Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه باز هم بر روی دور اصلاح افتاده است. همه بازار وضعیت قرمز رنگی به خود گرفته اند و بسیاری از سهامداران نگران از آینده بازار دوباره وارد صف های فروش شده اند.

رشد 80 درصدی صف های فروش طی روزهای گذشته نشان می دهد، اندکی اعتمادی که دوباره به بازار سرمایه روی آورده بود، با تصمیمات دولتی ها در حال نابود شدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مساله را می توان در صندوق پالایش یکم که یک نماد کاملا دولت است، به وضوح مشاهده کرد.

ارزش پالایش یکم نصف شد

کاهش قیمت حدودا 50 درصدی از قیمت خرید و کاهش 70 درصدی با تخفیف داده شده، نشان از یک روند کاملا معکوس در توزیع ثروت میان سهامداران دارد. از ابتدای تابستان که دولت تصمیم گرفت باقی سهام خود در برخی شرکت های دولتی را از طریق صندوق های ETF واگذار کند، دایم در حال تبلیغ این موضوع بود که این کار دولت نوعی توزیع ثروت میان همه اقشار مختلف جامعه است.

وزیر اقتصاد بارها تاکید کرده بود که این صندوق فرصت خوبی برای توزیع ثروت بین آحاد ایرانی است. همچنین تخفیف ۲۰ درصدی که این صندوق دارد که اگر فردی پنج میلیون تومان پالایشی یکم بخرد، یک میلیون تومان تخفیف خواهد گرفت و در واقع به میزان یک میلیون تومان از ثروت بهره مند خواهد شد.

در اوایل تابستان صندوق دارا یکم که نمادهای بانکی و بیمه ای در آن بودند، به فروش رسیدند. دولت در مرحله دوم در حال اماده سازی صندوق ETF خودرویی بود که به دلایل نامعلومی لغو شد. این بار قرعه به نام سهام پالایشی افتاد و چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس وارد دارا دوم یا پالایش یکم شدند.

اختلافات وزیر اقتصاد و وزیر نفت سبب لغو این عرضه شد و این اتفاق سبب روشن شدن آتش ریزش بورس بود. اما در نهایت صندوق پالایش یکم با قیمت 10 هزار تومان در شهریورماه عرضه شد و در آبان ماه نیز این نماد در بورس باز شد.

پالایش یکم تنها 7 روز مثبت بوده است

پالایش یکم، هم اکنون و بعد از گذشت دو ماه ریزش مداوم در محدوده 5 هزار تومان معامله می شود و عملا زیان 50 درصدی به سهامداران خود تحمیل کرده است. صندوق پالایش یکم بیشتر توزیع زیان میان اقشار مختلف جامعه بوده تا توزیع ثروت. در 33 روزی که نماد پالایش یکم در حال معامله بوده است، تنها 7 روز مثبت معامله شده و در باقی روزها یعنی 26 روز منفی بوده است.

روند معاملات صندوق پالایش یکم

بازارگردان پالایش یکم پولی برای حمایت در بساط ندارد

در هفته های گذشته نیز، بازارگردان این نماد از اتمام پول خود جهت حمایت از این نماد خبر داده بود. یعنی بازارگردان این سهم هم  توان مالی برای حمایت از این سهم نداشته و به نظر می رسد این سهام در روزهای اینده نیز با روند کاهشی جدی مواجه باشد.

البته نباید از صندوق دارا یکم نیز گذشت. این صندوق هم اکنون در محدوده 10 هزار تومانی و یا همان رقم خرید قرار گرفته است. یعنی از این صندوق هم در حال حاضر حمایتی صورت نمی گیرد.

پس از ورود بازار سرمایه در مردادماه سال جاری به فاز اصلاح، بسیاری از دولتمردان و کارشناسان یکی از دلایل ضرر و زیان سهامداران را سرمایه گذاری مستقیم و خرید سهام شرکت های مختلف می دانستند. این کارشناسان سرمایه گذاری بر روی صندوق های سرمایه گذاری مانند صندوق های ETF را یک راه موثر در کاهش ضرر و زیان افراد می دانستند. اما باید گفت سرمایه گذاری در این صندوق ها نیز به شدت ریسک دارد و تا زمانی که دولت و شرکت های حقوقی وابسته به دولت تمایلی به حمایت از بازار نداشته باشند، وضعیت همین گونه است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بازار سرمایه توزیع ثروت اقتصاد شرکت های دولتی صندوق پالایش یکم سرمایه گذاری توزیع ثروت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۵۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرک جدید بورس

معاملات روز گذشته بورس تهران با واگرایی نماگر‌های سهامی پیگیری شد. در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص‌کل افت ۰.۵۸‌درصدی را ثبت کرد و در پله‌های ابتدایی کانال ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. به‌رغم افت شاخص‌کل در معاملات روز سه‏‏‏‌شنبه، شاخص هموزن با رشد ۰.۱۷‌درصدی همراه شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، از بهمن سال‌گذشته، نماد‌های شاخص‏‏‏‌ساز بیشتر در کانون توجه بازار قرار گرفته‌بودند و این موضوع در پیشتازی شاخص‌کل از شاخص هموزن نیز نمایان شد، اما در چند روز اخیر تقاضا به سمت نماد‌های کوچک رفته و در دو روز اخیر نیز شاخص هموزن عملکرد بهتری نسبت به شاخص‌کل داشته‌است. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار با افت ۰.۱۸‌درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در روز گذشته رقم ۴ هزار و ۲۸۵‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. همچنین در روز سه شنبه، ۵۳‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد بازار شد.

روند دلار نیمایی

 به رغم اینکه بورس در ماه‌های اخیر هنوز به طور جدی به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد واکنش نشان نداده‌است و به نوعی دچار نوعی جاماندگی در بورس نسبت به سایر بازار‌ها و نرخ ارز هستیم، باید به این موضوع توجه داشت که بورس همچنان با ابهامات زیادی مواجه است که تا زمان زدوده شدن سایه این ابهامات از بازار، نمی‌توان به شکل‌گیری روند جدی در بازار خوشبین بود.

اختلاف نرخ دلار نیما با بازار آزاد در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائلی است که اهالی بازار اعتراض جدی به حبس آن در حوالی ۴۰‌هزار‌تومان دارند و به نظر بانک مرکزی در هفته‌های آتی، اجازه دهد تا نرخ نیمایی از محدوده‌های کنونی افزایش را تجربه کند که مطمئنا اثرات مثبت این موضوع در جریان معاملات پدیدار خواهد شد.

بررسی روند قیمتی دلار نیمایی نشان می‌دهد که این نرخ با رشد ۰.۴۲‌درصدی نسبت به‌روز گذشته همراه شده و در آستانه فتح کانال ۴۱‌هزار‌تومان قرار گرفته‌است. با شکافی که میان دلار بازار آزاد و دلار نیمایی ایجاد شده‌است، سیاستگذار دیر یا زود باید این شکاف ایجادشده را با افزایش دلار نیمایی پر کند و اثرات مثبت این موضوع در ماه‌های آتی در بازار نمایان خواهد شد.

در معاملات صندوق‌ها چه گذشت؟

در جریان معاملات روز گذشته، صندوق‌های طلا یکدست سرخ‌پوش شدند. معاملات اونس طلا در بازار جهانی در روز گذشته با افت ۱.۳۳‌درصدی نسبت به جلسه معاملاتی قبل پیگیری شد و دلار نیز در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت۱۵ روز سه شنبه) با اندکی کاهش نسبت به‌روز قبل معامله می‌شد. برآیند دو عامل فوق سبب شد تا تابلوی معاملات صندوق‌های طلا، رنگ قرمز به خود بگیرد.

با افت قیمتی که در روز گذشته در معاملات صندوق‌های طلا به‌وقوع پیوست، حباب این نوع از صندوق‌ها با کاهش معناداری مواجه شد و حتی برخی از این صندوق‌ها به زیر NAV رسیدند. از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که به‌زودی صندوق جدیدی در حوزه املاک و مستغلات در بازار پذیره‌نویسی خواهد شد. به‌نظر می‌رسد که با افزایش تعداد صندوق‌های مختلف و پذیره نویسی صندوق‌های جدید در بازار، توجه به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار همچنان ادامه‌دار باشد.

صندوق‌های اهرمی حاضر در بازار نیز روز گذشته با افت قیمت همراه شدند. نکته قابل‌توجه در چند وقت اخیر این است که صندوق‌های اهرمی به‌نوعی تبدیل به لیدر بازار شده‌اند و اهالی بازار به‌دقت جریان معاملات این صندوق‌ها را رصد می‌کنند. نکته قابل‌توجه معاملات روز گذشه بورس تهران، رشد قیمت صندوق‌های بخشی خودرویی بود. با توجه به رشد سبزپوشی سهام خودرویی در روز گذشته، این صندوق‌ها با اقبال خریداران همراه شدند.

تجدیدارزیابی

موضوع تجدیدارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی در سال‌گذشته برای مقاطعی در بازار مطرح و سبب شد تا بازار برای چند روز هم که شده، جانی تازه به خود بگیرد، اما مسکوت ماندن این موضوع و به‌ورطه عمل نرسیدن آن، بازار را با ابهامات آتی مواجه کرد و بازار نتوانست از این آیتم به‌عنوان محرکی برای رشد خود استفاده کند.

به‌نظر می‌رسد که باید اتحادی همگانی در راستای به حقیقت بدل‌کردن این موضوع در تالار شیشه‌ای شکل بگیرد و رسانه‌های بورسی و اقتصادی به هر رنگ و رخساری که شده، به این موضوع بپردازند تا گامی بزرگ در جهت به روزرسانی دارایی‌های شرکت‌های بورسی برداشته شود. به هر روی باید منتظر ماند و دید که در سالی که جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، سیاست‌های اقتصادی به کدامین سمت و سو خواهد رفت و آیا از بستر بازار سهام برای تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ اقتصادی استفاده خواهد شد، یا خیر؟

دیگر خبرها

  • مزایده اموال متهم پرونده صندوق سرمایه گذاری بهمئی
  • تمرکز شهرداری‌ها در ارزش‌افزوده تولید و ثروت باشد
  • استقبال چشم‌گیر از صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات مالک آتیه مسکن
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • محرک جدید بورس
  • تلاش اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای در جهت تحقق شعار «ارزش‌مدار، کارآفرین و ثروت‌ساز» باشد/ تغییر نام دانشگاه از فنی حرفه‌ای به دانشگاه ملی مهارت پیشنهادی موجه و قابل پیگیری است
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳