Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، پرویز کرمی روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی که به صورت آنلاین در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: به طور کلی تاکنون هیچ آمار دقیق و مشخصی از میزان بازگشت ایرانیان خارج از وطن تهیه نشده و برنامه‌ای نیز در راستای بازگرداندن این افراد برای خدمت به کشور، بکار گرفته نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تنها اقدامی که در این راستا شکل گرفته، طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم است که به منظور تسهیل شرایط ایرانیان بازگشتی ایجاد شده است.

کرمی بیان کرد: طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم، به منظور انتقال دانش، تجربه و ایده‌های فناورانه به کشور و همچنین ایجاد ارتباط مؤثر دانشمندان و متخصصان ایرانی غیرمقیم با همتایان داخلی و مراکز علمی و فناوری منتخب از سال ۱۳۹۴ آغاز شد.

وی اظهار داشت: هدف اصلی این طرح ایجاد سازوکاری برای بهره مندی از دانش و تجارت ارزشمند دانشمندان و متخصصان ایرانی غیرمقیم در قالب برنامه‌هایی مانند پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و معین، فعالیت‌های فناورانه و برگزاری سخنرانی و کارگاه تخصصی با تأکید بر مدل چرخش نخبگان تعریف شده است.

بازگشت ۱۵۶۰ متخصص و کارآفرین ایرانی به کشور

وی گفت: ارائه تسهیلات به بیش از هزار و ۴۰۰ نفر از فارغ التحصیلان بازگشتی از جمله دستاوردهای این طرح است، تعداد متخصصان ایرانی بازگشتی از اسفند ۱۳۹۴ تا فروردین ۱۳۹۹ به ۱۵۶۰ نفر رسیده است. از زمان آغاز رسمی طرح همکاری با متخصصان ایرانی، به طور متوسط روزانه بیش از یک متخصص ایرانی به کشور بازگشته است.

مشاور معاون علمی و فناوری افزود: بر اساس نتایج پیمایش سنجش میل به مهاجرت دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی توسط رصدخانه مهاجرت ایران در سال ۱۳۹۷ شمسی، ۱۶ درصد از کسانی که میل به مهاجرت دارند، می‌خواهند دوباره برای زندگی به ایران بازگردند و ۳۴ درصد نیز تمایلی برای بازگشت به کشور ندارند.

کرمی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ درصد از افرادی که می‌خواهند مهاجرت کنند، هنوز تصمیم قطعی برای ماندن در خارج از کشور و یا بازگشت به وطنشان نگرفته اند، گفت: بنابراین این افراد به طور بالقوه قابلیت بازگشت به کشور را دارند و در صورت فراهم شدن بستر مناسب برای بازگشت دانشجویان خارج از وطن و تدارک امکان بیرونی ایفای نقش در جهت اصلاح و پیشرفت کشور، تصمیم این افراد می‌تواند در راستای بازگشت به کشور تغییر کند.

وی با اشاره به عوامل مؤثر بر خروج و بازگشت ایرانیان مهاجر که در پرسشنامه‌ای تهیه شده است، گفت: حدود نیمی از افراد اذعان کرده اند که از این برنامه‌ها بهره مند نشده اند و حدود ۳۴ درصد نیز نسبت به برنامه‌های حمایتی دولت اطلاعی ندارند که در صورت افزایش آگاهی بخشی در این زمینه، میل به بازگشت و جمعیت دانشجویان و متخصصان ایرانی خارج از وطن می‌تواند افزایش یابد.

مشاور معاون علمی و فناوری گفت: زنان تمایل کمتری به تحصیل در ایران دارند، اکنون ۵۵ درصد دانشجویان بین المللی در ایران مرد و ۴۵ درصد زن هستند. دانشجویان بین المللی در ایران بیشتر مشغول به تحصیل در رشته‌های علوم انسانی هستند، اما باید توجه کرد که تقاضا برای ورود به رشته‌های پزشکی در ایران رو به افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: این امر ناشی از برنامه‌های وزارت بهداشت است که از سال ۱۳۹۴، تمامی برنامه‌های آموزشی را به زبان انگلیسی بر روی وب سایت دانشگاه‌ها قرار داد و برای دانشجویان بین المللی قابل استفاده کرده است.

کرمی گفت: از سوی دیگر با راه اندازی وب سایت تحصیلی در ایران تمامی برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی در دسترس قرار گرفته و برای پذیرش مستقیم دانشجویان بستری فراهم شده است

رشته های علوم انسانی با ۴۷ درصد درجایگاه نخست تحصیل دانشجویان بین المللی

وی با اشاره به سه حوزه برتر دانشجویان بین المللی در ایران گفت: در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ رشته‌های مرتبط با علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پزشکی به ترتیب با ۴۷، ۲۳ و ۱۶ درصد سه حوزه برتر دانشجویان بین المللی برای تحصیل در ایران بوده است.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: رشته‌های مرتبط با علوم پایه، هنر و کشاورزی و دامپزشکی به ترتیب در جایگاه‌های بعدی حوزه‌های علاقه دانشجویان برای تحصیل در ایران بوده اند.

کرمی با بیان اینکه عمده جمعیت دانشجویان بین المللی در ایران را دانشجویان مقطع کارشناسی تشکیل می‌دهند، گفت: تنها در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷، مقطع تحصیلی لیسانس با ۶۴ درصد بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی را به خود اختصاص داده است. دوره تحصیلی کارشناسی ارشد با ۱۸ درصد، دکترای عمومی با ۹ درصد، دکترای تخصصی با ۶ درصد و کاردانی با ۳ درصد در رتبه‌های بعدی بیشترین تعداد دانشجویان بین المللی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه مهمترین کشورهای دانشجو فرست به ایران، کشورهای آسیایی هستند، افزود: کشور افغانستان با اعزام حدود ۱۳ هزار و ۸۵۱ دانشجو به ایران، عراق با ارسال ۲ هزار و ۸۱۰ دانشجوی بین المللی و در نهایت کشور لبنان با ارسال هزار و ۳۶۸ دانشجوی بین المللی مهمترین کشورهای دانشجوفرست به ایران هستند و نشان می دههد مهم ترین کشورهای دانشجو فرست به ایران کشورهای آسیایی هستند.

کرمی با اشاره به اینکه این سه کشور در مجموع ۸۶ درصد از جمعیت دانشجویان بین المللی را در ایران تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: این امر بیانگر تمرکز ایران بر جذب دانشجویان خارجی از کشورهای منطقه است. بعد از این سه کشور، سوریه، چین و پاکستان به ترتیب در رده‌های بعدی دانشجوفرست به ایران قرار دارند.

در این مراسم از سامانه سه زبانه (انگلیسی، فارسی و عربی) برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی رونمایی شد. متقاضیان می توانند با مراجعه به این سامانه به نشانی http://iconnect.isti.ir/ ثبت نام کنند. 

برچسب‌ها وزارت کشور دانشجو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت کشور دانشجو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وزارت کشور دانشجو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اخبار کنکور دانشجویان بین المللی در ایران همکاری با متخصصان ایرانی غیرمقیم متخصصان ایرانی علمی و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۱۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلوع کیان:مهمتر از صعود بازیابی چهره معتبر تیم ملی والیبال در عرصه بین المللی است/ بازیکنان غایب اردو عذر موجه ارائه کردند

امیر طلوع کیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره شرایط تیم ملی والیبال ایران پیش از حضور در لیگ ملت‌ها در حالی که بازیکنانی بودند که به دلیل مصدومیت یا مسائلی دیگر از حضور در لیست ۱۸ نفره جا ماندند، اظهار کرد: والیبالیست‌هایی که نتوانستند در خدمت تیم ملی باشند عذر موجه داشتند. سید محمد موسوی و امیر غفور عذر موجه آوردند و از سوی فدراسیون قبول شده، برای سایرین هم مانند صابر کاظمی هم به این شکل بود، برخی نفرات هم نظیر بردیا سعادت به دلیل مصدومیت نتوانستند در این اردو حضور داشته باشند.  

سرمربی تیم ملی نفرات اصلی خود را شناسایی می‌کند

وی ادامه داد: اصل ماجرا برای تیم ملی والیبال اردویی است که قبل از مسابقات در برزیل تشکیل می‌شود، آنجاست که تیم به جمع‌بندی و قوام می‌رسد. با توجه به اینکه به غیر از ۱۴ بازیکن قانونی، ۴ بازیکن دیگر هم می‌توانند همراه تیم ملی باشند در برزیل سرمربی تیم ملی نفرات اصلی خود را شناسایی می‌کند. تیم ملی با انسجام و متحد در برزیل شکل بگیرد و مسابقات را با قدرت آغاز کند. هنوز تمامی مسابقات باشگاهی تمام نشده و برخی بازیکنان هم که مسابقات آنها به پایان رسیده نیاز به استراحت و ریکاوری دارند تا در بهترین فرم به اردوی تیم ملی اضافه شوند. هنوز دیگر تیم‌های ملی حاضر رقابت‌ها هم تمرینات خود را شروع نکردند، چون مسابقات یورو لیگ این هفته تمام می‌شود. از هفته آینده اردو‌های تیم‌های رقیب ایران به شکل نهایی می‌رسد و این اتفاق برای تیم ملی کشورمان هم می‌افتد.

همه چیز در اردوی برزیل مشخص می‌شود

کارشناس والیبال خاطرنشان کرد: هفته آینده دقیقاً مشخص می‌شود برای لیگ ملت‌ها وضعیت بازیکنان تیم‌های هر کشور چگونه است. کادر‌های فنی تیم‌های مختلف هم به جمع‌بندی می‌رسند که چگونه می‌توانند مسابقات را شروع و به پایان برسانند. بعد از اتمام مسابقات باشگاهی باید کیفیت تیم‌ها را سنجید و دید که آخرین وضعیت رقبا و تیم کشورمان چگونه است. نکته مثبت برای تیم ملی ایران این است که کادر ایرانی مائوریسیو پائز از هفته‌ها قبل کار خود را آغاز کردند و امور را پیش برده‌اند. چهره‌های شناخته شده و مورد وثوق تمرینات تیم ملی را پیش بردند و کاملاً با پائز هماهنگ بودند. دستیار غیرایرانی پائز هم که به تیم ملی اضافه شود منطبق بر اصول حرفه‌ای پیش می‌رود. اگر می‌خواهیم به آمادگی صددرصد هم برسیم به حضور بازیکنان و طراحی و اجرای تمرینات بازمی‌گردد. باز هم همه چیز در اردوی برزیل مشخص می‌شود ولی باید صبور باشیم تا اردو شکل واقعی به خود بگیرد و تمرینات وجه قطعی پیدا کند تا تیم ملی قابل ارزیابی باشد.

به المپیک صعود کنیم فوق‌العاده است

وی در مورد اینکه تیم ملی والیبال می‌تواند عملکردی فراتر از انتظار داشته باشد تا بار دیگر سهمیه المپیک بگیرد، تصریح کرد: همه معتقدیم تیم ملی والیبال ۱۰ درصد شانس صعود دارد، هر چند این درصد‌ها قابل ارزیابی علمی نیستند، همه مسابقات مورد حساب هستند و این احتمال وجود دارد که نتایج بسیار خوبی بگیریم ولی به المپیک صعود نکنیم، چون نتایج تمامی تیم‌ها در رنکینگ جهانی محاسبه می‌شود. آن چیزی که همه متفق‌القول قبول دارند این است که هر چند شانس کمی برای صعود داریم باید از تمام این شانس استفاده کنیم. تیم ملی باید جوری وارد مسابقات شود که با یک هدف مشخص با صددرصد توان خود و با برنامه برابر حریفان بازی کند. مهم‌تر از صعود به المپیک، بازیابی چهره معتبر تیم ملی در عرصه بین‌المللی است. نتایج درخشان تیم ملی باعث خواهد شد تا بار دیگر ایران تیمی مطرح و معتبر در عرصه جهانی باشد. اگر به المپیک صعود کنیم که فوق‌العاده است، اما اگر چنین نشد هم نام ایران به عنوان یکی از تیم‌های مطرح در کنار دیگر تیم‌های صاحب نام جهان برده می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طلوع کیان:مهمتر از صعود بازیابی چهره معتبر تیم ملی والیبال در عرصه بین المللی است/ بازیکنان غایب اردو عذر موجه ارائه کردند
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • توسعه بازار بین المللی محصولات دانش بنیان‌ها
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور