Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@21:33:43 GMT

۳ عمل محبوب حضرت زهرا (س) در دنیا

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۹۸۲۳۶

۳ عمل محبوب حضرت زهرا (س) در دنیا

حضرت زهرا (س) فرمودند: ۳ چیز از دنیا براى من دوست داشتنى است: تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول خدا، انفاق و کمک به نیازمندان در راه خدا. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همه ما در زندگی خود همواره با مشکلاتی روبرو بوده‌ایم و گاهی اوقات در ذهن خود مرور می‌کنیم که در دنیا به چه چیزی اهمیت دهیم و دوستش داشته باشیم و از چه چیزی متنفر باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر بخواهیم با نگاهی متفکرانه به دنیا بنگریم متوجه این امر خواهیم شد که دنیا به خودی خود بد نیست و این ما هستیم که اگر درست از فرصت‌ها و تجارب افراد برجسته استفاده نکنیم خسرانی بزرگ دیده‌ایم. در دنیا اعمال و رفتار خوب و بد وجود دارد و این ما هستیم که با اختیار خود راه درست یا غلط را انتخاب می‌کنیم.

شیطان به عنوان دشمن قسم خورده انسان همواره در تلاش است تا اعمال بد را بیاراید و زمینه گمراهی افراد را فراهم کند چنان که قرآن کریم می‌فرماید: «وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِیلِ؛ [1] و شیطان اعمالشان را برای آنان آراسته بود، از این رو آنان را از راه (خدا) بازداشت.» در این مواقع خطرناک داشتن الگوی مناسب و برتر می‌تواند ما را از مرتکب شدن به اعمال زشت بازدارد.

سه عمل مطلوب از نظر بهترین بانوی عالم
الگوی مناسب فرد یا افرادی هستند که اول از همه خودشان از گناه و آلودگی در امان باشند، برترین افراد عالم که می‌توانند بهترین الگوها باشند ائمه اطهار علیهم‌السلام هستند؛ زیرا آنان بنابر آیات قرآن کریم از پلیدی و زشتی به دورند؛ چنان‌که قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا؛ [2] همانا خداوند متعال اراده کرده است که پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور و کاملاً شما را پاک کند.» وقتی افرادی الگو باشند علاوه بر اینکه خودشان اعمال و رفتار نیک را انجام می‌دهند سعی در این دارند که راه درست را به ما معرفی کنند. ما با تبعیت کردن از آنان می‌توانیم راهی به سوی سعادت و خوشبختی پیدا کنیم.

حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان یکی از افراد برتر عالم در این دنیا سه چیز را دوست داشتند و به آن عمل می‌کردند که مطمئناً ما هم اگر آنها را در زندگی خود به کار گیریم، سعادتمند خواهیم شد، ایشان فرمودند: «حُبِّبَ لَیَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثَلاثٌ: تِلاوَةُ کِتابِ اللّهِ، وَ النَّظَرُ فى وَجْهِ رَسُولِ اللّهِ، وَ الاْنْفاقُ فى سَبیلِ اللّهِ؛ [3] سه چیز از دنیا براى من دوست داشتنى است: تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول خدا، انفاق و کمک به نیازمندان در راه خدا.» در اینجا این سه عمل نیکو را شرح خواهیم داد.

در دنیا و آخرت همراه با قرآن کریم
حضرت زهرا سلام الله علیها در خانه وحی و در محضر رسول مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله بزرگ شدند و همیشه علاقه خود را به تلاوت قرآن و انس با آیات الهی نشان می‌دادند و حتی در وصیتشان به امیرالمؤمنین علیه‌السلام عرض کردند: «فَاکْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ الْقُرآنِ، وَ الدُّعاءِ، فَإنَّها ساعَةٌ یَحْتاجُ الْمَیِّتُ فیها إلى اُنْسِ الاْحْیاءِ؛ [4] پس از آن که مرا دفن کردى، برایم قرآن را بسیار تلاوت کن، و برایم دعا کن، چون که میّت در چنان موقعیّتى بیش از هر چیز نیازمند به اُنس با زندگان است.» قرآن و کلام وحی باعث جلای روح و باطن فرد می‌شود و باعث زنده شدن قلوب خواهد شد.

دردانه رسول خدا همواره مورد لطف و محبت پیامبر اسلام قرار داشتند؛ به‌ گونه‌ای که هر زمان پیامبر خدا حضرت محمد (ص) حضرت زهرا (س) را می‌دیدند به احترامشان می‌ایستادند و از ایشان استقبال می‌کردند. پیامبر اکرم در مورد شخصیت حضرت زهرا (س) می‌فرمایند: «إنَّ فاطِمةَ بَضعَةٌ مِنّی و هِىَ نورُ عَینی و ثَمَرَةُ فُؤادی؛ یَسوؤُنی ما ساءَها و یَسُرُّنی ما سَرَّها؛ [5] فاطمه پاره تن من و روشنى دیده و میوه دل من است. آنچه او را ناراحت کند مرا ناراحت می‌کند و آنچه شادش کند، مرا شاد مى‏‌کند.»

حضرت زهرا (س) هم همین حس را به رسول خدا داشته همیشه ایشان را احترام کرده به پیروی از رسول خدا می‌پرداختند. اکنون ما که از توفیق دیدار پیامبر اکرم بی‌نصیب هستیم، با عمل به سیره آن حضرت می‌توانیم باعث خشنودی و کسب رضایت ایشان شویم و در این صورت رضایت خدواند متعال را هم کسب خواهیم کرد زیرا خشنودی خدواند در پی عمل به دستورات دین و پیامبر حاصل خواهد شد.

انفاق موجب افزایش روزی
برترین بانوی اسلام در زندگی خود همیشه پایبند به انجام اعمال نیک بوده انفاق به نیازمندان را بسیار دوست می‌داشتند؛ به گونه‌ای که فقیری نزد رسول خدا آمد و پیامبر اکرم ایشان را به در خانه حضرت زهرا (س) راهنمایی کردند و این بانوی بزرگوار اسلام گردنبند خود را به فقیر دادند و همین گردبند گرسنه‌اى را سیر و مستمندى را بی‌نیاز و برهنه‌اى را مالک لباس و غلامى را آزاد کرد و در آخر به دست صاحبش بازگشت. [6] حضرت زهرای مرضیه (س) با این انفاق و دستگیری از نیازمندان به ما آموخت که رضایت خدا و رسول در گرو یاری و کمک به مستمندان و نیازمندان است. انفاق و کمک به نیازمندان برکات فراوانی برای فرد و جامعه خواهد داشت و نه تنها مال انسان را کم نخواهد کرد بلکه آن را چندین برابر می‌کند چنان‌که پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «مَن أعطی دِرهَما فی سَبیلِ اللّه ِ کَتَبَ اللّه لَهُ سبعَمِائةِ حَسَنَةٍ؛ [7] هر که یک درهم در راه خدا بدهد، خداوند برایش 700 ثواب می‌نویسد.»
* حجت‌الاسلام سیداحسان دهسار استاد حوزه علمیه قم
=================
پی‌نوشت:
[1] سوره نمل، آیه 24.
[2] سوره احزاب، آیه 33.
[3] نهج الحیاة، ح 164.
[4] بحارالانوار الجامعه لدرر اخبارالائمه الاطهار علیهم‌السلام، ج 79، ص 27.
[5] همان، ج 37، ص 84.
[6] بحارالانوار، ج 43، ص 56، ح 50.
[7] بحارالانوار الجامعه لدرر اخبارالائمه الاطهار علیهم‌السلام، ج 74، ص 120.

منبر مجازی شیخ حسین انصاریان در فاطمیه دوم از امشب آغاز می‌شودآیت‌الله فاطمی‌نیا در ایام فاطمیه دوم، مجازی منبر می‌رودماندگاری: در بهره‌گیری از سیره فاطمی دچار فقریممطیعی به علت کسالت، قادر به مداحی در فاطمیه دوم نیستحدیث|علت محبت فراوان پیامبر(ص) به دخترش فاطمه (س)حدیث| انسان زیرک از نگاه امیرالمؤمنین (ع)

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حضرت فاطمه س حضرت فاطمه س پیامبر اکرم حضرت زهرا قرآن کریم رسول خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۹۸۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت اولویت قرار دادن حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در همایش عمره دانشجویی در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد در جمع دانشجویان عمره گزار با اشاره به کلیدهای اصلی موفقیت در سفر به سرزمین وحی اظهار داشت: برای اینکه سفر خوب و پرباری داشته باشید برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه نزدیک به ۶ میلیون عمره گزار برای این سفر معنوی در صف انتظارهستند، اظهار داشت: لطف خدا شامل حال شما دانشجویان شده است، با نیت خالص به این سفر بروید و در انجام اعمال خود دقت کنید و از فیوضات آن بهره مند شوید.

وی با بیان اینکه اخلاص در سفر عمره از جانب خداوند به طور جداگانه توصیه شده است، کلید موفقیت دیگر سفر به سرزمین وحی را معرفت دانست و خطاب به حاضران گفت: آداب و مناسک عمره را فرا بگیرید و با آگاهی اعمال و مناسک را انجام بدهید. پیامبر بزرگ الهی هم از خداوند طلب راهنمائی در مناسک کرد: أَرِنَا مَنَاسِکَنَا.

وی بر لزوم بازشناسی تاریخ و جغرافیای حج و اماکن مقدس سرزمین وحی تاکید و به دانشجویان توصیه کرد که درباره جنگ‌های پیامبر (ص) در این سرزمین مطالعه کنند و به بازشناسی درس های وقایعی که در عصرحضرت رسول (ص) اتفاق افتاده است، پرداخته و از خود سوال کنیم چقدر در کارهایی که انجام می دهیم به اعمال رسول اکرم (ص) و یاران آن حضرت شبیه است؟

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به واقعه جنگ اُحد ادامه داد: مردم در این جنگ شش گروه شدند، برخی ازآنها در مسیر از پیامبر جدا شدند و پیامبر را همراهی نکردند. گروه دوم تیراندازان مستقر در جبل عینین بودند که به آنان فرمودند در ارتفاعات چه پیروز شدیم چه شکست خوردیم بمانید، اما گروهی از ارتفاعات پایین آمدند و دنبال جمع کردن غنائم بودند. گروه سوم شهدای سرفراز بودند که در نزد خداوند روزی دارند و خشنود شدند. گروه چهارم فراریان از جنگ بودند که حتی پشت سر خود را نگاه نکردند. علاوه براین یک گروه هم منافقین و ششمین گروه جانبازانی بودند که همراه پیامبر در روز بعد در تعقیب دشمن به حمراء الاسد رفتند و به دعوت پیامبرجواب مثبت دادند. با توجه به این شرح حال جایگاه ما در مسائل سیاسی و اجتماعی کجا قرار دارد؟ توجه و تفکر به این موضوعات کلیدهای استفاده کردن از سفر به سرزمین وحی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایان سخنان خود از دانشجویان خواست که در این سفر از روحانیون کاروان بهره ببرند و افزود: زائر جایگاه ویژه‌ای نزد خدا دارد. درجمع شما برخی افراد هستند که پدرند یا در آینده پدرخواهند شد، در کنار کعبه برای پدران و فرزندانتان دعا کنید و دعای ۲۴ و ۲۵ صحیفه سجادیه را در مسجدالحرام به طور ویژه بخوانید.

سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان دیگر سخنران این همایش بود که در باره نقش مهم سفر به اماکن زیارتی در جهان اسلام در یکپارچگی و افزایش ایمان مومنان سخن گفت.

وی افزود: اسلام دینی است که پاسخ نیازهای بشریت برای سعادت را در خود دارد، آنچه که دین اسلام به آن دعوت کرده عبور از ظواهر و رسیدن باطن امور است که در نهایت به تدبیر در امور و رسیدن به راه‌حل درست منتهی خواهد شد.

در این همایش که حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و چند تن از مسئولان ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان حضور داشتند اعلام شد که یک کاروان ۱۶۴ نفره از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برای سفر ده روزه در قالب کاروان های عمره گزار فردا چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

کد خبر 6093532

دیگر خبرها

  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • ضرورت اولویت قرار دادن حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار
  • پاسخ آیت‌الله فیاضی به سؤالی پیرامون رفع اضطراب
  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود
  • نماینده ولی فقیه : برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند / برخی از کسانی که برای حج سپرده‌گذاری کرده‌اند چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند
  • (عکس) روایت غم‌انگیز رسول خادم از گفتگو با دختر پابرهنه
  • برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند | برخی از آنها چشمشان به کعبه نمی‌افتد و از دنیا می‌روند!
  • مدارا با مردم، یک اصل مهم اسلامی و اصلی برای شهرداری‌ها است
  • حادثه تلخ برای مهمان ویژه استقلال که باعث قطع دست او شده است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم