Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@00:28:09 GMT

ایجاد شغل با شکست انحصار محقق می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۹۱۰۱۵

ایجاد شغل با شکست انحصار محقق می‌شود

ایسنا/فارس مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: اگر خواهان حفظ و ایجاد اشتغال در جامعه هستیم باید انحصار را رفع کنیم که این شکست می‌تواند در صدور مجوز فعالیتهای اقتصادی نیز باشد.

سهراب مختاری در بیست و هشتمین اجلاس شورای اسلامی فارس گفت: در حوزه رفع انحصار در حوزه اقتصادی در سالیان گذشته تلاش های زیادی در سطح این استان انجام و موانع بسیاری برداشته شده اما هنوز هم در این خصوص تلاش بیشتری نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا به نقل از تعاون فارس، مختاری افزود: بهترین جایگاه تولید ثروت در حوزه تعاونی‌ها است که موجب افزایش بهره‌وری نیز خواهد شد.

مختاری ادامه داد: در سال ۹۰ نرخ بیکاری استان فارس ۱۸ و نیم درصد بوده در حالی که میانگین کشور در همین سال ۱۲ و ۳ دهم درصد و این استان رتبه ۲۹ کشور را داشته است.

او با بیان اینکه در سال ۹۲ فارس در حوزه نرخ بیکاری رتبه ۲۵ و در سال ۹۳ رتبه ۲۲ کشور بوده، عنوان کرد: این استان در سال ۹۸ در حوزه نرخ بیکاری به رتبه ۳ کشور کاهش داشته است.

مختاری، مشکل کنونی جامعه را خصوصا در حوزه بیکاری بیش از اینکه اقتصادی باشد مشکل فرهنگی دانست و بیان کرد: اگر مشکلات فرهنگ کار در جامعه ما حل نشود گره‌های اقتصادی نیز باقی خواهد ماند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس اظهار کرد: در بحث فضای کسب و کار این استان در سال ۹۱ رتبه ۲۸ کشور را دارا بوده که در سال ۹۶ به جایگاه سوم و در سال ۹۸ نهم کشور را به دست آورده است که این روند نشان دهنده بهبود وضعیت در این استان به نسبت سایر نقاط کشور است.

مختاری ادامه داد: ایجاد اشتغال وظیفه یک نهاد نیست بلکه وظیفه‌ای همگانی است که همه مردم و حاکمیت باید در این خصوص مشارکت جدی داشته باشند.

او با تاکید بر این مطلب که همه تصمیمات شوراهای اسلامی شهری و روستایی سراسر این استان باید پیوست اشتغال داشته باشد،گفت: بیش از ۹۰ درصد کارگاه‌های این استان کمتر از ۵۰ نفر کارگر و بیش از ۸۰ درصد کارگاه‌ها نیز کمتر از پنج نفر کارگر دارند.

مختاری با بیان اینکه ۹۰۰ تشکل کارگری در سطح استان فارس وجود دارد، افزود: ۱۳۹ شورای اسلامی کار در فارس وجود دارد که تمام این شوراها در سازمان بین‌المللی کار به ثبت رسیده‌ است. 

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: ۲۶ دفتر مشاوره کارآفرینی در فارس وجود دارد و در حوزه تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان اشتغال روستایی و عشایری نیز مقام سوم کشور به این استان اختصاص دارد که نشان‌دهنده تلاش دولت در این عرصه است.

او تاکید کرد: ۵۹۹ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در سال جاری در این استان پرداخت شده است.

مختاری در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: از سال ۹۳ تا ۹۸ دو هزار و ۳۰۵ تعاونی در سطح این استان ایجاد شده که در این حوزه فارس مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

او با بیان اینکه ۵۶۵ روستا تعاون در فارس وجود دارد که در این زمینه استان رتبه نخست کشور را به دست آورده،گفت: در حوزه تشکیل تعاونی بانوان تا سال ۹۸ استان فارس مقام سوم کشور را به خود اختصاص داده است و سه میلیارد و دویست میلیون تومان تسهیلات در این زمینه پرداخت شده است.

مختاری با اشاره به اینکه در اغلب شهرستان‌های این استان مجموعه رفاهی ورزشی ایجاد شده، افزود: در حال حاضر بسیاری از مجموعه‌های ورزشی در سطح استان آماده بهره برداری است که شوراهای شهرهای مختلف فارس باید در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.

زنان سرپرست خانوار چشم انتظار قوانین حمایتی ویژه

او در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: باید بصورت خاص برای کمک به زنان سرپرست خانوار امکان ویژه‌ حمایتی درنظر گرفت که این مهم نیازمند تصویب قوانین جدید است.

مختاری ادامه داد: در بحث بیمه کارگران باید از یک مدل اقتصادی کارآمد استفاده شود و ضروری است که در این راستا نظام عالی رفاه اجتماعی پیاده سازی شود که در آن کار کردن به معنای واقعی توصیه شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس از لزوم توانمندسازی روستائیان نیز سخن گفت و افزود: بازآفرینی کار روستایی و توانمندسازی اهالی روستاها امری است که باید با هدایت شوراهای اسلامی محقق شود.

او ادامه داد: شغل به اندازه کافی در سطح شهرها و روستاهای استان فارس وجود دارد اما باید در نوع نگاه‌ها تحول ایجاد کرد.

مختاری با بیان اینکه در خصوص به کارگیری نیروی بومی و غیر بومی قانون خاصی وجود ندارد بیان کرد: باید تلاش کرد تولید ثروت در عمل محقق و عملیاتی شود.

رشد ۱ درصدی فارس در اشتغالزایی کارگران علیرغم وجود کرونا

او در بخش دیگر سخنان خود به بازیابی اشتغال های متاثر از کرونا در سطح این استان طی ۱۱ ماه گذشته که از شیوع این ویروس می‌گذرد اشاره و اظهار کرد: علیرغم اینکه تعداد کارگاههای استان نسبت به سال ٩٨ به تعداد ٨٣٨ کاهش داشته اما  تعداد کارگران یک درصد اضافه شده است.

مختاری اضافه کرد: تعداد کارگران بیمه شده در اسفند سال گذشته هفتصد و ۴۷ هزار و ۵۱۱ نفر بوده که این رقم علیرغم شیوع کرونا با رشد ۱ درصدی در آبان سال ۹۹ به هفتصد و ۵۵ هزار و ۲۲۶ نفر افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس به تسهیلات حمایتی دولت برای مشاغل آسیب دیده از کرونا نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون ۴۲ هزار و ۱۳۲ پرونده مشاغل آسیب دیده از کرونا این استان با اعتبار ۷۰۹ میلیارد تومان به بانک ها ارجاع که ۴۷۸ میلیارد تومان از این تسهیلات کم بهره حمایتی دولت به متقاضیان پرداخت شده است.

مختاری ادامه داد: فارس در بخش ثبت نام متقاضیان و مشاغل آسیب دیده از کرونا در سطح کشور رتبه سوم و در حوزه پرداخت مقام چهارم را دارد.

او تاکید کرد: ضروری است که بانک های عامل استان فارس همتی مضاعف برای پرداخت ۳۱۹ میلیارد تومان تسهیلات باقی مانده درخواستی کسب و کارها و متقاضیان آسیب دیده از کرونا را به این فعالین عرصه اقتصاد و تولید به کار گیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی استان فارس شورای اسلامی سازمان بین المللی کار بانک ها مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس آسیب دیده از کرونا فارس وجود میلیارد تومان استان فارس پرداخت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۱۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۹ درصدی حوادث ناشی از کار در کشور

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کاهش ۹ درصدی حوادث ناشی از کار در کشور، گفت: در طول سال گذشته ۳۴۰ نفر در حوادث ساختمانی فوت شدند که بر همین اساس باید ارتقای ایمنی در محیط کار، بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، سی و پنجمین جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کار و واحد‌های نمونه فارس و همچنین همایش تجلیل از کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار برتر استان با حضور معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز چهارشنبه در این جشنواره اظهار داشت: جشنواره امتنان قدمتی 35 ساله دارد و کارگران ارزشمند و نخبه‌ای را به جامعه کار و تولید کشور معرفی کرده است.

علی‌حسین رعیتی‌فرد با بیان اینکه امسال 50 هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند، افزود: 26 نفر منتخب ملی توسط رئیس جمهور تجلیل شدند که سه نفر مربوط به استان فارس بود.
 
وی همچنین با بیان اینکه در هفته کار و کارگر توسط رهبری، رئیس جمهور و وزیر تعاون مسائل مربوط به کارگران موکدا تاکید شد، تصریح کرد: نگاه غرب‌گرایانه کشور‌های دیگر را به کارگر نداریم و کارگر را ابزاری برای سودآوری نمی‌دانیم.

این مقام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از امنیت شغلی و تثبیت اشتغال، احیای واحد‌های نیمه فعال تولیدی و پرداخت معوقات حوزه کارگری به عنوان برخی اقدامات دولت سیزدهم نام برد و تاکید کرد که تعداد کارگران مشکل دار از 110 هزار نفر به 80 هزار نفر در کشور کاهش یافته است. 

همچنین ایجاد ثبات در بنگاه‌های تولیدی، مانع زدایی فضای تولید، بهبود فضای کسب و کار، مقررات زدایی و اعطای مجوز‌های کسب و کار، برخی اقدامات دولت در راستای بهبود حوزه کارگری بود که رعیتی فرد با عنوان این مولفه‌ها، عنوان کرد: در مجلس دوازدهم نیز با اصلاح قرارداد‌های کار، رویکرد دولت، بهبود معیشت و کمک به قشر کارگر و طبقه مستضعف است. 

وی با تاکید بر اینکه حوزه تقنینی و اصلاح قوانین، مسیر پایداری مشاغل و وضعیت معیشت کارگران را هموار می‌کند، به این نکته اشاره کرد که دولت در تلاش است تا با افزایش دستمزد و کاهش تورم، قدرت خرید کارگران را رشد دهد و نقدینگی را کنترل کند. 

معاون وزیر کار یادآور شد: در طول سه سال گذشته 119 درصد دستمزد کارگران افزایش یافته و تلاش شده با حفظ چرخ تولید از تعدیل کارگران نیز پیشگیری شود. 

رعیتی‌فرد از ایجاد قرارگاه مسکن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: باید بتوانیم در استان‌ها با کمک مدیران ارشد و کارفرماها، ساخت مسکن در جوار کارخانجات بزرگ را کلید بزنیم. 

وی همچنین با اشاره به اهمیت اجرایی شدن نظام جبران خدمت و طبقه بندی مشاغل، یادآور شد: امسال این طرح در هزار و 50 واحد تولیدی کشور اجرایی خواهد شد. 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کاهش 9 درصدی حوادث ناشی از کار و نزول 7.5 درصدی فوتی‌های ناشی از حوادث در کشور، خاطرنشان کرد: در طول سال گذشته 340 نفر در حوادث ساختمانی فوت شدند که بر همین اساس باید ارتقای ایمنی در محیط کار، بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد. 

رعیتی‌فرد با بیان اینکه سالانه 4 درصد از تولید ناخالص ملی، معادل 16 میلیارد تومان صرف بیماری و حوادث شغلی در کشور می‌شود، به اجرای طرح کالابرگ در راستای بهبود معیشت مردم اشاره کرد و گفت: 60 میلیون نفر از این طرح استفاده می‌کنند. 

ثبت نام بیش از 4 هزار نفر در جشنواره امتنان

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس نیز در ادامه این مراسم با اشاره به برگزاری سی و پنجمین جشنواره امتنان با هدف معرفی الگو‌ها و نخبه‌های جامعه کارگری، عنوان کرد: با اعلام فراخوان ثبت نام، بیش از 4 هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند که تعداد متقاضیان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. 

وحید خداپرست به این نکته نیز اشاره کرد که داوران با جدیت و دقت نظر در عرصه سنجش، ظرفیت و توان جامعه کارگری فارس به داوری پرداختند.

وی از انتخاب دو کارگر و یک کارگروه نمونه استان فارس برای اولین بار در سطح ملی خبر داد و با تاکید بر اولویت‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس که امسال در حوزه کارگری تعریف شده است، تاکید کرد که بنا به تاکید استاندار فارس اجرای برنامه‌های ویژه در راستای رفع مشکلات گروه‌های کارگری در دستور کار قرار گرفته است. 

رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فارس از معیشت، سلامت و مسکن به عنوان مهمترین اولویت‌ها و مولفه‌های سال جاری برای جامعه شریف کارگری فارس نام برد و از کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ استان نیز خواست که برای تحقق این برنامه‌ها یاری گر مسئولان باشند. 

خداپرست از کمک به کارفرما‌ها برای کمک به ساخت مسکن کارگران و همچنین راه‌اندازی تعاونی‌های مصرف در راستای بهبود معیشت حوزه کارگری خبر داد و به این نکته نیز گریز زد که استاندار فارس هم در حوزه درمان، دستورات لازم را داده‌اند.

وی در خاتمه حل برخی مشکلات حوزه کارگری را وابسته به تغییر، اصلاح و تدوین قوانین مجلس دانست و یادآور شد: تلاش می‌کنیم با بهره گیری از ظرفیت نمایندگان، این مسائل و مشکلات را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام/424.

دیگر خبرها

  • کاهش ۹ درصدی حوادث ناشی از کار در کشور
  • اهتمام بیشتری برای ایجاد فرصت عرضه تولیدات داخلی به کار گرفته شود
  • باید به سواحل خلیج فارس به صورت یکپارچه نگریست
  • محقق حوزه سلامت در خوی با بیش از ۶۰ مقاله بین‌المللی مجری طرح شهر سالم 
  • محدودیت یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • انحصار فروش بلیت های قطار در اختیار ۳ اپلیکیشن؛ تمام آژانس های مسافرتی بیکار می شوند؟
  • ایجاد تبادل آخرین تجارت حوزه صادرات کشور با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • تلاش آمریکا برای در اختیار گرفتن خلیج فارس محقق نمی‌شود
  • ایجاد ۱۰۴ بوستان در پایتخت/ اکوپارک فرحزاد خرداد افتتاح می‌شود