Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، اختلال عملکردی که باعث نابینایی می‌شود و 200 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است، به لطف یک تحقیق تجربی و بررسی همتا شده، مراحل اولیه و آزمایشی را در درمان نابینایی پشت سر گذاشته است.

طبق مطالعه‌ای که بخشی از یک همکاری بین‌المللی بین دانشکده پزشکی "Icahn" در موسسه "مونت سینای"، موسسه زیست شناسی سلول‌های مولکولی، موسسه تحقیقات چشم سنگاپور، دانشگاه ملی سنگاپور و کلینیک چشم "Sulzbach" است، سلول‌های شبکیه گرفته شده از سلول‌های بنیادی چشم جسدها در پیوند روی چشم میمون‌ها زنده ماندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اختلال در "عملکرد اپیتلیوم رنگدانه شبکیه"(RPE) باعث کوری یا نابینایی می‌شود و 200 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است. "RPE" لایه‌ای از سلول‌های رنگدانه در شبکیه چشم است که برای حفظ بینایی ما ضروری است.

به گزارش ایسنا، محققان به منظور بازگرداندن جمعیت سلول‌ها و بهبود اختلال عملکرد آنها، سلول‌های بنیادی شبکیه اهدایی را از چشم جسد افراد بزرگسال استخراج کردند. سپس آنها را به سلول‌های "RPE" تبدیل کرده و به چشم میمون‌ها پیوند زدند.

در نهایت مشاهده شد که سلول‌های "RPE" پیوند زده شده به چشم میمون‌ها حداقل به مدت سه ماه بدون عوارض جانبی مانند حمله سیستم ایمنی یا حساسیت به نور زنده ماندند و با چشم میمون ها به خوبی ادغام شدند.

علاوه بر این، سلول‌های "RPE" مشتق شده از سلول‌های بنیادی تا حدی عملکرد "RPE" اصلی میمون را بر عهده گرفتند و مشخص شد که این ماده می‌تواند به جذب نور و آب در چشم کمک کند.

محققان می گویند شاید مهمتر از همه این باشد که این سلول‌های پیوندی هیچ زخمی در شبکیه میمون ها ایجاد نکردند.

دکتر "تیموتی بلنکینسوپ" محقق اصلی این مطالعه اظهار داشت: ما نشان داده‌ایم که RPE مشتق شده از جسد انسان حداقل تا حدی عملکرد را در "لکه زرد" یا ماکولای یک پستاندار غیر انسانی جایگزین می‌کند. سلول‌های مشتق شده از جسد انسانی می‌توانند با ایمنی در زیر شبکیه پیوند داده شده و جایگزین عملکرد میزبان شوند. بنابراین ممکن است منبع امیدوار کننده‌ای برای نجات نابینایی در بیماران مبتلا به بیماری‌های شبکیه باشد.

لکه زرد یا ماکولا(Macula) بخشی از شبکیه است که بیشترین حساسیت را به نور دارد و موجب دید مستقیم و واضح می‌شود. لکه زرد برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است.

وی افزود: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که RPE اهداکننده انسان بزرگسال برای پیوند ایمن است و به آزمایشات بالینی انسانی برای درمان بیماری‌های شبکیه کمک می کند.

این مطالعه در مجله Stem Cell Reports منتشر شده است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: سلول های بنیادی چشم میمون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۲۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشایی چند مطب در تویسرکان پس از رعایت قوانین و استاندارد‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ مدیر شبکه بهداشت و درمان تویسرکان گفت: در بازدید کاملا سرزده از سوی وزارت بهداشت و درمان از مطب‌های تویسرکان، بدون اطلاع مسولان استان و شهرستانی و در راستای حمایت از مردم، مطب‌هایی که تعرفه‌های خارج از ضوابط اخذ می‌کردند، خدمات با پذیرش بیمه‌های پایه ارائه نمی‌کردند و فضای مطب از حداقل استاندارد کوچک‌تر بود، برای چند روز پلمب و پس از رفع مشکل بازگشایی شدند.

حسن یعقوبی افزود: هم اکنون ۳۱ پزشک متخصص به صورت متناوب و یک یا چند روز در هفته، در این شهرستان فعال هستند.

دیگر خبرها

  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد
  • کشف محموله پرندگان کمیاب و میمون از قاچاق در مرز بلوچستان
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • بازگشایی چند مطب در تویسرکان پس از رعایت قوانین و استاندارد‌ها
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک