Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@13:16:13 GMT

رونق تراکم فروشی با رشد ساخت و ساز در شیراز

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۱۰۵۹۴

رونق تراکم فروشی با رشد ساخت و ساز در شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، با افزایش جمعیت و بالا گرفتن تب شهرنشینی، میزان ساخت و ساز واحدهای مسکونی و تجاری نیز به صورت تصاعدی رشد یافته و هر روز شاهد توسعه و گسترش محدوده شهرها با اتکا به همین ساخت و سازها هستیم.

در شیراز نیز به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور، شاهد انجام ساخت و سازهای مختلفی در نقاط مختلف شهر هستیم که به منظور بررسی این اتفاق در سلسله گزارش‌هایی به ابعاد مختلف ساختمان‌سازی در شیراز خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گزارش قبل با عنوان « افزایش ساخت و سازهای شهری در کنار بالا رفتن تب شهرنشینی» به مجوزهای لازم و روند اخذ آن مجوزها پرداختیم. در این فرصت نیز به موضوع تراکم و تراکم‌فروشی خواهیم پرداخت.

ارائه تعریفی از تراکم و شاخص‌های کنترل آن

تراکم در لغت به معنای فشردگی و انباشتگی بوده که یک مقیاس مهم در شهرسازی می‌باشد. در این زمینه یک کارشناس عمران به خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: منظور از تراکم ساختمانی عددی است که نشان می‌دهد چند درصد از مساحت زمین را می‌توان ساخت و ساز انجام داد.

به گفته محسن محمدی، برای کنترل تراکم از شاخص‌های ضریب سطح اشغال، ضریب سطح زیربنا، شاخص طبقات مجاز ساختمانی و تراکم واحد مسکونی در سطح استفاده می‌شود.

این دانش آموخته دانشگاه شیراز بیان کرد: منظور از ضریب سطح اشغال نسبت مساحت مجاز ساخت و ساز به مساحت کل زمین بوده که به صورت عدد درصدی تعریف می‌شود و حداکثر 60 درصد می‌باشد؛ 

محمدی در خصوص ضریب سطح زیربنا تصریح کرد: از شاخص‌های کنترل تراکم جمعیتی در سطح کشور بوده که این ضریب نیز به صورت عددی و درصدی بیان می‌شود.

وی با بیان اینکه از دیگر شاخص‌هایی که برای کنترل تراکم جمعیتی استفاده می‌شود، شاخص تعداد طبقات ساختمانی است، بیان داشت: تعداد طبقات ساختمان بر خط آسمان و زیبایی بصری در شهر تأثیر مستقیمی دارد و برای طراحان شهری شاخص مهمی به حساب می‌آید. به طور خلاصه از شاخص تعداد طبقات مجاز ساختمانی در کنار شاخص سطح اشغال مجاز به منظور آزادسازی زمین استفاده می‌شود. ضوابط و مقررات بلند مرتبه سازی در ایران نیز بر اساس همین دو شاخص شکل گرفته است.
 
وی تراکم واحد مسکونی در سطح را برای کنترل کردن تعداد واحدهای مسکونی و تعداد خانوار ساکن در واحد سطح عنوان کرد و اظهار داشت: برنامه ریزان شهری از این شاخص برای کنترل تعداد واحدهای مسکونی، تجاری و خدماتی در یک منطقه استفاده می‌کنند.

به گفته این مهندس عمران تراکم واحد مسکونی در سطح معیاری مناسب‌تر و مفیدتر برای برنامه‌ریزی شهری جهت کنترل جمعیت مناطق مختلف شهر می‌باشد.
 
 وضعیت تراکم و تراکم فروشی در شیراز

هر بنایی نیازمند مجموعه‌ای از خدمات همچون فضای سبز و حمل و نقل می‌باشد که بسته به تراکم ساختمان این خدمات باید از سوی شهرداری ارائه شود.

 عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس اظهار داشت: تراکم ساختمان در شیراز نباید بیشتر از 60 درصد باشد یعنی 60 درصد از کل مساحت زمین را تنها می‌توان ساختمان ساخت و مابقی باید برای پارکینگ و حیاط در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: بیش از دو طبقه و تراکم بالای 120 درصد، شهروند باید مبلغی را به شهرداری پرداخت کرده تا خدماتی را برای آنها ارائه دهد و هرجا تراکم بیشتر شد، خدمات شهرداری نیز باید بیشتر شود.

محمدی پیرامون تخلفات در تراکم تصریح کرد: فردی مجوز ساخت بنایی سه طبقه و تراکم حداکثر 180 درصد گرفته اما در عمل تراکم ساختمانش 240 درصد می‌شود که تخلف بوده و باید جریمه بپردازد.

عضو نظام مهندسی ساختمان استان فارس ادامه داد: موضوع تراکم فروشی در تهران و مشهد بسیار فراگیر بوده و بخش عمده‌ای از درآمد شهرداری‌ها را شامل می‌شود اما در شیراز با داشتن ساختاری قوی و نظارت‌های مداوم، خوب عمل شده است.

وی اضافه کرد: هرچند در سال‌های اخیر در قسمت‌هایی همچون باغات قصرالدشت و مناطقی از شهر که زمین کم بوده و ارزش بالایی دارد، شاهد فروش تراکم و ساخت و سازهای با تراکم بیش از مجوز صادر شده هستیم.

قابل ذکر است که در شیراز به لحاظ وجود چندین ناظر بر ساخت و اجرای یک پروژه ساختمانی که اغلب آن‌ها رندوم انتخاب می‌شوند، در بحث تراکم فروشی تاکنون قابل قبول بوده اما مواردی نیز بوده که درحال گسترش در شهر می‌باشد و ضرورت دارد تا با همین تعداد کم نیز برخورد جدی صورت گیرد.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: تراکم ساختمان کارشناس عمران محسن محمدی تراکم ساختمان تراکم فروشی برای کنترل ساخت و ساز ضریب سطح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۰۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت پلمب شیرینی فروشی قدیمی در خیابان انقلاب/ عکس

به گزارش خبرآنلاین ،شیرینی فرانسه در صفحه مجازی خود از رفع پلمپ شدن این شیرینی فرو خبر داد.

پیشتر در پی پلمب برخی از کافه‌ها و رستوران‌ها، شیرینی فرانسه تهران نیز پلمب شده بود.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898780

دیگر خبرها

  • تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس : خام فروشی نفت ممنوع است؛ اما با افتخار می‌فروشیم!
  • بلیت فروشی دیدار تیم‌های تراکتور و ذوب آهن
  • بررسی و تعیین تکلیف ۱۵ پرونده در کمیسیون ماده ۵ استان آذربایجان‌غربی
  • تلاش شبانه روزی برای ساخت و بهره برداری از طرح‌های عمرانی کلانشهر شیراز
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • بلیت فروشی دیدار تیمهای تراکتور و ذوب آهن
  • برنامه‌ریزی برای پویایی در ساخت‌وسازها، اولویت مهم شهرداری منطقه ۱۰ شیراز
  • آخرین وضعیت پلمب شیرینی فروشی قدیمی در خیابان انقلاب/ عکس