Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- تالار شیشه‌ای با افت 30 هزار واحدی به عدد یک میلیون و 229 هزار واحد رسید.
به گزارش سرویس اقتصادی خبرگزاری آریا، در پایان آخرین روز معاملات هفتگی بورس، شاخص کل با افت 30 هزار واحدی (2.45 -) به عدد یک میلیون و 229 هزار واحد و شاخص هم وزن نیز با افت 8 هزار واحدی به عدد 454 هزار واحد رسید ضمن اینکه نماد‌های فارس (3604-) واحد افت، فملی (2461-)، فولاد (2414-)، وبملت (884-) و شپنا (839-) بیشنرین تاثیر را در افت شاخص بورس داشتند و نماد‌های شستا، خودرو، ثبهساز و شپنا از پرتراکنش‌های امروز بورس بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در فرابورس نیز شاخص با افت 381 واحدی به عدد 18 هزارو 320 واحد رسیدو نماد‌های آریا، کگهر، غصینو و زاگرس بیشترین تاثیر را در افت شاخص فرابورس داشتند.
ارزش کل معاملات خرد بازار به 13 هزار و 215 میلیارد تومان رسید و هزار و 30 میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی بود.
همچنین 118 نماد بیش از یک درصد رشد و 433 نماد بیش از یک درصد افت را تجربه کردند.

واکنش جهانگیری به ریزش بورس
معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بعد از نشست شما با دست‌اندرکاران بورس، این بازار ریزشی شد گفت: فردای جلسه ما شاخص بورس افزایشی شد.
اسحاق جهانگیری در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود این افزایش شاخص، دستوری بوده است، پاسخی نداد.

نشست مشترک مجلس و دولت درباره بورس
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از نشست مشترک با رئیس سازمان بورس اوراق بهادار و وزیر اقتصاد برای رفع نگرانی سهامداران بورس خبر داد.
محمدرضا پورابراهیمی تصریح کرد: با سازمان بورس اوراق بهادار، شرکت بورس و شرکت‌های زیرمجموعه به دنبال آن هستیم تا نگرانی‌ها و دغدغه‌های سهامداران مطرح شود و با نگاه جدیدتری به روند بهبود بازار سرمایه در کشور کمک کنیم.
وی گفت: بازار سرمایه به دلیل مشارکت گسترده مردم، آزادسازی سهام عدالت و هم به دلیل فضایی که در ماه‌های اخیر شکل گرفته، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
پورابراهیمی با بیان اینکه تقریباً در دو بخش می‌توان وضعیت بازار سرمایه را تحلیل کرد، افزود: بخش اول، بازار بورس‌های اوراق بهادار مانند فرابورس و یا بورس‌هایی مانند بورس کالا و انرژی است که منجر به گسترش فعالیت سرمایه گذاران شده است.
وی در ادامه با اشاره به تمرکز اصلی بر بازار اوراق بهادار ادامه داد: در ماه‌های ابتدایی امسال به دلیل عدم نظارت دقیق دولت شاهد افزایش قیمت سهام شرکت‌های بورسی بودیم و این تأثیر باعث شد در اواسط تابستان روند نزولی به خود گیرد و یک شرایط خاص ایجاد شود.
نماینده مردم کرمان اضافه کرد: نوسانات خاص متاثر از شرایط درونی و بیرونی امری طبیعی است و در آخرین بررسی نشست کمیسیون اقتصادی مجلس که در مجموعه بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد، آخرین وضعیت بازار سرمایه مورد بحث قرار گرفت و چند محور اساسی در بازار سرمایه مصوب شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه در خصوص محور‌های نشست مشترک گفت: اولین نکته بخش فضای مجازی است که تاثیر بسیاری بر بازار سرمایه گذاشته و این عمل متغیری شده که در سال‌های گذشته وجود خارجی نداشته است، امروز شاهدیم که تاثیرات بسیاری بر این بازار دارد و متاسفانه در حوزه مدیریت بازار سرمایه هیچ مدیریتی در بخش فضای مجازی وجود نداشته است.
وی افزود: سازمان بورس و شرکت اوراق بهادار و فرابورس و بورس کالا بر اساس تصمیمات گرفته در این نشست مکلف شدند تا مدیریت جدیدی در بخش نظارت فضای مجازی و پایش برای جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران خود انجام دهند.
پور ابراهیمی به بخش دوم یعنی نظارت‌ها اشاره کرد و افزود: نظارت‌های دقیق و به موقع و لحظه‌ای برای دفاع از حقوق سرمایه گذاران و برای جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران؛ اکنون به شکل سنتی وجود دارد و باید به شکل حرفه‌ای و دقیق اتفاق بیفتد و ترغیب به تغییر دستورالعمل امری ضروری است که در مصوبات مورد توجه قرار گرفت.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بازار سرمایه فاقد یک نگاه علمی و تخصصی در ایجاد یک مجموعه پژوهشی در این حوزه است و مقرر شد تا پژوهشکده بازار سرمایه با نظارت بازار بورس بتواند تصمیمات تخصصی در حوزه بازار سرمایه بگیرد.
وی افزود: این اندیشکده با محوریت سازمان بورس و شرکت‌های زیر مجموعه بورس عملیاتی می‌شود و اطلاعات علمی و تخصصی و پیش‌بینی در واحد‌ها و اتخاذ تصمیمات تخصصی و ارائه پیشنهاد هدف این اندیشکده است.
نماینده کرمان درادامه به بخش بازارگردانی و مشارکت حقوقی‌ها اشاره کرد و یادآورشد: برای اینکه شاهد رفتار‌های خارج از رویکرد‌ها و مقررات و ضوابط نباشیم در مصوبه‌ای بحث اجرای دقیق مصوبات شورای عالی بورس و مصوبات حاکمیتی که به شورای عالی بورس ابلاغ شده است مورد توجه قرار گرفت که ظرف یک هفته آینده گزارش‌های مربوط در قالب نشست کمیسیون اقتصادی با سازمان بورس اوراق بهادار شرکت بورس و شرکت‌های زیرمجموعه آن بررسی شود و این جمع‌بندی را با حضور وزیر اقتصاد خواهیم داشت تا بتوانیم شرایطی را که در وضعیت امروز بازار حاکم است و نگرانی و دغدغه‌های کسری سهامداران مطرح می‌شود رفع نموده و با نگاه جدیدتری به روند بهبود بازار سرمایه کشور کمک کنیم.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بازار بورس ایران کمیسیون اقتصادی مجلس بورس اوراق بهادار بازار سرمایه سازمان بورس بورس و شرکت نشست مشترک هزار واحدی هزار واحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۵۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا بورس درجا می‌زند؟!

حمید میرمعینی در خصوص عوامل رشد بورس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: با درایت مسئولین شرایط بحرانی منطقه مدیریت و از تنش‌های سیاسی کاسته شد؛ در شرایطی که وجود داشت فراز و فرود‌های اقتصادی طبیعی بود، اما با شرایط فعلی می‌توان به رشد بازار سرمایه امیدوار بود.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار سرمایه ایران پتانسیل این را دارد که در همین شرایط کمک حال اقتصاد ایران باشد؛ بر اساس شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب، جهش تولد با مشارکت مردم تعیین شده است، بورس می‌تواند محلی مناسب برای مشارکت سرمایه‌ای عمومی در تولید باشد.

میرمعینی تصریح کرد: در صورت تعیین سیاست‌های درست و کارسازی مناسب دولت، بازار سرمایه محل مناسبی برای تعالی اقتصاد کشور است و قطعا سرمایه‌گذاران منتفع خواهند شد. نکته حائز اهمیت توجه به تامین عوامل محرک بازار سرمایه است. در اولین نگاه واجب است که نسبت به مدیریت شرایط تحریم‌ها چاره اندیشی دقیق انجام گیرد.

وی ادامه داد: در بحث سیاست گذاری‌های اقتصادی نیز توجه به بحث کسری بودجه حائز اهمیت است چرا که تاکنون نیز این موضوع باعث آسیب زیادی به اتصاد کشور شده است. نحوه جبران کسری بودجه بسیار مهم است و اگر درست انجام نشود، شاهد تورم افسار گسیخته‌ای خواهیم بود که اثر زیادی بر بازده شرکت‌های بورسی خواهد داشت.

نرخ بهره بالای بانکی و تامین سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در بحث سیاست‌های پولی از جمله افزایش نرخ بهره بانکی، سیاست‌های دولت موجب شده است که بخشی از نقدینگی جامعه به سوی سپرده گذاری حرکت کند؛ این موضوع موجب می‌شود که نرخ تامین مالی برای پروژه‌های اقتصادی به شدت افزایش یابد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نرخ بهره‌ای که سرمایه با آن به دست تولید کننده و یا هر متقاضی می‌رسد کمتر از ۴۰ درصد نیست؛ بنابراین سرعت گردش مالی کاهش می‌یابد و معوقات بانکی نیز افزایش خواهند یافت. این چرخه معیوب به راحتی می‌تواند بانک‌ها را در انجام تامین مالی فلج و اقتصاد کشور را دچار آسیب کنند.

نقش بازار سرمایه در اقتصاد چیست

میرمعینی تصریح کرد: در صورتی که در دولت تصمیم به رونق بازار سرمایه داشت باشد، بورس این قدرت را دارد که فصل جدیدی در گردش نقدینگی کشور بگشاید؛ همچنین اگر بازار سرمایه بتواند این جریان نقدینگی را به درستی به سمت تولید هدایت کند، می‌توان تولید کشور را متحول کرد.

وی ادامه داد: دولت باید با انجام مانور‌های اقتصادی مناسب در جهت تقویت بازار سرمایه بکوشد چرا که تنها عاملی که می‌تواند به سرعت تولید ناخالص ملی ما و دیگر فاکتور‌های اقتصادی را متحول کند بازار سرمایه است. در خصوص سیاست‌های دولت که منجر به تامین بازار سرمایه می‌شود می‌توان به کاهش نرخ بهره بانکی اشاره نمود که می‌تواند جریان نقدینگی را به سوی بازار جذب کند.

دلار نیمایی و رانتی عظیم

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: کاهش نرخ بهره تامین سرمایه در فصول ارزش گذاری دارایی‌های مالی هم موجب می‌شود نرخ بازه مورد انتظار در تناسب با آن کاهش یابد. دومین موضوع افزایش نرخ دلار نیمایی و نزدیک کردن آن به بازار آزاد است. شایان ذکر است که از رانت عظیم دلار نیمایی فقط عده‌ای خاص منتفع می‌شوند و در نهایت کالایی که با نرخ ارز نیمایی وارد می‌شوئد با قیمت بازاری به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

وی ادامه داد: در شرایطی که کار به دلار نیمایی متصل است صادر کننده‌ای که با هزار زحمت و خاک خوردن محصولی صادراتی را تولید کرده و در خارج از کشور به فروش رسانده است، زمان تسویه حساب ارزی خود از سود زحمت خود بر خلاف واردکننده‌ای که صرفا دلالی کرده است بی نصیب می‌مانند.

میرمعینی تاکید کرد: اگر قیمت دلار نیمایی به بازار آزاد نزدیک شود به راحتی شاهد رشد در شرکت‌های بورسی صادرات محور خواهیم بود. همچنین لغو قیمت گذاری دستوری نیز از دیگر عوامل موثر بر بورس است؛ به دلیل اینکه در شرایط قیمت گذاری دستوری کسی بجز دلال منتفع نمی‌شود. با قیمت گذاری دستوری تولید کننده با ضرر تولید می‌کند و نهایتا مصرف کننده نیز کالا را با قیمت بالا می‌خرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به عنوان چهارمین مورد موثر بر بازارسرمایه می‌توان به واگذاری شرکت‌های کم بازده دولتی به بخش خصوصی مانند خودروسازان اشاره کرد. پنجمین عامل که به عنوان یک عامل متحرک بسیار حائز اهمیت است تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی است که در بروز رسانی ترازنامه‌های آنها و حدود فعالیتشان تاثیر می‌گذارد.

وی در پایان تاکید کرد: تمام این موارد به اراده دولت باز می‌گردد. اهالی بازار سرمایه هم اکنون سه سال است که از جاماندگی این بازار گله می‌کنند و این موضوع به نظر من هیچ دلیلی بجز ضعف در تصمیم‌گیری و بی میلی دولت به رشد بورس ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ریزش ۲۰ هزار واحدی شاخص کل بورس
  • بورس امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت/ افت ۵ هزار واحدی شاخص
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • ریزش ۵ هزار واحدی شاخص بورس
  • بورس امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص