Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، مهران خاکی زائی؛ روستاهای شهرستان مهرستان مدت هاست که در انتظار برخورداری از تجهیزات و پایگاه‌های آتش نشانی برای مقابله با حوادث و کاهش تلفات آتش سوزی و تحقق اصل توسعه روستایی هستند.

به گفته کارشناسان، ایمنی از اساسی‌ترین نیازهای زندگی بشر بوده و اقدام برای کاهش خسارت ناشی از حوادث آتش سوزی احتمالی، از تدابیر و تلاش‌های دوراندیشانه انسان در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خسارت‌های ناشی از حوادث آتش سوزی را می‌توان با مدیریت صحیح پیشگیرانه، ارتقای آگاهی مردم و تهیه امکانات لازم برای مواجهه با چنین رویدادی به حداقل کاهش داد.

برخورداری از لوازم و تجهیزات لازم آتش نشانی از مهمترین عوامل اولیه در کاهش میزان خسارت‌های احتمالی ناشی از آتش سوزی است که نبود آن موجب گسترش حریق و بروز خسارت‌های مالی و جانی می‌شود.

در حال حاضر روستاهای شهرستان مهرستان به علت نداشتن تجهیزات و لوازم آتش نشانی در مواقع بروز آتش سوزی، فرصت مهار زودتر آتش را از دست می‌دهند.

شهرستان مهرستان با جمعیتی بالغ بر ۷۵ هزار نفر دارای ۲۷۰ پارچه آبادی روستا است که دورترین روستای آن بیش از ۱۰۰ کیلومتر با مرکز آن فاصله دارد

گفتنی است شهرستان مهرستان با جمعیتی بالغ بر ۷۵ هزار نفر دارای ۲۷۰ پارچه آبادی روستا است که دورترین روستای آن بیش از ۱۰۰ کیلومتر با مرکز آن فاصله دارد که اعزام نیرو و ماشین آلات آتش نشانی از مرکز شهرستان به هر کدام از این روستاها، زمانبر بوده و در عوض شعله‌های آتش عجول و حریص هستند.

با توجه به محرومیت جامعه روستایی از تشکیلات مدیریت بحران یا گروه‌های داوطلب امداد و نجات به روز و همچنین وقوع ۶۰ درصد مجموع آتش سوزی‌های شهرستان در این مناطق، نیاز به احداث پایگاه‌های آتش نشانی یا تجهیز روستاها به تجهیزات سبک آتش نشانی کاملاً احساس می‌شود.

طبق استانداردهای روز مدت زمان رسیدن امدادگران آتش نشانی به محل حادثه ۳ دقیقه است که با توجه به طولانی بودن برخی مسیرها، کمک به توانمندسازی مناطق روستایی می‌تواند نقش مؤثری در کاهش خسارت ناشی از بحران‌های طبیعی و انسانی ایفا کند.

بر اساس بندهای ۳۰ و ۳۹ اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاری‌های خودکفا، دهیاری‌ها موظف به اتخاد تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل، حریق و همکاری با واحدهای امداد رسانی در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیرمترقبه و بلایای طبیعی هستند.

بر این اساس، وظیفه دهیاری‌ها برای همکاری با مسئولان برای ساخت پایگاه آتش نشانی و انجام اقدام‌های ایمنی برای حفظ روستا در برابر خطرات آتش سوزی و سایر حوادث بیشتر می‌شود.

کارشناسان می‌گویند در روستاهای بزرگ و دارای آسیب پذیری بالا، باید پایگاه‌هایی بر اساس معیارهای جمعیتی، وسعت پوشش گیاهی اطراف روستاها و تعداد حوادث آتش سوزی روی داده در این منطقه، مکان یابی و احداث شود تا علاوه بر خدمت رسانی به این روستا به روستاهای همجوار نیز خدمات ارائه کند.

آتش گرفتن یک واحد مسکونی در روستای کهن ملأ

در همین راستا ذاکر هونکزهی دهیار روستای کهن ملأ شهرستان مهرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: روز گذشته بر اثر آتش گرفتن چراغ نفتی یک منزل مسکونی به همراه کلیه لوازم خانگی و مدارک شناسایی از بین رفت.

صاحب این منزل مسکونی یکی از افراد ناتوان و از قشر زحمت کش کارگری است

وی افزود: صاحب این منزل مسکونی یکی از افراد ناتوان و از قشر زحمت کش کارگری است که ۴ نفر در این منزل مسکونی زندگی می‌کردند که خوشبختانه خسارات جانی نداشت.

دهیار روستای کهن ملأ ادامه داد: پس از مطلع شدن از وقوع آتش سوزی سریعاَ به واحد آتش نشانی شهر مهرستان اطلاع رسانی کردیم اما پس از مهار کردن آتش متأسفانه منزل مسکونی کاملاً تخریب و از بین رفته بود.

هونکزهی بیان داشت: اگر چنانچه دهیاری روستای کهن ملأ و سایر دهیاری‌های شهرستان مهرستان مجهز به امکانات آتش نشانی باشند می‌توان از احتمال وقوع و یا گسترش چنین حوادثی تا حد ممکن جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: از مسئولین مربوطه خواستاریم جهت تجهیزات آتش نشانی و پایگاه‌های جاده‌ای اورژانس در شهرستان مهرستان اقدام و تدابیری اتخاذ کنند.

تنها یک روستای بخش مرکزی مهرستان دارای ماشین آتش نشانی است

عبدالباسط سپاهی، بخشدار بخش مرکزی مهرستان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ایجاد ایستگاه آتش نشانی در ۴ نقطه از شهرستان مهرستان پیشنهاد داده شده و مکاتباتی هم در این زمینه انجام شده است.

وی با اشاره بر اینکه تنها یک روستای بخش مرکزی مهرستان دارای ماشین آتش نشانی است، افزود: قطعاً استقرار تجهیزات و ماشین آلات آتش نشانی در روستاهای چد، مدحوک، دیه‌ی، کهن مگار و مولتان ضروری است.

لازم به ذکر است که شهرستان مهرستان واقع در شرق استان سیستان و بلوچستان در دی ماه سال ۱۳۸۷ با ارتقا سراوان به سه شهرستان مهرستان، سیب و و سوران و سراوان فعلی به عنوان شهرستان معرفی شد، اما با وجود گذشت بیش از ۱۲ سال از شهرستان شدن آن همچنان با مشکلات عدیده زیرساختی از جمله آبرسانی، جاده‌های استاندارد، قطعی مکرر تلفن ثابت و اختلالات شبکه مخابراتی در آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت و همچنین خدمات شهری و روستایی رو به رو است که امیدواریم هرچه زودتر برای بر طرف شدن این معضلات اقدامی سریع و عملیاتی انجام شود.

کد خبر 5121978

منبع: مهر

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان شهرستان مهرستان آتش سوزی آتش نشانی محرومیت زدایی ویروس کرونا شیراز آمار کرونا کرمانشاه بوشهر گرگان آلودگی هوا شهرستان کرج شیوع کرونا شهرکرد دهه فجر لیگ برتر فوتبال ایران آیت الله مصباح یزدی قزوین شهرستان مهرستان آتش نشانی منزل مسکونی آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۰۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی مینی بوس در روستای امیرهنده/ ۱۰ نفر مصدوم شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، میثم دریارو اظهار کرد: در ساعت ۲۰:۱۵ شب یکشنبه، انحراف و واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس در داخل نهر آب واقع در روستای امیرهنده فوشازده (دهشال)، به مرکز کنترل ۱۲۵ آتش‌نشانی و خدمات‌ایمنی شهرداری آستانه‌اشرفیه اطلاع داده شد.

وی افزود: بلافاصله ۳مامور این سازمان همراه با یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی، مجهز به ست امداد و نجات از ایستگاه شماره ۲ به محل حادثه اعزام و ضمن تثبیت وضعیت خودرو و ایمن‌سازی محل، اقدام به خروج و نجات مصدومین حادثه کردند.

دریارو با بیان اینکه این حادثه بیش از ۱۰ مصدوم برجای گذاشت، گفت: مصدومین این حادثه به دلیل جراحت وارده، توسط سه دستگاه خودروی اورژانس و یک دستگاه خودروی امدادی جمعیت هلال احمر شهرستان به بیمارستان منتقل شده است.

کد خبر 6097788

دیگر خبرها

  • جزییات آتش‌سوزی مدیران خودرو اعلام شد
  • افتتاح بخش تالاسمی بیمارستان امید شهرستان مهرستان
  • عکس‌هایی از آتش‌سوزی روستای امام‌زاده ابراهیم که پربازدید شد
  • مهار آتش سوزی در فروشگاه پلاسکو در هسته مرکزی شهر اهواز+عکس
  • نهضت آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور پیگیری می‌شود
  • عملکرد تیم خبری مهر در گیلان راضی کننده است
  • انفجار بنزین در حمام صاحب خانه را راهی بیمارستان کرد
  • جزییات آتش سوزی انباری در خیابان لاله‌زار
  • آتش سوزی در خیابان لاله‌زار تهران
  • واژگونی مینی بوس در روستای امیرهنده/ ۱۰ نفر مصدوم شدند