Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان معتقد هستند واکسن‌های mRNA کرونا می‌تواند با بیماری‌های دیگر مانند سرطان نیز مقابله کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با شیوع سویه‌های جهش یافته و واگیردار ویروس کرونا، شرایط برای انتقال این بیماری بسیار وخیم‌تر شده است. واکسن‌های کرونای تولید شده توسط دو شرکت فایزر و مدرنا از نوکلئیک اسیدهایی به نام RNA پیام رسان یا mRNA استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این واکسن دیگری از طرف یک شرکت آلمانی به نام CureVaz NC در راه است که در آن از فناوری مشابهی استفاده شده است.

مزایای واکسن‌های mRNA چیست؟

واکسن‌های معمولی دارای ویروس غیرفعال یا ضعیف شده هستند که پس از تزریق به بدن انسان، پاسخ ایمنی را تحریک می‌کند تا از بدن در برابر پاتوژن‌ها محافظت کند. البته تولید واکسن‌هایی از این قبیل به مواد شیمیایی مختلف و کشت سلولی نیاز دارد که فرآیند زمان‌بری بوده و ممکن است باعث شود افراد به بیماری آلوده شوند. واکسن‌های mRNA چنین مشکلاتی را ندارند و به بدن دستور می‌دهند پروتئین‌های مهاجم تولید کند. تزریق واکسن کرونا باعث تولید پروتئین‌هایی می‌شود که اطراف RNA ویروس کرونا قرار می‌گیرد، سپس سیستم ایمنی بدن این آنتی ژن‌ها را درون خود جا می‌دهد و اگر پروتئین‌های مشابه با ویروس کرونا پدیدار شد، با آن‌ها مقابله می‌کند.

یکی دیگر از مزایای واکسن‌های mRNA این است که سلول‌های بدن انسان را مجبور به تولید پروتئین مورد نظر می‌کند که به جز کووید -۱۹ شامل آنتی ژن‌های بیماری‌های دیگر نیز می‌شود. mRNA از DNA موجود در هسته سلول بدن انسان دستور می‌گیرد، سپس قسمت‌هایی از ژنوم کپی می‌شود که mRNA آن‌ها را به سیتوپلاسم منتقل می‌کند، در سیتوپلاسم نیز از این اطلاعات برای تولید پروتئین استفاده می‌شود.

دو شرکت فایزر و مدرنا این فرآیند را کوتاه کرده‌اند، زیرا آن‌ها از ابتدا می‌دانستند که به چه پروتئینی نیاز دارند. به همین دلیل ساخت این واکسن‌ها کمتر از یک سال طول کشیده است که موضوعی غیرقابل تصور بود. روش ذکر شده از نظر ژنتیکی ایمن است، زیرا mRNA نمی‌تواند به هسته سلول برگردد و به صورت تصادفی ژن‌ها را در DNA افراد قرار دهد.

تاریخچه تولید واکسن‌های mRNA

پژوهشگران از دهه ۱۹۷۰ متوجه شدند که با استفاده از این روش می‌توان با انواع بیماری‌های مقابله کرد. از آنجایی که تزریق mRNA به حیوانات باعث ایجاد التهاب و سپس مرگ آن‌ها می‌شد، این نظریه در دهه ۱۹۹۰ کنار گذاشته شد، اما یک زن دانشمند مجارستانی به نام کاتالین کاریکو در آن زمان یا وجود مشکلاتی که در این زمینه برای او به وجود آمد، مطالعاتی انجام داد و در سال ۲۰۰۰ متوجه شد که با تغییر قسمت‌هایی از mRNA می‌توان مانع بروز التهاب شد. دو شرکت بی ون تک و مدرنا به نتایج مطالعات او جذب شدند و برای تولید واکسن کووید -۱۹ از آن استفاده کردند.

دو متخصص سرطان که بنیان‌گذار شرکت بیون‌تک هستند، متوجه شدند که بهترین روش برای مقابله با سرطان، درمان هر تومور به شکل ژنتیکی منحصر به فرد و آموزش سیستم ایمنی بدن بیماران در برابر سرطان است؛ دقیقاً همان کاری که روش mRNA انجام می‌دهد. با بررسی آزمایش‌های دو شرکت مدرنا و بیون‌تک، متوجه می‌شویم که این فناوری برای درمان سرطان‌های سینه، پروستات، پوست، لوزالمعده، مغز، ریه و دیگر بافت‌ها و همچنین واکسن‌های بیماری آنفلوآنزا، زیکا و هاری موثر است.

از آنجایی که انجام دادن آزمایشاتی از این قبیل نیازمند سرمایه و زمان زیادی است، این فناوری بسیار کند پیش رفته، اما اکنون شیوع گسترده ویروس کرونا، باعث تسریع یافتن این فرآیندها شده است. شیوع بیماری همه گیر کرونا موجب شد اولین واکسن mRNA تولید شود و مورد تایید قرار بگیرد. به نظر می‌رسد از این پس فناوری mRNA مورد توجه سرمایه‌گذاران، قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران بیشتری قرار بگیرد و برای درمان بیماری‌های دیگر نیز استفاده شود.

کد خبر 468237

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس واکسن فناوری mRNA دريافت واکسن فايزر واکسن مدرنا کرونا ابتلا به کرونا شیوع کرونا آخرین اخبار ویروس کرونا آخرین اخبار کرونا واکسن mRNA واکسن کرونا واکسن کووید ۱۹ واکسن آنفلوآنزا واکسن کرونای فایزر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق واکسن های mRNA ویروس کرونا بیماری ها واکسن ها دو شرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۸۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال

به گزارش همشهری آنلاین،‌ کوویشیلد را این شرکت بریتانیایی‌ـ‌سوئدی با همکاری دانشگاه آکسفورد بریتانیا ساخت و موسسه سرم هند تولید کرد. این واکسن در سطح گسترده‌ای در بیش از ۱۵۰ کشور، از جمله بریتانیا و هند، تزریق شد.

یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد موثر است.

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که کوویشیلد ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود، که شاید مرگبار باشد.

یک شکایت جمعی در بریتانیا ثبت شده و این ادعا را مطرح کرده است که این واکسن به مرگ و آسیب‌دیدگی‌های شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی است.

احتمال لختگی خون در بیماران کرونا بسیار بالاتر از دریافت کنندگان واکسن است

در حالی که آسترازنکا این ادعاها را رد می‌کند، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن «در موارد بسیار نادر، باعث تی‌تی‌اس (TTS)» یا سندرم ترومبوز همراه با ترومبوسیتوپنی می‌شود، که مشخصه‌اش ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

به گزارش نشریه تلگراف، این شرکت در فوریه سال جاری در مدارک دادگاه گفته است: «تایید می‌شود که واکسن آز [آسترازنکا] می‌تواند، در موارد بسیار نادر، سبب تی‌تی‌اس شود. مکانیسم عامل این مسئله هنوز مشخص نیست.»

منبع: نورنیوز

کد خبر 848429 برچسب‌ها خبر مهم كرونا در ايران واکسن کرونا

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور