Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-29@09:21:02 GMT

مصرف فست فود در هوای آلوده ممنوع!

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۷۴۲۶

مصرف فست فود در هوای آلوده ممنوع!

رویداد۲۴ کوروش صمدپور با بیان اینکه با سرد شدن هوا، هر سال در شهرهای بزرگ شاهد پدیده وارونگی هوا و افزایش غلظت آلاینده ها هستیم، افزود: این آلودگی به شدت، سلامتی جسمی و روحی اقشار مختلف جامعه را تهدید می کند.

وی ادامه داد: آلودگی هوا در حالت حاد مشکلاتی همچون تنگی نفس، تشدید آسم، حساسیت های تنفسی، سردرد و حالت تهوع به وجود می آورد اما قرار گرفتن طولانی مدت در این شرایط ممکن است به بیماری های جدی تری همانند بیماری های قلبی، عروقی و انواع سرطان  منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا استفاده از ماسک، مانع ورود آلاینده ها به بدن می شود؟

این متخصص تغذیه، به همه افراد جامعه بخصوص افراد آسیب پذیر، زنان باردار، سالمندان و کودکان در خانه ماندن در روزهای شدت یافتن آلودگی را توصیه کرد و یادآور شد: اما افرادی که مجبور به خارج شدن از منزل برای حضور در محل کار هستند، باید نکات مهمی را رعایت کنند تا در معرض آسیب های آلودگی هوا قرار نگیرند.

صمدپور در پاسخ به اینکه ماسک زدن می تواند جلوی ورود آلاینده ها به بدن را بگیرد یا نه؟ توضیح داد: ماسک نمی تواند خیلی کمک کننده در برابر آلودگی هوا باشد زیرا ذرات آلاینده به قدری ریز است که از ماسک های معمولی هم عبور می کنند.

بیشتربخوانید: در روز‌های آلوده، بدن را با ۷ گزینه سالم سم زدایی کنید

چه کنیم تا تاثیر آلاینده ها بر بدن کاهش یابد؟

این رژیم درمانگر، با تاکید بر اینکه تغذیه مناسب می تواند مقداری از اثرات مخرب آلاینده ها بکاهد، توضیح داد: آلاینده های معلق در هوا نقش عوامل شر یا اکسیدان ها را بازی می کنند یعنی رادیکال های آزادی هستند که وارد بدن می شوند و می توانند نقش های مخرب متعددی داشته باشند. این اکسیدان ها در طولانی مدت حتی می توانند به بالفعل شدن سلول های سرطانی در بدن منجر و تشدید کننده بیماری های قلبی عروقی شوند.

وی ادامه داد: بدن با آنتی اکسیدان ها به مبارزه با این رادیکال های آزاد می پردازد؛ آنتی اکسیدان هایی که نقش عوامل خیر را دارند که با این عوامل شر مبارزه می کنند.

صمدپور با این توضیح که منبع عوامل شر یا اکسیدان ها صرفا آلاینده ها نیستند و گاهی به صورت فست فود و غذاهای نامناسب فرآوری شده ظهور و بروز می کنند، تاکید کرد: پس باید در دوران افزایش آلاینده ها، کمتر از فست فود و بیشتر از موادی حاوی آنتی اکسیدان استفاده کرد.

مصرف کدام ویتامین ها ابزار مبارزه با اثرات آلاینده ها هستند؟

متخصص تغذیه، چند ویتامین را سردسته آنتی اکسیدان های خوب برای مبارزه با اثرات مخرب آلاینده های هوا دانست و گفت: ویتامین «سی» که در انواع مرکبات از جمله لیمو که خوشبختانه در فصل سرما به سبد غذایی خانوارها اضافه می شود بهترین منبع آنتی اکسیدان است که استفاده از آن بسیار مناسب برای مقابله با اثرات آلاینده ها است.

وی افزود: همچنین سبزیجات برگ سبز، فلفل دلمه ای و میوه کیوی حاوی ویتامین سی هستند که باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود. فراموش نکنیم که ویتامین سی نسبت به حرارت مقاوم است بنابراین وقتی این سبزی ها در غذا پخت می شود چندان نمی توان از اثرات ویتامین سی آن بهره برد و ترجیحا ویتامین سی را از سبزیجات و میوه های تازه باید استفاده کرد.

صمدپور با بیان اینکه ویتامین «ای» از دیگر ویتامین های مبارز با آلودگی هوا و اکسیدان ها است، گفت: این ویتامین در انواع مغزها و روغن های گیاهی وجود دارد. بنابراین توصیه این است که از روغن زیتون در این فصل بیشتر استفاده شود که هم حاوی امگا ۳ و هم ویتامین ای است.

وی افزود: ویتامین «آ» هم نقش موثری در مقابله با آلودگی هوا دارد که در میوه های زرد مانند موز، هویج، انبه وکدو تنبل وجود دارد. پس به افراد در معرض آلودگی هوا پس از یک روز کاری، سالاد کاهو همراه با کلم، هویج و روغن زیتون توصیه می شود تا اثرات آلاینده ها را در بدن از بین ببرد.

صمدپور یادآور شد: همواره شنیدیم که در مواردی که آلاینده زیاد است شیر مصرف شود زیرا شیر حاوی منبع خوب کلسیم فسفر و املاح دیگر است. اما فراموش نکنیم که شیر برای مواردی که آلودگی با سرب بیشتر است کمک کننده تر است. اما در مورد آلاینده اخیر که بیشتر ناشی از مازوت است شیر چندان کمک کننده نیست و فقط به عنوان یک ماده غذایی خوب باید استفاده شود.

منبع: ایرنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 آلودگی هوا اخبار سلامت آنتی اکسیدان اکسیدان ها ویتامین سی آلودگی هوا آلاینده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۷۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا

گزارش جدید «انجمن ریه آمریکا» از «کیفیت هوا» در ایالات مختلف این کشور نشان می‌دهد افزایش حجم آلاینده‌های کشنده طی ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

به گزارش ایسنا، در گزارش ۲۰۲۴ این سازمان تاکید شده است مردمِ ایالات متحده طی ۲۵ سال گذشته بیشترین تعداد روزهایی با هوای «بسیار ناسالم» و «خطرناک» را به دلیل افزایش انتشار آلودگی ناشی از ذرات معلق تجربه کردند.

همچنین در مجموع این گزارش نشان می‌دهد که ۱۳۱ میلیون نفر (۳۹ درصد) در مناطقی با سطوح ناسالم آلودگی هوا زندگی می کنند.

گزارش امسال شامل جدیدترین داده‌های کیفیت هوای تضمین‌شده از سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی و به‌روزرسانی شده است تا استاندارد سالانه آلودگی ذرات جدید را که آژانس حفاظت از محیط‌ زیست ایالات متحده (EPA) در فوریه ۲۰۲۴ نهایی کرد، منعکس کند.

«هارولد ویمر»، رئیس و مدیرعامل انجمن ریه آمریکا در این باره گفت: ما از ۲۵ سال گذشته تاکنون که این تحقیق را دست گرفتیم در زمینه پاکسازی هوا پیشرفت‌هایی داشتیم که بخش عمده ای از آن به دلیل اجرای قانون هوای پاک است با این حال، زمانی که تهیه این گزارش را شروع کردیم، تیم ما هرگز تصور هم نمی کرد که در این بازه زمانی بیش از ۱۳۰ میلیون نفر همچنان هوای ناسالم تنفس می کنند.

وی افزود: تغییرات اقلیمی نیز در این زمینه بی تاثیر نیست. هر روز که سطوح ناسالم ازن یا آلودگی ذرات معلق وجود دارد به این معنی است که شخصی – کودک، پدربزرگ، مادربزرگ، عمو یا مادر – در تقلای نفس کشیدن است. ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم تا اطمینان حاصل شود که همه هوای سالم تنفس می‌کنند.

همچنین این گزارش نشان داد از هر ۱۰ نفر تقریبا چهار نفر در منطقه ای زندگی می کنند که حداقل در یک معیار آلودگی هوا امتیاز منفی دارد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی انجمن ریه آمریکا، آلودگی هوا با ذرات ریز که به عنوان PM۲.۵، آلودگی ذرات یا دوده نیز شناخته می شود، می تواند کشنده باشد. این ذرات از آتش سوزی جنگل ها، اجاق های چوبی، نیروگاه های زغال سنگ، موتورهای دیزل و منابع دیگر می آیند. این ذرات میکروسکوپی می توانند حملات آسم، حملات قلبی و سکته مغزی را تحریک کرده و باعث سرطان ریه شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • کیفیت هوای سلماس ناسالم برای گروه‌های حساس 
  • هوای ۴ شهر ناسالم و آلوده است / پاک‌ترین هوا سهم اردبیل شد
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • غبار روی کوه‌های تهران مه است یا آلودگی هوا؟