Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از اتاق بازرگانی تهران، «رضا پدیدار» با اشاره به اینکه «موافق عرضه اوراق سلف نفتی است» توضیح داد: وقتی صحبت از اوراق سلف نفتی به میان ‌می‌آید، به معنای آن است که این اوراق، فروش نفت را به منزله یک تعهد و بدهی برای دولت آینده تعیین ‌می‌کند. البته گروهی موافق و گروهی نیز باآن مخالفت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موافقان اعتقاد دارند که در شرایط فعلی و با وجود محدودیت‌های اقتصادی، عرضه این اوراق ‌می‌تواند بخشی از کسری بودجه ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی سال آینده را که رقم بالایی است، می تواند پوشش دهد، اما معتقدم که این طرح علاوه بر جبران کسری بودجه، ‌می‌تواندآثار دیگری ازجمله کنترل نقدینگی و رونق بازار سرمایه را به همراه داشته باشد.

پدیدار در توضیح شیوه عرضه اوراق سلف نفتی گفت: اوراق سلف نفتی توافقی میان دو گروه است؛ شرکت ملی نفت ایران یا شرکت‌های تابعه آن به عنوان عرضه‌کننده این اوراق، مقدار مشخصی از نفت خام را بر اساس مشخصات قرارداد سلف که به امضا ‌می‌رسانند، به صورت بهای نقد به فروش ‌می‌رسانند تا در سررسید مشخصی به خریدار نفت تحویل شود. این فرمول ساده عرضه اوراق سلف نفتی است. در این فرآیند نظام هماهنگی متشکل از وزارت نفت، بانک مرکزی و و بازار سرمایه باید شکل گیرد.

او توضیح داد: براساس طرحی که در مجلس دردست بررسی است،حداقل به میزان یک میلیون بشکه در روز نفت خام با قیمت ۵۰۰ میلیون دلار عرضه شود. در حقیقت اوراق سلف نفتی به نوعی بر اساس قرارداد سلف موازی با استانداردهای نفت اجرایی ‌می‌شود. در این طرح، سودی پرداخت نخواهد شد؛ بلکه طی این معامله، فردی از آحاد جامعه این اوراق را خریداری کرده و در سررسید آن، پول اوراق را دریافت ‌می‌کند. تصور کنید فردی اوراق سلف نفتی را به قیمت ۵ هزار دلار از بورس خریداری ‌می‌کند و آن را زمانی که قیمت در بازار افزایش یافته و برای مثال به ۶ هزار دلار رسیده، به فروش ‌می‌رساند؛ اوراق سلف نفتی در چنین فرآیندی، گردش اقتصادی ایجاد ‌می‌کند.

 وی گفت: گواهی اوراق سلف نفتی یک سندی مشتمل بر دارایی‌های خریدار از قراردادهای سلفی است که این گواهی را که در طول دوره معاملات در اختیار دارد، مبنای معاملات خود قرار ‌می‌دهد و چنانچه به فروش نرساند در پایان دوره‌ای که معمولا دو سال است، ‌می‌تواند آن را تسویه نقدی کند و نکته دیگر، تحویل فیزیکی قرارداد سلف است. اوراق سلف نفتی ‌می‌تواند قبل از سررسید و بر اساس قرارداد، به مقدار معینی یا به طورکامل به خریدار جدید فروخته شود. در واقع با فروش این اوراق، تعهدات شرکت ملی نفت ایران به خریدار جدید منتقل ‌می‌شود. در این صورت خریدار یا نفت خام دریافت ‌می‌کند یا به صورت تسویه نقدی دریافت ‌می‌کند. این فرمول اوراق قرارداد سلف موازی نفتی است.

 پدیدار در پاسخ به این پرسش که آیا رقم پیش‌بینی شده در لایحه بودجه از محل فروش اوراق سلف نفتی قابل تحقق است، گفت: بر اساس حجم گسترده پول سرگردانی که در اختیار مردم قرار دارد، به نظر ‌می‌رسد که این اوراق در جامعه قابل جذب باشد. با توجه به شرایطی که به ویژه در تابستان سال ۱۳۹۹ از گردش نقدینگی در بازار سرمایه مشاهده کردیم، به نظر ‌می‌رسد این پتانسیل در بازار وجود دارد و مردم ‌می‌توانند این اوراق را هم در بورس عرضه کنند و هم میان خود معامله کنند. این اوراق اگر به بازار سرمایه جذب شود ‌می‌تواند ظرفیت بزرگ‌تری را پیدا کند و همین ظرفیت بزرگ ‌می‌تواند رونق ایجاد کند.

رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: مردم هنوز از شیوه معامله این اوراق اطلاعی ندارند و نگرانی احتمالی دارند که با خرید این اوراق دچار مشکل شوند و اینکه دولت از ظرفیت نقدی کافی برای تسویه اوراق برخوردار نباشد.

وی تصریح کرد: حجم بالای نقدینگی سرگردان در جامعه وجود دارد و قرار است چند برابر این نقدینگی که در کشور وجود دارد، اوراق جذب کنند. البته ترغیب مردم و فعالان اقتصادی برای خرید این اوراق مستلزم آگاه‌سازی جدی آنان در مورد پیش‌فروش نفت در قالب اوراق سلف نفتی است. براین است دولت ‌می‌تواند فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت را اجرایی کند؛ به این صورت که یک میلیون بشکه نفت را به شکل واقعی به فروش برساند و باقیمانده آن را به شیوه اوراق سلف پیش‌فروش کند و متعهد شود که در آینده یا نفت تحویل دهد یا پول آن را به خریداران اوراق بازگرداند.

به گزارش ایرنا، دولت در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده، ۷۵ هزار میلیارد تومان از درآمدهای سال ۱۴۰۰ از محل فروش اوراق سلف نفتی تامین شود. مخالفان این بخش از لایحه، نگاهی به گذشته دارند و اعلام ‌می‌کنند که درآمدهایی که دولت از محل فروش اوراق برای سال ۱۳۹۹ پیش‌بینی کرده بود، محقق نشده و البته یکی از دلایل مخالفت آنها نیز آن است که چنانچه دولت در زمان تسویه اوراق باز هم با کسری بودجه روبرو باشد، تسویه نشدن اوراق سلف نفتی به اعتماد عمومی آسیب وارد ‌می‌کند. اما موافقان بر این باورند که فروش این اوراق ‌می‌تواند بخشی از کسری بودجه دولت را جبران کند.

برچسب‌ها وزارت نفت نفت خام دولت نفت اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران بانک مرکزی شرکت ملی نفت ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت نفت نفت خام دولت وزارت نفت نفت خام دولت نفت اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران بانک مرکزی شرکت ملی نفت ایران اخبار کنکور اوراق سلف نفتی بازار سرمایه قرارداد سلف کسری بودجه نفت خام بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۲۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود

فرماندار شهرستان تبریز گفت: به حرکت درآمدن چرخه تولید در واحدهای تولیدی این شهرستان، موجب رونق اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری و فعال شدن نیروی انسانی و کاهش بیکاری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، یونس فاتح ظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ همزمان با آغاز هفته کارگر از چندین واحد تولیدی شهرستان تبریز بازدید کرد.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید اظهار کرد: به حرکت درآمدن چرخه تولید در واحدهای تولیدی این شهرستان، موجب رونق اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری و فعال شدن نیروی انسانی و کاهش بیکاری می‌شود.

فرماندار شهرستان تبریز ضمن تبریک هفته کارگر به کارگران این مجموعه عنوان کرد: ارتقای کمیت و کیفیت محصولات تولیدی، بهره گرفتن از علم و تجربه اندوزی، برخورداری از دانش فنی و نیروی متخصص متناسب با ورود فناوری‌های جدید، داشتن خلاقیت، شناخت از بازارهای جدید و سیاست‌های ورود به آن‌ها و توجه به سلیقه مشتری، لازمه دستیابی به موفقیت بیشتر در عرصه توسعه فعالیت‌های اقتصادی است.

فاتح در ادامه به بررسی مسائل و مشکلات موجود در این کارخانه پرداخت و در راستای حل و رفع مشکلات موجود دستورات لازم را ابلاغ کرد.

کد خبر 748801

دیگر خبرها

  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • اصناف در مهار تورم نقش مهمی دارند
  • ایرتاکسی فرصتی برای رونق مسیرهای کم تقاضا
  • فروش بیش از ۵۲۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون تومان فرآورده‌های نفتی
  • برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود
  • ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود
  • بیشترین فروش فراورده‌های نفتی کرمانشاه در مرز پرویزخان انجام شده است
  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳