Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بودجه با بیان اینکه شاهد اختلاف درآمد و هزینه‌کرد در بودجه پیشنهادی دولت هستیم، از متخصصین و نخبگان کشور خواستار کمک به مجلس شورای اسلامی در این زمینه شد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم،  نخستین جلسه شورای راهبردی مجمع متخصصین و نخبگان ایران با حضور هیئت موسس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شخصیت‌های علمی و دبیران استان‌های 31گانه کشور در دفتر مرکزی این تشکل فراگیر ملی با سابقه عضویت هزاران متخصص در سراسر کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

در ابتدای جلسه دکتر خسرو نصیری‌زاده نماینده هیئت موسس با معرفی بخش پارلمانی اعضای هیئت موسس متشکل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آقایان دکتر کاظم دلخوش اباتری، عادل نجف‌زاده، حسین محمد صالحی، جعفر راستی، علیرضا شهبازی، شبیب جویجری، رمضان علی سنگدوینی، پرویز محمدنژاد، سیدمهدی فرشادان، احمد علیرضابیگی، علی خضریان، جبار کوچکی‌نژاد، سید احمد آوایی، وحید جلال‌زاده، سیدمرتضی خاتمی و سیدکاظم موسوی و خانم هاجر چنارانی اعلام کردند که تعدادی از اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور نیز در هیات موسس حضور دارند.

در ادامه نیز  آیت‌الله احمدی شاهرودی عضو خبرگان رهبری از استان خوزستان با تسلیت ایام فاطمیه سلام الله علیها جایگاه متخصصین متعهد در نظام تدبیر ملی را بر اساس متون فقهی و استناد به آیات قرآنی و سیره عملی ائمه اطهار(ع) برشمرد.

وی همچنین بر زبده‌گزینی و شایسته‌سالاری فارغ از جریان‌های سیاسی تاکید کرد و از هیات موسس مجمع متخصصین و نخبگان ایران خواستار تدوین سند راهبردی شایسته‌سالاری کشور شد.

در ادامه، حجت‌الاسلام میرتاج الدینی رئیس شورای‌عالی راهبردی دفتر هیات موسس مجمع متخصصین و نخبگان  ایران و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به متدولوژی بودجه سال 1400، خواستار تدوین راهکارهای به‌روز جهانی در نظام بودجه‌نویسی کشور شد.

وی همچنین عنوان کرد که ما شاهد اختلاف درآمد و هزینه‌کرد در بودجه پیشنهادی دولت هستیم و از متخصصین و نخبگان کشور خواستار کمک به مجلس شورای اسلامی در این زمینه شد.

در ادامه سیدکاظم موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو هیات موسس مجمع متخصصین و نخبگان ایران، استفاده از ظرفیت‌های متخصصین کشور را پیش‌نیاز گام دوم انقلاب اسلامی دانست.

در ادامه سیدمحمد اندرزگو عضو شورای‌عالی راهبردی دفتر هیات موسس مجمع متخصصین و نخبگان ایران و معاون امور مجلس جامعه المصطفی بر استفاده حداکثری از توانمندی متخصصین کشور جهت ارتقای نظام تصمیم‌سازی تاکید کرد.

در ادامه عبدالرحمن معاشر رئیس هیئت موسس جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی، انسجام دانش آموختگان مراکز علمی کشور ذیل مجمع متخصصین و نخبگان ایران را در آستانه سال1400 و انتخاب پیش رو به عنوان حرکتی مبارک دانست که می‌تواند پاسخگوی مطالبات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم باشد.

در ادامه محمد عباسپور نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و نائب رئیس شورای عالی راهبردی هیات موسس مجمع متخصصین و نخبگان ایران، استفاده از ظرفیت‌های حدود 2 هزار نفر از نمایندگان ادورا مجلس در سراسر کشور را به عنوان یکی از مهمترین پشتوانه‌های تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و رسیدن به اهداف جمهوری  اسلامی ایران با شاخص‌های نوین توسعه همه جانبه کشور در غرب آسیا و حتی جهان برشمرد.

وی با اشاره به تقویت دیپلماسی اقتصادی در رویکرد سیاست خارجی،‌ صدور کالا و خدمات مهندسی را خواستار شد.

در ادامه آقای محمدرضا فاتحی رییس دبیرخانه دفتر هیات موسس مجمع با اشاره بر خط مشی مرامنامه مصوب بیان کرد: به صورت متناوب جلسات شورا با حضور متخصصین فارغ از سلایق جناحی جهت کمک تخصصی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس و هیئت دولت تشکیل خواهد شد.

در این جلسه دبیران شورای راهبردی هیات موسس مجمع در برخی استان‌ها به شرح زیر معرفی شدند. قم: حجت‌الاسلام مصطفی کایدیان، زنجان: مصطفی رازقی، آذربایجان غربی: سید علیرضا ایزدی، آذربایجان شرقی: حمیدرضا ایلخانی، فارس: افسانه فرخی، کرمان: مجتبی وحیدی، خراسان رضوی: عارف عباسی، لرستان: حسین فلسفی، البرز: نورمحمد عیوضی، اصفهان: سهراب بختیاری، اردبیل: محسن دیاردوست، گلستان: محبوبه اسحقی گرجی، کرمانشاه: بهزاد لطفی،  تهران: محمدرضا فاتحی، گیلان: محمدرضا عابدی محزون، بوشهر: حکمت عرفان، هرمزگان: اصغر درویشی، سمنان: امیرحسین شهاب الدینی، خوزستان: سید حمزه جلویانی، قزوین: علیرضا کریم و شهرستان بروجرد: سیف الله شهبازی. همچنین سعید قاضی‌پور به عنوان رییس شورای راهبردی دفتر هیات موسس مجمع در منطقه هشت متشکل از استان‌های فارس، بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد و علی ملکی رییس شورای راهبردی منطقه چهار متشکل از استان‌های همدان، زنجان و قزوین انتخاب شدند.

در ادامه آقایان دکتر شاهین محمد صادقی به عنوان دبیر دفتر اساتید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، دکترمجتبی تویسرکانی دبیر امور راهبردی، ابراهیم عامری دبیر دفتر نظارت، حجت‌الاسلام میرحسینی نیری دبیر دفتر فرهنگی، دکترامیر قیصرزاده دبیر دفتر انتخابات، دکترمحمد رفیعی دبیر دفتر برنامه‌ریزی، یدالله نجفی دبیر دفتر مشارکت‌های مردمی، محمدعلی ایزدی دبیر دفتر بازرسان، دکتر رحمان رنجبر دبیر دفتر سیاستگذاری عمومی، صادق بردبار دبیر دفتر استان‌ها، دکتر علی ملکی دبیر دفتر هماهنگی، عارف منادی دبیر دفتر شرق کشور، محمد الماسی دبیر دفتر جنوب غرب کشور، سیده محبوبه کاظمی دبیر دفتر بانوان، امیر دولابی دبیر دفتر ارتباطات، سید محسن حسینى دبیردفترتوسعه صنعتی ،پیروز عزیزی گنجی دبیر دفتر اقوام و اقلیت‌ها، حشمت الله انصاری دبیر دفتر تشکیلات، روح الله شجاعیان دبیر دفتر اجتماعی، مجید کمانکش دبیر دفتر تبیین اسناد، پیمان اعلایی دبیر دفتر مطالعات اقتصادی، سعید نصرت پناه دبیر دفتر سیاست‌های دفاعی، دکترمحمود عبداللهی دبیر دفتر توسعه خدمات فنى و مهندسی و رحیم عباسى دبیر دفتر تدوین و توسعه امور زیربنای هیات مؤسس در امور مرامنامه مجمع تعیین گردیدند.

همچنین آقایان دکتر امیر موسی خانی، دکتر بهنام ملکی، دکتر محمد جعفر فرد حسینى و دکتر سهراب بختیاری از اقتصاددانان کشور مسئولیت تدوین الزامات اقتصادی دولت سیزدهم را در چارچوب منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های بالادستی نظام عهده‌دار شدند.

مهندس علیرضا معدلى از کارافرینان برجسته ملى کشور نیز در جلسه حضور داشتند.

در پایان دکتر خسرو نصیری زاده به عنوان نماینده هیات موسس جهت انجام تشریفات قانونی تاسیس مجمع وفق قانون احزاب مصوب مجلس شورای اسلامی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تایید قرار گرفته است، انتخاب شدند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نمایندگان مجلس نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی شورای راهبردی هیئت موسس دبیر دفتر استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۶۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات جدول شماره ۹ درباره هزینه‌های متفرقه با ۱۰۵ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع در جلسه موافقت کردند.

حمیدرضا حاجی بابایی در رابطه با دفاع از این جدول، گفت: این جدول مربوط به مواردی از قبیل برنامه‌های موقت و یکساله دولت است. کلیات و شاکله این جدول در مجلس بهم نریخته است و فقط برخی جابجایی‌های جزئی صورت گرفته است.

روح الله متفکرآزاد در رابطه با کلیات این جدول، بیان کرد: ردیف‌هایی در این جدول آمده که ما مسائل مهم تری نسبت به آن‌ها داریم، از آن جایی که می‌توان این ردیف‌ها را جابجا کرد بنابراین بهتر است که کلیات این جدول را رد کنیم و با صلاحدید مجلس اولویت‌ها را تعیین کنیم.

بر اساس این گزارش محمدحسن آصفری در موافقت با کلیات این جدول، بیان کرد: جدول شماره ۹ مربوط به مسائل سالانه است، به طور مثال در سال‌های گذشته شاهد بودیم که پول گندمکاران با تاخیر ۵ یا ۶ ماهه پرداخت می‌شود.

در ادامه داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در جدول شماره ۹ تغییراتی ایجاد شده که به زعم ما این تغییرات مشکلاتی به وجود می‌آورد، به طور مثال ردیف مربوط به اعتبار گروه‌های جهادی حذف شده است یا ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که برای احیای واحد‌های تولیدی راکد پیش بینی شده بود حذف شده که ما با این اقدامات مخالف هستیم بنابراین بهتر است این جدول برای اصلاح به کمیسیون بازگردد.

در ادامه حاجی بابایی گفت: اعتبار جدول ۹ حدود ۲۴۸ همت بود که اعتبار تغییر کرده حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، ما ردیف مربوط به گروه‌های جهادی را حذف نکردیم بلکه آن را بین همه استان‌ها تقسیم کردیم. از سوی دیگر اعتباراتی مانند یارانه خرید کاغذ برای دانش آموزان را پیش بینی کردیم که یکی از نیاز‌های اساسی است.

حاجی بابایی: جابه‌جایی صورت گرفته از جدول شماره ۹ به جدول شماره ۸ با هدف بالانس اوراق و کمک به دانشگاه‌ها بود

همچنین در ادامه بررسی جدول شماره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۳، حمیدرضا حاجی بابایی در توضیح بخش درآمدی جدول ۱-۸ لایحه بودجه ۱۴۰۳ درباره مسائل مرتبط با تملک دارایی، بدهی‌های دولت و انواع اوراق، گفت: ۲۸۳ همت عدد این جدول است که ۲۲۵ همت آن مربوط به اوراقی است که قبلا فروخته شده و دولت باید سال ۱۴۰۳ مبلغ ۲۲۵ همت اوراق پرداخت کند لذا ما برای اینکه بتوانیم اوراق را بالانس کنیم یک جابه‌جایی بین جدول شماره ۸ و ۹ انجام دادیم تا مثلا به دانشگاه‌ها کمک شود، یعنی حدود ۲۱ همت را از جدول شماره ۹ به جدول شماره ۸ انتقال دادیم. در واقع ۷۱ همت سود حاصل از اوراق به جدول ۸ منتقل شده است و به جز این مورد تغییر اساسی دیگری در جدول شماره ۸ به وجود نیامده است.

وی افزود: اعتبار جدول شماره ۸ همان ۲۸۸ همتی است که دولت تعیین کرده و بیشتر مربوط به مسائل تملک دارایی و بدهی‌های دولت و نوع اوراق در سال ۱۴۰۳ است، لذا با توجه به تغییر خوبی که صورت گرفته توانستیم از این ناحیه دو همت به بهزیستی، دو همت به کمیته امداد و ... کمک کنیم.

طغیانی: کاهش اعتبار صندوق بین‌المللی اوپک اشتباه بزرگی است

بنابراین گزارش، در ادامه مهدی طغیانی در مخالفت با جدول شماره ۸ گفت: کمیسیون تلفیق بدون هماهنگی اعضا، مبلغ ۱۱ همت از افزایش سرمایه‌ای که باید در صندوق ملی بین‌المللی اوپک صورت می‌گرفت و ما نسبت به آن تعهد داشتیم، برداشت کرده و می‌گویند این مبلغ را از بودجه نفت جبران کنیم در حالی که باید بگویم پیشنهاد دهنده این مسئله کوچکترین فهمی از مسائل مرتبط با صندوق اوپک نداشته و کار بسیار غلطی است.

بدری: صندوق سرمایه‌گذاری اوپک در ادوار گذشته چه عایدی برای کشور داشته است؟ / جابه‌جایی ارقام کارشناسی شده است

همچنین صدیف بدری در موافقت با جدول مذکور گفت: قطعا اوراق اسلامی و اسناد خزانه به عنوان موضوعات ملی جدول شماره ۸ در کمیسیون تلفیق بررسی شده‌اند، اما باید پرسید صندوق سرمایه‌گذاری اوپک در گذشته چه عملکرد و چه عایدی برای کشور به همراه داشته است؟ بنابراین حتماً این جابه‌جایی با اقدام کارشناسی صورت گرفته است.

وی همچنین در ادامه در رابطه با موضوع سیب‌زمینی به وزارت جهاد کشاورزی تذکر داد و گفت: به تازگی جهاد کشاورزی عوارضی برای صادرات سیب‌زمینی وضع کرده است، اما با این تصمیم خلق‌الساعه کشور و سیب‌زمینی‌کاران را دچار چالش و مشکلات بسیاری کرده لذا درخواست دارم در تصمیم چند روز گذشته خود تجدیدنظر کند.

منظور: بدهی دولت به صندوق توسعه ملی و افزایش سرمایه آن بازگردانده شود

در ادامه داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دو تغییر در جدول شماره ۸ انجام شده که موجبات عدم موافقت دولت با این جدول را به همراه داشته است؛ ابتدا اینکه ردیف مربوط به افزایش سرمایه ایران در صندوق اوپک برای آن ۱۱.۲ همت بوده، اما این افزایش سرمایه توسط کمیسیون تلفیق حذف شده است در حالی که ما در یک سازمان بین‌المللی عضو هستیم و آنجا حق رأی داریم لذا اگر سرمایه خود را متناسب با شرایط افزایش ندهیم حق رأی خود را از دست خواهیم دادیم، بنابراین حذف این اعتبار به معنای عدم انجام بخشی از تعهدات بین‌المللی ما است که به حیثیت کشور در جوامع بین‌المللی آسیب می‌زند.

وی افزود: دومین ایراد وارده به تغییرات صورت گرفته در  ردیف دیگری مرتبط با بازپرداخت تسهیلات دریافتی از صندوق توسعه ملی است چرا که باید با توجه به اینکه ما در شرایطی مجبور به گرفتن تسهیلاتی از صندوق هستیم و با توجه به اینکه منابع صندوق تجدید می‌شود این اعتبار باید بازگردانده شود لذا خواهشمندم بدهی دولت به صندوق توسعه ملی و افزایش سرمایه آن بازگردانده شود بنابراین با توجه به این دو تغییر در جدول شماره ۸ با آن مخالف هستیم.

حاجی‌بابایی: تغییرات داده شده در جدول شماره ۸ با هدف حل مشکلات مردم بود

بنابراین گزارش، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق گفت: دو ردیف تغییر داده شده با هدف حل مشکلات مردم بوده است که به این اعتبار به نوعی اعتبار انباری گفته می‌شود تا هر وقت نیاز داشتیم به آن رجوع کنیم. ضمن آن که صد‌ها میلیارد تومان در وزارت نفت هزینه می‌شود بنابراین باید پرسید آیا این وزارتخانه آنقدر توان مدیریت بودجه مورد نیاز صندوق اوپک را ندارد؟ البته لازم به ذکر است من هیچ موردی را بدون نظر اعضای کمیسیون تلفیق رأی‌گیری نکردم و به جمع‌بندی نرسیده ام.

وی افزود: یک میلیارد همت از این اعتبار به کمیته امداد، راه روستایی، دانشگاه‌های حق‌التدریس و ... اختصاص پیدا کرده است تا مشکلات آنها کمتر شود.

قالیباف: جدول شماره ۸ به منظور بررسی مجدد اعتبارات مرتبط به صندوق توسعه و اوپک به کمیسیون ارجاع شود

این گزارش می‌افزاید؛ در ادامه قالیباف رئیس مجلس با توجه به مخالفت نمایندگان با جدول شماره ۸ پیشنهاد ارجاع این جدول به کمیسیون را ارائه کرد و در تشریح دلایل ارجاع به کمیسیون  گفت: بهتر است آقای حاجی بابایی از فرصت ظهر استفاده کند و مجدداً با دولت جدول فوق را بررسی کنند تا در نوبت عصر به صحن بیاید، البته مشکل فقط دو ردیف مربوط به صندوق توسعه و ۲۱ همت صندوق اوپک است که این ۲۱ همت به راه روستایی و دیگر موارد توضیح داده شده اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر مهم قالیباف درباره حقوق بازنشستگان
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها
  • با من مشکل دارید، چرا بودجه شهر را نگه می‌دارید
  • جدول هزینه‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • تدوین سند هوش مصنوعی باید مبتنی‌بر تمدن نوین اسلامی باشد/ پیش بینی بودجه ۵ همتی برای هزینه در هوش مصنوعی