Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  محمدرضا قلی پور گفت: تا سال ۹۵ خانوار‌های عشایری این استان سالانه پنج هزار و ۵۹۳ تن گوشت قرمز تولید می‌کردند که با ارایه تسهیلات ارزان قیمت برای افزایش تولید گوشت قرمز و اجرای طرح زنجیره گوشت قرمز در بین خانوار‌های عشایری، این میزان اکنون بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید 

ثبت نام ۷۵۱ نفر برای عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر شیروان

او میزان تسهیلات ارائه شده به دامداران عشایر استان در پنج سال اخیر را ۸۷۵ میلیارد ریال با بهره چهار تا ۱۰ درصد عنوان کرد و افزود: در این بازه زمانی بهره وری گوشت نیز در بین دامداران عشایری استان افزایش یافته است.

او گفت: طرح زنجیره تولید گوشت قرمز با اهداف کاهش هزینه تولید و طول دوره پرواربندی و کاهش ضریب تبدیل خوراک اجرا می‌شود که میانگین مصرف خوراک دام به صورت سنتی بین ۱۲ تا ۱۳ کیلوگرم برای تولید یک کیلوگرم گوشت بوده و با اجرای این روش به پنج کیلوگرم خوراک برای تولید یک کیلوگرم گوشت رسیده است.

قلی پور اضافه کرد: اجرای طرح زنجیره تولید، ۵۰ درصد هزینه تولید یک واحد دامداری را کاهش می‌دهد و از طرفی سبب افزایش تولید و درآمد خانوار، ایجاد اشتغال جدید، تثبیت شغل در مناطق عشایری و خروج بخشی از دام مازاد عشایر از مراتع می‌شود.

او گفت: ما طرح زنجیره تولید را برای افراد متقاضی در سطح استان انجام می‌دهیم و براساس هدفگذاری انجام شده در پایان اجرای طرح عشایر خراسان شمالی سالانه ۹ هزار تن گوشت قرمز تولید خواهند کرد.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: ۱۷ هزار تن خوراک دام در ۹ ماهه سال جاری برای تغذیه دستی دام‌ها بین تولیدکنندگان عشایری این استان توزیع شده است.

قلی پور گفت : امسال نهاده‌های دامی به صورت خام در اختیار دامداران قرار نمی‌گیرد بلکه به منظور افزایش بهره‌وری تبدیل به کنسانتره شده و سپس در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

او همچنین کاهش هزینه‌های تولید و دسترسی بیشتر خانواده‌ها به علوفه دستی را از دیگر اهداف فراوری نهاده‌ها و تبدیل آن به کنسانتره عنوان کرد.

قلی پور افزود: علاوه بر این میزان، ماهانه هزار و ۶۰۰ تن کنسانتره برای تغذیه دستی دام بین خانوار‌های عشایری کوچرو این استان توزیع می‌شود که از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان تامین شده است.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه مراتع مراوه تپه استان گلستان نیز همه نیاز تغذیه‌ای دام عشایر کوچرو استان را تامین نمی‌کند، گفت: به همین منظور هزار تن نهاده نیز برای دامدارانی که در قشلاق به سر می‌برند در نظر گرفته شده است تا به این قشر مولد کمک شود.

او با بیان اینکه در تامین نهاده‌های دامی برای عشایر مشکلی نداریم، افزود:، اما به علت قیمت بالای گوشت در فروشگاه‌ها و قصابی‌ها سرانه مصرف گوشت قرمز در استان پایین آمده است.

قلی پور گفت : گوشت تولیدی عشایر این استان کیفیت بالایی دارد، اما به علت نبود صنایع بسته بندی، تبدیلی و تکمیلی و معرفی نشدن مناسب، ارزش افزوده آن نصیب دیگر استان‌ها می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: عشایر این استان ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند.

وی گفت: عشایر این استان به لحاظ جمعیتی در رده ۱۵ و در بخش تولید فراورده‌های دامی در رده ۱۲ کشور قرار دارند.

عشایر خراسان شمالی با ۳۰ هزار نفر جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستا‌ها سکونت دارند.

این استان با داشتن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی یکی از قطب‌های دامپروری کشور محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا 

انتهای پیام/ه 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عشایر خراسان شمالی تولید گوشت عشایر عشایر خراسان شمالی طرح زنجیره گوشت قرمز هزار تن قلی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۴۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: برای دامداران عشایر شهرستان ارومیه ۷۰۰ تن نهاده‌های دامی شامل جو، کنسانتره، سبوس و ذرت تأمین و توزیع شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، علی ناجی، امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در دیدار با فرماندار شهرستان ارومیه با اشاره به پیگیری‌های مستمر فرماندار برای رفع محرومیت از چهره مناطق مرزی و حمایت از جامعه عشایری شهرستان اظهار کرد: در بخش عمرانی جهت تأمین و توزیع لوله برای آب شرب سالم بهداشتی، تأمین و توزیع آبشخوری دامی، تأمین و توزیع پنل خورشیدی و مرمت و بازسازی ایل راه عشایری جمعاً به ارزش ۹ میلیارد ریال هزینه شده است.‌

️وی افزود: در بخش حمایت از عشایر شهرستان جهت تأمین و توزیع آرد خام عشایری سالانه نزدیک به هزار و ۹۲۴ تن با آرد ترمیمی در زمان کوچ برای خانوار عشایری که فاقد نانوایی روستایی هستند، تأمین و توزیع می‌شود.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: برای دامداران عشایر شهرستان ارومیه ۷۰۰ تن نهاده‌های دامی شامل جو، کنسانتره، سبوس و ذرت تأمین و توزیع شده است.

ناجی در مورد تأمین کالاهای تنظیم بازار عشایر هم ادامه داد: ۲۵ تن شکر و ۷۵ تن برنج وارداتی تأمین و توزیع شده است.

️وی در مورد پروژه‌های پیش‌بینی شده شهرستان ارومیه در حوزه عشایری تصریح کرد: برای سال‌جاری هشت پروژه در روستاهای قشلاقی و ییلاقی شهرستان با ۱۴۲ میلیارد ریال اعتبارات پیش‌بینی شده است.

کد خبر 749093

دیگر خبرها

  • خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه
  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق
  • اوجی: تولید نفت ایران امسال جهش می‌کند
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • اصلاح و بهسازی محور‌های عشایری آبدانان
  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟