Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، هفدهمین هفته از طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم با تجلیل از خانواده شهیدان «ساکو مجنونیانس» و «سرگون اکویانس بالانجی» از شهدای شاخص اقلیت‌های دینی شهرستان ارومیه در دوران هشت سال دفاع مقدس، امروز ۲۳ دی ماه ۱۳۹۹ با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حبیب‌رضا ارزانی مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران، طی برقراری ارتباط زنده تصویری با استان آذربایجان غربی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید عباس صالحی در این نشست طی سخنانی با اشاره به سفری که دو سال قبل مصادف با ایام سال نو میلادی به استان آذربایجان غربی داشت، گفت: علاوه بر این دو سال قبل تر از این نیز زمانی که در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم طی سفری که به ارومیه داشتم با خانواده برخی از شهدای مسیحی و آشوری دیدار و گفت‌وگو کردم. اکنون نیز به مناسبت فرارسیدن سال نو میلادی این جلسه برگزار شد و در خدمت خانواده دو تن از شهدای مسیحی آشوری و ارمنی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ارتباط میان مردم و اقلیت‌های دینی در شاخه‌های مختلف ارتباطی محسوس و ملموس بوده و این مهم از آن جهت است که ریشه ما در یک خاک است و همه ایرانی هستیم، خدماتی که پیروان دیگر ادیان در قرن‌های متوالی به این آب و خاک داشته و دارند ناشی از مساله مذکور است، به هر روی بخشی از میراث فرهنگی و تمدنی ما ایرانیان به نحوی از آنها به یادگار مانده است که به آن افتخار کرده و می‌بالیم.

وی افزود: بخش دیگری از این ارتباط ملموس در هم‌زبانی است، ما با یک زبان سخن می‌گوئیم و همه می‌دانند و می‌دانیم که هم‌زبانی افق وسیعی از هم‌اندیشگی است، زبان مشترک منجر به ساخت افق و تفکر مشترک می‌شود، بنابراین اینکه اکنون با یکدیگر به زبان فارسی صحبت می‌کنیم و سخن یکدیگر را متوجه می‌شویم به این معناست که در یک اقلیم مشترک تنفس می‌کنیم.

جامعه مسلمان و مسیحی ایران در مقاطع سخت، یار یکدیگر بوده‌اند

صالحی با اشاره به وجود تعامل و همدلی میان جامعه مسلمان و جامعه مسیحی ایرانی گفت: در مقاطع سخت و دشوار مختلف این دو همواره در کنار یکدیگر قرار داشتند، در دوره‌های تاریخ ایران و در طول ۱۵۰ سال اخیر در جنبش مشروطیت و در مقاطعی چون انقلاب اسلامی تا دفاع مقدس که حضوری پررنگ و همدلانه وجود داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همان طور که اشاره شد، آمار جمعیتی از حضور شهدای مسیحی، ارمنی و آشوری به تناسب با کل جمعیت پیروان ادیان توحیدی، در دوران دفاع مقدس قابل توجه است به گونه‌ای که رزمندگان پیرو این ادیان در طول هشت سال جنگ تحمیلی و به ویژه جامعه مسیحیان دوش به دوش برادران مسلمان خود جنگیدند و کارنامه طلایی از خود بر جای گذاشتند.

وی ادامه داد: وقتی به تاریخ دفاع مقدس و حضور شهدای پیرو ادیان توحیدی در آن ایام نگاهی بیندازیم متوجه شباهت‌های مشترک با فضای رزمندگان و شهدای مسلمان می‌شویم، وقتی تاریخ زندگی این شهیدان را مطالعه می‌کنیم متوجه همان لطافت‌های روحی و ویژگی‌های خاص در زندگی شأن می‌شویم و این مساله در واقع همان نکته‌ای است که در ابتدای مباحث ام اشاره داشت یعنی ریشه در یک آب و خاک داشتن.

صالحی تصریح کرد: زمانی که خاطرات شهدای ارمنی و آشوری را مرور می‌کنیم متوجه نکات متعددی می‌شویم از جمله شباهت‌هایی که آنها به ویژگی‌های شهدای مسلمان دارند، افرادی که گاهی حتی تا قبل از رسیدن به سن سربازی داوطلبانه به جبهه‌های جنگ رفتند چراکه دفاع از این مرز و بوم را وظیفه خود می‌دانستند.

وی در ادامه به بیان برخی خاطرات شهدای مسیحی و آشوری پرداخت و گفت: در این مجال به چند خاطره بدون ذکر نام این شهدا اشاره می‌کنم چرا که مباحث طرح شده در این وصیت نامه‌ها و خاطرات ویژگی شهدای مختلف در این جامعه است؛ مورد اول از خانواده یکی از شهدای مسیحی است که نقل می‌کند: «فرزندم برای مرخصی آمده بود و اصرار کردم یک روز در تهران بمان چراکه خواهرش در تهران نبود اما فردایش می‌رسید، اما او پاسخ داد که کار من مین‌یابی است و فشار روی بچه‌های بیشتر می‌شود و در نتیجه باید بروم»، این همان روحیه ای است که بارها در فضای دفاع مقدس شنیده ایم و خاطره‌ای مشابه است میان همه شهدان آن دوران و کسانی که خانه خود را در آن ایام، منطقه عملیات می‌دانستند.

صالحی افزود: خاطره دوم نیز در مورد هموطن دیگر مسیحی است که خانواده‌اش نقل کردند که قبل از شهادت مجروح شده بود اما به والدین اش از این جراحت چیزی نگفته بود تا مانع برگشت او به جبهه نشوند، او با اینکه تیر ترکش خورده بود اما حتی مرخصی استعلاجی نگرفت؛ همچنین شهید مسیحی دیگری نیز در وصیت نامه خود ذکر کرده بود که به بقال محله ۵۰ تومان بدهکار است. این موارد مشابهت‌هایی است که میان شهدای مسلمان و مسیحی و ارمنی نمونه‌هایش کم نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه به حقوق انسانی و ادای دِین از مواردی است که در این جامعه می‌دیدیم و می‌بینیم، می‌توان ساعت‌ها نشست و از روحیات بلند این شهیدان سخن گفت، روحیاتی که تابع تربیت بلند خانواده آن دلاوران بود.

صالحی در پایان مباحث خود به بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری در مورد شهدای مسیحی و ارمنی اشاره کرد و گفت: معظم له در این رابطه فرمودند: «اقلیت مسیحی، هم ارامنه و هم آشوری، سربلند بیرون آمد در انقلاب و جنگ. به‌عنوان یک ایرانی وفادار عاقل بصیر شجاع»، این چنین تصویر و تعبیری از ناحیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد این مقطع تاریخی خاص نشان می‌دهد که ایشان و جامعه ایرانی چه نگاهی را به همراهی و همگامی جامعه مسیحی در مقاطع سختی چون دفاع مقدس دارند.

کد خبر 5120526

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خانواده شهدا مسیحیان کانون مساجد کانون مساجد آذربایجان غربی سید عباس صالحی قرآن قرآن کریم آیت الله مصباح یزدی آزمون سراسری قرآن و عترت قاسم سلیمانی سازمان تبلیغات اسلامی حرم امام حسین معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حرم حضرت عباس ع شهادت حضرت زهرا س عزاداری شهادت حضرت فاطمه الزهرا س ویروس کرونا هیات مذهبی تفسیر راهنما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهدای مسلمان شهدای مسیحی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۱۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس پس از چهار دهه تفحص شد

با تلاش گروه های تفحص شهدا پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس پس از چهار دهه کشف و پس از احراز هویت، خبر شناسایی پیکر به خانواده شهدا اعلام شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امیر سرتیپ «سلیمان کامیابی» جانشین معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح و سردار «جمال شاکرمی» فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام، با حضور در منزل شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده» از تازه تفحص‌شده دوران هشت سال دفاع مقدس، خبر شناسایی هویت‌ این شهید والامقام را به خانواده‌اش اعلام کردند.

شهید «محمدشفیع فیضی‌زاده» سال 1327 در روستای «چشمه پهن» بخش کارزان شهرستان سیروان متولد شد. وی با آغاز جنگ تحمیلی به‌عنوان بسیجی از طرف سپاه ایلام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام شد و هشتم مرداد سال 1362 در منطقه مهران، در عملیات «والفجر سه» بر اثر اصابت ترکش مستقیم دشمن به درجه رفیع شهادت نائل آمد و به جمع شهدای جاویدالاثر استان ایلام پیوست، تا این‌که این‌روزها پس از 41 سال گمنامی، سرانجام پیکرش تفحص و هویت وی از طریق آزمایش دی.ان.ای شناسایی شد.

هویت 7 شهید گمنام مدفون در فارس مشخص شد

همچنین پیکر مطهر شهید «جهانگیر بیات» از شهدای جاویدالاثر دوران دفاع مقدس نیز پس از 42 سال کشف و شناسایی شد.

جهانگیر بیات، فرزند جهان‌شاه، به‌عنوان بسیجی از کرج به جبهه اعزام و در سال 1361 در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه فکه بر اثر اصابت ترکش مستقیم به درجه رفیع شهادت نائل آمد و به جمع شهدای جاویدالاثر پیوست.

مسئولین استان البرز با حضور در منزل این شهید، خبر تفحص و شناسایی پیکر شهید بیات را به بازماندگانش اعلام کردند. برنامه‌های تشییع و خاکسپاری نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماهیت واقعی تمدن غرب برای جوانان تبیین شود
  • پیکر مطهر ۲ شهید دفاع مقدس پس از ۴۰ سال تفحص شد
  • شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 535 شهید رسید
  • پیکر مطهر دو شهید دفاع مقدس پس از چهار دهه تفحص شد
  • شهید مطهری با روحیات و نیازهای نسل جوان آشنایی کامل داشت
  • لزوم ترویج روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی در جامعه
  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • پیکر شهید جاویدالاثر ایلامی پس از ۴۱ سال شناسایی شد
  • افتخار دستگاه آموزشی آران و بیدگل ۳۶ شهید معلم است
  • روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی باید در جامعه ترویج شود