Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، در اولین نشست «عین عدالت» از سلسله نشست‌های بزم اندیشه که با همکاری موسسه جوانان آستان قدس رضوی و باشگاه خبرنگاران جوان با موضوع «عدالت و ولایت برگزار شد، گفت: حکمرانی اسلامی ولایی یعنی نظام با محوریت ولایت باید اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جایگاه ولایت در حکمرانی اسلامی

وی تصریح کرد: نمی‌شود در حکمرانی اسلامی ولایت را فرض نکرد. تحقق عدالت یک سیستم نیاز دارد که در این سیستم مردم هستند، کارگزاران جزئی از سیستم‌اند، حاکم اسلامی هم جزئی از سیستم است. اگر یکی از اجزای این سیستم وظیفه خودش را درست انجام نداد، آیا باید دست از ولایت فقیه که در راس است برداریم؟

وی به جایگاه واژه عدالت و ولایت در آیات قرآن اشاره داشت و گفت: مهمترین منبع دینی ما قرآن است که در آن دو واژه عدالت و ولایت به کرات ذکر شده است و در آیه ۵۸ سوره نساء حکمرانی و عدالت را دارای پیوندی وسیع و ناگسستنی عنوان می‌کند. شهید مطهری در بسیاری از آثار خود در خصوص ولایت بسیار سخن گفته و عدالت ایجابی و سلبی آن را مورد بررسی قرار داده است.

این استاد دانشگاه، قرب، نزدیکی، دوستی، محبت و پیوند ناگسستنی با ولی را مفهوم ولایت عنوان کرد و ادامه داد: در این تعریف یعنی آنقدر بین ولی و مردم پیوند محکمی تنیده شده که جداشدنی نیستند. در مفهوم ولایت مومنین نیز نسبت به هم ولایت دارند. اولیای خدا هم ولایتی دارند بر مردم که از هم جدا نمی‌شوند. ولی چه از مومنین باشد چه فقیه و اولیاء الهی، باید بر اساس حدود الهی ولایت داشته باشد.

عقل و شرع نقطه اتصال عدالت و ولایت

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، حق را واژه کلیدی در عدالت اجتماعی دانست و ادامه داد: اگر حق را به صاحب حق دادی عدالت است که مقابل آن ظلم است و این حق را عقل و شرع تبیین می‌کند. وی، عقل و شرع را واژه کلیدی عنوان کرد که عدالت و ولایت را به هم متصل می‌کند.

خسروپناه ادامه داد: نسبت ولایت و عدالت حدود الهی است و این حدود الهی بر اراده اجتماعی استوار است. عدالت وقتی تحقق پیدا می‌کند که ولایت در کنار اراده اجتماعی قرار گیرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مردم در انتخاب خود مسئول هستند

وی گفت: در مباحث کلامی بحثی به نام شرور است که به اتفاقاتی که در عالم طبیعت رخ می‌دهد، مرتبط است که این شرور را به خدا نسبت می‌دهند. در حالی که منشأ بسیاری از این شرور اعمال خود انسان هاست که تجاوز به طبیعت می‌کنند و در طبیعت نیز تصرف بر انسان می‌کند. در جمهوری اسلامی ایران عمده مسئولین را مردم بی واسطه انتخاب می‌کنند و رهبری با واسطه خبرگان انتخاب می‌شود. خیلی مواقع مردم به شعار‌ها و تبلیغات غیر واقع و بدون پشتوانه رای می‌دهند که مصداق آن رای دادن به شخصی است که در دوران تبلیغات هر شب به مردم شام می‌دهد. ما باید بپذیریم که حکومت مردم سالارانه است و مردم در انتخاب خود مسئول هستند. همه مشکلات به مردم بر نمی‌گردد، اما بخش عمده آن مردم هستند.

تاثیر استعمار در جامعه گذشته را مطالعه کنیم

وی ادامه داد: در ۱۵۰ سال اخیر نقش استعمارگران را در جامعه نگاه کنیم. من به واسطه سفر‌های خارجی که برای همایش و سخنرانی می‌روم، فهمیدم این حرفی که در جامعه ما از اروپا و آمریکا و کشور‌های دیگر مطرح می‌کنند که گویی گل و بلبل وجود دارد و سیستم عدالت وجود دارد، این طور نیست. در غرب دعوا دعوای احزاب است؛ یعنی شما می‌بینید یک نفر را به عنوان اختلاس‌گر معرفی می‌کنند، ولی در حقیقت این ضربه‌ای است که یک حزب به حزب دیگر می‌زند. اگر راست می‌گویند مفاسدی که در حزب خودشان هست را نشان دهند. در آمریکا میلیون‌ها نفر کارتن‌خواب وجود دارد که از درد فقر می‌نالند، چه کسی به این‌ها توجه می‌کند. 

خسروپناه به حمایت رهبری در طرح افزایش نرخ بنزین در سال ۹۷ اشاره داشت و گفت: در مسئله اغتشاشات ناشی از گران شدن بنزین رهبری پیشنهاد دادند سال به سال افزایش یابد و یک دفعه این فشار بر مردم وارد نشود و قبل این افزایش روند حمایتی برای مردم صورت گیرد. روسای دو قوه بر این مسئله اجماع کردند، اما رئیس جمهور مسیر دیگری در پیش گرفت و رهبری برای جلوگیری از اینکه شکاف دوگانگی حاکمیت در نظام اتفاق نیفتد، از طرح دولت حمایت کرد، زیرا بسیاری بر آنند که حاکمیت دوگانه شکل گیرد.

پیش‌نیاز عدالت‎خواهی تعریف یک جامعه آرمانی است

میلاد گودرزی فعال رسانه ای هم که در برنامه «عین عدالت» از سلسله نشست‌های بزم اندیشه حضور داشت، گفت: «عدالت یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد و اگر نباشند ضد عدالت است». تعریف عدالت به یک مفهوم پیشینی نیاز دارد، چون وقتی ما می‌گوییم عدالت یعنی این که هر چیزی سر جای خودش با این وجود ابتدا باید ببینیم که این جای خودش کجاست در نتیجه باید به یک مرحله قبل برگردیم که من اسم این مرحله را آرمانگرایی می گذارم. در این مرحله باید یکسری آرمان‌ها، وضع مطلوب و جامعه ایده آل را تعریف و ویژگی‌های آن را تعیین کنیم و بر این اساس می‌گوییم در این جامعه ایده آل هر چیزی جای خودش است؛ بنابراین ما در حال حاضر در یک وضع موجود قرار داریم که هر چیزی سر جای خودش نیست و عدالت در آن در حد کمال و باید محقق نشده؛ پس برای اینکه هر چیزی سر جای خودش قرار بگیرد باید عدالت خواهی کنیم.

حکومت عدالت محور

میلاد گودرزی ادامه داد: اگر وضع مطلوب‌ اتفاق افتد، رسیدن حق به صاحبان حق خروجی آن می‌شود. از این زاویه وقتی در خصوص حکمرانی صحبت می‌کنیم حس می‌کنم در خصوص عدالت صحبت می‌کنیم.حکومت بخش سخت افزاری جامعه است که سازمان ها، ارگان‌ها و قوای سه گانه را شامل می‌شود. اما حکمرانی یک لایه بالاتر از حکومت است که به ارائه ایده‌های حکومت می‌پردازد.

این فعال رسانه‌ای به تغییرات حکومت بعد از انقلاب اشاره داشت و گفت: بحث ولایت و مدل حکومت بعد از انقلاب یک مدل حکمرانی است. اگر بخواهیم از زاویه عدالت محور به آن نگاه کنیم عدالت خواهی رو به جلو باید از حکومت بالاتر باشد.

نگاه عدالت خواهی به کارگزاران

وی به دیدگاه نسل جدید در خصوص عدالت خواهی طی دهه اخیر اشاره داشت و گفت: طی این سال‌ها نگاه‌های عدالت خواهانه در خصوص کارگزاران ایجاد شده است که بر مبنای آن اندیشکده‌ها فعال شد.

نهضت، لازمه برقراری حکومت اسلامی

گودرزی، نهضت را مقوله‌ای برای برقراری حکومت اسلامی دانست که شریعتی نیز بر آن تاکید داشته است.  کمرنگ شدن جایگاه نهضت در بسیاری از انقلاب‌ها و نظام‌های سیاسی دنیا مشهود است. بسیاری از این انقلاب‌ها با نهضت شروع شد، اما بعد از نتیجه به سکون می‌رسد.

وی افزود: اینکه ایجاد هر مشکلی را در جامعه به گروهی خاص نسبت می‌دهند به این دلیل است که ما نهضت را کشتیم.

 انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عدالت محوری ولایت مداری چیزی سر جای خودش اشاره داشت و گفت حکمرانی اسلامی عدالت و ولایت عدالت خواهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۰۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نباید با لغزش یک مسئول یا یک گروه توپخانه خود را به سمت یکدیگر فعال کنیم

ایسنا/سمنان نماینده ولی فقیه در استان سمنان تاکید کرد: نباید با لغزش یک مسئول یا یک گروه، توپخانه خود را به سمت یکدیگر فعال کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان در خطبه‌های نماز جمعه سمنان ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ اظهار کرد: یکی از مصادیق و مظاهر تقوا «عفت» است، عفت یعنی خودداری از گناه، یعنی انسان خود را از تمایلات نفسانی دور نگه دارد. معمولا وقتی از عفت سخن می‌گوییم ذهن ما به سمت عفت از شهوات جنسی می‌رود اما عفت معنایی وسیع دارد و شامل عفت کلام، عفت شکم و بطن نیز می‌شود، همینطور عفت دامن که یکی از آنها است.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمود «مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِیدُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَ‏ لَکَادَ الْعَفِیفُ أَنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکَة» مجاهد شهید در راه خدا پاداشش بیشتر از کسی نیست که قدرت بر گناه داشته ولی از آن خودداری نموده است، چنین انسان با عفّتی نزدیک است فرشته‏ای از فرشتگان باشد! 

امام جمعه سمنان با بیان اینکه  کسی که اساسا توان گناه ندارد نمی‌تواند مدعی شود که تقوا پیشه کرده افزود: مهم آن است که شرایط گناه باشد و انسان در رعایت تقوا همت کند. 

وی ادامه داد: امام علی(ع) فقط خودداری از گناه را دارای پاداشی بیشتر از شهید نداسته اند، بلکه افراد عفیف را همتراز با فرشتگان عنوان فرموده‌اند.همچنین در آیه شریفه ۶ سوره مبارکه تحریم داریم «...مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ» فرشتگان تمام اوامر الهی را بجا می‌آورند و هرگز نافرمانی خدا را نخواهند کرد و آنچه به آنها امر شود انجام دهند. 

مطیعی گفت: فرشتگان نمی‌توانند با اوامر خداوند مخالفت کنند در حالی‌که ارزش انسان به آن دلیل است که با انتخاب و اختیار خود مسیر طاعت و بندگی را انتخاب می‌کند. 

وی اضافه کرد: روایات فراوانی در خصوص ثمرات و نتایج عفت و نیز پیامدهای بی عفتی در جامعه وارد شده است. امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمود «ارزش انسان به اندازه همت او و عفت انسان به اندازه غیرت و حساسیت او [نسبت به حریم خانواده و اطرافیان] است» 

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: هرچه غیرت انسان بالاتر باشد انسان عفیف تر و پاکدامن تر خواهد بود که این امر دوسویه است یعنی کسانی که عفیف هستند غیرتمند هستند و افرادی که غیرت دارند عفت را رعایت می‌کنند. «غیرت» یعنی به دیگران و اَغیار اجازه ورود به حریم همسر، فرزند و ناموس خود را ندهیم. 

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های متّقین از نگاه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام آن است که جان و نفس انسان‌های متّقی عفیف است اظهار کرد: در کنار پاکدامنی «عفّت کلام» نیز یکی از ویژگی‌های انسان‌های متّقین است. همینطور متّقین، عفت در طعام و خوراک و نیز تعامل با دیگران عفت را رعایت می‌کنند، اگر جامعه‌ای عفیف و پاکدامن بود به اهداف خود مانند معنویت و رتبه‌های کمالی که برای جامعه اسلامی مطرح است، سریعتر دست خواهد یافت. 

وی به روز «کارگر» اشاره و تصریح کرد: کارگران عزیز در جبهه مهم اقتصادی سربازی می‌کنند، اعتباری که دین مبین اسلام برای کارگر قائل شده است اعتباری ویژه و کم‌نظیر است. رسیدگی به مسائل کارگران فقط نباید به یک روز یا یک هفته محدود شود، بلکه این امر باید در طول سال مورد توجه قرار گیرد. 

کارگران یکی از ارکان اصلی تحقق شعار سال هستند

مطیعی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با کارگران عزیز بر جایگاه و اهمیت کار و کارگر تاکید فرمودند افزود: نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) فرمود «مَنْ باتَ کالاًّ مِنْ طَلَبِ الحلال باتَ مَغْفُوراً لَهُ» کسی که بعد از تلاش در طلب روزی حلال استراحت کند، او شب را آمرزیده به صبح می‌رساند. 

امام جمعه سمنان گفت: مقام کارگران صرفا به جنبه‌های فردی محدود نیست، امروز کارگران موجب سربلندی نظام اسلامی هستند و نقش مهمی در امر تولید ایفا می‌کنند. کارگران یکی از ارکان اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی و شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» و نیز رشد اقتصادی در سایر رشته‌ها هستند. امروز اگر کشور از کارگرانی با مهارت‌های بالا برخوردار نباشد تولیدی انجام نمی‌شود و محصولی صادر نخواهد شد! 

وی با بیان اینکه هدف از رونق اقتصادی بیشتر شدن ثروت ثروتمندان نیست عنوان کرد: اگر از رونق اقتصادی صحبت می‌کنیم به دنبال ایجاد «عدالت اجتماعی» هستیم چراکه تولید ثروت، باعث پر شدن دست کارگران و ایجاد رفاه نسبی در جامعه خواهد شد. رونق اقتصادی فقر را از جامعه دور می‌کند و شکاف و تبعیض طبقاتی را از بین می‌برد. 

معلمان، افسران فرهنگ‌ساز جامعه محسوب می‌شوند

وی با اشاره به اینکه در آستانه ۱۲ اردیبهشت، سالروز شهادت علامه شهید مرتضی مطهری و روز معلم هستیم، ضمن تبریک این روز به معلمان سراسر استان گفت: معلمان عزیز و فداکار، افسران آموزش و فرهنگ‌سازان جامعه هستند و نقش اصلی را در تربیت نسل جوان و نوجوان ایفا می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: در باب مقام و منزلت معلمان همین کلام نورانی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بس که فرمود «مَن عَلَّمَنی حَرفًا فَقَد صَیِّرَنی عَبدًا» کسی که حرف و سخنی به فردی بیاموزد او را بنده خودش کرده است لذا جایگاه معلم بسیار بالا و ممتاز است. 

وی اضافه کرد: نبی اکرم (ص) فرمود «سه گروه هستند که هیچ‌کس مقام آنها را کوچک نمی‌شمارد مگر کسی که قول او با عملش سازگار نباشد: کسی که عمر خود را با دینداری گذرانده است، امام جامعه مسلمین که عدالت ورزد (که نعمتی بزرگ و قابل شکرگزاری است) و معلمانی که افراد را به سمت خیر هدایت می‌کنند». 

مطیعی با بیان اینکه نقش تربیتی معلمان در طول زندگی افراد، نقشی ماندگار است اظهار کرد: معلمان عزیزی که کودکان و نوجوانان را به درستی و معارف دینی و اسلامی فراخوانده اند همواره در ذهن ما نقشی ارزشمند دارند. چه بسا بیان یک کلمه یا حرف توسط یک معلم در ذهن دانش‌آموزان ماندگار شود و مسیر زندگی آنان را متحول کند و از طرف دیگر خدای نکرده معلمی که کلامش تاثیر سوء داشته باشد. 

وی از مسئولان آموزش و پرورش این استان درخواست کرد: معلمانی که اخیرا وارد این رسالت شده‌اند را با مهارت‌های تربیتی آشنا کنند تا فرزندان ما به‌گونه‌ای تربیت شوند که آینده نظام و کشور ما از آن بهره‌مند شود. اگر تربیت به خوبی انجام شود نتیجه آن خوب و درغیر این صورت نتیجه آن نامطلوب خواهد بود!

«تفرقه» و «فحشا» دو عامل اصلی سقوط تمدن اندلس بود

وی با بیان اینکه ۲۱ شوال مصادف با سالروز فتح «اندلس» در سال ۹۲ هجری قمری است. گفت: اندلس یک سرزمین اروپایی بود که بدست مسلمانان فتح شد و قریب به هشتصد سال یعنی هشت سده در اختیار مسلمانان قرار داشت که این امر منشأ پیشرفت‌های علمی گوناگونی برای اروپا شد. اندلس به یک مرکز اسلامی بزرگ تبدیل شد اما متاسفانه پس از هشتصد سال، عواملی موجب فروپاشی آن تمدن اسلامی شد بگونه‌ای که از اوج عزت به حضیض ذلت رسید! 

 امام جمعه سمنان گفت: امروز باید از آن وقایع درس بگیریم چون ترفندها و روش‌های دشمنان برای انحطاط جوامع در ادوار مختلف شباهت‌های فراوانی با هم دارند که البته گاهی این روش‌ها به روز می‌شوند. 

وی افزود: مطالعه تاریخ اندلس نشان می‌دهد دو عامل زمینه‌ساز سقوط آن شد که اگر خدای نکرده ما نیز مراقب نباشیم ممکن است به آن سرنوشت دچار شویم، چراکه امروز نیز دشمن از همان روش‌ها برای تضعیف ارزش‌ها و باورهای دینی و اسلامی استفاده می‌کند. عامل اول اختلاف‌افکنی و ایجاد تفرقه بین مسلمانان بود. به روش‌های گوناگون مانند ایجاد شایعه و انتشار اخبار دروغ و جعلی، میان حاکمان سیاسی اندلس اختلاف انداختند تا جایی که این اختلافات به ایجاد سستی در جامعه اسلامی انجامید. اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر امر «وحدت» تأکید دارند از همین باب است. اگر با لغزش یک مسئول یا یک گروه، توپخانه خود را به سمت یکدیگر فعال کنیم و به اینکه در حال بازی کردن در نقشه چه کسی هستیم توجه نداشته باشیم برخلاف منویات مقام معظم رهبری رفتار کرده‌ایم.

وی با اشاره به برخی از مهمترین موفقیت های کشورمان اظهار کرد: ساخت ۴ کشتی به ارزش ۹۶۰ میلیون دلار که هر کدام آنها قابلیت حمل ۷۵۰ هزار بشکه نفت را دارد و همچنین کشت فراسرزمینی که ظرفیت توسعه آن تا ۳ میلیون هکتار نیز وجود دارد، عمق نفوذ راهبردی جمهوری اسلامی ایران را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: خبر دیگر که مایه افتخار شد و باید به آن مباهات کرد، خبر احداث بزرگترین سد و نیروگاه برق کشور سریلانکا توسط مهندسان و متخصصان ایرانی بود که توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد. این سد در جایی ۲ هزار کیلومتر دورتر از ایران، آب مورد نیاز ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی را با انتقال ۱۴۵ میلیون متر مکعب تامین می‌کند. در این پروژه برای اولین بار یک تونل عمودی به طول ۶۱۸ متر یعنی یک و نیم برابر برج میلاد تهران توسط متخصصان ایرانی حفاری شد که در آن از یک پوشش فلزی به وزن تقریبی هزار تن استفاده شده است. 

حجت الاسلام مطیعی گفت: تمام این پروژه‌ها و کارهای بزرگ دیگری که در بیست کشور در حال انجام است نشان می‌دهد نظام جمهوری اسلامی ایران در اوج افتخار و عزت قرار دارد. از همین تریبون از تلاش تمام دست‌اندرکاران و جوانان و مهندسان این پروژه‌ها که نام ایران اسلامی را در جهان مطرح کرده‌اند تشکر می‌کنیم. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مبارزه با فساد و تأمین امنیت روانی جامعه اولویت دستگاه عدلیه است
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • تأمین امنیت روانی جامعه در اولویت دستگاه عدلیه است
  • شوراها از جمله مظاهر مشارکت مردم در حکمرانی است
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • نباید با لغزش یک مسئول یا یک گروه توپخانه خود را به سمت یکدیگر فعال کنیم
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است