسیون دهلیزی را با هشدار متوسط ۳۰ دقیقه قبل از شروع با دقت ۸۰ درصد پیش بینی کند.

گونسالوس توضیح داد: این یافته‌ها تعجب آور نیست زیرا برخی از بیماران در واقع می‌توانند چند ثانیه تا چند دقیقه قبل از آن احساس کنند که قلب آن‌ها کمی می‌پرد یا دچار آریتمی می‌شود.

البته آن‌ها واقعا نمی‌توانند دقیقا این احساس را توصیف کنند، اما اگر بتوانند آن را احساس کنند، یک دستگاه باید بتواند این «احساس» را تشخیص دهد. و در واقع، ما شاهد تغییرات جزئی در پویایی ضربان قلب قبل از شروع فیبریلاسیون دهلیزی هستیم.

این متخصص ادامه داد: از سوی دیگر، جای تعجب است که ما می‌توانیم با استناد به مدلی که قبلا از ۲۸۰ بیمار به دست آمده فیبریلاسیون دهلیزی (شایع ترین نوع آریتمی) را از ۳۰ دقیقه قبل تشخیص دهیم.

بیشتر بخوانید:

تشخیص بیماری شایع قلبی با قابلیت جدید اپل واچ | این ویژگی می‌تواند جان کاربران را نجات دهد وقتی قلبتان به تپش می‌افتد کد خبر 848773 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سلامت خبر مهم بیماری - قلبی قلب هوش‌ مصنوعی پزشکی

دیگر خبرها

  • چرا بدن درد می‌گیریم؟
  • چرا بدن‌درد می‌گیریم؟
  • علائم فشار خون بالا
  • تب مالت چیست؟ + فیلم
  • تراکتور مغلوب اولین کاپیتانی چشمی شد!
  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • پیش بینی آریتمی قلبی با هوش مصنوعی
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • کشف داروی جدید برای درمان بیماری MS (فیلم)
  • با التهاب چشم، ناشی از حساسیت چه کنیم‌؟