Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، پیرو مطالب هفتگی در جهت پرداختن به وظایف شورای شهر، امروز به برخی دیگر از این وظایف اشاره می‌شود.

از دیگر وظایف این شورا، وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاری و مسیرهای تاسیسات شهری است، موضوعی که در کلان شهر شیراز همواره به عنوان یک معضل مطرح است و ناهماهنگی بین ادارات برق، گاز، آب، مخابرات و شهرداری و مسدود شدن مسیر‌ها، گل آلود بودن کوچه و خیابان‌های شهر و تخریب آسفالت و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از گلایه‌های همیشگی مردم در نقاط مختلف شهر است و انتظار می‌رود شورای شهر، این هماهنگی را ایجاد و در جایگاه نظارتی، قوی تر ورود کند.

 نظارت بر اجرای طرح های مربوط به ایجاد و توسعه معابر، خیابان ها، میادین و فضاهای سبز و تاسیسات عمومی شهر بر طبق مقررات موضوعه از دیگر وظایف ذکر شده در قانون است و شورای اسلامی شهر در بیشتر موارد این مصوبه را بدون نظارت به شهرداری واگذار کرده و کمتر در جریان کم و کیف انجام این برنامه‌هاست.

تبعیض و ایجاد شکاف طبقاتی در مناطق شمال و جنوب شهر و انجام خدمات با نگاهی متفاوت در نقاط مختلف شهر، از جمله گلایه‌های مردم در راستای این مصوبه و وظیفه قانونی شورا است.

 تصویب نامگذاری معابر، میادین، خیابان ها، کوچه و... در حوزه شهری و همچنین تغییر نام آنها یکی دیگر از وظایف پارلمان شهری شورا است که متاسفانه در کلان‌شهر شیراز همواره با چالش روبرو بوده‌ و عملکرد بسیار ضعیفی در این زمینه وجود دارد و اختلافات شدیدی را نیز رقم خورده است.
نامگذاری معابر استاد شجریان، شهید فخری‌زاده در شیراز، از جمله آخرین جنجال‌های ایجاد شده در این مورد است.

از دیگر وظایف شورای شهر می‌توان به تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر با رعایت مقررات و انتشار آن برای اطلاع عموم اشاره کرد که متاسفانه در شورای پنجم شهر شیراز بارها شاهد اشتباهات عمدی و توجیهات غیر معقول شهرداری و شورای شهر بوده‌ایم که جای بحث فراوان دارد.

بنر سربازان اسرائیلی، تبریک به جای تسلیت، تبلیغات تجاری با نگاه کاملا غربی و مغایر با فرهنگ اسلامی_ ایرانی و موارد مربوط به تلویزیون‌های شهری از موارد قابل ذکر در این راستا است.

تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان های وابسته به آن با رعایت آیین نامه مالی و معاملات شهرداری ها یکی دیگر از وظایف شورای اسلامی شهر است که همه مصوبات مالی از جمله اجاره‌بهای اماکن و باغات و... را شامل می شود و در آینده به طور مفصل مورد بحث قرار می‌گیرد.

از دیگر وظایف این پارلمان،  تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون شهری است که مشکلات موجود در اتوبوسرانی و تاکسی‌رانی و گلایه‌های دوطرفه مردم و رانندگان در شیراز، بارها مورد نقد و نظر رسانه‌ها قرار گرفته است.

وضع مقررات مربوط به ایجاد و اداره میدان های عمومی توسط شهرداری برای خرید و فروش مایحتاج عمومی با رعایت مقررات موضوعه یکی دیگر از مصوبات قانونی مربوط به شورا است که میدان‌های میوه و تره‌بار و کشتارگاه‌های دام و طیور بیش از همه موارد جای بحث دارد.

وضع مقررات لازم در مورد تشریک مساعی شهرداری با ادارات و بنگاه های ذیربط برای دایر کردن نمایشگاه های کشاورزی، هنری، بازرگانی و غیره که همکاری و هماهنگی‌های شهرداری شیراز از لحاظ اقتصادی با دیگر مراکز قابل تقدیر است ولی متاسفانه در بسیاری از موارد پیوست فرهنگی قابل قبول و مناسبی ارائه نشده و این امر منجر به بروز مشکلات فراوانی در سطح جامعه شده است.

 نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌های وابسته و تابعه شهرداری و حفظ سرمایه، دارایی‌ها، اموال عمومی و اختصاصی شهرداری و همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها با انتخاب حسابرس رسمی و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پیگیری های لازم بر اساس مقررات قانونی از مهمترین وظایف شورای شهر است که امیدواریم در ادامه شاهد شفافیت و پاسخگویی شورا در این زمینه باشیم.

 شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نماید و نسخه‌ای از آن را جهت بررسی به شورای شهرستان و استان ارسال کند.

واحدهای شهرستانی کلیه سازمان‌ها و موسسات دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی که در زمینه ارائه خدمات شهری وظایفی را بر عهده دارند، موظفند برنامه سالانه خود را در خصوص خدمات شهری که در چهارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود تنظیم شده به شورا ارائه نمایند.

همکاری با شورای تامین شهرستان در حدود قوانین و مقررات نیز یکی دیگر از وظایف شورای شهر بوده که در کلان‌شهر شیراز کمتر نمود داشته است.

آخرین وظیفه قانونی شورای شهر به عنوان یک پارلمان مهم، بررسی و تایید طرح‌های هادی و جامع شهرسازی و تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذی‌ربط قانونی جهت تصویب نهایی است که متاسفانه در بسیاری از نقاط شهر شاهد عدول از این قانون هستیم و حتی در مسیل‌ها نیز ساخت و ساز صورت می گیرد، گزارش ساخت و سازهای غیرمجاز شهرک آرین آخرین گزارش فارس در این زمینه است که همچنان در دست تحقیق و منتظر پاسخگویی مسئولان و اعضای محترم شورای شهر و شهرداری شیراز است.

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: پارلمان شورای شهر شهرداری وظایف قانونی شیراز وظایف شورای شهر دیگر وظایف یکی دیگر شهر شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۲۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبک زندگی اسلامی عاملی برای پیروزی بر جنگ ترکیبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز در خطبه‌های امروز نماز جمعه گفت: کشور ما مبدا حرکت دینی است و به همین دلیل دشمن از همان ابتدای انقلاب، جنگ ترکیبی را علیه ما ترتیب داد و این جنگ هنوز هم ادامه دارد.
آیت الله دژکام تصریح کرد: همانطور که در حوزه نظامی با نوآوری به جایگاه بالایی دست پیدا کرده ایم باید برای پیروزی در جنگ فرهنگی و اقتصادی هم به موازات جنگ نظامی حرکت کنیم و با تقویت سبک زندگی اسلامی بر جنگ ترکیبی دشمن غالب شویم.
امام جمعه شیراز به ۱۵ اردیبهشت روز شیراز هم اشاره کرد و گفت شیراز اولین شهری بود که یک روز را به نام خودش ثبت کرد و این نشان دهنده پیشگامی شهرداری و شورای اسلامی شیراز است.
امام جمعه شیراز از تلاش‌های شهرداری و شورای شهرشیراز برای محرومیت زدایی در نقاط مختلف قدردانی و ابراز امیدواری کرد همه محله‌های شیراز هم به لحاظ سلامت شهری و هم محیط زیستی ساماندهی شود تا همه شهروندان به امکانات دسترسی داشته باشند.
آیت الله دژکام همچنین از مسئولان شهرداری خواست خط مترو حرم مطهر را طراحی و اجرا کنند تا مسیر دسترسی زائران به حرم مطهر شاهچراغ علیه السلام تسهیل شود
نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز در ادامه با بیان اینکه خداوند در قرآن درباره دوری از شراب و قمار تاکید زیادی کرده گفت: مبلغان دینی و مدیران رده‌های مختلف کشور وظیفه دارند با این مسائل رودررو شوند و برخورد کنند چرا که قانون مجازات اسلامی مصوبه سال ۱۳۹۲ تکلیف را در این زمینه روشن کرده است.

دیگر خبرها

  • تشریح فرایند صدور پروانه ساختمان ۱۱ طبقه بلوار بوعلی قم
  • آنچه در یکصد و پنجاه و دومین جلسه شورای شیراز گذشت
  • در جلسه علنی شورای شهر شیراز چه گذشت؟
  • انتخاب شهردار نمونه بر اساس ایجاد درگاه ارتباطی، بازرسی و ارزیابی عملکرد
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • انتقاد عضو حزب اعتدال و توسعه از شورای نگهبان
  • سبک زندگی اسلامی عاملی برای پیروزی بر جنگ ترکیبی
  • نخستین پیاده‌روی خانوادگی سال جدید شیرازی‌ها
  • شورای اسلامی و شهرداری شیراز به فرهنگ و ورزش توجه ویژه‌ای دارند
  • واگذاری سرویس مدارس شیراز به شهرداری