Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-05@19:48:36 GMT

کشف گنجینه‌ای دیگر در سقاره مصر + عکس

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۴۷۰۷

کشف گنجینه‌ای دیگر در سقاره مصر + عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، مقامات مصر روز گذشته (یکشنبه ۲۸ دی ۹۹) از کشف یک گنجینه جدید شامل تابوت‌های باستانی با قدمت بالای سه هزار سال از محوطه باستان‌شناسی سقاره در این کشور خبر دادند. کشفی که به گفته زاهی حواس (Zahi Hawass)، مصرشناس معروف، تاریخ را بازنویسی می‌کند.   تیمی از باستان‌شناسان به سرپرستی حواس این گنجینه را در نزدیکی هرم تِتی نخستین فرعون دودمان ششم مصر و بنیانگذار آن کشف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در این کاوش، بیش از ۵۰ تابوت چوبی متعلق به دوران پادشاهی نوین مصر (قرن شانزده تا ۱۱ پیش از میلاد)، در یک آرامگاه چاهی پیدا شد.   حواس در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: این اکتشاف تاریخ سقاره و به ویژه تاریخ پادشاهی نوین مصر را که ۳ هزار سال پیش تشکیل شد، بازنویسی می‌کند. به گفته حواس، تیمش در این حفاری در مجموع ۲۲ آرامگاه باستانی کشف کرده است.   یکی از تابوت‌ها متعلق به سربازی بود که تبری که با آن مبارزه می‌کرد نیز پیدا شد. از دیگر بخش‌های این گنجینه تاریخی می‌توان به یک تابوت سنگی، یک پاپیروس ۵ متری با متن فصل هفدهم کتاب مردگان (متون کهنی که در آیین خاک‌سپاری مصریان استفاده می‌شد)، ماسک، قایق‌های چوبی و بازی‌های رایج در دوران مصر باستان اشاره کرد. بازی‌های کشف شده در این آرامگاه‌های باستانی، بازی سینیت و گیم ۲۰ بودند که در آن زمان در آرامگاه‌ها قرار داده می‌شدند تا مردگان بتوانند پس از مرگ بازی کنند.   آنطور که حواس می‌گوید، ارواحی که در بازی سینیت برنده می‌شدند به جهان دیگر و به بهشت مصر باستان می‌رفتند.  
آیتم‌هایی چون جمجمه‌ و استخوان‌های کشف شده در این کاوش، روز گذشته برای رسانه‌ها به نمایش گذاشته شدند اما حفاری‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد. حواس معتقد است آنچه تیمش کشف کرده تنها ۳۰ درصد از گنجینه پنهان در سقاره بوده و ۷۰ درصد از آن همچنان مدفون است.   سقاره گورستان بزرگ ممفیس پایتخت مصر باستان بود که امروزه با بیش از ده‌ها هرم، صومعه باستانی و گورستان حیوانات در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار دارد.   در ماه‌های اخیر کشف گنجینه‌های ارزشمند از این محوطه باستانی بارها تیتر رسانه‌ها شد. ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت ۹۹) بود که باستان‌شناسان چهار تابوت حامل اجساد مومیایی شده و پنج تابوت سنگی از این منطقه کشف کردند. چند ماه بعد، در ۳۰ شهریور، وزارت آثار باستانی مصر از کشف ۱۴ تابوت ۲۵۰۰ ساله در سقاره خبر داد.   مقامات مصر امید دارند صنعت گردشگری این کشور که در سالهای اخیر از قیام ۲۰۱۱ گرفته تا همه‌گیری کرونا آسیب‌های زیادی را متحمل شده، با اکتشافات باستان‌شناسی اخیر رونقی دوباره بگیرد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سقاره مصر تابوت های باستانی گنجینه تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۴۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان داوری آثار نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر»

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، دبیر اجرایی نخستین جشنواره هنری گنجینه مهر گفت: پس از برگزاری مرحله نخست داوری آثار رسیده به جشنواره و انتخاب اولیه آثار در ۱۸ فروردین امسال، مرحله نهایی داوری جشنواره به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و با همکاری دانشگاه هنر ایران، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در نگارخانه رضوان مشهد انجام شد.   محمد فنودی افزود: امیرمهدی حکیمی، محمدجواد استادی، علیرضا شیخی، علیرضا طاهری، محمد خزائی، محمد میرشفیعی و احمد عابدینی در مرحله پایانی داوری آثار رسیده به این جشنواره حضور داشتند.   وی ادامه داد: در مجموع ۴۵۰ اثر توسط ۲۴۰ شرکت‌کننده به دبیرخانه جشنواره گنجینه مهر ارسال شده بود که با انجام مرحله نخست داوری، ۸۵ اثر امتیاز میانگین داوری را کسب کردند و به مرحله پایانی داوری راه یافتند.    فنودی بیان کرد: تمام این آثار رسیده به مرحله نهایی داوری در نمایشگاه جشنواره در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.   وی افزود: مرحله نهایی داوری جشنواره نیز با بررسی اصل آثار راه یافته به بخش نمایشگاه با حضور تمامی داوران، انجام و به این ترتیب براساس شاخصه‌ها و استاندارد‌های تعیین شده، آثار برتر در هر بخش جشنواره انتخاب شدند.   به گفته او، مراسم اختتامیه آن نیز با معرفی برگزیدگان و تجلیل از آنان در دهه کرامت برگزار خواهد شد.   نخستین جشنواره گنجینه مهر با موضوع «هویت‌بخشی به اسباب زندگی با الهام از نماد‌های رضوی» در چهار بخش «نقشی برای زندگی»، «در جست‌وجوی هویت»، «محصولات هنری» و «طرح و ایده» اجرا شد.   فراخوان این جشنواره با هدف کشف استعدادها، محصولات و ایده‌ها، با توجه به گنجینه عظیم هنری در آستان قدس، به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و همکاری دانشگاه هنر در آذرماه پارسال اعلام شده بود.

دیگر خبرها

  • پایان داوری آثار نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر»
  • آنچلوتی: سخت بود چون همه حواس‌ها به بایرن است
  • تپه‌های باستانی قم میراث‌دار گنجینه تاریخ هزاران ساله
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش رستم
  • استقرار گروه‌های مرمتی و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه‌های پایش، حفاظت، مرمت و باستان شناسی در نقش ستم
  • استقرار گروه های پایش، مرمت و باستان شناسی در مجموعه باستانی نقش رستم
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • گنجینه‌ای به نام سرمایه اجتماعی
  • (تصاویر) روستای تاریخی فهرج؛ گنجینه‌ای از جلال و شکوه ایران