موسیقی قدیم ایران را در یک روایت تازه بشنوید/انتشار از گلستان عجم
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۴۸۲۵
به گزارش خبرنگار مهر، آلبوم «از گلستان عجم» مشتمل بر مجموعهای از هفت تصنیف و بیست «پیشرو عجمی» با سرپرستی اجرای بهزاد میرزایی و کوشش محمدرضا درویشی منتشر شد.
در این اثر سیامک جهانگیری نوازنده نی، سامر حبیبی نوازنده کمانچه آلتو، نگار بوبان نوازنده عودف ساناز نخجوانی نوازنده قانون، بهزاد میرزایی نوازنده دایره ترکی و آواز گروه اجرایی را تشکیل میدهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در توضیح آلبوم «از گلستان عجم» آمده است:
«اثر پیش رو مجموعهای از بیستوهفت قطعه «عجمی» است. قطعات عجمی، به سادهترین بیان، آثار منسوب به آهنگسازان ایرانیِ دربار عثمانی، مقارن با دوران صفوی هستند.
اگرچه عنوان عجمی ظاهراً به آثار همه آهنگسازانِ غیرترک اطلاق میشدهاست، اما ظن غالب این است که این عنوان عمدتاً به آهنگسازان حوزه ایران قدیم اشاره داشته است.
از گلستان عجم، پس از شوقنامه، دومین اثری است که از نوازندگان گروه مراغی در زمینه موسیقی قدیم ایرانزمین انتشار مییابد؛ اما این بار با نگاهی متفاوت به عناصر بنیادین موسیقی کهن و نیز رویکردی آزادتر، بهخصوص در زمینه استفاده از امکانات نوین سازها در اجرای این قطعات.
«تصنیف در مقام راست، دور روان»، «نام پیشرو در مقام اوج، دور فتح ضرب»، «نام پیشرو در مقام صبا، دور ثقیل»، «تصنیف در مقام راست، دور دویک»، «نام پیشرو در مقام بوسلیک، دور ثقیل»، «نام پیشرو در مقام حسینی، دور روان»، «نام تصنیف در مقام سه گاه، دور جورجونا»، «نام پیشرو در مقام محیر (یوروک دوگاه)، دور دویک»، «نام پیشرو در مقام عزال (بوستان)، دور دویک»، «نام پیشرو در مقام صبا (ناز و نیاز)، دور کبیر»، «نام تصنیف در مقام نهاوند، دور سماعی»، «نام پیشرو در مقام بیاتی، دور روان»، «نام پیشرو در مقام صبا، دور فتح ضرب»، «نام پیشرو در مقام ماهور، دور دویک»، «تصنیف در مقام ماهور، دور صوفیان»، «نام پیشرو در مقام نوا، دور فرع مخمس»، «نام پیشرو در مقام بیاتی، دور صوفیان»، «نام پیشرو در مقام ماهور، دور مخمس»، «نام پیشرو در مقام پنچگاه (گلستان)، دور دویک»، «تصنیف در مقام پنجگاه، دور سماعی»، «نام پیشرو در مقام راست، دور نیم ثقیل»، «نام پیشرو در مقام پنجگاه، دور ثقیل»، «نام پیشرو در مقام نوا، دور کبیر»، «نام پیشرو در مقام محیر (کومه)، دور دویک»، «تصنیف در مقام حجاز، دور صوفیان» عنوان آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شدهاند.
آلبوم «از گلستان عجم» به کوشش محمدرضا درویشی توسط موسسه فرهنگی هنری «ماهور» در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
برای مطالعه توضیحات تکمیلی آلبوم اینجا را کلیک کنید.
کد خبر 5119131 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: آلبوم موسیقی موسیقی ایرانی محمدرضا درویشی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تئاتر ایران سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر فیلم سینمایی شبکه پنج سیما برنامه تلویزیونی فیلم کوتاه ویروس کرونا دیدن این فیلم جرم است سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر جشنواره فیلم عمار رادیو نمایش حسین مسافر آستانه حضور هنر ایران در جهان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۴۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
(تصاویر) خیابانی که قرار بود شانزلیزه ایران شود
خیابان لالهزار قدمتی به درازای تاریخ پایتخت دارد. زمانی تنها یک باغ خارج از حصار شاه طهماسبی بود و به مرور به یکی از شلوغترین و پررفتوآمدترین خیابانهای تهران تبدیل شد.
روزگاری لالهزار مدرنترین خیابان تهران نام داشت و بسیاری از اولین تجربههای مدرنیته را در حافظه خود ثبت کرده است. زمانی نیز بهعنوان خیابان فرهنگی تهران قدیم از آن یاد میکردند.
شواهد امر میگوید که لاله زار باید پیش از سال ۱۱۹۰ خورشیدی به وجود آمده باشد. در عصر قاجاریه، این باغ مکان تفریح و تفرج پادشاهان به حساب میآمد و در سال ۱۱۵۴ خورشیدی و دوران فتحعلیشاه قاجار نیز، باغ لاله زار را محل سکونت رییس هیئت اعزامی ناپلئون بناپارت در نظر گرفتند. با توسعه شهر تهران، این باغ و اراضی اطراف آن نیز جزئی از محدوده پایتخت شد و روند رو به رشد خود را با سرعت پشت سر گذاشت.
سال ۱۲۵۲ خورشیدی و در عهد ناصری، ناصرالدین شاه در سفری به فرنگ، از تماشای خیابان شانزلیزه پاریس به وجد میآید. در بازگشت او، باغ لاله زار ۹۰ هزار تومان فروخته میشود و مسیری از میان این باغ میکشند تا خیابانی به سبک خیابانهای اروپایی و شبیه شانزلیزه پاریس، در طهران آن روزها ساخته شود.
اولین سیم تلگراف را از باغ لاله زار کشیدند، اولین چراغ گاز تهران قدیم را در شبهای لاله زار روشن کردند، اولین سالن سینما و اولین مغازه گل فروشی هم در همین خیابان افتتاح شد.
یک خط واگن اسبی، برای گشتزنی در خیابان لاله زار تدارک میبینند. «محله دولت» نیز در غرب باغ لاله زار، بهعنوان جدیدترین محله مسکونی تهران، یکی از زیباترین و مصفاترین کوچه باغها و از مرغوبترین اراضی شهر معرفی شد.
در دوران مشروطه، لالهزار اوج رونق و شکوفایی خود را پشت سر گذاشت و تا پایان عصر قاجاریه نیز، یکی از مهمترین نقاط گردشگری پایتخت بود. در پایان عصر قاجار و اوایل دوره پهلوی نیز، خیابان لاله زار یا «شانزهلیزه تهران» نماد نوگرایی و هنر ایران را بر پیشانی داشت. خیابانی که ترکیبی از هنر و تجارت را در دل خود جای داده و تئاترها، سینماها، رستورانها و ویترین مغازههای مختلف آن، رفت و آمد بسیاری را در این خیابان رقم میزد.
امروزه از آن لاله زار طهران قدیم تنها «خانه امینالسلطان» یا «خانه و باغ اتحادیه» باقی مانده که خوشبختانه از دام تخریب رها شده و به دست مرمت و بازسازی رسیده است. خیابان لالهزار قدیمی که امروزه به آن قسمت جنوبی لالهزار میگویند، حد فاصل خیابان جمهوری تا میدان توپخانه را شامل میشود؛ میدانی که خود داستانهای شنیدنی در خاطر دارد.