Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه «خیلی نباید منتظر اجرای مفاد برجام دوره اوباما باشیم»، گفت: شکلی که مقامات ما برای حل مشکل با آمریکا در خصوص برجام در نظر دارند، مبنی بر این که ما احتیاج به مذاکره نداریم و آمریکا باید رأسا تحریم ها را بردارد و ما هم به تعهدات خودمان بر می گردیم یک اظهار نظر خوش باورانه است و امکان این قضیه وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی بیگدلی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص اولویت های دولت جدید آمریکا اظهار داشت: با توجه به بحران هایی که اخیرا در آمریکا به وجود آمده و از طرف دیگر شیوع گسترده کرونا و مشکلات اساسی آب و هوایی و اقلیمی، بایدن یک سری اولویت های داخلی دارد. بعد از آن هم در سیاست خارجی ایجاد ارتباط با طرفداران سنتی مثل اتحادیه اروپا و تجدید نظر در روابط با روسیه و چین از جمله اولویت های دولت جدید آمریکا خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: البته به مسأله ایران هم خواهند پرداخت ولی در اولویت های اول تا سوم آنها نیست. از طرف دیگر با توجه به اینکه شرایط منطقه ای ما تغییر کرده، ما خیلی نباید منتظر اجرای مفاد برجام دوره اوباما باشیم. الآن مشکلات منطقه ما بسیار گسترده شده و از حساسیت بالایی برخوردار است. بعد از آمدن رژیم صهیونیستی به خلیج فارس، مربع ترکیه، عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی در حال شکل گرفتن است که کار ما را مقداری مشکل تر می کند.

وی تأکید کرد: آقای بایدن نمی تواند مستقیما با ایران وارد مذاکره شود؛ بدون اینکه رضایت دوستان منطقه ای خود را در نظر بگیرد. اینکه مقامات ما می گویند آمریکا باید بدون هیچ شرطی تحریم ها را بردارد یک اظهار نظر سیاسی است. اگر قرار باشد آمریکا تحریم ها را بردارد و ما هم به تعهدات درون برجام برگردیم، هیچ تحولی در منطقه به وجود نمی آید؛ لذا با توجه به تحولات ایجاد شده در منطقه، بایدن با بسته ای برای مذاکره با ایران حاضر خواهد شد و آن این است که ایران هم باید نفوذ خودش را در منطقه کاهش دهد.

بیگدلی ادامه داد:شکلی که مقامات ما برای حل مشکل با آمریکا در خصوص برجام در نظر دارند، مبنی بر این که ما احتیاج به مذاکره نداریم و آمریکا باید رأسا تحریم ها را بردارد و ما هم به تعهدات خودمان بر می گردیم یک اظهار نظر خوش باورانه است و امکان این قضیه وجود نخواهد داشت. یعنی به چه دلیل آمریکا باید این همه هزینه که کرده تا ایران را تحت فشار قرار بدهد را، بدون تغییر در رفتار ایران بردارد؟!

وی گفت: مذاکره به معنای این است که بنشینیم و مشکلاتمان را حل کنیم. یعنی وارد یک کانال دیپلماتیک شویم. دیپلماسی این طور است که شما باید امتیازی بدهید تا بتوانید امتیازی بگیرید. معلوم است که اگر ما در نقطه صفر باقی بمانیم این کار انجام نمی شود. ما چه امتیازی به آمریکا داده ایم که این همه امتیاز از آمریکا تقاضا می کنیم؟! دیپلماسی یک معامله و داد و ستد است که باید بین دولت ها انجام شود. بنابر این با آمدن بایدن همین مقدار که آمریکایی ها آمادگی پیدا کرده اند که با نرمش بیشتری و در ادامه با سیاست های اوباما با ما وارد مذاکره شوند، ما هم باید تغییراتی را در سیاست های داخلی و منطقه ای خودمان نشان بدهیم و به سمت درک این برویم که بدون مذاکره امکان رها شدن از مشکلات داخلی وجود ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اظهار نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه آمریکا باید معذرت خواهی کند و غرامت بدهد، افزود: در اینکه ترامپ از برجام خارج شد و یک کار خلاف قواعد بین المللی انجام داد بحثی نیست؛ ولی شرایط تغییر کرده است. سیاست تابع زمان و مکان است. یعنی ما نمی توانیم امروز حرفی بزنیم و بگوییم تا 20 سال دیگر تغییری در آن نمی دهیم. شرایط منطقه ای تغییر کرده و رژیم صهیونیستی در منطقه ما لانه کرده است.

وی تأکید کرد: اگر ما رفتار خردمندانه ای را در شیخ نشینان خلیج فارس داشتیم، هیچ وقت آنها تن به آمدن رژیم صهیونیستی نمی دادند. ما شرایط را طوری به وجود آوردیم که آنها راه را برای آمدن رژیم صهیونیستی باز کردند. به هر صورت منطقه تغییر کرده و ما باید خودمان را برای یک سیاست متفاوت آماده کنیم. این سیاست متفاوت حتما باید با تغییراتی در داخل و منطقه همراه باشد.

بیگدلی با بیان اینکه ما باید خودمان را برای مذاکره آماده کنیم، تصریح کرد: هزینه هایی که در منطقه کرده ایم می تواند باعث شود که ما پشت میز مذاکره امتیاز بگیریم. ما تا چه زمانی می خواهیم در کشورهای منطقه باقی بمانیم و وضع زندگی مردم این طور باشد و متأسفانه هر روز گسل بین دولت و ملت عمیق تر شود؟

وی در خصوص رابطه دولت بایدن با رژیم صهیونیستی نیز گفت: هیچ دولتی در آمریکا جرأت نمی کند اسرائیل را نادیده بگیرد. اما به خاطر اینکه لابی های یهودی از ترامپ حمایت کردند او پاسخ حمایت های آنها را داد و به خاطر رفتارهای شخصی خودش موفق نشد که دوره دوم رئیس جمهور شود. رفتارهای شخصی او غیر اخلاقی و غیر منطقی بود و امروز این لابی ها طرفدار بایدن شده اند.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود: همسر کاملا هریس یهودی است و بنابر این بایدن نمی تواند با یهودی ها ارتباط نداشته باشد. در آمریکا یهودی ها از قدرت بالایی برخوردار هستند. اما رفتار شخصی و ارزش های حاکم بر جمهوری خواهان ممکن است که در دموکرات ها وجود نداشته باشد. ممکن است امتیازاتی که ترامپ به صهیونیست ها داد از جمله به رسمیت شناختن پایتخت را بایدن به آنها ندهد، ولی محال است کسی بتواند آنها را نادیده بگیرد.

وی گفت: منافع بایدن در این است که خاورمیانه را آرام کند. با توجه به سرمایه گذاری های هنگفتی که آمریکایی ها در منطقه کرده اند، باید به سمت آرام کردن منطقه برود. کشور ما هم از یک قدرت نسبی در منطقه برخوردار هست و باید از حق و حقوقش برخوردار شود. ولی دوره اوباما گذشته و شرایط تغییر پیدا کرده است. بنابر این برای اینکه ما هم به منافع خودمان برسیم باید از کانال دیپلماتیک وارد شویم؛ نه کانال های آرزویی و ایدئالیستی که مجلس اظهار نظر می کند.

بیگدلی در پایان تأکید کرد: در فضای بین المللی و مطابق با استانداردهای جهانی، ما هیچ راهی جز مذاکره کردن، خارج شدن از نقطه صفر و دادن و گرفتن امتیاز نداریم. اگر بخواهیم در نقطه صفر خودمان بمانیم، با این شرایط اقتصادی که دارد به مردم تحمیل می شود، به نقطه مطلوبی نخواهیم رسید.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 ایران و آمریکا علی بیگدلی مذاکره با آمریکا دولت بایدن اولویت های دولت بایدن سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 تحریم ها را بردارد تغییر کرده بین المللی اظهار نظر منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۰۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه پاسداران جان می‌دهد تا عزت ایران و ایرانی باقی بماند

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با اشاره به هفته عقیدتی سیاسی در سپاه تاکید کرد: سپاه مکتبی الهی و خدایی است که مولود انقلاب، اسلام و قرآن بوده و جان و آبرو می‌دهد تا زندگی، آبرو و عزت ایران و ایرانی باقی بماند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، حجت‌الاسلام حسن بیگدلی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه امروز ضمن تبریک فرارسیدن هفته کار و کارگر گفت:کارگران عزت آفرین و قدرت آفرین بوده و تامین کننده استقلال، امنیت اقتصادی و غذایی کشور هستند.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته معلم و سالگرد شهادت شهید مطهری تصریح کرد: هر آنچه داریم، مدیون معلمان هستیم چرا که مطابق فرموده خداوند متعال "اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ وَالَّذینَ كَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ ۗ أُولٰئِكَ أَصحابُ النّارِ ۖ هُم فیها خالِدونَ"آیه 257 سوره بقره، معلم و مربی جهل‌ها را می‌زداید و به سمت نورانیت انسان را هدایت می‌کند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه زنجان ادامه داد: اگر ما می‌توانیم دانشی داشته باشیم همه اینها به برکت وجود معلمان و استادان است که متربی خود را آموزش می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به هفته عقیدتی سیاسی در سپاه تاکید کرد: سپاه مکتبی الهی و خدایی است که مولود انقلاب، اسلام و قرآن بوده که جان و آبرو می‌دهد تا زندگی، آبرو و عزت بماند.

حجت‌الاسلام بیگدلی با بیان اینکه سپاه با عزت و قدرت توانسته است خدمات رسانی و فعالیت کند، خاطرنشان کرد: فرماندهان و پاسداران ما مکتبی قرآنی و حسینی هستند و این رمز بقای این عظمت است که امروز می‌بینیم.

وی با اشاره به نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود: تا زمانی که جان بر کفان نیروهای مسلح هستند، عزت و عظمت و قدرت مضاعف می‌شود، زیرا این عزیزان در راستای عظمت و عزت الهی تلاش می‌کنند.

حجت الاسلام بیگدلی در ادامه با اشاره به وظایف نهاد نمایندگی در سپاه پاسداران گفت: ارتقا و تعمیق بصیرت و معرفت دینی، رواج اندیشه ارزش‌ها و نمادها و سبک زندگی اسلامی و دینی و شئونات فرهنگی و اسلامی، پاسداری از پاسداری و حفظ و حراست از پاسداران، تعمیق رواج معارف، روحیه و عمل انقلابی و جهادی یکی برخی از این وظایف است.

وی تاکید کرد: سپاه خود به تنهایی حرکت نمی‌کند بلکه همراه و همسو با سایر دستگاه‌هاست، زیرا سپاه از مردم و برای مردم است.

این مسئول با بیان اینکه سال گذشته بیش از 23 هزار نشست بصیرتی و معرفتی در پایگاه‌های مقاومت در نهادهای مختلف مجموعه‌های مرتبط برگزار شد، اذعان کرد: بیش از یک میلیون نفر در مجموع کل در این جلسات حضور یافتند.

حجت الاسلام بیگدلی با بیان اینکه بیش از 400 برنامه در هفته عقیدتی امسال در زنجان اجرا می شود، ادامه داد:گلباران و عطرافشانی مزار و تجدید میثاق با شهدا، برگزاری همایش حکمت مطهر در راستای تبیین اندیشه‌های شهید مطهری، سخنرانی قبل از خطبه در نماز جمعه، سرکشی از خانواده‌های شهدا و معلمین و مربیان ، برگزاری مسابقات قرآن و کتابخوانی آثار شهید مطهری برخی از برنامه هاست.

وی در پایان بابیان اینکه پاسداران و بسیجیان تربیت شده مکتب امام حسین(ع) و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هستند، یادآور شد: عزت و امنیت و اقتدار امروزمان را مرهون رشادت‌های این عزیزان و شهدا هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سپاه پاسداران جان می‌دهد تا عزت ایران و ایرانی باقی بماند
  • دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست
  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ ترجمه یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه