Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، حمیدرضا کرمی رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کرمانشاه گفت : سازمان جهانی گردشگری سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ را به عنوان سال گردشگری روستایی معرفی کرده، چراکه اهمیت گردشگری روستایی در سطح جهانی به صورتی است که نقش پررنگی را در گردشگری ایفا می‌کند و همه کشور‌ها این نوع از گردشگری را پذیرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : از سوی دیگر نوع پیشرفته‌ای از گردشگری طی سال‌های اخیر در دنیا رونق گرفته با عنوان گردشگری "تجربه محور" که عموما این نوع از گردشگری هم در روستا‌ها اتفاق می‌افتد. به این معنا که گردشگران در چیدن محصول یک باغدار و یا در چرای گوسفندان یک دامدار به میزبان کمک می‌کنند و تجربه‌ای از این نوع زندگی که در شهر وجود ندارد را کسب می‌کنند. براین اساس گردشگری تجربه محور یکی از پرسودترین و نوپاترین گردشگری‌ها در دنیا به شمار می‌رود.

کرمی افزود: میزبان شدن کرمانشاه برای اجلاس بین المللی گردشگری ۲۰۲۰ نکته دیگری است هرچند که این میزبانی به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شد، اما اگر قرار بود که میزبانی آن را داشته باشیم پس باید به گردشگری روستایی هم نگاه ویژه‌ای پیدا کنیم، زیرا که گردشگر خارجی که تاکنون چندبار به ایران سفر کرده و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن را دیده، در سفر‌های بعدی خود بیشتر به دنبال دیدن فرهنگ غنی این مردم است و باتوجه به اینکه ما در شهر‌ها فرهنگ اصیل خود را از دست داده ایم، اما در روستا‌ها هنوز وجه فرهنگ غالب است نباید بگذاریم از بین برود.

کرمی الحاق روستای نسمه به شهر را کاری بی مطالعه و نمونه‌ای از تضعیف روستا‌ها و تقویت شهر‌ها دانست و افزود: چه تضمینی وجود دارد که با الحاق نسمه به شهر نوع زندگی و فرهنگ مردم آن تغییر نکند و با گران شدن زمین‌های روستا، مردم به سمت تغییر کاربری پیش نروند. آیا در ۱۰ سال آینده باغات و سبک زندگی مردم نسمه تغییری نمی‌کند؟

او به تجربه تلخ تبدیل تعدادی از روستا‌های کرمانشاه به شهر اشاره کرد و ادامه داد: مگر از زمانی که سراب قنبر را به شهر کرمانشاه الحاق کردند پیشرفتی در این روستا اتفاق افتاد؟ آیا تغییری جز بالا رفتن قیمت باغات و در نهایت خشکاندن آن‌ها برای تغییر کاربری دیده شد. سبک و سیاق زندگی مردم این روستا تغییر کرد و دیگر به مرور از حالت یک مکان تفریحی برای مردم بیرون آمد و اکنون تنها نام و نشانی از یک روستا را دارد و هیچکدام از جذابیت‌های یک روستا را ندارد. نمونه دیگر هم روستای ده پهن است که اگر امروز بافت روستایی آن باقی مانده بود به واسطه نزدیکی اش به ریل قطار و فرودگاه می‌توانست روستایی با جاذبه گردشگری باشد، اما با الحاق آن به کرمانشاه هیچ پیشرفتی برای این روستا اتفاق نیفتاد و بیشتر شبیه یک شهرک حاشیه نشین است.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کرمانشاه گفت: نتیجه انجام چنین اقدامات بدون مطالعه‌ و معضلاتی که خواهد داشت، طی سال‌های آینده نشان داده می‌شود؛ بنابراین امیدواریم مسئولین ذی ربط پاسخ دهند که آیا برنامه بلندمدتی برای این کار تهیه و تدوین شده و اساسا این کار با چه هدفی انجام خواهد گرفت .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مناطق گردشگری روستا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۴۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان رقابت‌های فوتبال جام روستایی در بوکان 

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، شهابی افزود: این بازی‌ها به میزبانی روستا‌های قازلیان، حمامیان و داشبند در پنج گروه برگزار و در نهایت تیم‌های برتر راهی مراحل بعدی شدند.   وی گفت این بازی‌ها در نهایت و با برگزاری ۷۴ بازی به کار خود در استادیوم پنج‌هزارنفری خاتم‌الانبیا بوکان به کار خود پایان داد.   گفتنی است فینال این مسابقات با استقبال دوستداران فوتبال در استادیوم پنج‌هزارنفری خاتم‌الانبیا برگزار و در پایان تیم منتخب روستا‌های تیکانتپه و ئنگی‌کند اول شد.    همچنین تیم روستای ملالر دوم شد و تیم‌های حمامیان و کانی‌دریژ مشترکاً موفق به دریافت جام اخلاق مسابقات شدند.

دیگر خبرها

  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی بسیج سازندگی استان برای اجرای هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی بسیج سازندگی استان برای اجرای یک‌هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی
  • با شعار «خدمت بی‌منت» در خدمت مردم هستیم
  • آبرسانی به ۷۸ هزار نفر از جمعیت روستایی لرستان
  • برگزاری آیین پایانی ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی در استان بوشهر
  • پایان رقابت‌های فوتبال جام روستایی در بوکان 
  • انجام ۴ عملیات مردم‌یاری پایگاه هوانیروز کرمانشاه طی هفته گذشته
  • جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار می‌شود