Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس بورس گفت: رفتار هیجانی در خریدوفروش سهام، باعث شده اتفاقات عجیبی در بورس رخ دهد. با اینکه بازار در حال اصلاح شاخص‌های بورسی است و مثبت شدن آن در روزها و ماه‌های پیش رو، اتفاق خواهد افتاد اما بسیاری در حال فروختن سهام خود هستند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد بیات، کارشناس بورس در خصوص تأثیر رفتارهای هیجانی مردم بر بورس، گفت: «ریشه این اتفاق به نیمه اول سال برمی‌گردد، با روندی که از آن زمان دیدیم، قابل پیش‌بینی بود که انتظار مردم از به دست آوردن سودهای بی‌حساب‌وکتاب، درنهایت به مرحله این رفتارهای هیجانی برسد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: «برای همین می‌بینیم، برخی سهم‌ها که هم‌اکنون نیز ارزشمند است و پایین آمدن قیمت آن منطقی نیست، در حال سیر روند نزولی است و مردم این سهام را نیز نگه نمی‌دارند و می‌فروشند. طبیعتاً این روند به ضرر کسانی است که به این امید وارد بازار شدند که منفعت و سودی ببرند اما درنهایت متضرر شده‌اند.»

بیات، در خصوص اینکه چگونه می‌توان مانع تقویت رفتارهای هیجانی شد و سهامداران را با واقعیت‌های بازار آشنا کرد؟ گفت: «پاسخ به این پرسش، سخت است زیرا قانع کردن گروهی میلیونی برای انصراف از فروش سهامشان، کار راحتی نیست و شاید، اصلاً، امکان‌پذیر نباشد، مگر اینکه سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای پیش برود که خود مردم احساس کنند، نباید سهام خود را بفروشند تا بازار آرام شود و از سود آرامش بازار، منتفع شوند».

این کارشناس بورس، ادامه داد: «زمانی، فعالان بازار، کم شمار بودند و حرفه‌ای‌های بورس در قیاس با غیر حرفه‌ای‌ها، درصد خیلی بالاتری داشتند، برای همین، حرفه‌ای‌ها، تصمیمات بازار را می‌گرفتند و مردم و غیر حرفه‌ای‌ها نیز از روی دست آن‌ها نگاه می‌کردند و سهام خریدوفروش می‌کردند. اما در حال حاضر، شرایط به‌گونه‌ای شده که حدود 90 درصد کسانی که در بورس حضور دارند، افراد تازه‌واردی هستند که طی یک سال اخیر کد بورسی گرفته‌اند و شروع به معامله کرده‌اند و شناخت عمیق و حتی کافی از بازار سرمایه ندارند. درواقع، تحولات اخیر بورس، نتیجه حضور 90 درصدی سهامداران غیرحرفه‌ای است».

بیات گفت: «به همین دلیل، معادله، معکوس شده و حرفه‌های ها نیز مجبورند تن به موج‌هایی بسپارند که غیر حرفه‌ای‌ها، راه می‌اندازند و از سرناچاری مجبور به خریدوفروش سهام می‌شوند. وقتی کنترل 90 درصد سهام بورس در اختیار غیر حرفه‌ای‌ها است، مطمئناً 10 درصد حرفه‌ای، کار خاصی نمی‌تواند انجام دهند و همین روند، باعث شده شرایط کار، بسیار سخت شود.»

او ادامه داد: «البته درست است که به‌هرحال، برخی سهم‌ها را نیز باید فروخت اما اکنون کار سهامداران به‌جایی رسیده که تقریباً همه در حال فروش هستند و بازار به‌هم‌ریخته و متأسفانه این اقدام‌ها درنهایت به ضرر همه و اقتصاد کشور تمام خواهد شد».

این کارشناس بورس تأکید کرد: «کنار اقدامات حمایتی دولت از بورس و سهامداران باید مردم را با ماهیت بورس و واقعیت‌های این بازار آشنا کرد تا به‌تدریج رفتار هیجانی مردم فروکش کند».

انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: غیر حرفه ای ها کارشناس بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۶۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

محمد باغستانی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مکاتبات ما با ۸ شرکت که سود سهام عدالت را پرداخت نکردند ادامه دار است.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: افراد به چند دلیل سود سهام عدالت را دریافت نخواهند کرد که از جمله دلایل دریافت نکردن سود عدالت می‌توان به شش مورد درج شماره شبای نادرست، حساب بانکی مشترک، راکد بودن حساب، حساب بلندمدت، حساب بانکی مسدود و داشتن حساب ارزی اشاره کرد.

او در ادامه می‌گوید: اگر افراد حدودا تا یک هفته قبل از واریز سود سهام عدالت اطلاعات حسابی خود را بروز و مشکلات را رفع کنند سود برای آنها واریز می‌شود همچنین همراه با این سود، سود سنوات گذشته را هم دریافت خواهند کرد.

سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سود‌ها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیات مدیره مشخص شد
  • ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری