Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در بازدید از گلخانه‌های استان، گفت: در افق پیش بینی شده تا ۱۴۰۴ کشت در محیط‌های کنترل شده در سطح ۴۸ هزار هکتار گلخانه در کشور در دستور کار قرار دارد که ۱۵ درصد از این سطح متعلق به استان فارس است.

حسین پژمان با اشاره به اینکه"کشت در محیط‌های کنترل شده" این استان متناسب با اقلیم و پتانسیل فنی و مالی کشاورزان در سه مرحله مختلف انجام می‌شود، افزود: توسعه گلخانه‌ها با تکنولوژی بالا که سیستم‌های سرمایش، گرمایش، کنترل نور و حرارت در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد و در نهایت محصول استاندارد و با بازار پسندی جهانی تولید می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او؛ بر اساس پیش‌بینی‌ها حدود ۹۰ درصد از تولید غذای مورد نیاز جامعه در ایران و جهان می‌تواند از طریق تولید در محیط‌های کنترل شده تامین شود.

پژمان با بیان اینکه سطح زیر کشت محصولات سبزی صیفی در استان فارس در فضای باز ۷۰ هزار و با تولیدی معادل ۲.۳ میلیون تن است، اظهار کرد: با انتقال این سطح به محیط کنترل شده صرفه جویی در منابع از جمله آب، کود، سم و کاهش هزینه و ضایعات را به دنبال دارد.

او، از دیگر برنامه‌ها به منظور توسعه کاشت در محیط‌های کنترل شده را ایجاد روستای گلخانه‌ای برشمرد و افزود: در این روستا‌ها کشاورزانی که بنیه مالی دارند در قالب یک مجموعه در کنار هم قرار گیرند و سازمان‌جهاد هم با اعطای تسهیلات به این افراد کمک می‌کند.

او بیان کرد: ایجاد روستا گلخانه‌ای علاوه بر اشتغال، در عرضه محصولات به داخل و خارج از کشور، رونق اقتصادی و ممانعت از مهاجرت روستاییان به شهر کمک می‌کند.

پژمان اضافه کرد:کاشت درختان میوه زیر پوشش سایبان از دیگر برنامه‌ها به منظور توسعه کاشت در محیط‌های کنترل شده است که از سرمازدگی و گرمای زدگی جلوگیری و باعث پایداری تولیدات باغبانی استان می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه مهمترین مزیت کشت‌های گلخانه‌ای افزایش بهره‌وری آب و نهاده‌های تولید شامل کود، سم و بذر در هکتار است، گفت: حداقل افزایش بهره‌وری بسته به نوع محصول و مدتی که محصول گلخانه قابلیت پرورش دارد می‌تواند بین ۵ تا ۲۰ برابر باشد.

تکمیل زنجیره ارزش در گیاهان دارویی

او در زمینه گیاهان دارویی به ضرورت ثبت جهانی گونه‌های متعدد این گیاهان به نام استان و کشور اشاره کرد و افزود: به منظور معرفی ظرفیت‌های حوزه گیاهان دارویی به کشاورزان گیاهان باید سایت الگویی ایجاد شود.

پژمان با اشاره به اینکه گونه‌های مختلف گیاهان دارویی باید توسعه یابد، تصریح کرد: تکمیل زنجیره ارزش در گیاهان دارویی باعث حل بخش عمده‌ای از مسائل و مشکلات در این حوزه می‌شود.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی محیط های کنترل شده گیاهان دارویی محیط های کنترل شده گیاهان دارویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۶۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

« از خزر تا خلیج فارس»، ویژه برنامه کانون پرورش فکری بندرگز

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، این برنامه از دو بخش اصلی برگزاری کارگاه‌های ویژه با موضوع شعرخوانی، سرودخوانی در مرکز و همچنین اجرای برنامه در کنار سواحل خلیج گرگان و دریای خزر تشکیل شده بود.

فاطمه ریاحی، مربی مسوول مرکز در این برنامه خطاب به کودکان و نوجوانان حاضر، از خلیج فارس به عنوان بخش جدایی ناپذیر هویت ملی ما ایرانیان عنوان کرد و گفت: ایجاد شادی، شور و نشاط دربین کودکان و نوجوانان، معرفی ظرفیت های محیط زیستی، پاسداشت زیبایی و ­پاکیزگی، حفظ و نگهداری و در نهایت معرفی این خلیج بزرگ به کودکان امروزی، از اهداف کانون در اجرای این برنامه بوده است.

در این روز سخنان و کارگاه‌هایی با هدف انتقال مفاهیم شناخت و موقعیت حساس جغرافیایی خلیج فارس به کودکان و نوجوانان صورت گرفت و یکی از کارشناسان اداره محیط زیست این شهرستان نیز به بیان مواردی در خصوص چگونگی حفظ و نگهداری از این نعمت خدادادی پرداخت.

در پایان والدین، کودکان و نوجوانان بندرگزی با تشکیل زنجیره انسانی شعار « از خزر تا خلیج فارس» را بر زبان آوردند.

دیگر خبرها

  • رونمایی از سامانه سرمایه‌گذاری استان یزد
  • تکمیل زیرساخت‌های شهرک دارویی بیضا شتاب می‌گیرد
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • « از خزر تا خلیج فارس»، ویژه برنامه کانون پرورش فکری بندرگز
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • ساحل بندر دیلم پاکسازی شد
  • سلامت زیست بوم خلیج فارس شرط پایداری در منطقه خواهد بود
  • خلیج فارس اصلی‌ترین نماد تمامیت ارضی کشور است
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود