Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایتنا - ورقه‌های یخی حدود 80 درصد از گرینلند را تحت پوشش قرار داده‌اند و ضخامت آنها تا حدود 3 کیلومتر هم می‌رسد. پژوهشگران اخیرا مطالعه‌ای بر روی ورقه‌های یخی که گرینلند را پوشانده‌اند انجام دادند. این دانشمندان دریافتند که یخچال‌های طبیعی تقریبا در تمام بخش‌های این جزیره در حال عقب‌نشینی هستند. و با ذوب ورقه‌های یخی، رودهای آب شیرین زیر یخ در حال تغییر مسیر یافتن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این مطالعه توسط تیمی از پژوهشگران، از جمله تویلا مون از مرکز ملی داده‌های برف و یخ، انجام شد، و نگاهی به جزئیات تغییرات فیزیکی در 225 یخچال طبیعی که به اقیانوس ختم می‌شوند انداخت. این یخچال‌ها برآمدگی‌های باریکی از یخ هستند که از ورقه یخی به اقیانوس جریان پیدا می‌کنند.
 
پژوهشگران دریافتند که هیچ یک از این یخچال‌ها پیشرفت قابل توجهی نداشته‌اند و 200 تای آنها کوچک شده‌اند. تصویر فوق نقشه‌ای است که سرعت یخ در گرینلند را به صورت مورد سنجش قرار گرفته توسط ماهواره‌های مدارگرد گرفته شده است. این داده‌ها از طریق پروژه بین‌ماموریتی سری‌های زمانی سرعت و ارتفاع یخ زمینی تدوین شد که مشاهدات از یخچالهای که توسط ماهواره‌های متعدد Landsat  بین سال‌های 1985 تا 2015 گردآوری شده‌اند را ترکیب کرد.
 
تمام این داده‌ها در یک دیتاست قابل رویت برای دانشمندان و عموم ترکیب شد. ورقه‌های یخی حدود 80 درصد از گرینلند را تحت پوشش قرار داده‌اند و ضخامت آنها تا حدود 3 کیلومتر هم می‌رسد. معمولا وقتی این یخچال‌ها به سمت دریا جریان پیدا می‌کنند، یخ آن با بارش برف جدید مجددا بازسازی می‌شود. [اما] چند مطالعه اثبات کرده‌اند که توازن بین ذوب و چنین بازسازی یخچالها در حال تغییر است. نرخ جدا شدن تکه‌های بزرگ یخ از ورقه نیز در حال تغییر است.
 
پژوهشگران می‌گویند که این ناشی از افزایش دمای هوا و اقیانوس است که باعث می‌شود تا ورقه یخی جرم خود را با شتاب بیشتری از دست بدهد و آب مضاعفی ناشی از ذوب یخ به دریا جاری شود. پژوهشگری به نام الکس گاردنر می‌گوید که محیط ساحلی گرینلند در حال تجربه کردن یک «تحول عمده» است. وی می‌گوید که بخش‌های جدیدی از اقیانوس و فیوردها در حال باز شدن هستند و ورقه یخی در حال عقبنشینی است. این تغییرات در حال تاثیرگذاری بر خط ساحلی گرینلند و تغییر اکولوژی ساحلی آن هستند.

منبع: ايتنا

کلیدواژه: یخچال های طبیعی گرینلند تغییرات اقلیمی زمین یخچال های طبیعی گرینلند تغییرات اقلیمی زمین یخچال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۵۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاصه‌بازی آرسنال و چلسی + فیلم

دیدار تیم‌های آرسنال و چلسی در چارچوب هفته بیست‌ونهم لیگ‌برتر جزیره انگلیس با برتری پر گل آرسنال به‌پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیم‌های آرسنال و چلسی شامگاه _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در چارچوب رقابت‌های هفته بیست‌ونهم لیگ‌برتر جزیره انگلیس از ساعت ۲۲:۳۰ به‌مصاف یکدیگر رفتند که در نهایت با برد آرسنال به‌پایان رسید.

لئاندرو تروسار در دقیقه چهار، بن وایت در دقایق ۵۲ و ۷۰ و کای هاورتز در دقایق ۵۷ و ۶۵ گل‌های آرسنال را به‌ثمر رساندند.

خلاصه‌بازی آرسنال و چلسی کد خبر 747375

دیگر خبرها

  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده
  • برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی
  • خلاصه بازی منچسترسیتی و برایتون + فیلم
  • تاکید استاندار آذربایجان غربی برجذب سرمایه گذار در بخشهای گردشگری و کشاورزی
  • فرصت ۴۸ ساعته به دانشگاه کلمبیا رو به اتمام است
  • 5 لوازم خانگی که قبض برق شما را نجومی می‌ کنند
  • خلاصه‌بازی لیورپول و اورتون + فیلم
  • همه چیز درباره قلعه جنی کیش
  • سهم اصفهان از حقابه زاینده‌رود؛ تقریباً صفر/ بارگذاری بیش از اندازه آب در سد زاینده‌رود مشکل‌ساز می‌شود
  • خلاصه‌بازی آرسنال و چلسی + فیلم