Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان، دربارۀ طرح تشکیل شهرداری بافت تاریخی فرهنگی اصفهان، پیرایش شهری چهارباغ عباسی، پیاده محور شدن چهارباغ بالا و نیز، موضع خود دربارۀ هتل پرحاشیۀ چهارباغ توضیحاتی را بیان کرد.

شیرین طغیانی در نشستی که امروز (شنبه_۲۷ دی‌ماه) با حضور چند تن از خبرنگاران در ساختمان شورای شهر اصفهان برپا شد، گفت: از اصفهان انتظار می‌رود که با توجه به بستر تاریخی و فرهنگی خود، مدیریتی منسجم در حوزۀ مسائل مربوط به بافت تاریخی داشته باشد و بتواند تصمیمات و استراتژی‌های درستی  در این رابطه اتخاذ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل تشکیل مدیریت واحد در رابطه با بحث بافت‌های تاریخی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: بسیاری از ارزشمندترین میراث‌های ملموس و ناملموس ملی و جهانی، در اصفهان قرار دارد که البته به نظر می‌رسد شرایط و ظرفیت اصفهان فراتر از ثبت سه اثر (مسجد جامع عتیق اصفهان، میدان نقش‌جهان و باغ موزۀ چهلستون) در فهرست میراث جهانی بوده؛ کما اینکه زمانی قرار بود بافت تاریخی این شهر نیز ثبت جهانی شود، اما به دلیل فقدان همین مدیریت واحد که یکی از الزامات ثبت جهانی است، به فراموشی سپرده شد.

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: روزانه، هفتگی و ماهانه از گوشه و کنار شهر گاهی می‌شنویم به دلیل شرایطی که ایجادشده یا یک اثر تاریخی صدمه‌دیده و تخریب‌شده و یا اتفاقی در کنار آن افتاده که متناسب با ساخت و ارزش این بنای تاریخی نبوده است. البته این اثر مهم‌تر این اقدامات روی بافت است.

طغیانی افزود: دانه‌های با ارزش تاریخی در همه جای شهر ممکن است وجود داشته باشد اما تجمیعی از این دانه‌های زنده که بافت را تشکیل می‌دهند کمتر جایی دیده می‌شود و در اصفهان علیرغم وجود این بافت تاریخی از ظرفیت آن به‌خوبی استفاده‌نشده است.

وی با اشاره به اینکه طرح تشکیل شهرداری بافت تاریخی فرهنگی اصفهان از همان ابتدای دوره شورای پنجم در دستور کار قرارگرفته بوده، خاطر نشان کرد: این طرح فرازوفرودهایی داشت و نظراتی مثبت و منفی پیرامون آن مطرح می‌شد اما پس از گذشت سه سال و بروز اتفاقاتی که متأسفانه گاه از سر سهل‌انگاری، ناآگاهی، عدم اشراف به قوانین موجود و یا رانت‌های ویژه‌ای که به دلیل به دست آوردن منابع درآمدی بیشتر نگاه سودجویانه را به بافت و بنای تاریخی پدید آورده بود، ما را بر آن داشت تا عزممان را در این راستا جمع کنیم.

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان دربارۀ مواد قانونی تشکیل شهرداری بافت تاریخی توضیح داد: موضوع شهرداری بافت تاریخی یکی از موضوعات راهبردی مطرح‌شده برای حفاظت از شهرهای تاریخی کشور بوده که سال‌هاست در قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید قرارگرفته  و بند ب و ج ماده ۱۶۶ قانون برنامه توسعه سوم اجتماعی اقتصادی فرهنگی، ماده ۱۱۵ قانون برنامه چهارم توسعه و همچنین، قانون حمایت از مرمت و احیای بافت تاریخی فرهنگی _که بسیار هم متأخر است_ کاملاً بر این موضوع تأکید کرده.  

طغیانی گفت: اینکه چرا تاکنون از این طرح غفلت شده خیلی جای پرداختن ندارد اما اکنون در شهرهایی مثل تبریز، شیراز، یزد، کرمان، سمنان، کاشان و تهران، شهرداری منطقه تاریخی فرهنگی شکل‌گرفته و ما هم تلاش کردیم که در مسیر این طرح حتماً با مدیران محترم این مناطق صحبت کنیم.

وی افزود: از طرف دیگر در همین حین، خوشبختانه نامه‌ای از سوی مدیریت محترم میراث فرهنگی اصفهان دریافت کردیم و میراث فرهنگی هم کاملاً بر این موضوع تأکید داشت. بحمدالله این طرح با وفاق همۀ دوستان در شورای شهر مورد تائید قرار گرفت و بنا شد که شهرداری این کار را انجام بدهد اما  متأسفانه باوجوداینکه بین دو تا سه هفته گذشته، هنوز به قسمتی که باید ارسال شود ابلاغ نشده و این هم ضعف این موضوع است.

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش دیگر سخنان خود دربارۀ تکالیفی که به‌موجب این طرح برای شهرداری در نظر گرفته می‌شود اظهار کرد: ازآنجاکه باید ساختار این طرح متناسب با ساختار مدیریت شهری در اصفهان باشد، کمیته‌ای باید تشکیل شود. پیشنهادهای مختلفی مطرح‌شده مبنی بر اینکه باید معاونت میراث فرهنگی در شهرداری داشته باشیم، یا یکی از مناطق را برای این کار در نظر بگیریم و برخی هم می‌گفتند که باید در مناطق تاریخی ناحیه‌ای زیرمجموعه این طرح وجود داشته باشد؛ به‌هرحال این مواردی است که باید با کسانی که در شهرهای دیگر این طرح را پیاده کرده‌اند مورد بحث و تبادل‌نظر قرار بگیرد تا در نهایت به نتیجه‌ای برسیم که کمترین اشتباه را داشته باشد.

مشروح تکالیف شهرداری به‌موجب این طرح توسط طغیانی چنین اعلام شد: تشکیل کمیته‌ای تخصصی با حضور عناصر تأثیرگذار ظرف دو ماه، بازشناسی و تدقیق محدوده بافت تاریخی، آسیب‌شناسی و آسیب نگاری وضعیت موجود بافت در هر منطقه، بررسی سایر اقدامات صورت گرفته در دیگر شهرها، بررسی و تعیین ساختار تشکیلاتی، اداری و اجرایی متناسب جهت شکل‌گیری شهرداری بافت تاریخی و پیشنهاد اینکه برای هر منطقه چه اتفاقی بیفتد یا ناحیه‌ای تشکیل شود و نحوه حضور مدیر منطقه بافت تاریخی در جلسه معاونین.

وی ادامه داد: ما ظرفیتی را پیش‌بینی کردیم و پیرو آن، مدیر منطقه بافت تاریخی فرهنگی ملزم است حلقه‌ای از مشاوران را در کنار خود داشته باشد تا اولاً آن‌ها  راهبرد و استراتژی بافت را تعیین کنند و ثانیاً هر اقدامی قرار است در بافت صورت بگیرد از فیلتر این مجموعه متخصص و متنوع که باید از حوزۀ دانشگاه، اجرایی و بیرون از حوزه شهرداری هم باشند و به تناسبت موضوعات مختلف متخصصان مختلف در آن حضورداشته باشند، عبور کند و بیرون بیاید.  ضمن اینکه باید تمام مراحل کار شفاف باشد تا رانت اطلاعاتی برای عده‌ای ایجاد نشود.

طغیانی یادآور شد: در اصفهان همیشه ترسی هست به این خاطر که می‌خواهند بهترین کار انجام شود اما همین کمال نگری گاهی ممکن است باعث شود که اصلاً هیچ کاری انجام نشود؛ بنابراین باید کار را با کمترین عیب شروع کرد و در مسیر اجرا با توجه به بازخوردها مورد بازنگری قرار داد، فضا هم باید منعطف باشد و قطعاً این مدیریت، این خاصیت را دارد.

وی در ادامه گفت: بحث دیگر این است که مدیر این منطقه تاریخی فرهنگی باید ویژگی خاصی داشته باشد؛ به این معنی که علاوه بر داشتن تخصص به بافت تاریخی هم علاقه‌مند باشد. پیشنهاد ما این بود که به‌طور مثال حتی این مدیر بتواند در جلسه معاونان شهردار نیز حضور داشته باشد تا کاریزمای ایجادشده به کمک او بیاید.

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بحث بودجۀ شهرداری بافت تاریخی فرهنگی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تمام مناطق ما از نظر درآمدی به خودشان وابسته هستند اما منابع درآمدی منطقه بافت تاریخی باید کاملاً وابسته به شهرداری مرکزی باشد و بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شود به‌طوری‌که از این منطقه انتظار درآمدزایی از بحث پروانه‌های ساختمانی نداشته باشیم.

طغیانی توضیح داد:  البته در جلسات متعددی که با حضور کارشناسان مختلف برای نوشتن این طرح داشتیم، همه قاطعانه معتقد بودند اگر شهرداری بافت تاریخی فرهنگی تشکیل شود و درست اقدام کند شاید درآمدزایی آن بتواند کل شهر اصفهان را پشتیبانی کند. بنابراین ممکن است در ابتدا بودجه‌ای برای آن دیده شود اما اگر استراتژی درستی داشته باشیم حتماً منبع درآمدزایی مناسبی خواهد بود.

وی افزود: برای نوشتن طرح شهرداری بافت تاریخی فرهنگی، متجاوز از ده جلسه با کارشناسان خارج از شورا و شهرداری برگزارشده و از اساتیدی که در حوزه بافت و بناهای تاریخی کار کرده بودند نظر خواستیم، همچنین با شهرهایی مثل تهران که این طرح را اجرایی کرده بودند و نیز، وزارتخانه وارد مذاکره شدیم تا موضوع را به‌گونه‌ای پیش ببریم که مورد وفاق باشد.

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر بتوانیم در دورۀ شورای پنجم این موضوع را به‌گونه‌ای پیش ببریم که تا زمان تصویب بودجۀ ۱۴۰۰ سیستم منطقی آن شکل‌گرفته باشد و ردیف بودجه ویژه‌ای به آن اختصاص یابد، امیدواریم که در سال ۱۴۰۰ این طرح به نتیجه برسد.

طغیانی یادآور شد: طبق بررسی‌های که انجام دادیم، همۀ کشورهای توسعه‌یافته برای شهرهایی تاریخی خود دارای شهرداری با ویژگی‌های خاص هستند و اصفهانی که در سال ۲۰۲۱ در نشریه نیویورک‌تایمز به‌عنوان یکی از ۵۲ مقصد گردشگری دیدنی جهان معرفی‌شده ارزش آن را دارد که به این قابلیت‌هایش تکیه شود.

وی با اشاره به طرح اصفهان ۲۰۲۰ که تحت تأثیر کرونا قرار گرفت توضیح داد: اگر قرار است اصفهان پایگاه  گردشگران باشد حضور چنین مدیریتی می‌تواند به ساماندهی بافت‌ها کمک کند و استراتژی درستی را تعیین کند تا برای مثال، شاهد این نباشیم که در دوره‌ای تمام خانه‌های تاریخی به رستوران یا کافی شاپ و تمام حمام‌ها به موزه یا کتابخانه تبدیل شود؛ حال‌آنکه در تمام دنیا سعی می‌شود نوع استفاده از یک بنای احیاشده مرتبط با همان کاربری قدیمی باشد تا  هم منبع درآمدزایی باشد و هم کارکرد هویت بخشی  خود را حفظ کند.

طغیانی دلایل توجیهی طرح شهرداری بافت تاریخی فرهنگی را نیز چنین برشمرد: ایجاد مقدمات ثبت بافت تاریخی فرهنگی شهر اصفهان در فهرست میراث جهانی یونسکو، حفاظت پایدار از میراث ملموس و ناملموس اصفهان، ارتقای وضعیت اقتصادی و کیفیت زندگی مردم شهر به‌ویژه در این مناطق تاریخی فرهنگی، تسهیل امور شهری مرتبط با منطقه تاریخی فرهنگی شهر با ایجاد مدیریت واحد برای این منطقه.

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مسئله‌ای که در حال حاضر بافت تاریخی اصفهان از آن رنج می‌برد برخورد دو نگاه متضاد با یکدیگر است؛ یکی نگاهی که می‌گوید بافت را فریز کرد و سنگ هم در آن جابجا نکرد و دیگری دیدگاهی می‌گوید بافت تاریخی فرسوده است و باید تخریب شود. تقابل این دو دیدگاه در طول زمان باعث تخریب آثار می‌شود و من قاطعانه به‌عنوان یک شهروند اعلام می‌کنم که اگر چنین مدیریتی (مدیریت شهرداری بافت تاریخی فرهنگی) در سال‌های گذشته در اصفهان وجود داشت، گذر آقا نورالله نجفی یا تخریب بناهای تاریخی یا صدور پروانه برای ساختمان‌هایی که در حریم آثار تاریخی قرار دارند انجام نمی‌شد.

وی خاطر نشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد نه جنگ با بافت تاریخی بلکه عدم آگاهی باعث بروز چنین مشکلاتی شده و امیدوارم خبرنگاران فضای رسانه‌ای به سمتی ببرند که تشکیل شهرداری بافت تاریخی به‌عنوان یک خواستۀ مردمی مطرح شود.

طغیانی افزود: خیلی از افراد بیرون از اصفهان، باورشان نمی‌شد که اصفهان با این سابقه تاریخی، مدیریتی ویژه برای بافت خود ندارد و  در داخل شهر نیز بسیاری از اساتید و مدیران دوره‌های گذشته قاطعانه اعلام کردند اجرای این طرح آرزوی ما در گذشته بوده  که به هر دلیلی اجرانشده اما الآن زمینه این امر ایجادشده و انشاالله بتوانیم به‌خوبی به آن بپردازیم.

دبیر کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد که فرایند تصویب قانون در شورای شهر یا لایحه‌ای است که از طرف شهردار مصوب می‌شود و یا طرح پیشنهادی است که اعضای شورای شهر آن را مطرح می‌کنند. طرح شهرداری بافت تاریخی فرهنگی اصفهان در تاریخ دوم آذرماه سال جاری با ۱۰ امضا توسط اعضای شورا وصول و جلسات کارشناسی آن نیز انجام و تصویب‌شده است به همین دلیل شهرداری اصفهان مکلف است که طی دو ماه آینده جلسات کارشناسی خود را در این رابطه برگزار و نتیجه را اعلام کند.

این گزارش تکمیل می‌شود...

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری شهرداری اصفهان شورای شهر اصفهان بافت تاريخي میراث فرهنگی اصفهان عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان شهرداری بافت تاریخی فرهنگی تشکیل شهرداری بافت تاریخی رئیس کمیسیون معماری فرهنگی اصفهان شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۲۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیم لایحه تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران به شورای شهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران از تقدیم لایحه تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران به شورای شهر تهران خبرداد. 

امین توکلی زاده که امروز برای ارائه گزارش اقدامات و برنامه‌های این معاونت به اعضای شورای شهر در صحن حاضر شده بود، گفت:پس از طی روند شاهد تشکیل سازمان گردشگری شهرداری تهران خواهیم بود.

معاون شهردار تهران، برگزاری پویش‌های متعدد از جمله تهران دوست‌داشتنی، روزه‌اولی‌ها، لشگر قدس، عید بندگی و ماه مهربانی، ویژه برنامه‌های نوروزی، کارناوال‌های شادی درشهر تهران، برپایی شهر شهدا، دهکده‌های ورزشی و جام جهانی، کنگره ۲۴ شهید تهران در فرهنگسرای خاوران، برپایی ویژه برنامه برای خانواده‌ها در برج میلاد، بوستان مشاهیر، اراضی عباس‌آباد و برپایی سفره‌های افطاری ساده و بازارچه‌ها و گذر گردشگری برای حضور شهروندان در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز را از جمله اقدامات معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران برشمرد.

در ادامه اعضای شورای اسلامی شهر تهران به گزارش معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در خصوص اقدامات انجام شده در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان واکنش نشان دادند.

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این گزارش گفت: طرح‌هایی مانند ریحان شهر و کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار و ایجاد بازارچه‌های عرضه تولیدات زنان سرپرست خانوار از جمله احکام برنامه چهارم برای معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران است که انتظار می‌رود بر اساس برنامه تعیین شده در زمان معین اجرا شود. سوده نجفی افزود: در حکم ۸۵ به آموزش‌های شهروندی اشاره شده و در حکم ۹۰ به بهبود مراکز نگهداری سالمندان و فعال سازی پنج مرکز فرهنگی تأکید شده، سوال ما این است در این زمینه‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز از معاونت اجتماعی و فرهنگی خواست در کنار تلاش برای کیفیت بخشی به زندگی شهروندان در بخش‌های مختلف، درخصوص فرهنگ رفتاری از جمله فرهنگ ترافیکی و تربیت شهروند مسئولیت پذیر اقدام کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم بر توجه به آموزش شهروندی در شهر تهران تاکید کرد.

ناصر امانی افزود: باید بازنگری مجدد در حوزه فرهنگی و اجتماعی صورت بگیرد و به جایگاه اخلاق در برنامه‌های شهرداری توجه ویژه شود تا شاهد ناهنجاری‌های اخلاقی در سطح شهر نباشیم.

رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز بر نقش معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری در فرهنگسازی تاکید کرد.

مهدی اقراریان گفت: تهران بیش از ۹ میلیون جمعیت دارد و باید به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌ها توجه شود.

رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورا همچنین گفت: تابلو‌های مزین به تصاویر شهدا شرایط خوبی ندارد و با این حجم از هزینه‌های گسترده در بخش‌های مختلف، شاید تغییر این تابلو‌ها هزینه چندانی نداشته باشد.

وی گفت:یادمان شهدا هم در مناطق وضع مناسبی ندارد و وقتی شهردار تهران خود را داعیه دار فرهنگ شهادت می‌داند نباید از توجه به شهدا و یادمان آنها غفلت شود.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا هم از برگزار نشدن برنامه‌های متنوع در شهر در روز زمین پاک انتقاد کرد و خواهان توجه به ورزش همگانی به ویژه در فصل بهار در بوستان‌ها شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز بر لزوم آسیب شناسی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرداری تاکید کرد.

نرگس معدنی پور گفت: ساختار معاونت فرهنگی و اجتماعی نیاز به بازنگری دارد و بودجه این معاونت نیز باید بازبینی شود.

در ادامه پرویز سروری نایب رئیس شورا هم توصیه کرد سال آینده در ایام نوروز معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری به موضوع گردشگری و جذابیت‌ها و ظرفیت‌های متعدد تهران توجه بیشتری کند و شهروندان و گردشگران را با جاذبه‌ها بیشتر آشنا کند.

رئیس کمیته عمران شورا هم بر لزوم تشکیل کارگاه‌های آموزشی برای مادران تاکید کرد. سید محمد آقامیری گفت: برخی از معضلات فرهنگی و اجتماعی به علت آموزش نادرست مادران است و اگر تمرکز ویژه‌ای بر این موضوع داشته باشیم از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری خواهد شد.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورا هم گفت: در سال‌های قبل در ماه رمضان اقدامات دینی با روش‌های نوین و جذاب چندان برگزار نمی‌شد و این اقدامات امسال انجام شد، اما باید در تابلو‌های شهری برنامه‌ها معرفی می‌شد تا مردم از برنامه‌های بیشتری بهره ببرند.

دیگر خبرها

  • برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر
  • مونوریل قم از خواب زمستانی بر می‌خیزد
  • مونوریل قم پس از ۱۰ سال وقفه از سر گرفته می‌شود
  • از برگزاری اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی کشور تا تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته
  • تقدیم لایحه تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران به شورای شهر
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان + عکس
  • فلورانس رنسانسی؛ خواهر ایتالیایی اصفهان