Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیر کبیر، در این دانشگاه دانش فنی تولید رنگدانه از لجن خودروسازی، تولید رنگدانه طبیعی از خاک سرخ هرمز و بازیابی عناصر با ارزش از لجن آندی مس در پیش گرفته شد.

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر معتقدند در هر سه پروژه، بحث بومی سازی تولید ترکیباتی مانند سولفید سلنیم با گرید بهداشتی، سلینم فلزی تجاری، رنگدانه قرمز ایرانی و رنگدانه سفید در اولویت بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح‌ها بر اساس امکانات و شرایط ایران و با قابلیت سرمایه گذاری پایین‌تر طراحی شده است. مزیت‌های رقابتی طرح‌های تولید رنگدانه استفاده از روش‌های با حجم سرمایه گذاری اولیه کمتر، استفاده از روش‌هایی بر پایه امکانات موجود در داخل و تجهیزات و مواد اولیه ساخت داخل، جلوگیری از واردات این محصولات و خروج ارز به شمار می‌رود.تمام هزینه‌های صرف شده در این سه پروژه، با استفاده از عقد قرارداد با واحدهای صنعتی تأمین شده است.

دو قرارداد در وزارت صنایع و معادن- طرح صنایع نوین، دو قرارداد با صنایع مس ایران و یک قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است. همچنین هر سه پروژه به شکل کار تیمی در آزمایشگاه گام با تجهیزات ساخت داخل به نتیجه رسیده است.

هزینه تمام شده محصولات تولیدی نسبت به روش‌های دیگر تا ۳۰ درصد کاهش داده شده است و بازگشت سرمایه روش‌های انتخابی، کمتر از ۱.۵ سال خواهد بود نتایج این پروژه در صنایع مس، صنایع فولادسازی، صنایع دفاعی، صنعت رنگ و سرامیک قابل استفاده است.

هر سه پروژه به صورت فرآیند بومی سازی شده در کشور به سرانجام رسید. دکتر مالک نادری، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر آرش قاضی تبار، فارغ التحصیل مقطع دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر این ۳ پروژه را به نتیجه رساندند.

بازیابی عناصر با ارزش از لجن آندی مس با استفاده از روش هیدرومتالورژی

دکتر مالک نادری عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیردر خصوص طرح «بازیابی عناصر با ارزش از لجن آندی مس با استفاده از روش هیدرومتالورژی» گفت: برای اولین بار در دنیا، ترکیبات مختلف از طلا، نقره، مس و سلنیم با استفاده از روش هیدرومتالورژی و در دمای کمتر از ۹۰ درجه سانتی گراد با بازده بیش از ۹۵ درصد و با خلوص تجاری، از لجن آندی مس به دست آمد که این روش در حال حاضر در مرحله ثبت پتنت در آمریکا است و در ایران نیز ۳ اختراع داخلی ثبت شده و یک اختراع داخلی در مرحله داوری است.

نادری افزود: مشکل روش‌های پیشین، استفاده از دمای بالا و روش‌های پرهزینه و آلوده کننده محیط زیست بود که در روش حاضر، به خصوص در مورد ترکیب سلنیم فلزی، از روش هیدرومتالورژی با سرمایه گذاری اندک و دوستدار محیط زیست استفاده شده است.

وی ادامه داد: تولید سلنیم در دو حالت سولفید سلنیم با گرید بهداشتی و سلنیم فلزی با گرید صنعتی برای اولین بار در دنیا به این صورت انجام شده است که می‌تواند قابل تعمیم به دیگر منابع سلنیم دار باشد. صنایع مس، صنایع دفاعی و صنایع فولادسازی و آلیاژسازی می‌توانند از نتایج طرح بهره ببرند.

تولید رنگدانه قرمز از خاک هرمز

آرش قاضی تبار در خصوص طرح «تولید رنگدانه قرمز با خلوص بالا از خاک سرخ جزیره هرمز» گفت: از خاک سرخ جزیره زیبای هرمز که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد آن ترکیب هماتیت (اکسید آهن) است، رنگدانه های با خلوص ۸۵% هماتیت و ۹۵% هماتیت با رنگ قرمز ایرانی و قرمز هندی تولید شدند..

وی افزود: این روش در ایران ثبت اختراع شده و دارای تاییدیه اختراع از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است که می‌توان از خام فروشی خاک سرخ جلوگیری کرد و رنگدانه قرمز ایرانی را در داخل کشور تولید کرد.

قاضی تبار در خصوص این طرح خاطر نشان کرد: این فرآیند نیز فرآیند هیدرومتالورژی است که حجم سرمایه گذاری اولیه آن نسبت به دیگر فرآیندهای تولید رنگدانه، پایین‌تر است و این رنگدانه تماماً به شکل واردات در کشور تأمین می‌شود که با داشتن منابع طبیعی اولیه برای تولید رنگدانه، می‌توان بومی سازی تولید رنگدانه را با این روش آغاز کرد و از واردات جلوگیری کرد.

وی افزود: در صورت همکاری معدن جزیره هرمز، آماده ارائه دانش فنی برای تولید رنگدانه قرمز خواهیم بود.

تولید رنگدانه سفید از لجن خودروسازی / کاربرد در صنعت رنگ سازی و تولید آلومینیوم

قاضی تبار در خصوص طرح «تولید رنگدانه سفید دی اکسید تیتانیم از لجن رنگ خودرو» افزود: مشکل زیست محیطی پساب کارخانه‌های خودروسازی که لجن رنگ خودرو است با استفاده از روشی هوشمندانه، در این طرح مرتفع شد.

به گفته وی، در این طرح ترکیبات با ارزش دی اکسید تیتانیم به عنوان رنگدانه سفید و پودر آلومینا که منبع اصلی تولید آلومینیم است با خلوص تجاری تولید شد.

وی گفت: رنگدانه سفید در کشور تولید نمی‌شود و تماماً از راه واردات تأمین می‌شود که با توجه به تولید بیش از ۶۰۰۰ تن لجن رنگ در سال و وجود ۲۰% رنگدانه سفید در این لجن، بازیابی این ماده مورد توجه خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: رنگدانه تولیدی، دارای تاییدیه از شرکت‌های رنگ از جمله طیف رنگ سایپا است. همچنین در بخش خنثی سازی این لجن، روش انتخابی به شکلی بوده است که خنثی سازی باعث تولید ترکیبات کربنی با ارزش از جمله کربن سیاه به عنوان یک ماده پراستفاده در صنایع مختلف شده است.

به گفته وی مشابه روش ارائه شده در این طرح، تنها در کارخانه فورد وجود دارد. این طرح در کانون پتنت تاییدیه ثبت پتنت در آمریکا را نیز دریافت کرده است و به زودی پتنت این روش در آن کشور و همچنین در داخل کشور ثبت خواهد شد.

دکتر نادری ادامه داد: در حال حاضر در بخش نیمه صنعتی در حال کار هستیم و آماده عقد قرارداد با خودروسازها و شرکت‌های زیست محیطی خواهیم بود.

کد خبر 5124342 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه امیرکبیر آزمایشگاه مالک نادری تحقیقات علمی جزیره هرمز حاکمیت سایبری ویروس کرونا شبکه اجتماعی واکسن کرونا شرکت دانش بنیان دونالد ترامپ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهاد دانشگاهی واکسن فایزر واتس آپ هوش مصنوعی نوآوری شبکه های اجتماعی ایام فاطمیه استفاده از روش تولید رنگدانه دانشگاه صنعتی لجن آندی مس رنگدانه قرمز سرمایه گذاری رنگدانه سفید قاضی تبار سه پروژه خاک سرخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۱۶۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلوع کیان:مهمتر از صعود بازیابی چهره معتبر تیم ملی والیبال در عرصه بین المللی است/ بازیکنان غایب اردو عذر موجه ارائه کردند

امیر طلوع کیان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره شرایط تیم ملی والیبال ایران پیش از حضور در لیگ ملت‌ها در حالی که بازیکنانی بودند که به دلیل مصدومیت یا مسائلی دیگر از حضور در لیست ۱۸ نفره جا ماندند، اظهار کرد: والیبالیست‌هایی که نتوانستند در خدمت تیم ملی باشند عذر موجه داشتند. سید محمد موسوی و امیر غفور عذر موجه آوردند و از سوی فدراسیون قبول شده، برای سایرین هم مانند صابر کاظمی هم به این شکل بود، برخی نفرات هم نظیر بردیا سعادت به دلیل مصدومیت نتوانستند در این اردو حضور داشته باشند.  

سرمربی تیم ملی نفرات اصلی خود را شناسایی می‌کند

وی ادامه داد: اصل ماجرا برای تیم ملی والیبال اردویی است که قبل از مسابقات در برزیل تشکیل می‌شود، آنجاست که تیم به جمع‌بندی و قوام می‌رسد. با توجه به اینکه به غیر از ۱۴ بازیکن قانونی، ۴ بازیکن دیگر هم می‌توانند همراه تیم ملی باشند در برزیل سرمربی تیم ملی نفرات اصلی خود را شناسایی می‌کند. تیم ملی با انسجام و متحد در برزیل شکل بگیرد و مسابقات را با قدرت آغاز کند. هنوز تمامی مسابقات باشگاهی تمام نشده و برخی بازیکنان هم که مسابقات آنها به پایان رسیده نیاز به استراحت و ریکاوری دارند تا در بهترین فرم به اردوی تیم ملی اضافه شوند. هنوز دیگر تیم‌های ملی حاضر رقابت‌ها هم تمرینات خود را شروع نکردند، چون مسابقات یورو لیگ این هفته تمام می‌شود. از هفته آینده اردو‌های تیم‌های رقیب ایران به شکل نهایی می‌رسد و این اتفاق برای تیم ملی کشورمان هم می‌افتد.

همه چیز در اردوی برزیل مشخص می‌شود

کارشناس والیبال خاطرنشان کرد: هفته آینده دقیقاً مشخص می‌شود برای لیگ ملت‌ها وضعیت بازیکنان تیم‌های هر کشور چگونه است. کادر‌های فنی تیم‌های مختلف هم به جمع‌بندی می‌رسند که چگونه می‌توانند مسابقات را شروع و به پایان برسانند. بعد از اتمام مسابقات باشگاهی باید کیفیت تیم‌ها را سنجید و دید که آخرین وضعیت رقبا و تیم کشورمان چگونه است. نکته مثبت برای تیم ملی ایران این است که کادر ایرانی مائوریسیو پائز از هفته‌ها قبل کار خود را آغاز کردند و امور را پیش برده‌اند. چهره‌های شناخته شده و مورد وثوق تمرینات تیم ملی را پیش بردند و کاملاً با پائز هماهنگ بودند. دستیار غیرایرانی پائز هم که به تیم ملی اضافه شود منطبق بر اصول حرفه‌ای پیش می‌رود. اگر می‌خواهیم به آمادگی صددرصد هم برسیم به حضور بازیکنان و طراحی و اجرای تمرینات بازمی‌گردد. باز هم همه چیز در اردوی برزیل مشخص می‌شود ولی باید صبور باشیم تا اردو شکل واقعی به خود بگیرد و تمرینات وجه قطعی پیدا کند تا تیم ملی قابل ارزیابی باشد.

به المپیک صعود کنیم فوق‌العاده است

وی در مورد اینکه تیم ملی والیبال می‌تواند عملکردی فراتر از انتظار داشته باشد تا بار دیگر سهمیه المپیک بگیرد، تصریح کرد: همه معتقدیم تیم ملی والیبال ۱۰ درصد شانس صعود دارد، هر چند این درصد‌ها قابل ارزیابی علمی نیستند، همه مسابقات مورد حساب هستند و این احتمال وجود دارد که نتایج بسیار خوبی بگیریم ولی به المپیک صعود نکنیم، چون نتایج تمامی تیم‌ها در رنکینگ جهانی محاسبه می‌شود. آن چیزی که همه متفق‌القول قبول دارند این است که هر چند شانس کمی برای صعود داریم باید از تمام این شانس استفاده کنیم. تیم ملی باید جوری وارد مسابقات شود که با یک هدف مشخص با صددرصد توان خود و با برنامه برابر حریفان بازی کند. مهم‌تر از صعود به المپیک، بازیابی چهره معتبر تیم ملی در عرصه بین‌المللی است. نتایج درخشان تیم ملی باعث خواهد شد تا بار دیگر ایران تیمی مطرح و معتبر در عرصه جهانی باشد. اگر به المپیک صعود کنیم که فوق‌العاده است، اما اگر چنین نشد هم نام ایران به عنوان یکی از تیم‌های مطرح در کنار دیگر تیم‌های صاحب نام جهان برده می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وقوع درگیری در کرانه باختری در جریان حمله نظامیان صهیونیست
  • طلوع کیان:مهمتر از صعود بازیابی چهره معتبر تیم ملی والیبال در عرصه بین المللی است/ بازیکنان غایب اردو عذر موجه ارائه کردند
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • صنایع نساجی هلال احمر ایران
  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • شناسایی ۵۰۵ خوشه صنعتی در سطح کشور