Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@14:01:54 GMT

مرگ دسته جمعی جنگل بلوط‌های زاگرس

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۹۷۱۲

مرگ دسته جمعی جنگل بلوط‌های زاگرس

نماینده مردم دورود و ازنا از «مرگ دسته جمعی جنگل بلوط‌های زاگرس» خبر داد و گفت: شش میلیون هکتار جنگل بلوط زاگرس به بیماری موسوم به زوال درختان بلوط زاگرس مبتلا شده‌اند که در ۱۰ سال اخیر بیش از یک و نیم میلیون هکتار را دچار آفت زدگی و یا خشکیدگی کرده است.

به گزارش ایسنا، حسین گودرزی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود اظهار کرد: این روزها شاهد رخداد مرگ دسته جمعی جنگل بلوط‌های زاگرس هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایندگان مجلس مستحضرند که ۶ میلیون هکتار جنگل بلوط زاگرس به عنوان کمر بند حفاظتی و ریه تنفسی ایران که موهبتی الهی بوده محسوب می‌شود و شرایط معتدلی را برای آب و هوای کشورمان رقم زده است.

 نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در مورد جنگل‌های زاگرس گفت: این جنگل‌ها ۴۰ درصد آب شیرین کشور، حفاظت از آب و خاک، تعدیل هوا و ۵۰ درصد از خوراک دام و همچنین امنیت و سلامت کشور را تامین کرده است؛ اما با این وجود بیماری موسوم به زوال درختان بلوط زاگرس باعث شده در ۱۰ سال اخیر بیش از یک و نیم میلیون هکتار و یا ۱۸ میلیون اصله درخت بلوط از ۲۵ تا ۱۰۰ درصد دچار آفت زدگی و یا خشکیدگی شوند که البته دولت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز اقدام در خوری تاکنون در این راستا انجام نداده‌اند.

وی اضافه کرد: چنین موضوع مهمی نیازمند عزم ملی و تشکیل کمیته نجات جنگل‌های زاگرس، همچون کمیته احیای دریاچه ارومیه با مسئولیت رئیس جمهور را می‌طلبد؛ همچنین همانند کمیته نجات دریاچه ارومیه باید تامین اعتبار برای تهیه طرح ملی نجات جنگل‌های زاگرس در بودجه‌های سالانه و شناسایی کانون‌های بحرانی و پهنه بندی آنها و همچنین ایجاد پویش ملی با مشارکت نهادهای مردمی و جهادی برای مقابله با آفت یاد شده در نظر گرفته شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در عین حال پس از مکاتبات صورت گرفته برای احیای جنگل‌های زاگرس و همچنین پس از سوال اینجانب از وزیر جهاد کشاورزی، ریاست جمهوری تشکیل کمیته ملی راهبردی حمایت از جنگل‌های زاگرس را با مسئولیت معاون اول رئیس جمهور صادر نمودند که ضمن تشکر از این اقدام دیر هنگام، اما لازم است این کمیته با مسئولیت شخص رئیس جمهور تشکیل و به سرعت سند راهبردی حفظ و صیانت از جنگل‌های زاگرس را تهیه و تصویب نمایند.

وی در پایان به ضعف «مدیریتی شستا بر شرکت های متبوع در حوزه انتخابیه‌اش» اشاره کرد و گفت: شرکت شستا ظلم آشکاری در حق مردم شهرستان درود، صنعت سیمان کشور و همچنین چند هزار کارگر در این شهر روا داشته است. شستا پس از ۶۰ سال بهره برداری از ۳ فاز کارخانه‌های سیمان درود که با درآمد آن ده‌ها کارخانه دیگر در نواحی دیگر کشور تاسیس کرده، حاضر نشده است کوچک‌ترین سرمایه گذاری جدیدی در منطقه داشته باشد؛ ضمن اینکه تولید شرکت فارسیت که تا چند سال گذشته بالغ بر ۶۰۰ نفر کارگر در آن مشغول به کار بوده‌اند به دلایل غیر کارشناسی متوقف کرده است و کلیه سهام آن را در بازار بورس به صورت خرد به فروش رسانده و با آگاهی کامل حاضر نشده ۱۰ درصد سهام آخر آن را بلوک فروشی کند تا امکان برگزاری مجمع و تشکیل هئیت مدیره و همچنین راه اندازی این شرکت عظیم را فراهم آورد.

گودرزی اضافه کرد: اکنون کارگران فارسیت را  رها کرده و آواره دیگر نواحی کشور شده‌اند؛ لذا مدیران شستا و به ویژه هلدینگ سیمان تامین با این استدلال که سهم شستا در شرکت بهران ۳۰ درصد و سود آن پایین بوده، سالهاست تولید این شرکت را متوقف کرده و البته همه تلاش‌ها نیز برای راه اندازی این شرکت را بی‌جواب گذاشته‌اند.

گودرزی عنوان کرد: مدیران شستا در اقدامی همانند فروش شرکت فارسیت با سرعتی مثال زدنی سهام سه فاز سیمان درود را در بورس به فروش گذاشته‌اند و در هفته‌های اخیر با فروش بخشی دیگر از آن مالکیت شستا را به زیر ۳۰ درصد رسانده‌اند که اقدامی مشابه فروش شرکت فارسیت و مالکیت ۳۰ درصدی بهراد در انتظار مردم و کارگران این دیار است؛ بنابراین بنده در این تریبون نمی‌خواهم افاضات مدیران شستا و سیمان تامین را بیان کنم، اما از وزیر کار و رفاه اجتماعی می‌خواهم سریعا به این شرکت رسیدگی و همچنین احیای دیگر شرکت‌های تعطیل شده اقدام نمایند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جنگل بلوط جنگل های زاگرس جهاد كشاورزي سازمان جنگل ها شستا شرکت فارسیت جنگل های زاگرس میلیون هکتار بلوط زاگرس جنگل بلوط جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۹۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه تحقیقات درباره گورهای جمعی غزه را خواستار شد

«واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: روسیه خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی مستقل برای محاکمه عاملان ایجاد گورهای دسته‌جمعی گزارش شده در نوار غزه است.

به گزارش ایسنا، نبنزیا خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «ما گزارش‌های دلخراشی در مورد گورهای دسته‌جمعی داشتیم که در نوار غزه کشف شده است. ما به یک تحقیق بین‌المللی مستقل نیاز داریم تا اطمینان حاصل کنیم که عاملان آن پاسخگو خواهند بود.»

به گزارش اسپوتنیک، مقامات فلسطینی گزارش دادند که بیش از ۳۰۰ جسد - از جمله زنان، کودکان، افراد مسن و مجروح - در گورهای دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان ناصر در خان یونس، دومین شهر بزرگ غزه و مجتمع پزشکی الشفا در شهر غزه پیدا شده است.

هر روز ابعاد تازه‌ای از جنایات صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین فاش می‌شود. از هفتم اکتبر و بعد از عملیات فلسطینی طوفان الاقصی، نزدیک به ۳۵ هزار نفر در جنایات رژیم صهیونیستی به‌ویژه در غزه در عملیات‌های زمینی و هوایی تل‌آویو به شهادت رسیده‌اند. بیمارستان ناصر و الشفا هم که در حال حاضر به ویرانه تبدیل شده، مدت‌ها تحت عملیات‌ سنگین صهیونیست‌ها بود و بعد از خروج آنها، گورهای دسته‌جمعی یکی پس از دیگری رو می‌شود.

با کشف تعداد بیشتری از گورهای جمعی در نقاط مختلف نوار غزه و بیرون آوردن پیکرهایی بدون سر، دست، پوست و یا با دست و پاهای بسته و همچنین اجسادی که هنوز سرم و وسایل پزشکی به آنها وصل است، اجساد کودکان و اجسادی که به شدت متلاشی شده‌اند، ابعاد دیگری از جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی در حملاتش به نوار غزه نمایان شده و مسوولان مختلف آغاز تحقیقاتی بین‌المللی و مستقل درباره این جنایات را خواستار شده‌اند.

انتهای پیام   

دیگر خبرها

  • خیزش دانشجویان در آمریکا مقامات این کشور را رسوا کرد
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در فلارد
  • درخواست روسیه برای تحقیق درباره گورهای دسته جمعی در غزه
  • روسیه تحقیقات درباره گور‌های جمعی غزه را خواستار شد
  • روسیه تحقیقات درباره گورهای جمعی غزه را خواستار شد
  • تاکید روسیه بر لزوم عضویت فلسطین در سازمان ملل
  • مبارزه با طرح آفت جوانه خوار درختان بلوط در شهرستان فلارد
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • گوترش تحقیقات درباره گور‌های دسته‌جمعی غزه را خواستار شد
  • سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره گورهای دسته جمعی در غزه شد