Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، میزان تقاضای خودرو همواره در ماه‌های پایانی سال با افزایش روبه‌رو بوده و همین امر منجر به افزایش قیمت خودرو‌ها در بازار می‌شود، اما امثال ظاهراً بازار روند معکوس را در پیش گرفته است.

سرمایه‌گذارانی که در ماه‌های اخیر با هدف کسب سود خودرو‌هایی را خریداری و دپو کرده بودند، حاضر به فروش خودروهایشان با قیمت کمتر و با ارائه تخفیف‌های بیشتر هستند، اما خریداران کمی در بازار حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این روند چشم‌انداز بازار خودرو طی چند ماه آینده چگونه خواهد بود؟

روند کاهشی قیمت که از آبان ماه آغاز شده کماکان در بازار وجود دارد و تب و تاب اولیه رشد قیمت اوایل سال دیگر دیده نمی‌شود.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو می‌گوید با توجه به شرایط کنونی و روند عرضه و تقاضای بازار خودرو، به‌نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت بنابر مدل و نوع خودرو کم‌کم با توقف روند رشد و کاهش قیمت برخی خودرو‌ها مواجه شویم و در برخی دیگر از خودرو‌ها سیر نزولی قیمت ادامه خواهد یافت. با این شرایط در بازار خودرو‌های گران‌قیمت وارداتی و مونتاژ داخلی تا ابتدای تابستان و انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز همچنان شاهد سیر نزولی قیمت‌ها خواهیم بود.

به گفته وی با توجه به اینکه خودرو‌های پرتیراژ داخلی افت قیمت زیادی داشته و قیمت این خودرو‌ها به نرخ تورم نقطه به نقطه خود نزدیک شده به‌نظر می‌رسد روند کاهش قیمت این نوع خودرو‌ها کم‌کم متوقف خواهد شد. البته در ماه‌های آینده بار دیگر قیمت این نوع خودرو‌ها با شیب تورمی خزنده‌ای افزایش خواهد یافت.

این کارشناس صنعت خودرو معتقد است در کوتاه‌مدت یعنی تا شب عید امسال یا حتی نیمه نخست سال ۱۴۰۰ و حتی تا پایان سال آینده نیز شاهد رونق چندانی در بازار خودرو نخواهیم بود، بازار در رکود خواهد بود و بازی قیمت‌ها در محدوده قیمتی کف کنونی ادامه خواهد یافت. با این وجود ممکن است قیمت برخی از انواع خودرو مانند پژو ۲۰۶ وقتی به کف رسید، کم‌کم در باد تورمی قرار بگیرد و شیب قیمت این خودرو‌ها مثبت شود.

همچنین یک فعال بازار خودرو می‌گوید برخی اخبار و شایعات در روز‌های گذشته قیمت خودرو‌های داخلی را حتی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان بالا برد، اما چند روزی است که شاهد افت پنج تا ۶ میلیونی قیمت‌ها هستیم.

به گفته وی، شایعات بر بازار خودرو تأثیرگذار است و با توجه به وابستگی قیمت خودرو به نرخ ارز، چنان‌چه قیمت دلار ریزش کند روی خودرو نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت. این روز‌ها اکثر مردم به امید کاهش بیشتر نرخ ارز و شکست قیمت دلار، از خرید دست کشیده و به انتظار کاهش قیمت‌ها نشسته‌اند.

این کارشناس می‌گوید افت شدیدتری را در بازار خودرو‌های خارجی پیش‌بینی کرد و دلیل آن را رشد شدید و بی‌ضابطه قیمت‌ها در ماه‌های گذشته برشمرد. اکنون قیمت‌ها در این بازار با افت متوسط ۳۰ درصدی در مقایسه با یک ماه و نیم گذشته ارائه می‌شود که در این قیمت‌ها نیز خریداری وجود ندارد.

یک نمایشگاه‌دار نیز در این زمینه معتقد است در ماه‌های گذشته عرضه خوبی از سوی دو خودروساز بزرگ کشور شاهد بوده و هستیم و در صورت تداوم این روند، همچنین کاهشی شدن بیشتر نرخ ارز، قیمت‌ها باز هم ریزش خواهد کرد.

به گفته وی اکنون فقط مصرف‌کننده واقعی به بازار مراجعه می‌کند و بازار برای دلالان و واسطه‌ها جذابیتی ندارد. به احتمال زیاد شاهد خروج گسترده سرمایه واسطه‌ها از بازار خواهیم بود.

این نمایشگاه‌دار می‌گوید همچنین بازگشت قیمت‌ها به سایت‌های خرید و فروش خودرو را بی‌تأثیر عنوان کرد و می‌گوید به‌طور معمول افراد برای خرید خودرو به اخذ قیمت از یک جا بسنده نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید

درج قیمت مسکن و خودرو در سایت ها؛ افزایش شفافیت یا دمیدن بر تنور تورم؟

«سعید مؤتمنی»، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت پیش‌بینی کرد که تا عید و حتی یک ماه پس از نوروز ۱۴۰۰ شاهد ثبات یا حداکثر نوسانات جزئی در بازار باشم.

به گفته وی، این روز‌ها پس از نوسان‌های اخیر ناشی از افزایش قیمت ارز یا صحبت‌های رئیس شورای رقابت، قیمت‌ها مجدد به قیمت‌های ابتدای آبان که شاهد افت بیش از ۳۰ درصدی نرخ‌ها بودیم بازگشته است. ثبات نسبی دلار در کانال ۲۴ هزار تومان در روز‌های اخیر نیز سبب شده تا مشتری‌ها به انتظار کاهش بیش از پیش نرخ ارز، دست از خرید بکشند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت بازار خودرو آرام است و کسی مثل سابق به دنبال قیمت‌سازی و اعلام بالای قیمت‌ها نیست، همچنین مشتریان واقعی برای خرید مراجعه می‌کنند. در ماه‌های آینده نیز اگر شاهد نوسان ارز نباشیم، قیمت‌ها تغییر چندانی نخواهند داشت.

مؤتمنی بازگشت قیمت‌ها به سایت‌های خودرویی را بر وضعیت بازار بی‌اثر توصیف کرد، زیرا افرادی که به قصد سرمایه‌گذاری در این بازار ورود می‌کردند، دیگر خودرو را جای امنی برای سرمایه‌گذاری نمی‌دانند و به این نتیجه رسیده‌اند که نگه داشتن خودرو چیزی جز ضرر نیست.

وی همچنین در عین حال، هرگونه فضاسازی مثبت یا منفی سیاسی در ماه‌های آینده و تغییر نرخ ارز را بر بازار خودرو اثرگذار برشمرد.

با این حال توصیه می‌شود افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این صنعت را داشتند از انجام این اقدام خودداری کرده و تنها کسانی که مصرف‌کننده واقعی هستند جهت خرید خودرو اقدام کنند.

منبع:آنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خودرو بازار خودرو قیمت خودرو کاهش قیمت خودرو بازار خودرو خودرو ها نرخ ارز قیمت ها روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۴۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول

ارقام پیشنهادی فروشنده‌های تارا، دنا، ۲۰۷ و سورن در بازار آزاد نسبت به هفته قبل افزایش پیدا کرد.

به گزارش مشرق، قیمت محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت دستخوش تغییراتی شده و برخی از مدل‌های این کارخانه با افزایش قیمت نسبت به پنجشنبه هفته قبل راهی بازار شده‌اند.

دنا پلاس شش‌دنده ارتقایافته که یکی از مدل‌های گرانقیمت ایرانخودرو به‌حساب می‌آید، ۹۶۰ میلیون تومان یعنی پنج میلیون بیشتر از هفته قبل فروخته می‌شود و همین میزان افزایش قیمت را در ارقام پیشنهادی فروشنده‌های دنا پلاس اتوماتیک آپشنال و مدل‌های مختلف تارا مشاهده می‌کنیم.

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما نیز که امروز ۶۶۰ میلیون تومان قیمت خورده، افزایش قیمت دو میلیونی را تجربه می‌کند و امثال ۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته و ۲۰۷ با موتور TU۳ نیز به همین اندازه گران شده‌اند. قیمت روز محصولات ایرانخودرو در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز محصولات ایران‌خودرو در بازار آزاد

خودرو

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

سورن پلاس دوگانه‌سوز EF۷ مدل ۱۴۰۳

۸۱۸ میلیون تومان

۸۲۰ میلیون تومان

سورن پلاس بنزینی EF۷ مدل ۱۴۰۲

۶۳۰ میلیون تومان

۶۳۲ میلیون تومان

دنا پلاس شش‌دنده‌ ارتقایافته مدل ۱۴۰۳

۹۵۵ میلیون تومان

۹۶۰ میلیون تومان

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان

یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان

پارس سال XU۷p مدل ۱۴۰۲

۶۶۵ میلیون تومان

۶۶۵ میلیون تومان

۲۰۷ با موتور TU۳ مدل ۱۴۰۳

۶۷۳ میلیون تومان

۶۷۵ میلیون تومان

۲۰۷ دنده‌ای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳

۸۰۳ میلیون تومان

۸۰۵ میلیون تومان

۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۸۰ میلیون

یک میلیارد و ۸۰ میلیون

رانا پلاس ارتقایافته مدل ۱۴۰۳

۶۵۰ میلیون تومان

۶۵۰ میلیون تومان

رانا پلاس سقف‌شیشه‌ای ارتقایافته مدل ۱۴۰۳

۶۹۰ میلیون تومان

۶۹۰ میلیون تومان

تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۲

۸۱۰ میلیون تومان

۸۱۵ میلیون تومان

تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳

۹۷۰ میلیون تومان

۹۷۵ میلیون تومان

تارا اتوماتیک V۴ مدل ۱۴۰۳

یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان

یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲

۶۵۸ میلیون تومان

۶۶۰ میلیون تومان

منبع:فرارو

دیگر خبرها

  • ریزش بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟
  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد
  • ثبات در بازار مرغ همدان با قیمت ۲۰ درصد ارزان‌تر از سال قبل
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت + جدول
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز 16 اردیبهشت 1403
  • قیمت نیسان سانی در بازار، قدیمی‌ترین خودرو وارداتی
  • قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول
  • ثبات قیمت مرغ در بازار همدان 
  • قیمت خودرو امروز ۱۶ اردیبهشت +جدول