Web Analytics Made Easy - Statcounter

آب پاشی هوایی برای خاموش کردن آتش منطقه سخت گذر "دره‌شمالی" در ارتفاعات پارک ملی گلستان با استفاده از یک فروند بالگرد هوافضای سپاه آغاز شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان روز دوشنبه گفت: بالگرد سپاه بعد از انجام پرواز شناسایی از محل آتش‌سوزی، با فرود در روستای تنگراه و آبگیری، تاکنون پنج مرحله آب‌پاشی در منطقه انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا کنعانی افزود: نیروهای مستقر در محدوده آتش سوزی، رهاسازی آب توسط بالگرد را در اطفای حریق موثر دانستند که امیدواریم با تداوم عملیات بالگرد، حریق منطقه دره شمالی پارک ملی گلستان به طور کامل مهار شود.

وی ادامه داد: از امروز با استفاده از ۶۰ نیروی تازه نفس سپاه، ارتش، هلال احمر و اهالی بومی تلاش‌ برای خاموش کردن آتش این پارک حفاظت شده بیشتر شده است.

همچنین بالگرد هلال احمر که قصد اعزام نیرو به منطقه درگیر آتش را داشت به دلیل پایان مجوز، موفق به پرواز نشد که به گفته فرماندار گالیکش (که آتش سوزی در این شهرستان اتفاق افتاده) با تمدید مجوز، این بالگرد عصر امروز راهی پارک ملی گلستان خواهد شد.

به گفته علی اصغر میرزایی تانکر سوخت بالگرد به فرودگاه کلاله رسیده و مشکلی برای تعدد پرواز بالگردها وجود ندارد.

آتش سوزی جنگل های گلستان که ۲۰ دی و با شعله ور شدن در بخشی از عرصه های جنگلی گرگان آغاز شده بود از چند روز گذشته به پارک ملی گلستان رسید و با وجود تلاش گسترده نیروهای امدادی همچنان در بخش های گوناگون این منطقه حفاظت شده زبانه می کشد.

شواهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد، بخش عمده آتش در کف جنگل و روی برگ‌های خشک و ریخته شده پاییزی است و در این میان برخی درختان خشک و پوسیده نیز دچار آتش سوزی شده‌اند.

احتمال فعالیت سامانه سرد وبارشی در روزهای آخر هفته امیدواری به خاموشی آتش را افزایش داده است.

کارشناس هواشناسی گلستان با اشاره به نفوذ سامانه سرد بارشی به استان گفت: در نتیجه فعالیت این سامانه، هوای گلستان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بین ۱۴ تا ۱۶ درجه سردتر خواهد شد.

محمود محمدقلی‌پور افزود: با توجه فعالیت این سامانه، سرمای زیر صفر درجه علاوه بر نواحی کوهستانی در سایر مناطق گلستان نیز اتفاق خواهد افتاد.

وی اظهارداشت: مه غلیظ، وزش باد شدید در برخی ساعات و برای نواحی مرتفع و کوهستان ریزش برف بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر همراه با اختلال در تردد جاده ای و آبگرفتگی معابر در این مدت پیش بینی می شود.

به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستاندار ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

عرصه‌های جنگلی گلستان به دلیل شکل گیری جوامع پرتراکم گیاهی ناشی از بارش برف و باران در فصل های پاییز و زمستان شاهد آتش سوزهای زیادی است که نمونه بازر آن سوختن ۲۰۰ هکتار از محدوده جنگل توسکستان گرگان در آبان امسال است./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پارک ملی گلستان آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۰۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمبرداری «دست خدا» آغاز شد/ روایتی سینمایی از تصمیم زن عروسک‌فروش

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا، این فیلم بر محوریت پیام قرآنی آیه سه سوره طلاق که می‌فرماید: «ما روزی آدم‌ها را از جایی می‌فرستیم  که هیچکس تصورش را نمی‌کند» می‌پردازد.

فیلم «دست خدا»؛  ماجرای زنی سرپرست خانوار برای تهیه مایحتاج دوفرزند و پدر بیمارش است. این زن بعد از آنکه با بساط کردن عروسک‌ها سر خیابان درآمدی به دست نمی‌آورد، آخرین  تلاشش را برای تامین و تهیه غذا می‌کند؛ اما...!

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی علیرضا گلستان و تهیه کنندگی حکم علی احدی در تهران کلید خورد.

 بازیگران این فیلم مقداد اسلامی، اسما خواجه، رضا اناری، طاهر گلستان، آلا فتحی و... هستند.

سایر عوامل این فیلم کوتاه عبارت‌اند از: حجت بابایی گریم، میلاد محمدی مطلق تصویربردار، شهلا خداداد  صدابردار و نگار نورمحمدی طراح لباس.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فیلمبرداری «دست خدا» آغاز شد/ روایتی سینمایی از تصمیم زن عروسک‌فروش
  • آغاز پخش فیلم‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در شبکه استانی گلستان
  • گشت و گذار خرس قهوه‌ای در پارک ملی گلستان (فیلم)
  • گشت و گذار خرس قهوه‌ای در پارک ملی گلستان + فیلم
  • فیلم| تصاویری از خرس قهوه‌ای در پارک ملی گلستان
  • فیلم/ گشت و گذار خرس قهوه‌ای در پارک ملی گلستان
  • (ویدئو) گشت و گذار خرس قهوه‌ای در پارک ملی گلستان
  • تصاویری از خرس قهوه‌ای در پارک ملی گلستان + ویدئو
  • عکس هوایی از آخرین بازمانده‌؛ چه خوابی برای شش مرکز تهران دیده‌اند؟
  • ماموریت بیمار با بالگرد هوایی اورژانس از داران به اصفهان