Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه با انتقاد از اینکه باید وزارت خارجه اختیاراتی را در بحث روابط اقتصادی خارجی داشته باشد، گفت: نقش وزارت خارجه در روابط اقتصادی فقط نقش تسهیل گر است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محمد جواد ظریف در ادامه جلسه علنی صبح امروز سه شنبه 30 دی و در پاسخ به سوال نماینده پاکدشت در رابطه با بحث استفاده از دیپلماسی اقتصادی در وزارت امور خارجه گفت: بحث دیپلماسی اقتصادی بحث پیچیده ای است که موفقیت آن نیازمند همکاری همه ارکان نظام و دولت و مجلس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنده امروز برای توضیح به مجلس نیامده ام بلکه برای درخواست کمک به اینجا آمده ام.

 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: وزارت خارجه ساختاری داشت که این ساختار از سال 1366 و 1367 به ساختار منطقه ای تبدیل شد. در ساختار منطقه ای وزارت خارجه بحث معاونت اقتصادی این وزارتخانه که در کنار معاونت سیاسی و خارجی بود کنار گذاشته شد و سه معاونت منطقه ای در کنار معاونت سیاسی خارجی ایجاد شد و این هدف آقای ولایتی که به حق اقدام خوبی بود این بود که این معاونت ها با همکاری بیشتر با هم کار کنند اما واقعیت بود به دلیل فشارهای امنینی که بر روی وزارت خارجه بود طبیعتا دستگاه دیپلماسی و معاونت های منطقه ای ما گرایش به مسایل سیاسی و امنیت پیدا کردند لذا بحث اقتصادی برای وزارت خارجه موضوع ثانویه شد.

 

وی گفت: در دوران دکتر خرازی وی با توجه به اینکه سیاست دولت این بود که سیاست خارجی به کمک اقتصاد باشد، ایشان معاونت اقتصادی را ایجاد کرد و همزمان معاونت منطقه ای نیز وجود داشت. این امر باعث شد که معاونت اقتصادی با معاونت های منطقه ای در برخی موضوعات درگیر شوند.

 

ظریف اضافه کرد: در دوران بنده قرار بر این شد که معاونت اقتصادی مجددا احیا شود و برای این کار کل ساختار وزارت خارجه تغییر کرد یعنی ما ساختار منطقه ای را به ساختار موضوعی تبدیل کردیم که موضوعات اقتصادی هم سطح دیگر موضوعات سیاسی, منطقه ای و امنیتی دیده شود.

 

ظریف تاکید کرد: در کنار ایجاد این معاونت اقدام انگیزشی نیز ایجاد کردیم و گفتیم که معاونت ها را بر اساس دستاوردهای سیاسی شان اندازه گیری نمی کنیم بلکه بر اساس عملکرد و دستاورد اقتصادی شان ارزیابی می کنیم. بحث آموزش اقتصادی برای کارمندان گذاشتیم و این را در برنامه ریزی هایمان گنجامدیم.

 

وی تاصری کرد: در هفت هشت سال گذشته تلاش کردیم جهت گیری سیاست خارجی صرفا سیاسی و امنیتی نباشد بلکه در کنار جهت گیری سیاسی و امنیتی جهت گیری اقتصادی را نیز داشته باشیم.

 

و.ی گفت: ما نمی توانیم این واقعیت را کتمان کنیم که فشارهای سیاسی و امنیتی بر کشور وجود ندارد. این فشارها باعث فشارهای اقتصادی نیز می شوند. اقدام ما در بحث جهت گیری اقتصادی تاکنون اقدام ناموفقی نبوده است اما آن مقدار نیز که انتظار داشتیم، موفق نبودیم. مشکل نیز اینجاست که وزارت خارجه مسئول روابط خارجی است و نقش وزارت خارجه در روابط اقتصادی فقط نقش تسهیل گیر است.

 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: وظیفه ما این است که دستگاه های خصوصی و دولتی که سیاست های بین المللی خود را دنبال می کنند هر وقت به مشکلی برخوردند به ما مراجعه می کنند. ما نه مسئول هماهنگی و نه سیاست گزاری هستیم بلکه فقط مسئول حل مشکل هستیم. اعتقاد داریم باید وزارت خارجه اختیاراتی داشته باشد که روابط اقتصادی خارجی را هماهنگ کند.

 

وی گفت: اگرچه قسمتی از قانون برنامه نیز این را می گوید اما اگر ما بخواهیم این اختیار را اعمال کنیم باید از روش گروکشی استفاده کنیم که این روش را برای سیاست داخلی مناسب نمی دانیم. این کار جواب نمی دهد.

 

ظریف تصریح کرد: باید راهکاری پیدا شود که کل سیاست خارجی را در بحث اقتصادی هماهنگ پیش ببریم. اگر این مشکل حل شود، سفیر ما که سرمایه گذار و مشتری را جذب می کند، می تواند با اقتدار مشکلات اقتصادی خارجی ما را نیز حل کند.

 

پایان پیام/33

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی نماینده مجلس مجلس معاونت اقتصادی روابط اقتصادی وزارت خارجه امور خارجه جهت گیری منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۷۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت طالبان با یک هیأت بزرگ اقتصادی امروز با هدف تسهیل تجارت و ترانزیت به استان سیستان و بلوچستان در ایران سفر کرد.

شرکت در نشست «امکان‌سنجی و تسهیل روند همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور» و رایزنی درباره توسعه روابط تجاری و ترانزیتی بین ایران و افغانستان با محوریت سیستان از اهداف این سفر است.

پیش از این یک هیأت اقتصادی سی و دو نفری از افغانستان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر که در ترکیب آن سه وزیر و معاونان تعدادی از وزارتخانه‌ها حضور داشتند به ایران سفر کرده‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • باید در حوزه تولید و اقتصاد تسهیل‌گر باشیم
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به ایران
  • آشنایی کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه با توانمندی‌های صادراتی دانش‌بنیان‌ها
  • آشنایی هیاتی از وزارت خارجه با توانمندی صادراتی دانش بنیان‌ها
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • اکسپو ۲۰۲۴، «نمایش امنیت» ایران
  • اکسپو ۲۰۲۴ قدرت چانه‌زنی همدان در روابط تجاری را به رخ کشید
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»