Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد حوزه علمیه گفت: خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا(س) غربت امیرمومنان امام علی(ع) را نشان می‌دهد، با وجود آن همه بلا و مصیبت که به حضرت زهرا(س) رسیده بود ایشان با حمد و شکر الهی خطبه فدکیه را آغاز می‌کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «سیدحسین مومنی» شامگاه شنبه ۲۷ دیماه به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در امامزاده صالح به سخنرانی پرداخته و گفت: سلوک مادی و معنوی به مراقبه و محاسبه نفس نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: خداوند متعال سرمایه‌های بزرگی همچون عمر، جوانی، سلامتی و مال به انسان عطا می‌کند، انسان برای ضایع نشدن آنها و بهره‌برداری بهتر باید مراقبه داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی با بیان اینکه عاقل بیشترین بهره‌برداری را از سرمایه‌های خدادادی دارد، عنوان کرد: طبق روایات بدون مراقبه و محاسبه نفس درباره بهره‌برداری صحیح از سرمایه‌های خدادادی و اعمال، انسان دچار خسارت می‌شود. با مراقبه و محاسبه نفس دائمی نفس انسان در مسیر تبعیت از دستورات الهی قرار می‌گیرد.

 استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان با محاسبه اعمال به دو جایگاه شکر و استغفار می‌رسد، اظهار کرد: آن کسی که با محاسبه دقیق نسبت به اعمال خود از سرمایه‌های الهی بیشترین بهره‌برداری را کند در نهایت وارد جایگاه شکر می‌شود و اگر با محاسبه نفس متوجه شود که بیشترین بهره‌برداری را نداشته به جایگاه استغفار و توبه وارد می‌شود. بر همین اساس محاسبه اعمال مومن حقیقی را شاکر یا مستغفر می‌کند.

وی با استناد به آیاتی از قرآن کریم، بیان کرد: طبق آیات قرآن استغفار عامل برکت در نسل، مال و عمر انسان می‌شود، آیت‌الله جوادی آملی هم در زمینه فرمودند استغفار ترمیم گذشته و ترسیم درست از آینده است؛ اگر کسی اهل استغفار باشد ویرانی‌های گذشته را آباد و ناهمواری‌های آینده را هموار می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با بیان اینکه صنع و مقدرات الهی همه نعمت و زیبایی است، گفت: شیطان همواره تلاش می‌کند که داشته‌های انسان را کم ارزش و نداشته‌های او را بزرگ کند که او را نسبت به خداوند متعال بدبین کند، به همین دلیل سفارش شده است که همواره در سختی‌ها و راحتی‌ها نسبت به خداوند متعال حسن ظن داشته باشید.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایات رسیده، ابراز کرد: شیطان همواره در تلاش است که با حربه‌‌های مختلف و جهات گوناگون به انسان حمله کرده و او را از وادی شکر خارج سازد اگر انسان بتواند به هنگام سختی‌ها و گرفتاری‌ها صابر، شاکر و اهل دعا باشد مشکلات برای او آسان می‌شود.

وی با بیان اینکه سیره اخلاقی و عملی حضرت زهرا(س) همه نشان از بندگی الهی دارد، گفت: آن کسانی جزو امت پیامبر(ص) محسوب می‌شوند که وحدانیت خداوند متعال، رسالت پیامبر اسلام(ص) و ولایت امیرمومنان امام علی(ع) پذیرفته باشد و به آن شهادت دهد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه محبت امیرمومنان امام علی(ع) بالاترین نعمت خدا است که به شیعیان حقیقی هدیه شده است، اظهار کرد: خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا(س) غربت امیرمومنان امام علی(ع) را نشان می‌دهد، با وجود آن همه بلا و مصیبت که به حضرت زهرا(س) رسیده بود ایشان با حمد و شکر الهی خطبه فدکیه را آغاز می‌کنند، این درسی برای شیعیان حقیقی است که شاکر و صبور باشند.

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: سالروز شهادت حضرت زهرا شهادت حضرت زهرا س مراسم سوگواری حضرت زهرا س امیرمومنان امام علی ع استاد حوزه علمیه خداوند متعال بهره برداری حضرت زهرا س خطبه فدکیه محاسبه نفس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۰۹۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ربات‌انسان‌نمای فوق سریع شما را حیرت‌زده می‌کند

در حالی که به نظر می‌رسد هر هفته یک ربات انسان‌نما به بازارعرضه می‌شود، هنوز از هیچ رباتی حرکاتی با سرعت یا دقت مدلی که شرکت چینی استیریبات(Astribot) منتشر کرده است، را ندیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، عرصه حضور ربات‌های انسان‌نمای مجهز هوش مصنوعی در حال شلوغ‌تر شدن است. همین ماه گذشته، با دو پیشنهاد چشمگیر از شرکت اُپن‌ای‌آی(OpenAI) مواجه شدیم. یکی از آنها یک ربات لباسشویی تاشو از محققان نروژی شرکت ایکس‌وان(۱X) بود که مهارت‌های چشمگیر «لمس نرم» را نشان می‌دهد، و دیگری رباتی از محققان شرکت فیگور(Figure) که توانایی استدلال زبان طبیعی نسل بعدی را نشان می‌داد. سپس در این ماه، شرکت بوستون داینامیکس(Boston Dynamics) با مهارت حیرت‌انگیز تعبیه‌شده در ربات جدید اطلس(Atlas) خود ما را شگفت‌زده کرد و یوبی‌تک(UBTech) چین ربات سخنگو با لمس نرم خود به نام واکر ‌اس(Walker S) را معرفی کرد و این فهرست ادامه دارد.

به نقل از نیواطلس، ‌ اما ویدیوی جدیدی که به تازگی منتشر شده مهارت‌های یک ربات مجهز به هوش مصنوعی معروف به اس‌وان(S۱) را از یک شرکت نسبتا ناشناخته مستقر در سنژن به نام استیریبات(Astribot) را نشان می‌دهد. این ربات واقعا سریع و دقیق است و بر خلاف هر چیزی است که تاکنون دیده‌ایم.

به گفته شرکت استریبات، این ربات انسان‌نما می‌تواند حرکاتی را با حداکثر سرعت ۱۰ متر در ثانیه انجام دهد و بار ۱۰ کیلوگرمی را با هر بازوی خود حمل کند. البته این حقیقت که یک مرد بالغ از هر دوی این معیارها و سایر معیارهای استیریبات توانایی کمتری دارد، به هیچ وجه نباید باعث نگرانی باشد. آن‌طور که ویدیو نشان می‌دهد، این سرعت به اندازه‌ای است که می‌تواند یک سفره را از زیر مجموعه روی هم قرار گرفته‌ای از لیوان‌ها بیرون بکشد، بدون اینکه آنها بریزند.

این ربات نه تنها سریع است، بلکه فوق‌العاده دقیق است، از باز کردن و ریختن نوشیدنی، تراشیدن آرام خیار، چرخاندن ساندویچ در ماهیتابه و نوشتن متنی به صورت خوشنویسی از جمله توانایی‌های آن هستند. این ویدئو همچنین نشان می‌دهد که این ربات در تقلید حرکات انسان بسیار ماهر است، به این معنی که باید یادگیرنده خوبی باشد.

البته این ویدئو چند سوال نیز برای ما ایجاد کرده است. آیا S۱ نیمه پایینی بدن نیز دارد؟ همه ربات‌های انسان‌نمایی که تاکنون دیده‌ایم ابزارهایی برای حرکت دارند، اما به نظر می‌رسد این یک ربات نسبتا ثابت است. ما همچنین کنجکاو هستیم که کمی در مورد تاریخچه و پشتیبانی استیروبات و احتمال اینکه S۱ در نهایت تولید شود بدانیم.

در حال حاضر، می‌توانیم از وبسایت این شرکت اطلاعاتی به دست آوریم که می‌گوید در سال ۲۰۲۲ در شنژن تأسیس شده، توسعه این ربات حدود یک سال طول کشیده و انتظار می‌رود تا اواخر امسال به صورت تجاری در دسترس قرار گیرد. این سایت همچنین نشان می دهد که شرکت مادر به نام Stardust Intelligence، توسط لای جی (Lai Jie)، که با آزمایشگاه رباتیک تنسنت (Tencent)، بایدو و دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ نیز کار می‌کرده، تاسیس شده است.

این شرکت همچنین بیان می‌کند که نام استیریبات از یک ضرب المثل لاتین باستانی گرفته شده که به معنای «سفر در سختی‌ها برای رسیدن به غبار ستاره‌ای» است که نشان دهنده برنامه بلند مدت شرکت و تعهد قاطعانه آن به توسعه و رواج فناوری ربات هوش مصنوعی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • قدردانی جمعی از استادان و شخصیت‌های حوزوی از آیت‌الله جوادی آملی
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • نشان طلای رقابت‌های جام جهانی در دستان دختر چهارمحال و بختیاری
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • این ربات‌انسان‌نمای فوق سریع شما را حیرت‌زده می‌کند
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • تجلیل از راویان فعال روحانی موسسه فرهنگی روایت سیره شهدا