سبک زندگی فاطمی بر اساس اندیشه فاطمی
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۰۷۰۱۲
قدس آنلاین: قرآن کریم حضرت زهرا(س) را «کوثر» معرفی میکند. کوثر به معنای خیر کثیر یا به تعبیر برتر خیر بی انتها است. درباره زندگی فاطمه زهرا(س) ابعاد گسترده و زیباییهای فراوان وجود دارد که هنوز شناخته نشده است. فاطمه، اقیانوسی از نیکوییها است، از این رو شأن آن حضرت والاتر از آن است که در تفکر بگنجد چه رسد به اینکه به گفتار و نوشتار درآید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وقتی سخن از سبک زندگی فاطمی به میان میآید به طور معمول سیره عملی و رفتاری حضرت زهرا(س) در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی در مدت کوتاه زندگی ایشان کنکاش و تبیین میشود ولی کمتر به اندیشه فاطمی پرداخته شده است در حالیکه همیشه رفتارها از باورها و عقاید سرچشمه گرفته و این اندیشه و تفکر است که مبنا و اصل بنای رفتار است. آنچه باعث میشود تا آن حضرت سبک زندگی منحصر به فردی داشته باشد اندیشه توحیدی و معرفت و شناخت عمیق ایشان نسبت به حقتعالی و نظام هستی است.
نقش عقاید در زندگی انسان به منزله ریشه درختی است که باعث رشد و نمو و ثمر دادن میشود هر چند میوه را از شاخه به دست میآورند اما خود شاخه معلول ریشه است.
قرآن کریم در آیه ۹۷ سوره نحل میفرماید: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُون» در این آیه کریمه، حیات طیبه که همان سبک زندگی قرآنی و اسلامی است محصول دو عنصر عمل صالح و ایمان دانسته شده است. ایمان محصول اندیشه و تفکر است. ایمان که شرط صحت کلیه عبادات است یعنی اعتقاد به جمیع عقائد حقه و جمیع آنچه پیامبر آورده است. صحت عمل و نقش آن در تکامل انسان و سودمندی آن به صحت عقیده عامل بستگی دارد.
این سخن کوتاه اشارهای مختصر دارد به اندیشه فاطمی بر اساس سخن خود حضرت که میفرماید: «حُبّب اِلَیَّ مِنْ دنیاکُم ثلاثُ: تلاوة کتاب الله و النّظر فی وجه رسول الله والانفاق فی سبیل الله». «حب» به معنای دوستی و دلدادگی است. محبت عبارت است از حال میل و التذاذ نسبت به چیزی که وجود این حالت فرع شناخت آن چیز است. این تفکر و اندیشه فاطمی است که نتیجه آن محبوبیت تنها سه چیز از تمام مظاهر دنیوی و زیبایی های مادی نزد حضرتش است. تنها سه مظهر ویژه و خاص موجب التذاذ ایشان را فراهم میآورد که عبارت است از:
1. تلاوت قرآن
قران کریم مظهر تجلی ذات خداوند و معرفی کننده خداوند با زبان انسان است قرآن نازل شده است که باب شناخت و معرفت خداوند را به روی انسانها بگشاید، به تعبیر امام خمینی(ره) اگر قرآن نبود باب معرفت بسته بود الی الابد که البته معرفت غیر از اثبات وجود است.
برای وصول به مقام شامخ انسانیت و کمال، اصل و پایه معرفت است و ایمان فرع آن است. کسی که با این کتاب خداشناسی انس بگیرد و خداوند متعال را از این طریق بشناسد و اهل معرفت شود، خداوند در آیاتش برای او تجلی خواهد کرد و آنچنان به عظمت خداوند پی می برد که خود را در مقابل آن ناچیز و خداوند را سرچشمه همه فیوضات میبیند.
معرفت خداوند و ایمان از امور دارای درجه و مرتبه و تشکیکی است. مراتب ایمان بسیار است مستقر و مستودع، علم الیقین، عین الیقین، حق الیقین که هریک از آنها نیز مراتب و درجات متعدد دارد. به فرموده قرآن کریم مومنان به گونهای هستند که «إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیمانا»(انفال:2) نور ایمان به تدریج در دل تابیده میشود و هم چنان رو به زیادی میگذارد تا به حد تمام رسیده و حقیقتش کامل شود به طوری که هرقدر مؤمن بیشتر در آیات سیر و تامل کند ایمانش قویتر و زیادتر میگردد، تا آنجا که به مرحله یقین برسد، بنابراین جمله «زادَتْهُمْ إِیماناً» به زیادی از جهت کیفیت اشاره دارد یعنی ایمانشان رو به شدت و کمال میگذارد.
حضرت زهرا(س) با وجود قلب مالامال از عشق به خدا، محبت و معرفت او باز هم به دنبال معرفت بیشتر و قویتر است. او که از مصادیق نور علی نور است همچنان اشتیاق قلبی به تلاوت قرآن دارد. در بینش توحیدی ایشان هیچیک از خوبیها و نیکوییهای دنیا لذت انس با آیات قرآن و تلاوت آیات را ندارد.
امام حسین(ع) نیز با تأسی و الگوگیری از مادر بزرگوارشان آخرین شب دنیا را با تلاوت قرآن میگذرانند. تلاوت قرآن آنقدر اهمیت دارد که امام برای آن از دشمن مهلت درخواست میکند.
2.نگاه به چهره رسول خدا
نظر به معنای نگاه با دقت و توجه است. حضرت از همه مظاهر طبیعی عالم، گلها و گیاهان، دشتها و صحراها، افلاک و ستارگان درخشان، چهره ولی خدا را انتخاب میکند و شوق و دلدادگی خود را به آن نشان میدهد. چشم و نگاه مدخل و دریچه اندیشه است. ارتباط دیدن و اندیشیدن آنقدر نزدیک است که در بسیاری از آیات قرآن رویت و نظر به معنای اندیشیدن و تفکر به کار رفته است.
امام کاظم(ع) میفرماید: «ما من شیء تراه عینک الاّ و فیه موعظۀ» دیدن اشتیاق میآورد و به دنبال اشتیاق طلب میآید. اندیشه توحیدی فاطمی مانع از آن است که دقت نظر و شوق او به چیز دیگری باشد وجه و صورت هیچ چیز در دنیا ارزش نگاه و حب فاطمه(س) را ندارد. به همین دلیل در دفاع از امام زمانش و ولی خدا از پای نمینشیند و جانش را فدای دفاع از حریم ولایت میکند.
3.انفاق در راه خدا
علاقه فاطمه(س) به جهان باقی حقیقی است نه جهان فانی دنیوی. اموال دنیا در همین دنیا میماند. کسی نمیتواند چیزی از آن را با خود به دنیای واقعی و ابدی ببرد ولی میتواند با استفاده از اموال و امکانات دنیا که در اختیار اوست کشتزارهای بزرگ و عظیمی برپا کند که محصول هفتصد برابری آن را در دنیای اخروی برداشت کند. نتیجه اینکه این اندیشه توحیدی فاطمی و صبغه الهی حضرت زهرا(س) است که اجازه نمیدهد غیر از معرفت و محبت خداوند در قلبش جای گیرد و از این دنیا فقط خداگونه ترین آنها محبوب او واقع میشود.
ساده زیستی، صبر و تحمل بی نظیر در زندگی خانوادگی، تربییت اعلای فرزندان، تهجد و عبادت شبانه ایثار و تقدم دیگران بر خود و مصادیق دیگر سیره عملی آن حضرت محصول و معلول بینش ناب توحیدی ایشان است. نکته مهم برای الگوگیری از سبک زندگی فاطمی شناخت چنین تفکر و بینش غنی و ارائه و تبلیغ آن است.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: شهادت حضرت فاطمه زهرا س فاطمه زهرا س اندیشه فاطمی حضرت زهرا س تلاوت قرآن سبک زندگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۷۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام تقی زاده دبیر پویش طرح ملی زندگی با آیه ها و رییس سازمان دارالقرآن در نشستی که پیرامون بحث و بررسی طرح زندگی با آیه ها امروز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه با حضور جامعه قرآنی و تمامی دستگاه های مشارکت کننده در مجمتع فرهنگی سرچشمه برگزار شد، گفت: زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف فرهنگی بود. نظر سنجی قبل از ماه مبارک انجام شد و بعد از آن نیز مجدد آن را تکرار کردیم تا اثر بخشی فعالیتهای انجام شده را دریابیم. در این عملیات تولیدات مکتوب، تولیدات فضای مجازی و فعالیتهای که در صدا و سیما شکل گرفت و اتفاقاتی که در زیر ساخت ها اتفاق افتاد و تبلیغات محیطی یکی دیگر از ارکانی بود که سعی کردیم در تصویر کردن بهتر این طرح از آن کمک بگیریم.
وی ادامه داد: در نامه ای که حجت الاسلام قمی بهمن ماه و قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به دفتر رهبر معظم انقلاب ارسال کردند نظر معظم له را برای اجرای چنین طرحی در ماه مبارک جویا شدند که پاسخ به این نامه رهبر انقلاب این چنین آمده است: «کار قرآنی در شمار مبارک ترین کارهای جهادی و اسلامی است مراقب باشید در نیمه راه رها نشود و پیگیری نکردن و برنامه ریزی نکردن آفت برنامه های شوق انگیز است.»همه فعالیتهای قرآنی را رهبری در راستای فهم و تدبر می بینند که در این زمینه حفظ قرآن تاثیرات خودش را دارد.
رییس سازمان دارالقرآن اظهار داشت: ما حفظ آیات موضوعی را به عنوان نقطه کلیدی مطرح کردیم که با نگاه کارشناسی به تمامی مراحل از تصحیح و جریان حفظ و عمل و قرآنی شدن را دنبال کرد. فلذا توجه ویژه ای به حفظ موضوعی داشتیم. ما با این نگاه هدف از طرح زندگی با آیه ها را گفتمان سازی و تببین معارف قرآنی نیاز جامعه در راستای فریضه جهاد تبیین با این طرح مورد توجه قرار دادیم.
تقی زاده ادامه داد: در ماه مبارک رمضان چهار سطح عملیاتی طراحی شد.گفتمان سازی زندگی با آیه ها از عنوان تا مفهوم اینکه قرآن به دنبال سامان بخشی زندگی است، به عنوان نخستین سطح برشمرده شد. همچنین شکل گیری هم افزایی بین جریان های مردمی و دستگاه ها با این تناسب که فعالیت خودمان تقویت میدان باشد. مخاطب محوری که معیار اصلی ما بوده در تفکیک مخاطبان با عنوان های مختلف بانوان و نوجوان در این طرح مورد توجه واقع شده است.
دبیر پویش طرح زندگی با آیه ها با اشاره به اینکه نظرسنجی قبل و بعداز فعالیتهای قرآنی ماه رمضان داده های خوبی میدهد، اظهار داشت: نظر سنجی با سنجش دو هزار نفر از استانها و تهران انجام شد در این نظر سنجی بالغ بر ۷۵ درصد حسرت حفظ نکردن قرآن را دارند. اکثر افراد در خانه از قرآن شخصی استفاده می کنند که با آمدن نظر سنجی دوم که روزهای آینده نتایجش مشخص می شود میتوان تحلیل های خوبی در این زمینه انجام داد.
کد خبر 6092100 سمانه نوری زاده قصری