Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@17:16:28 GMT

کمبود ۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قم

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۲۲۲۵

کمبود ۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قم

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سیدمحمد سیدابراهیمی: هر ساله با شروع فصول سرد، هوای آلوده میهمان شهرهای پرجمعیت می‌شود و باعث مختل شدن زندگی شهروندان و آسیب‌های مختلف به سلامتی و حتی عاملی برای مرگ و میر در بین گروه‌های پرخطر می‌شود؛ بر اساس اعلام مرکز کنترل و پایش هوا، عوامل مختلفی برای بروز آلودگی هوا در شهرها وجود دارد که در صورت مقابله با این عوامل می‌توان به برخورداری از هوای پاک حتی در پاییز و زمستان امیدوار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به شاخص‌های آماری از وضعیت آلودگی هوای قم می‌گوید: از ابتدای سال ۹۹ تا ۲۰ دی‌ماه تعداد روزهای پاک و سالم ۲۲۵ روز و این میزان در مدت مشابه در سال گذشته ۲۱۱ روز بوده است.

کارشناسان معتقدند علت عمده آلودگی هوا مربوط به فعالیت‌های انسانی است؛ هوای هر منطقه با توجه به موقعیتی که دارد با عوامل مختلفی آلوده می‌شود که برخی از عوامل آلودگی هوا بدلیل مصرف سوخت‌های فسیلی در کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها، کشاورزی و استفاده از کودهای شیمیایی و آلودگی هوای داخل خانه‌ها است.

۷۰ روز هوای ناسالم در نه ماهه امسال

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قم درباره اهمیت هوا در زندگی و حیات انسان‌ها می‌گوید: اگر واحدهای تغذیه خودمان را در نظر بگیریم می‌توانیم بگوییم که روزانه یک واحد غذا و آب را مصرف می‌کنیم ولی مصرف ما از هوا حدود ۹ واحد است که نشان می‌دهد هوای سالم برای سلامتی و جسم افراد ارزش بالایی دارد.

وی با بیان اینکه در سال جاری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و عموم حدود ۷۰ روز بوده است، گفت: جنس آلودگی‌ها در این فصل به دلیل وارونگی هوا و افزایش مصرف سوخت تغییر می‌کند و ذرات کوچک‌تر از دو و نیم میکرون به سمت بالا حرکت می‌کنند

احمدی زاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر در استان بیشتر آلودگی‌های ما مربوط به فعالیت‌های انسانی است، ادامه داد: با وجود ذرات به قطر دو و نیم میکرون در هوا و نشستن آنها بر روی سطوح و بررسی علت آن نشان می‌دهد اینها به خاطر احتراق و تردد ماشین‌ها در این ایام است.

کمبود ۷ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قم

اسماعیل احمدی زاده با تاکید بر اینکه در استان قم ۳ ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود دارد که این ایستگاه‌ها با دقت ساعتی بسیار حساس آلودگی‌ها را رصد می‌کنند گفت: ما نیازمند ۱۰ ایستگاه سنجش آلودگی هوا هستیم و تقسیم‌بندی وضعیت آلودگی هوا با توجه به شاخص صورت می‌گیرد که پارامترهای مختلف آلودگی هوا مثل مونوکسید کربن، سولفید گوگرد و سایر گازها یک شاخص ملموسی را ایجاد می‌کند.

معاون محیط زیست قم می‌گوید: خودروها و موتورسیکلت‌ها و نیروگاه حرارتی از عوامل تولید کننده آلودگی هوا در قم هستند اما نیروگاه حرارتی قم حدود ۲ و نیم میلیون متر مکعب مصرف سوخت گاز دارد یعنی در حدود مصرف کل استان قم گاز می‌سوزاند.

نیروگاه حرارتی بیش از ۲ برابر مصرف قم گازوئیل می‌سوزاند

اسماعیل احمدی زاده یکی از دلایل افزایش آلودگی هوای قم در فصول سرد را کمبود گاز و ورود نیروگاه حرارتی سیکل ترکیبی به مصرف سوخت مایع می‌داند و می‌گوید: نیروگاه حرارتی در زمستان‌ها گازوئیل مصرف می‌کند و از این نظر باعث افزایش آلودگی هوا در استان می‌شود.

سیدمحمود طاهری مدیرعامل شرکت گاز استان قم با بیان اینکه نیروگاه حرارتی برق در هنگام کمبود گاز از سوخت نفت گاز استفاده می‌کند گفت: مصرف روزانه نفت گاز در نیروگاه حرارتی قم ۲.۵ برابر مصرف نفت گاز (گازوئیل) در استان قم است که مقدار تخصیص یافته نفت گاز را باید مدیریت می‌کردند یا فعالیت خود را با کاهش ظرفیت ادامه می‌دادند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نیز معتقد است یکی از عوامل تشدید آلودگی در شهر قم جانمایی نامناسبت برای واحدهای تولیدی است مثلاً جانمایی نامناسب نیروگاه‌های حرارتی قم در مسیر جهت باد باعث شده آلودگی این نیروگاه جهت مخالف باد، یعنی به سمت قم و پردیسان آورده شود.

مرز استان‌ها حیات خلوت مجرمان زیست محیطی

سیدرضا مشکینی می‌گوید؛ بر اساس آمارهای موجود و پایش‌های انجام شده ۵۰ تا ۶۰ واحد صنایع آلاینده در استان قم وجود دارد که هرکدام از واحدها باید بر اساس شیوه نامه‌ای که ابلاغ شده نسبت به برطرف کردن مشکلات زیست محیطی اقدام می‌کنند اما مرز استان‌ها حیات خلوت مجرمان زیست محیطی است چنانچه برای جانمایی کارخانه‌های استان مرکزی که در حوزه آبریز استان قم قرار دارند، با توجه به تقسیمات جغرافیای و سیاسی مناطق آزاد از ما استعلام نمی‌کنند.

بحث آلودگی نیروگاه حرارتی سال‌هاست به عنوان یکی از موضوعات چالشی فصلی آن هم فقط به صورت مقطعی مطرح می‌شود و تا به امروز تصمیمی جدی درباره این منبع آلودگی در قم گرفته نشده است از آنجایی که قم تنها یکی از مصرف کنندگان برق تولیدی این نیروگاه هست و مابقی در شبکه سراسری توزیع می‌شود حل این مشکل نیازمند عزم ملی است تا گاز مورد نیاز نیروگاه در فصل زمستان تأمین شود اما تا به امروز فقط قمی‌ها هزینه‌های همسایگی با این نیروگاه را داده‌اند و عزم و اراده ملی برای حل این معضل دیده نشده است.

کد خبر 5121355

منبع: مهر

کلیدواژه: قم سازمان محیط زیست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم آلودگی هوا ویروس کرونا خطبه های نماز جمعه کرمانشاه شیراز آمار کرونا ایام فاطمیه شهرکرد گرگان عکس استانها شهادت حضرت زهرا س شهرستان کرج شیوع کرونا عزاداری شهادت حضرت فاطمه الزهرا س بوشهر ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیروگاه حرارتی آلودگی هوا مصرف سوخت محیط زیست استان قم نفت گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۲۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، علی‌اکبر محرابیان امروز در بازدید از کارخانه‌های گروه مپنا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر به عموم کارگران کشور اظهار کرد: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راه‌اندازی سامانه ژنراتور‌های گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد.

محرابیان در ادامه سخنان خود به عملکرد دولت سیزدهم در بخش نیروگاهی کشور اشاره و بیان کرد: طی عملکرد دولت سیزدهم با کمک بخش‌های مختلف بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و این مهم نقش بسزایی در رفع ناترازی برق کشور داشته است.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم حمایت مالی از واحد‌های نیروگاهی کشور به منظور افزایش راندمان و توسعه ظرفیت گفت: با وجود اهمیت بالای حمایت مالی از طرح‌های توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، صندوق توسعه ملی به تعهدات خود در این حوزه به خوبی عمل نکرده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: موضوع رفع ناترازی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که این اتفاق علاوه بر افزایش رفاه عمومی همچنین به افزایش بازدهی در حوزه انرژی منجر شده و به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر برنامه‌های مشخصی برای مدیریت بار مصرف برق فصل گرم در دستور کار قرار گرفت که در سال ۱۴۰۱ برای این موضوع ۱۰۰ اقدام، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۰ اقدام و برای فصل گرم سال جاری نیز ۱۸۰ اقدام طراحی و‌اجرا شد.

محرابیان با تشریح بخش‌های مختلف برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: بخشی از اقدامات وزارت نیرو در این راستا به توسعه شبکه‌های انتقال، توزیع، افزایش پست‌ها و نظایر آن مرتبط است و بخشی نیز به افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی کشور چه در بخش حرارتی و چه در بخش برقابی باز می‌گردد.

وی با تاکید بر ضرورت مشارکت همه بخش‌های مصرف کننده برق برای عبور موفق از اوج بار سال جاری گفت: با توجه به تجارب دو سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف برق، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای افزایش مشارکت بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به اختصاص پاداش‌های ویژه به مشترکان بخش خانگی اشاره کرد.

محرابیان در همین رابطه اظهار کرد: بیش از ۸۰ میلیون پاداش اعم از هدایایی، چون لوازم برقی کم مصرف مورد نیاز خانه و خانواده، صد‌ها خودرو، بسته‌های اینترنتی و... برای مشترکان کم مصرف در تابستان سال جاری در نظر گرفته شده است که به افشار محتلف مانند کودکان، نوجوانان، بانوان و... که در مسابقات مربوطه شرکت کرده و در مدیریت مصرف برق سال جاری نقش آفرینی کنند، اهدا می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت مصرف برق صنایع نیز اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار میزان مصرف کلی برق صنایع از میزان مصرف برق بخش خانگی در ایام فصل گرم سال فراتر رفت.

محرابیان در ادامه با تاکید بر اهتمام وزارت نیرو برای تامین برق کافی برای صنایع در دوره اوج بار مصرف امسال ادامه داد: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت صمت و بر اساس قانون منعقد شده است، صنایع بزرگ ملزم به ایجاد نیروگاه به منظور تامین بخشی از برق مورد نیاز خود هستند.

وی با بیان این که انرژی مورد نیار صنایع امسال نیز در ساعات مختلف تامین می‌شود، گفت: هم اکنون ۵ واحد نیروگاهی صنایع در استان‌های مختلف کشور به بهره‌برداری رسیده است و صنایعی که اقدام به احداث نیروگاه‌های خود تامین کرده‌اند، در اولویت اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق قرار نمی‌گیرند.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان واردات و صادرات برق کشور گفت: تبادل برق با کشور‌های همسایه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت نیرو است که به صورت کلی در طول یک سال ما ٨٠ درصد صادرات و ٢٠ درصد واردات دا‌ریم.

وزیر نیرو در این بازدید همچنین گفت: گروه تولیدی مپنا یکی از افتخارات صنعت کشور است که نقش مهمی در اجرای فعالیت‌های نیروگاهی چه در داخل و چه در خارج از کشور دارد.

محرابیان با تاکید بر اینکه گروه مپنا به طور کامل مورد حمایت دولت قرار دارد، ادامه داد: این گروه صنعتی توانسته است در طول سال‌های گذشته با به روزرسانی دانش مهندسی و تکنولوژی، همسو با دانش روز جهان حرکت کند و نقش اثرگذاری در پاسخ به نیاز کشور در حوزه انرژی ایفا کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نیاز مصرف برق کشور در سال جدید رشد شتابانی دارد
  • بومی‌سازی تولید پره توربین‌های کلاس F در سال جاری
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • نیروگاه‌های حرارتی با آمادگی ۱۰۰ درصدی به استقبال تابستان می‌روند
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • آخرین حلقه نیروگاه‌سازی کشور تکمیل شد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق