Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات بوستان کتاب «ابوهلال عسکری: پدیده ادبی قرن چهارم» نوشته عبدالکاظم علی نژاد را با شمارگان هزار نسخه، ۴۸ صفحه (قطع پالتویی) و بهای ۱۰ هزار تومان منتشر کرد.

ابوهلال عسکری متولد شهر عَسکَر مُکْرَم یا لشکر مکرم در خوزستان است و این شهری بود در محدوده شوشتر. امروزه محوطه تاریخی شهر عسکر مکرم در شمال شرقی روستای بند قیر در ۳۵ کیلومتری شوشتر واقع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسانی مذهب ابوهلال را شیعه دانسته و کسان دیگری او را معتزلی معرفی کرده‌اند.

ابوهلال عسکری شاعر، لغت شناس و ادیب برجسته‌ای بود و سیروس شمیسا و زنده‌یاد عبدالحسین زرین‌کوب از او به عنوان یکی از متقدمان نقد ادبی در تمدن اسلامی یاد می‌کنند. بجز مجموعه‌های شعرش، یکی از مهم‌ترین کتاب‌های او «اوایل» است.

ابوهلال در «اوایل» به معرفی کسانی پرداخته که نخستین بار سخنی یا شعری گفته و یا کاری کرده‌اند. کتاب از عصر جاهلی آغاز شده و در ادامه به پیامبر مکرم اسلام (ص)، صحابه، خلفای اسلام، قاضیان، دانشمندان و ادبا، امرا و وزرا می‌رسد و عاقبت به نخستین اخباری که از عجم و عرب رسیده ختم می‌شود.

دیگر کتاب مهم او «الصناعتین» نام دارد که در موضوع صنایع کتابت و شعر است. او در این کتاب انواع بدیع را به ۳۵ نوع می‌رساند که پیشتر در منابع به ۲۹ مورد آن اشاره شده بود. یعنی ابوهلال خود ۶ نوع بدیع به انواعی که در گذشته بوده، می‌افزاید.

به زعم او هدف صنایع لفظی از آغاز، بیان جوانب فنی و هنری قرآن کریم و سرانجام اثبات اعجاز قرآن است. ابوهلال نیز بر آن بوده است که نخست محسنات بدیعی را در آیات الهی تحلیل کند. از نظر برخی «الصناعتین» کتابی ادبی است، زیرا مجموعه عظیمی از زیباترین آثار نظم و نثر عرب را در بردارد.

اما با وجود اهمیت ابوهلال عسکری در تاریخ تمدن ایران و اسلام، متأسفانه نسل جدید شناخت چندانی از او ندارد و پژوهشگران در معرفی او به جامعه فعلی نکوشیده‌اند. شاید کتاب «ابوهلال عسکری: پدیده ادبی قرن چهارم» یکی از نخستین منابع در این معرفی باشد.

عبدالکاظم علی نژاد کتاب را به دو بخش کلی تقسیم کرده است. در بخش نخست با عنوان «ابوهلال عسکری؛ حسن بن عبدالله بن سهل» زندگی و زمانه و همچنین طریق تحصیل، شاگردان و استادان و همچنین مذهب ابوهلال معرفی شده است.

نویسنده در بخش دوم کتاب با عنوان «نقش ابوهلال عسکری در تحول و پیشرفت زبان و ادبیات عرب» به تالیفات و آثار ابوهلال و همچنین تحولاتی که او در زبان و ادبیات عرب موجب شد، پرداخته است.

نویسنده کتاب یعنی عبدالکاظم علی‌نژاد، از پژوهشگران و تاریخ‌دانان برجسته خوزستانی است. از دیگر کتاب‌ها و پژوهش‌های منتشر شده او می‌توان به این موارد اشاره کرد: «نگاهی گذرا به تاریخ تشیع در خوزستان» و «آشنایی با انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و عملکرد آن در استان خوزستان» اشاره کرد. علی نژاد تلاش‌های مهمی را در تاریخ تشیع در خوزستان انجام داده است.

کد خبر 5120239 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: تازه های نشر موسسه بوستان کتاب تاریخ اسلام ادبیات عرب معرفی کتاب قاسم سلیمانی نقد کتاب پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ترجمه اولین سالگرد شهادت حاج قاسم ادبیات جهان ادبیات کودک و نوجوان تازه های نشر تجدید چاپ عبدالکریم سروش رایزنی فرهنگی نمایشگاه مجازی کتاب ادبیات داستانی علی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۶۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، جلسه مشترک معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با جمعی از مدیران آموزشگاه‌های آزاد هنری پیرامون برگزاری المپیاد ملی آموزش هنر برگزار شد.    معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد؛ با بیان طرح برگزاری المپیاد ملی آموزش هنر در قالب لیگ قهرمانی مراکز آموزش هنر سراسر کشور به عنوان نخستین گام در جهت رقابت و پویایی بین آموزشگاه‌های استان برای شناسایی، کشف استعداد‌های برتر حوزه‌های تخصصی هنری (نمایش، موسیقی و هنر‌های تجسمی)، و هدایت این هنرجویان در جامعه، از کلیه مدیران مسئول آموزشگاه‌های هنری استان جهت حضور پر شور و نشاط در این طرح ملی دعوت کرد.     سیدعباس دهقان افزود: باتوجه به ماهیت گروهی و تیمی و رویکرد انسجام بخشی فرهنگی و اجتماعی این رویداد، موضوعات المپیاد تحت شعار محوری یکصدا ایران می‌باشد که شامل؛ هویت و سبک زندگی اسلامی-ایرانی، ایجاد انگیزه و امید آفرینی، ایجاد شور اجتماعی و تقویت مشارکت عمومی، تحکیم بنیان خانواده، همبستگی ملی و انسجام اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.      وی گفت: مدیر هر آموزشگاه هنر‌های تجسمی می‌تواند صرفا یک تیم سه نفره دریکی از گرایش‌های طراحی، نقاشی و یا گرافیک معرفی و در سامانه ثبت نمایند.     دهقان ادامه داد: مدیرآموزشگا‌های هنر‌های نمایشی هم می‌توانند صرفا یک تیم سه الی پنج نفره تئاتر صحنه‌ای را معرفی و ثبت نمایند. در حوزه موسیقی نیز البته صرفا یک تیم سه الی پنج نفره در یکی از گرایش‌های ایرانی یا موسیقی جهانی معرفی و ثبت کند.      وی بیان کرد: مدیر آموزشگاه‌های خوشنویسی می‌توانند صرفا یک تیم سه نفره در یکی از گرایش‌های نستعلیق یا شکسته نستعلیق را معرفی نمایند.     دهقان تاکید کرد: اعضای تیم‌های معرفی شده باید جزء هنرجویان همان آموزشگاه باشند.     به گفته وی بارگذاری و ثبت آثار تیم‌ها در سامانه به نشانی https://olympiart.ir/institute/ توسط مدیرآموزشگاه تا ۲۰ اردیبهشت صورت پذیرد و در نهایت از اول تا ۱۰ خرداد داوری آثار انجام می‌شود.      معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان یزد بارگذاری آثار تا ۲۰ اردیبهشت سال‌جاری اعلام کرد و افزود: برگزیدگان تا نیمه تیرماه به ستاد ملی معرفی می‌شوند.     وی گفت: آموزشگاه‌هایی که تیم هایشان به مرحله ملی معرفی شوند جدا از هدایای نقدی، لوح تقدیر، درج ۳۰ درصد امتیاز این رویداد در فرایند رتبه بندی آموزشگاه‌ها و فرایند ارزیابی جایزه ملی آموزش هنر را اخذ می‌کنند و در صورت دریافت جام قهرمانی درج ۱۰۰ درصد امتیاز این رویداد در فرایند رتبه بندی آموزشگاه خواهدبود.     وی در عین حال متذکر شد تیم‌های راه یافته به سطح ملی به جشنواره فجر معرفی می‌شوند.     لازم به ذکر است ۱۰۶ آموزشگاه آزاد هنری در رشته‌های تخصصی نمایش، تجسمی، موسیقی، خوشنویسی و هنر‌های سنتی با مجوز دائمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در سطح استان فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • تاریخ برگزاری مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی
  • تاریخ برگزاری مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی فوتبال
  • پایان صدرنشینی یک‌ماهه «تمساح خونی»/ «مست عشق» نیامده به اوج رسید
  • پایان صدر نشینی یک‌ماهه «تمساح خونی»/ «مست عشق» نیامده به اوج رسید
  • تحویل مشعل المپیک به فرانسه
  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها