Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- یکی از مواد بحث‌انگیز طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که به تصویب مجلس رسیده،بررسی برنامه داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان است. بر اساس ماده ۱۱ این طرح که به تصویب رسید، «شورای نگهبان ۳ ماه پیش از صدور دستور شروع انتخابات ریاست‌جمهوری و در صورت مشخص شدن داوطلبی افراد می‌تواند از آن‌ها دعوت به عمل آورده تا برنامه‌های آنان را بر اساس شرایط موضوع این قانون و شاخص‌های مورد نظر شورای نگهبان بررسی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
به گزارش فرارو، اینکه چطور قرار است ۳ ماه پیش از دستور شروع انتخابات این مهم عملیاتی شود، با ابهامات فراوانی روبرو است، در این زمینه نعمت احمدی حقوقدان در رابطه با مصوبه مجلس مبنی بر اینکه شورای نگهبان مجاز به بررسی برنامه داوطلبان سه ماه پیش از انتخابات است گفت: شخصی نه هنوز کاندیدا شده، نه نام نویسی کرده چگونه برنامه ارائه بدهد؟ اگر فرضا شورای نگهبان برنامه او را رد کند شاید مردم در جایگاه رای دهنده به برنامه او اعتماد کنند، رای به برنامه کاندیدا به عهده مردم است نه شورای نگهبان.‌
می‌خواهند قدرت شورای نگهبان را بیشتر کنند
جلال جلالی زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه شورای نگهبان در حال حاضر هم با همین قوانین موجود دارای قدرتی مطلق برای رد صلاحیت نامزد‌های انتخابات گوناگون است، گفت: حال اینکه مجلس اصول گرا این اختیارات را بیشتر کرده نیز از چنین مجلسی جای تعجبی ندارد، این مردم هستند که باید برنامه‌های نامزد‌های انتخاباتی را بشنوند و آن را بررسی کنند، نه شورای نگهبان، متاسفانه با این مصوبه مجلس تنها قدرت شورای نگهبان افزوده می‌شود.
وی افزود: نفس اینکه نامزد‌ها برنامه‌های خود را قبل از انتخابات اعلام کنند و مردم در جریان آن قرار بگیرند، امری خوب و مثبتی است، همانگونه که در انتخابات مختلف چنین امری رخ می‌دهد، به خصوص انتخابات ریاست جمهوری، اما متاسفانه اصول‌گرایان در مجلس با اصلاحاتی که در مورد اصلاح قوانین انتخابات انجام داده اند، به دنبال محدود کردن نقش اصلاح طلبان در انتخابات هستند و می‌خواهند دیگر کار به انتخابات نکشد و با توجه به افزایش اختیاراتی که به شورای نگهبان داده می‌شود، همه رقبا را رد صلاحیت کنند و نامزد خودشان به مانند انتخابات مجلس بدون کوجکترین مشکلی به صندلی ریاست جمهوری دست پیدا کند.
جلالی زاده با اشاره به اینکه تمام اقداماتی که در مورد اصلاح قانون انتخابات انجام می‌شود، منجر به کاهش مشارکت خواهد شد، اظهارداشت: اصول گرایان این روز‌ها به هیچ وجه نگران نیستند، زیرا که با فرمانی که مجلس در دست گرفته، انتخابات آینده کاملا یک طرفه خواهد بود و کاملا با حضور ۱۰۰ درصدی اصول گرایان است، بنابراین با این تفاسیر نتیجه مشخص بوده و آن‌ها به رویای خود یعنی فتح پاستور خواهند رسید.
این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: در انتخابات مجلس بسیاری از اصلاح طلبان شاخص، اصیل و شناسنامه دار را شورای نگهبان به انحاء مختلف رد صلاحیت کرد و دیدید که سطح مشارکت چقدر بود که منجر به تشکیل یک مجلس حداقلی شد، در انتخابات ۱۴۰۰ نیز به نظر می‌رسد، با این اصلاحاتی که در قانون داده‌اند، هیج اصلاح طلبی تایید نشود و از سوی دیگر نیز بسیاری از اشخاص حاضر نخواهند شد، برنامه خود را برای تائید، به دست شورای نگهبان بسپارند، بنابراین سطح مشارکت مردم در انتخابات به مانند مجلس بسیار پایین خواهد بود.   بررسی برنامه‌ها توسط شورای نگهبان راهکار غلطی است
ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول گرا در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه فرهنگ برنامه دادن و اجرای آن در کشور ما بسیار ضعیف است، گفت: شما ببینید، که هیچکدام از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در این چهل ساله و یا روسای جمهوری فعلی و گذشته برنامه نداشتند که این ضعف بسیاری جدی است، از سویی اگر برنامه‌ای نیز اعلام می‌شود، به هیچ عنوان به آن عمل نمی‌شود، در مورد مصوبه اخیر مجلس نیز این موضوع هنوز تیدبل به قانون نشده است.
وی با اشاره به اینکه نیت مجلس برای برنامه محور بودن خوب است، اما راهکاری که برای آن در نظر گرفته اند، به هیچ عنوان عملی و شدنی نیست، افزود: در وهله اول ضمانت اجرایی این برنامه‌هایی که نامزد‌ها به شورای نگهبان ارائه می‌کنند، باید مشخص شود، اگر واقعا ضمانت اجرایی در کار باشد، از سوی دیگر مسئله تدوین برنامه است، طی این سال‌ها همواره کسانیکه برنامه داده اند، در اکثر اوقات از روی برنامه‌های پنج سال توسعه‌ای و همچنین اسناد بالادستی یک سری کلیات را ارائه کرده اند و راهکار عملی برای اجرای آن رو نکرده اند.
ایمانی اظهار داشت: ملاک بررسی کردن این برنامه‌های نیز مشخص نیست، به طور مثال اگر کسی در حوزه فرهنگی برنامه ضعیفی داشت، اما در اقتصاد قوی بود یا اینکه در سیاست خارجی برنامه خوب، اما در سیاست داخل برنامه بد بود، تکلیف چیست، معیاری که قابل سنجش باشد برای شورای نگهبان که بر اساس برنامه بخواهد نامزدی را رد یا تائید کند، وجود ندارد.
این فعال سیاسی اصول گرا بیان کرد: به لحاظ رسیدگی به برنامه‌ها نیز شورای نگهبان صلاحیت ذاتی پرداختن به این برنامه‌ها را ندارد، زیرا که این شورا نمی‌تواند به لحاظ جنبه‌های گوناگون این موارد را مورد سنجش قرار دهد، در مورد قوانین ۵ ساله توسعه‌ای نیز به طور مثال شورای نگهبان این قوانین را از لحاظ انطباق با قانون اساسی و شرع مقدس مورد بررسی قرار می‌دهد و وارد جزییات نمی‌شود، بلکه این مجلس است که کار بررسی جزیی را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: از لحاظ زمانی نیز برای شورای نگهبان مقدور نیست که بخواهد برنامه‌های نامزد‌ها را در فاصله زمانی اندکی که در اختیار دارد، برای تائید صلاحیت ها، بررسی کند، بنابراین این راه غلطی است که مجلس در نظر گرفته هرچند که نفس و نیت عمل خوب بوده، اما شیوه آن درست انتخاب نشده است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: شاخص آلودگی هوا انتخابات 1400 کاظم صدیقی ویروس کرونا فائزه هاشمی انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان نامزدهای انتخابات اصلاح قانون انتخابات اصول گرایان اصلاح طلبان انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان اصول گرایان برنامه ها نامزد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۳۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید/ تائید طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان امروز (یکشنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به گزارشی از نظرات اخیر شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس شورای اسلامی پرداخت و اظهارکرد: طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها که از سال گذشته میان محلی و شورای نگهبان در رفت و آمد بود، در نهایت خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و امیدواریم این طرح به اهداف خود دست یابد.

تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید

وی افزود: طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) نیز در جلسه اخیر شوری نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی گاز ایران با هند به داوری نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت. طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی نیز است سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که به تایید شورا نرسید. همچنین اصلاح قانون نظام صنفی کشور نیز با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شد.

وی همچنین گفت که شورای نگهبان نسبت به قانون مصباح نشان صنفی ابهاماتی وارد کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: دو طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها و  استفساریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران اجتماعی و همچنین لایحه دو فوریتی تمدید امرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست و لایحه ارجاع اختلاف توانیر و شرکت گنت ترکیه به داوری  خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف با اشاره به اساسنامه‌های بررسی شده از سوی شورای نگهبان گفت: اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور، اصلاح اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی، اصلاح اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل و همچنین اصلاح اساسنامه سازمانهای مناطق آزاد  کیش،قشم، ارسباران، جلفا و انزلی نیز خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد

وی با بیان این‌که « ۳ استعلام از دیوان عدالت اداری از سوی فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است» اظهار کرد: دو مورد از این موارد خلاف موازین شرع شناخته نشد و یک مورد بر خلاف موازین شرع تشخیص داده شد.

فرصت ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب آغاز شد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره تمهیدات شورای نگهبان برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در انتهای هفته مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده در ۱۵ استان برگزار می‌شود؛ در ۸ خوزه انتخابیه که بالای دو نفر از داوطلبان آن‌ها تعیین تکلیف نشدند (تبریز، ری، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم شهر و ملایر) انتخابات بصورت تماماً الکترونیک برگزار می‌شود.

طحان نظیف افزود: از امروز فرصت ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب آغاز می‌شود.

ادامه دارد ...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان: طرح ساماندهی مسکن و اجاره‌بها تایید شد/ موارد ردصلاحیت حسن روحانی متعدد است/ برخی ایرادات شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب هنوز به قوت خود باقی است
  • تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ آغاز ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد/ تمهیدات شورای نگهبان برای انتخابات الکترونیک/ آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد / آخرین خبرها از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • تایید طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها
  • توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب/ تشکیل سازمان «سپند» تأیید شد
  • تشکیل سازمان «سپند» به تایید شورای نگهبان رسید/ تائید طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها
  • طرح ساماندهی اجاره‌بهای مسکن تأیید شد