Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر ارشاد در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: برپایی نمایشگاه مجازی هزینه‌های بالاسری را کم کرده است و از سویی دیگر به دلیل داشتن یک فضای قابل کنترل تخلفات محتمل را هم کم می‌کند و ما شاهد یک جریان سالم‌تر اقتصادی خواهیم بود.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان صبح امروز ۳۰ دی ماه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر ارشاد در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه امسال نمایشگاه مجازی کتاب را با دو ویژگی آغاز می‌کنیم، گفت: ویژگی نخست شرایط کرونایی است که جهان و ایران را طی یک سال گذشته دربر گرفته است. این ویژگی و پدیده طبعاً در فضاهای مختلف اجتماعی بشر و در کل کره خاکی تاثیراتی گذاشته است. این تاثیرات در برخی حوزه‌ها بیشتر مشهود بود که بخشی از این اتفاقات در حوزه اقتصاد و فرهنگ است.

در سال جاری صنعت نشر بیش از ۴۰ درصد آسیب دیده است

وی در ادامه افزود: یکی از حوزه‌هایی که به شدت از این اتفاق متاثر است و همچنان هم تحت تاثیرات ادامه دار آن است، صنعت نشر در جهان و ایران است. طی یک سال گذشته صنعت نشر متاثر از این شرایط آسیب دید که هنوز هم تبعات آن ادامه دارد. گرچه برآورد دقیقی از میزان خسارات وجود ندارد، اما طبق نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از جامعه آماری ناشران که آذرماه گذشته منتشر شده است، ۶۰ درصد از ناشران معتقدند صنعت نشر در این یک سال و از جوانب مختلفی که کرونا باعث شده حداقل ۴۰ درصد به بالا خسارت دیده است. همچنین تعطیلی نمایشگاه کتاب و نمایشگاه‌های استانی و شرایط شبه تعطیلی که در فضای این یک سال بر صنعت نشر و کتابفروشان حاکم بوده است از دیگر تاثیرات کروناست.

به گفته صالحی، کاملاً محسوس و ملموس است یکی از بخش‌هایی که تحت تاثیر شرایط کرونا آسیب‌های گسترده‌ای پیدا کرده، صنعت نشر است. اما در این شرایط و با این همه مشکلات و نکات روشن و مشخص در کنار این خسارت‌ها به چند نکته می‌توان اشاره کرد.

جریان تولید نشر کشور تداوم پیدا کرده است

وزیر ارشاد با اشاره به این که جماعت نشر کشور علیرغم شرایط دشوار و سخت تکاپو و فعالیت خودش را داشته و دارد، گفت: در همین نظرسنجی از جامعه نمونه ناشران، حدود ۶۸ درصد آنها عنوان کردند که در این مدت کتاب‌های چاپ اول داشته‌اند. حدود ۲۴ درصد آنها بیش از  ۱۰ عنوان کتاب چاپ کردند و این نشان‌دهنده این است که علیرغم شرایط سخت فضای نشر اما علاقه، شیفتگی و توجه‌ای که جامعه نشر به فضای تولید اندیشه داشته است به گونه‌ای بوده که این دشواری‌ها مانع  از تحرک نبوده و نشده است و در حد قابل قبولی می‌بینیم که جریان تولید نشر کشور تداوم پیدا کرده است.

صالحی تصریح کرد: نکته دیگری که در همین دوره کرونا قابل ذکر است، فضای مطالعه کتاب است. طبق نظرسنجی‌هایی که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات  طی سه دوره انجام داده و منتشر کرده، بحث اوقات فراغت نیز مطرح شده است. البته نسبت‌ها در دوران مختلف کرونا متفاوت بوده است، اما در دوره اول و فروردین ماه سال جاری در اوقات فراغت سهم مطالعه کتاب قابل توجه بوده و حدود ۲۷ درصد از مخاطبان مطالعه کتاب را یکی از موضوعات اوقات فراغت خودشان مطرح کردند. همچنین برای رفع اضطراب از کرونا در ماه‌های نخست سهم کتاب و کتابخوانی قابل توجه بوده است. بنابراین علیرغم صدماتی که کرونا داشته و ادامه هم دارد، کتاب و کتاب خوانی در سبد مصرف اوقات فراغت ما سهم بیشتری پیدا کرده است.

با پایان کرونا روزهای بهتری برای فضای فرهنگی مکتوب خواهیم داشت

به گفته وزیر ارشاد، در کنار این نکات پاره‌ای از اتفاقات به کمک آمده که نشان‌دهنده این است که حوزه مکتوب جریان قابل توجهی از سوی ناشران و مردم است. در فضای برنامه‌های فصلی که اجرا شده بیش از یک میلیون و ۲۰۰ نسخه کتاب و ۵۰ میلیارد تومان خرید کتاب صورت گرفته است. علیرغم باد و طوفان سهمگین کرونا اما جریان فرهنگی مکتوب، تولید کتاب و کتابخوانی فعال است و با این امید و پایان کرونا می‌توان روزهای بهتری برای فضای فرهنگی مکتوب داشته باشیم.

صالحی ویژگی دوم برآمده از فضای کرونایی را برگزاری نمایشگاه در فضای مجازی قلمداد کرد و تاکید کرد: فضای مجازی از سال‌ها پیش به کمک صنعت نشر و فرهنگ کتاب و کتابخوانی آمده بود، اما در حال حاضر این روند سرعت و شتاب بیشتری پیدا کرده است. در این میان چند نکته قابل توجه است که به آن اشاره می‌کنم. نکته نخست درباره حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی کتاب است. در همین نظرسنجی از جامعه آماری ناشران پرسش شده که کتاب‌ها چطور به دست مخاطبان می‌رسند و ۶۹ درصد عنوان کردند که فروش از طریق فضای مجازی بوده است. البته مدل‌های دیگری نیز مطرح شده اما سهم قابل توجه فضای مجازی برای اطلاع رسانی قابل توجه و تامل است.

امروز پادکست‌ها نقالی کتاب را به وجود آورده‌اند

وی با تاکید بر تنوع بسیاری که این فضا پیدا کرده و رو به تکامل است، یادآور شد: فضای تبلیغات و اطلاع‌رسانی دیگر در حد انتقال دیتا به معنای متن نیست و در حال حاضر این اطلاعات در قالب پادکست و به نوعی نقالی کتاب در حال جابه جایی است و امروز با مفهوم تازه‌ای چون نقالی کتاب که در سنت و فرهنگ ما سابقه دیرینه‌ای دارد مواجه هستیم و پادکست‌ها حکم نقالی را دارند. همچنین از سال‌های گذشته قالب‌ها و شیوه‌های مختلفی به سمت فضای مجازی حرکت کرده و شروع شده بود، اما امسال گسترش پیدا کرده و اطلاع‌رسانی کتاب و تبلیغاتش در فضای مجازی محسوس‌تر دیده می‌شود.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: نکته دوم از کمک فضای مجازی بحث فروش در این فضا است. در همین نظرسنجی عنوان شده که سفارش‎های اینترنتی ۵۰ درصد بوده و ناشران عنوان کردند خرید از فروشگاه‌های کتاب ۴۸ درصد بوده است.

مسیر جدیدی در حوزه فضای مجازی و نسبتش با فرهنگ مکتوب پدید آمده است

وی با اشاره به فضای سومی که طی سال‌های اخیر شتاب پیدا کرده، گفت: این فضا مربوط به کتاب‌های الکترونیکی است. کتاب‌های الکترونیکی مزاحم کتاب‌های کاغذی نیست و می‌تواند مکمل آن باشد و ما شاهد روند رو به رشد این اتفاق هستیم. یک پیماش ملی مصرف کالای فرهنگی طی چند ماه گذشته منتشر شد که در این قسمت اطلاعات قابل توجهی به ما منتقل می‌شود که برای جامعه نشر اهمیت بسیاری دارد. در این پیماش از ۴۶.۶ درصد افرادی که کتاب می‌خوانند، حدود ۱۹ درصد آنها کتاب الکترونیک می‌خوانند. این نشان می‌دهد ذائقه جدیدی در حال شکل گیری است و با این نگاه یک مسیر جدیدی در حوزه فضای مجازی و نسبتش با فرهنگ مکتوب پدید آمده است.

صالحی ادامه داد: مسئله دیگر تبلیغات و فروش و کتاب‌های الکترونیکی است. نمایشگاه مجازی یک فرصت جدید است که در نسبت فرهنگ مکتوب و فضای مجازی ایجاد شده و تجربه جدیدی است که به اعتیار همین تجربه جدید، اتفاق بسیار ارزشمندی است و می‌توان گفت این یکی از تجربیات ارزشمند مناسبات مکتوب و مجازی است.

وی تاکید کرد: زمانی که نمایشگاه به صورت فیزیکی هم برگزار می‌شد ممکن بود با نقص‌هایی همراه باشد. برپایی نمایشگاه مجازی کتاب برای نخستین بار است که اتفاق می‌افتد و شاید در مقام اجرا با نقص‌هایی هم همراه باشد اما از آنجایی که فضای مجازی متنوع، موثر و با قابلیت‌های گسترده است، می‌توان این ایرادات را برطرف کرد.

نمایشگاه مجازی کتاب ما را به عدالت فرهنگی بشری نزدیک‌تر می‌کند

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه این فضا امکانی را در اختیار ما قرار می‌دهد که با خارج از مرزهای ایران نیز در ارتباط باشیم، متذکر شد: چرا نباید فارسی زبانان خارج از کشور کتاب‌های خوب را بخوانند. این نمایشگاه چنین امکانی را فراهم می‌کند. ما همواره دغدغه دیپلماسی فرهنگی داشتیم. ما عدالت فرهنگی را یک عدالت بشری تلقی می‌کنیم و این حق انسان است که بداند و منبع درستِ دانستن، کتاب است. نمایشگاه کتاب مجازی ما را به عدالت فرهنگی بشری نزدیک‌تر می‌کند. مرزهای جغرافیایی را درمی‌نوردد و انسان را مخاطب خودش قرار می‌دهد و این می‌تواند چشم‌انداز نمایشگاه مجازی در دنیا باشد. همچنین می‌تواند جهان اندیشه را به هم نزدیک کند و این یک فرصت برای تعقل، ارتباط  و نزدیک شدن اندیشه‌ها به یکدیگر است.

برپایی نمایشگاه مجازی کتاب باعث کاهش هزینه‌ها و کاهش تخلفات می‌شود

صالحی گفت: یک اتفاق دیگر در نمایشگاه مجازی کتاب به حوزه اقتصاد مربوط است که شامل کاهش هزینه‌ها و کاهش تخلفات می‌شود. برپایی نمایشگاه مجازی هزینه‌های بالاسری را کم کرده است و از سویی دیگر به دلیل داشتن یک فضای قابل کنترل تخلفات محتمل را هم کم می‌کند و ما شاهد یک جریان سالم‌تر اقتصادی خواهیم بود. شاید در فضای فیزیکی نمی‌شد با آن مواجه شد اما در فضای مجازی به دلیل قدرت این فضا این اتفاقات و تخلفات میسر نیست و اقتصاد نشر را کم هزینه‌تر و سالم‌تر می کند و این هم یک کارکرد قابل توجهی است که در فضای مجازی نمایشگاه از آن برخورداریم.

وزیر ارشاد به اهمیت داده‌ها و پردازش آنها اشاره کرد و آن را یک اصل مهم برای پیشرفت جوامع بشری قلمداد کرد و گفت: یک نکته مهم دیگر که باید به آن اشاره کنم این است که در حوزه فرهنگ مکتوب اطلاعات کم داریم و این اطلاعاتِ محدود واکاوی نمی‌شود. جهان امروز، جهان داده است و هرچه اطلاعات داشته باشید و قدرت پردازش آن را هم پیدا کنید جریان برنامه ریزی روشن‌تر و قدرتمندتر می‌شود. جهان امروز جهان پول نیست، جهان داده است و آینده در اختیار مجموعه‌ای است که داده‌ها را پردازش می‌کند. در نمایشگاه مجازی کتاب این فرصت پدید می‌آید که با توجه به حجم اطلاعات و فضایی که وجود دارد یک جریانی پدید آید که اطلاعات گردآوردی شده، پردازش و بهره برداری شوند.

فرهنگ مکتوب امروز یک بال جدید پیدا کرده است

وزیر ارشاد یادآور شد: البته همه اینها به این معنا نیست که نمایشگاه فیزیکی نباید برگزار شود، قدرت بشر همین بوده که پدیده‌هایی را که خلق می‌کرده به موازات هم پیش برده و از همه آنها استفاده کند. هردو این شیوه نقاط مثبتی دارد، اما فرهنگ مکتوب امروز یک بال جدید پیدا کرده است و فضای مجازی یک قالب مکمل است  که به قالب‌های سنتی کمک می‌کند.

وی در پایان گفته‌های خود از اصحاب رسانه در خواست کرد این نمایشگاه را تبلیغ کنند و ادامه داد: در نمایشگاه سالانه کتاب تهران ساعت مردم و همه ناشران کوک بودند و می‌دانستند نمایشگاه چه زمانی و کجا برگزار می‌شود اما امروز این نمایشگاه مجازی به کمک اصحاب رسانه برای معرفی شدن بهتر به مردم در همه جای ایران نیازمند است.

ادامه دارد...

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مراسم افتتاحیه وزیر ارشاد برپایی نمایشگاه مجازی نمایشگاه مجازی کتاب فضای مجازی پیدا کرده اوقات فراغت فرهنگ مکتوب اطلاع رسانی کتاب و کتاب وزیر ارشاد قابل توجه هزینه ها صنعت نشر کتاب ها یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۸۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمرانی رسانه را جدی بگیریم

به گزارش همشهری آنلاین، ‌محمدصادق کوشکی؛ استاد دانشگاه تهران در روزنامه همشهری نوشت، یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین ارکان حکمرانی در قرن بیست‌ویکم، حکمرانی در عرصه رسانه است. هرچند اهمیت رسانه در ۵۰سال گذشته همواره مطرح بوده، در قرن حاضر حکمرانی در عرصه رسانه به جدی‌ترین نماد آن بدل‌ شده؛ چراکه بر ذهن، دل و جان شهروندان حکومت کرده و عمیق‌ترین نوع حکمرانی است. از این‌رو، آن حکومتی در رسیدن و به‌حرکت‌درآوردن جامعه برای نیل به اهداف موفق‌تر است که حکمرانی‌اش بر دل و جان مردم مسلط باشد؛ و حاکمیت رسانه‌ای، ابزار آن به‌شمار می‌رود.
با این مقدمه و با نگاهی به سازوکارهای داخلی، خواهیم دید که حکمرانی از طریق رسانه چندان جدی گرفته نمی‌شود؛ به تعبیری، رسانه در ایران همچنان به‌عنوان امری حاشیه‌ای و در درجه دوم و سوم قرار دارد. این درحالی است که حکمرانی مطلوب در قرن حاضر با به‌کارگیری رسانه محقق می‌شود. به همین‌خاطر است که فضای مجازی به‌عنوان ابزاری در جهت حکمرانی دشمن بر ذهن، جان و زبان شهروندان ماست. اگرچه مردم ما در ایران زندگی ‌می‌کنند و تابع جمهوری اسلامی هستند، ذهن و روان برخی از آنها تابعی است از حکمرانی دشمنان ایران.
با ادامه این روند، ما در امر حکمرانی با نواقص فاحشی روبه‌رو شده‌ایم. عدم‌درک این موضوع که رسانه رکن اساسی و مهم حکمرانی است باعث شده نتیجه اقدامات به ثمر نشانده شده مدیران ما و کارهای مثبت آنان، بین مخاطبان به شکل مناسب و درخور، انعکاس پیدا نکند و در ذهن آنان جا نگیرد؛ چراکه حکمرانی مسلط بر ذهن مردم در اختیار دشمنان‌مان است.
لذا تلاش‌های مسئولان و گشایش‌های ایجادشده آنان در زندگی مردم دیده و لمس نمی‌شود؛ به‌عبارت دیگر، مردم از امکانات و ثمرات به‌عمل‌آمده استفاده می‌کنند و بهره‌مند می‌شوند اما باز هم ناراضی‌اند و احساس یأس می‌کنند. در نتیجه با اینکه زندگی در ایران با توجه به شاخصه‌های رفاهی مثل سایر نقاط دنیاست و از آنها پایین‌تر نیست، مردم خود را در شرایطی پست‌تر از سایر مردم جهان، حتی مردمان کشورهای همسایه می‌پندارند و جامعه‌شان را سیاه‌ترین جامعه تلقی می‌کنند. اگرچه واقعیت اینچنین نیست، در ذهن آنان این وضعیت و تصویر نقش بسته است. این نتیجه تفکری است که همچنان از دهه‌های گذشته نشأت گرفته و رسانه را امری حاشیه‌ای می‌داند. علاوه‌بر این موضوع، بیان مسئولان ما همچنان به سبک و سیاق دهه‌های قبلی است. رهبر معظم انقلاب چندی پیش تصریح کردند که موضوع اطلاع‌رسانی دولت ضعیف است. این موضوع تنها محدود به دولت هم نمی‌شود و سایر عرصه‌های اجرایی را نیز دربرمی‌گیرد؛ چراکه هنوز رسانه به شکلی که باید، درک نشده و وقتی سخن از حکمرانی رسانه می‌شود گمان این است که باید به‌وسیله تبلیغات شهری، ساخت یک سد یا تأسیس یک نیروگاه را مخابره کنند.
افزون بر این، هنوز برخی از مسئولان متوجه نشده‌اند که نباید اجازه دهند دشمنان از طریق رسانه بر مردم‌ حکومت کنند؛ لذا شاهدیم که هنوز این موضوع قطعی تلقی نشده که نباید بگذارند فضاهایی چون تلگرام و اینستاگرام و در کل فضای مجازی رایج کشور، به شکلی که دشمنان ما می‌خواهند کنترل شود!
در کشور هنوز بعضی مسئولان مخالف بسترهای مجازی ایرانی هستند و چشم امیدشان به فضای مجازی برآمده از دشمن است.
کنگره آمریکا برنامه تیک‌تاک را به سلاخ‌خانه برده؛ چراکه به‌خوبی موضوع حکمرانی رسانه را درک کرده‌ است اما در جامعه ما شورای‌عالی فضای مجازی تصویب می‌کند که اینستاگرام و هر پلتفرم خارجی دیگری می‌تواند در پوسته ایرانی به فعالیت خود ادامه دهد. تداوم این وضعیت به این معناست که اگر مسئولان ما برترین خدمات را هم به مردم ارائه دهند باز هم مردم احساس یأس و ناامیدی دارند.

کد خبر 848302 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها رسانه - خبرگزاری رسانه - رادیو رسانه - سواد رسانه‌ای رسانه‌ ایرانی چندرسانه‌ای - همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد