Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس، بی‌تردید یکی از ارکان مهم پیشرفت و توسعه‌یافتگی هر جامعه، با شاخص تربیت نیروی انسانی سنجیده می‌شود که این مهم همچون بسیاری از کشورها در مرحله اول به دستگاه تعلیم و تربیت برمی‌گردد. وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی و رسمی این جریان با همه ظرفیت‌های در اختیار موظف به ارائه خدمات به همه افرادی است که طبق قانون اساسی در زمره موضوع مأموریت ذاتی این تشکیلات قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

لذا وزارت آموزش و پرورش باید بر اساس تعهد و مأموریتی که بر عهده دارد، در جای جای میهن اسلامی بستر مناسبی با محوریت عدالت برای دانش‌آموزان فراهم کند. لکن با اقدامات صورت گرفته تاکنون متأسفانه شاهد کمبودها و نیازهای جدی در مدارس روستایی هستیم که این موضوع شائبه بی‌عدالتی را در اذهان متبادر می‌کند.

 

ما در رسانه‌ها، کتاب‌ها و از زبان وزیر و معاون وزیر گرفته تا مدیر و معلم مدرسه زیاد شنیده‌ایم که می‌گویند: «هدف ما برقراری عدالت آموزشی است» عدالت آموزشی به چه معناست؟ آیا تربیت از آموزش جداست؟ آیا در عدالت ‌آموزشی به دنبال تربیت کردن دانش‌آموزان در ساحت‌های شش‌گانه به تعبیر سند تحول نیستیم؟ و سؤال مهمتر اینکه مگر در تربیت نباید به فکر روح  و جسم دانش‌آموزان باشیم؟ 

 

در همین زمینه تعدادی از مخاطبان «فارس من» با ثبت سوژه‌ای مبنی بر اینکه چرا وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور فقط به فکر دانش‌آموزان چاق است؟ مگر نزدیک به سه میلیون دانش‌آموز که در روستاها و مناطق محروم کشور هستند زیر چتر حمایتی نباید باشند؟ خواستار برقراری عدالت آموزشی و تربیتی شدند.

مخاطب ثبت‌کننده این سوژه در گفت‌‌وگو با بخش «فارس من» با اشاره به اصل سی‌ام قانون اساسی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار داشت: دانش‌آموزان کل کشور (نه فقط شهرنشینان) باید از آموزش رایگان و عمومی برخوردار باشند. معلمان حرفه‌ای و آموزش دیده همچنین امکانات یکسان و کمک آموزشی باید توزیع گردد. ولی به راستی چه میزان به مناطق محروم و روستاها توجه می‌شود؟

 

این فعال آموزشی اضافه کرد: با عنایت به اینکه مخاطبین مستقیم آموزش و پرورش با نگاه جغرافیایی از دو گروه دانش‌آموزان روستایی و عشایری و دانش‌آموزان شهری تشکیل می‌شوند می‌توان با تصمیمات حمایتی در روند صحیح تعلیم و تربیت دانش‌آموزان روستایی گامی مؤثر برداشت.

 

این مخاطب بیان داشت: مسؤولان باید از مسائلی چون مهاجرت به شهرها، ترک تحصیل دانش‌آموزان، هدررفت استعدادهای کم‌نظیری که دانش‌آموزان روستایی از آن برخوردارند، تهدیدها و آسیب‌های جدی فردی و اجتماعی و از رونق افتادن روستاها و زندگی روستایی پیشگیری کنند که هر یک از موارد فوق برای کشور ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر به همراه دارد. 

وی عنوان کرد:  اخیراً طرحی موسوم به «کوچ» به معنای کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان در وزارت آموزش و پرورش مطرح می‌شود. سؤال ما به عنوان فعالان آموزش و پرورش روستایی از شما این است که چه تعداد از دانش‌آموزان در کشور از چاقی رنج می‌برند؟ و سؤال مهمتر اینکه آیا این طرح نیز در مسیر توسعه‌زدگی و ضایع شدن حق اقشار محروم و ضعیف زیر چرخ دنده‌های توسعه نیست؟

 

مخاطب سوژه گفت: آیا به راستی ۳ میلیون دانش‌آموز در کشور هیچ حامی و پشتیبانی در دولت و نظام نباید داشته باشند؟  از آنجایی که نظام آموزش و پرورش کشور به عنوان نهادی تأثیرگذار و تعیین‌کننده در مسائل گوناگون جامعه نقش ایفا می‌کند، انتظار می‌رود با کارآمدتر کردن تشکیلات گامی مؤثر در اجرای سند تحول بنیادین برداشته شود تا شاهد بروز مشکلات در فضای تعلیم و تربیت  نباشیم.

این فعال آموزشی در پایان خاطرنشان کرد: ضرورت بازنگری در روند فعالیت‌ها و تشکیلات موجود وزارت آموزش و پرورش  بر کسی پوشیده نیست. باید به دور از تعصبات سیستمی و طرح مسائل بازدارنده، بتوانیم ظرفیت خدمت‌رسانی به تمام کسانی که جامعه هدف وزارت می‌باشند را ارتقاء داده تا مشمول عدالت در اجرای قوانین و برخوردار از مواهب نظام جمهوری اسلامی شوند.

خبرگزاری فارس این موضوع را تا حصول نتیجه از مسئولان آموزشی پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عدالت آموزشی مدارس مناطق محروم دانش آموزان روستایی و عشایری مطالبه مردمی فارس من خبرگزاری فارس وزارت آموزش و پرورش تعلیم و تربیت دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۶۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند

کرمی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان ضمن تبریک هفته گرامیداشت مقام معلم  ؛  معلمان را انسان‌های دلسوزی دانست که نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند.

وی افزود: معلمان نیروسازی می‌کنند؛ تربیت می‌کنند و در ابعاد مختلف و شاخه‌های گوناگون موجود در جامعه انسان را آماده کرده و خواهند کرد.

کرمی گفت: تربیت در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد و اصل کار تعلیم و تربیت بر عهده معلمین عزیز است.

استاندار ادامه داد: بهترین فرصت برای آموزش و پرورش مهیاست تا فرزندان جامعه را در مسیر رشد و بالندگی و توسعه همه جانبه شخصیت آنان تربیت نماید.
وی خاطرنشان کرد: مهارت آفرینی و فرصت ساختن انسان‌های ماهر و توانمند نیز در بستر دستگاه تعلیم و تربیت باید فراهم شود تا نیاز جامعه به نیروی متخصص مرتفع گردد.
وی ادامه داد: همه دستگاه‌ها موظف به همکاری با آموزش و پرورش هستند و باید ظرفیت سنجی و بسترآفرینی برای تحقق اهداف نظام آموزشی و تربیتی صورت گیرد.
استاندار اظهار داشت: معلمان با ذهن و فکر و اندیشه دانش‌آموزان سر و کار دارند و مقام و جایگاه تعلیم و تربیت به دلیل اینکه رسالت پیامبران است؛ دارای ارزش و اهمیت است.
وی بیان داشت: دانش آموزان دارای قابلیت‌ها و توانمندی‌های ذاتی فراوانی هستند که باید توسط معلمان و با هدفگذاری بلند، هدایت و ارشاد و تربیت شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • هویت‌سازی جز اولویت‌های آموزش و پرورش برای آینده دانش‌آموزان است
  • ثبت‌نام کلاس‌اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس/ برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان
  • کمبود ۷۰ هزار مشاور و نیروی پرورشی در مدارس 
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از چهارشنبه آغاز می‌شود
  • تجلیل از معلمان ماندگار ‌زنجان/ حال خوش معلمان ۸۰ ساله+‌فیلم
  • دانش آموزان با حساسیت کمبود آب آشنا شوند
  • معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند
  • معلم، عنصری تاثیرگذار در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان است