Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با استمرار فعالیت‌های پیشگیرانه در کتابخانه‌های عمومی برای قطع زنجیره انتقال کرونا، قریب به ۱۸هزار برنامه ترویجی با محوریت کتاب توسط نهاد کتابخانه‌ها به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش مشرق، با استمرار فعالیت‌های پیشگیرانه به منظور قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آذرماه ۱۳۹۹ اقداماتی در حوزه های سیاستگذاری، تقویت زیرساخت‌ها، برنامه ریزی، تولید محتوا، خدمات آنلاین، اقدامات پیشگیرانه و تعاملات میان دستگاهی انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس، مشارکت در برگزاری اولین جشنواره کشوری داستان کوتاه با موضوع سیره رفتاری و نقش شهید حسن باقری در دوران دفاع مقدس بر مبنای جلد سوم کتاب «روایت زندگی شهید» نوشته سعید علامیان؛ حمایت از پنجمین دوره جشنواره بازی‌های جدی رایانه‌ای؛ حمایت از برگزاری مسابقه طریقت سلیمانی در سطح ملی با محوریت استان کرمان و ستاد بزرگداشت سردار دل‌ها؛ حمایت از برگزاری نخستین جشنواره شعر کودک و نوجوان با محوریت استان همدان از فعالیت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه سیاستگذاری بوده است.

در حوزه تقویت زیرساخت‌ها نیز اقداماتی همچون رونمایی از اپلیکیشن جامع مسابقات نهاد؛ انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی چون مدیریت حوزه‌های علمیه، شرکت دانش فناوران صنعت رباتیک و اشتراک سامانه اسکای روم با ظرفیت ۳۰۰ نفر و ارائه خدمات به استان‌های متقاضی انجام شده است.

برنامه‌ریزی به منظور آسیب‌شناسی دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی و برگزاری یازدهمین دوره؛ برنامه‌ریزی برگزاری برنامه‌های فرهنگی متناسب با سالگرد شهادت سردار سلیمانی؛ برنامه‌ریزی به منظور جمع‌آوری نقاشی کودکان با موضوع سردار دل‌ها به منظور پخش بهترین‌ها از شبکه پویا و برنامه‌ریزی به منظور برگزاری ادامه سرفصل‌های دوره مجازی مشاوره کتابدار در سه ماهه پایانی سال از اقدامات انجام شده در حوزه برنامه ریزی بوده است.

همچنین نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حوزه تولید محتوا با رویکرد فضای مجازی، حدود ۱۸ هزار برنامه ترویجی شامل ۱۳۸ کارگاه آموزشی، ۸۱۸۴ ویژه برنامه مربوط به بخش کودک، ۳۶ جلسه رونمایی، ۱۲ جلسه شعرخوانی، ۱۰۷۶ جلسه مطالعاتی، ۲۷ جلسه نقد، ۶۹۱ مسابقه کتابخوانی، ۷۵ جلسه مشاوره، ۵۳۲۹ برنامه مناسبتی، ۵۹۶ نشست کتابخوان، ۶۹ نشست نمایشنامه خوانی، برپایی ۱۵۹۶ نمایشگاه کتاب و ۳۶ نمایشگاه و فروشگاه کتاب، داشته است. در این مدت طرح کتابخوان آذرماه نیز با معرفی ۴ کتاب، در سطحی وسیع انتشار یافت.

در حوزه خدمات آنلاین، برگزاری اختتامیه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از طریق ویدئوکنفرانس و تجلیل از برگزیدگان، برگزاری برنامه‌های مجازی شب یلدا در صفحات کتابخانه‌ها؛ برگزاری همایش بین‌المللی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی در تاریخ ۲۴ و ۲۵ آذر؛ پاسخ به استعلامات برنامه‌های معرفی کتاب به کتابخانه‌ها در پیام‌رسان بله و انتشار قریب به ۸۵۰۰ فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، گروه‌های ترویج کتابخوانی، کانال شبکه کتابخوانان در پیام‌رسان بله و بیش از ۱۷۰۰ صفحه اینستاگرام کتابخانه‌های عمومی، صفحه اینستاگرام شبکه مجازی کتابخوانان، کانال‌های کتابخانه‌ای و استانی از فعالیت های انجام شده، بوده است.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا شهید سلیمانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور شیوع کرونا کتابخانه های عمومی مشرق کتاب کتابخانه های عمومی نهاد کتابخانه ها برنامه ریزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۸۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

امام جمعه سنندج، گفت: تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان کردستانی به مطالعه وظیفه مسئولان استانی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، ماموستا فایق رستمی عصر امروز در دیدار با دبیر کل کتابخانه‌های کشور که در دفتر امام جمعه سنندج برگزار شد، اظهار داشت: دین مبین اسلام و قرآن برای مطالعه و کتابخوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است.

وی افزود: اهمیت کتابخوانی در اسلام به قدری است که معجزه پیامبر اکرم (ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر حضرت محمد(ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توام شده است. 

امام جمعه سنندج با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی از جایگاهی بسیار عظیم برخوردار است، تصریح کرد: قرآن، به سبب اینکه برای علم و دانش و کسب علم و تفکر در پدیده‌های جهان اهمیت خاصی قائل شده است، به تبع آن، برای دانشمندان و علمای دین و دانش هم فضیلت و اعتبار خاصی قائل است.

وی ایجاد مراکز کتابخوانی و کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ مطالعه در کردستان را ضروری دانست و گفت: اگر با تفکر و تدبر کتاب‌ها را نگاه کنیم، می‌توانیم به همه مسائل و شخصیت‌ها دست پیدا کنیم. 

ماموستا رستمی با اشاره به فرموده خداوند، تردیدی در جایگاه و عظمت قرآن وجود ندارد، تأکید کرد: توجه اسلام به حفظ و گسترش میراث علمی، جایگاه والای دانش و کتاب را از دیدگاه این دین مبین نشان می‌‏دهد.

وی با تأکید بر اینکه تقویت کتابخانه‌ها و ترغیب جوانان کردستانی به مطالعه وظیفه مسئولان استانی است، عنوان کرد: کتاب و کتابخانه، مجموعه ارزشمندی را شکل می‌‏دهد که می‏‌تواند در راه شکوفایی و بالندگی افراد و جوامع نقش سازنده‌‏ای ایفا کند.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری ظرفیت کتاب و کتابخوانی را یکی از راه‏‌های کسب دانایی و توانایی خواند که آدمی را در فهم و درک درست از نادرست کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها برای ایجاد علاقه جوانان به کتاب و کتابخوانی همراهی لازم را داشته باشند و زمینه مطالعه را فراهم کنند.

به گفته وی، قرآن بهترین مبلغ برای انسان‌ها است که می‌توان با تبعیت از آن راه درست را انتخاب و مسیر درست را طی کرد.

امام جمعه سنندج عنوان کرد: در استانی همچون کردستان نویسندگان و ناشران توانمند و مستعدی هستند که بیش از صدها تألیفات داشته و در دنیا حرف برای گفتن دارند، باید این ظرفیت‌ها به دور از وعده و شعار مورد توجه مسئولان کشوری و استانی قرار گیرند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است
  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان