Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-06@22:43:47 GMT

نصب دستگاه جدید پایش کیفیت هوا در زاهدان

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۷۰۷۰۱

نصب دستگاه جدید پایش کیفیت هوا در زاهدان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: دستگاه جدید پایش غلظت ذرات معلق در هوای شرکت « تئودور فردریش» در ایستگاه پایش کیفیت هوای زاهدان نصب و فعال شد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، محسن حیدری اظهارداشت: این دستگاه جدید قادر است به صورت همزمان و برخط غلظت ذرات معلق با اندازه‌های کمتر از ۱، ۲.۵  و ۱۰ میکرون را بدون ایجاد آلودگی صوتی پایش کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دستگاه جدید علاوه‌بر این میزان برخی گازهای آلاینده جو مانند o۳ و so۲ و co را نیز اندازه‌گیری می‌کند.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در خصوص اعتبار هزینه شده برای تأمین این دستگاه گفت: این دستگاه از طریق سازمان هواشناسی کشور تامین شده که هم‌اینک هزینه خرید آن بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان است.

وی بیان کرد: هم‌اینک ۲ ایستگاه پایش گردوغبار در سیستان و بلوچستان وجود دارد که ایستگاه زابل به دلیل خرابی دستگاه همچنان غیر فعال است البته پیگیری‌های لازم برای تعمیر و راه‌اندازی مجدد آن ادامه دارد.

حیدری خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان جزو بادخیزترین استانهای کشور است که در بسیاری از روزهای سال از وجود آلاینده‌های جوی بویژه ذرات گردوغبار رنج می‌برد.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌های توسعه شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان لازم است حداقل ۱۲ ایستگاه جدید پایش غلظت ذرات معلق در شهرهای مختلف استان بویژه ایرانشهر، زهک، نصرت آباد، سراوان و دلگان راه‌اندازی شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: هواشناسی سیستان و بلوچستان دستگاه پایش هوا سیستان و بلوچستان دستگاه جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۰۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور پاک است

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش فعال در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۹ صبح شنبه پانزدهم اردیبهشت با میانگین ۴۴ وضعیت پاک را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر امروز در ساعت انتشار این گزارش در ایستگاه خیابان ۲۵ آبان و سپاهان‌شهر با عدد ۲۹، پارک زمزم ۴۲، دانشگاه صنعتی ۴۹، خیابان زینبیه ۴۳، خیابان فرشادی ۲۱، خیابان فیض ۲۴، بولوار کاوه ۳۷، کردآباد ۳۱، میرزا طاهر ۳۰ و ولدان ۴۱ AQI در وضعیت پاک است.

شاخص هوای اصفهان همچنین در ایستگاه خیابان احمدآباد با عدد ۹۵، میدان انقلاب ۶۱، بزرگراه خرازی ۶۹ و رهنان ۵۴ AQI وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

امروز شاخص هوا در خمینی‌شهر با میانگین ۲۰، شاهین‌شهر ۳۴ و مبارکه ۳۸ AQI در وضعیت پاک و در زرین شهر، قهجاورستان و سجزی با میانگین ۶۶، نجف آباد ۵۵ و کاشان ۵۸ در وضعیت قابل قبول ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای منطقه صنعتی دولت آباد قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 6096133

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • نظارت و کنترل بیش از ۱۸۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در سیستان و بلوچستان
  • پیشرفت‌های خیره کننده ایران در حوزه سلامت مادران
  • کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • کنایه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید: ادعایتان درباره مدارس دینی اهل سنت تکذیب شد /تروریست ها در انوارالحرمین پنهان شده بودند
  • اصل کار تعلیم و تربیت بر عهده معلمین است
  • برداشت ۴۰ درصد گندمزار‌های سیستان و بلوچستان
  • اجرای قریب به ۱۲۰۰ برنامه در سیستان و بلوچستان
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور پاک است