Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیده بان حقوق بشر از اوضاع حقوق بشر در مراکش انتقاد و اعلام کرد که مقامات این کشور سرکوب آزادی‌ها را افزایش داده‌اند.

به نقل از سایت روزنامه عربی۲۱، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی درباره اوضاع حقوقی مراکش نوشت: قانون جنایی مراکش به وکیل حق ارتباط را بعد از ۲۴ ساعت از بازداشت می‌دهد اما وکلا در تحقیقات حاضر نمی‌شوند و صورت جلسه را امضا نمی‌کنند و همین مسئله به پلیس اجازه می‌دهد تا متهمان را به حضور در جلسه تحقیقاتی که در آن محکوم می‌شوند، مجبور کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش آمده است: برخی از بازداشت‌شدگان ۲۳ ساعت در روز در سلول انفرادی زندانی شده و از ارتباط با دیگر زندانیان محروم شده‌اند و این  نوعی بدرفتاری و نقض معیارهای بین المللی است.

در این گزارش آمده است: مقامات به کارشکنی در تشکیل جمعیت‌ها و فعالیت آن ادامه می‌دهند. مهم‌ترین آن جمعیت حقوق بشر مراکش است. مقامات مراکش با تحویل گرفتن پرونده‌های اداری حدود ۷۹ شاخه از شاخه‌های محلی این جمعیت تا سپتامبر ۲۰۲۰ محالفت کردند و همین مسئله باعث شد تا نتوانند کارهایی مثل افتتاح حساب بانکی جدید انجام دهند. مقامات ژانویه و فوریه دستکم ۱۳ نشست و اعتراضات و مناسبت‌های عمومی را که مخالفان و احزاب خواهان برپایی آن درسرتاسر کشور شدند، ممنوع کردند.

در گزارش دیده بان حقوق بشر درباره آزادی بیان آمده است: مراکش طی سال‌های اخیر چندین تن از فعالان و روزنامه‌نگاران مستقل را بازداشت و آن‌ها را محاکمه کردند. برخی از این محاکمه‌ها دارای انگیزه‌های سیاسی است یا تمام تدابیر حقوقی واجب برای تمام طرف‌ها در آن رعایت نمی‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است، بین سپتامبر ۲۰۱۹ و ژانویه ۲۰۲۰ مقامات دستکم ۱۰ فعال، هنرمند، دانشجو یا شهروندان دیگری را در شهرهای مختلف به دلیل پست‌هایشان در فیسبوک یا ویدیوهایی که در یوتیوب منتشر کردند بازداشت و محاکمه کردند. این افراد به ایجاد اختلال در احترام به پادشاه، مخدوش کردن وجهه نهادهای حکومتی و توهین به کارمندان دولتی متهم شدند.

در این گزارش آمده است: طبق قانون مراکش پایین‌ترین حد سن ازدواج ۱۸ سال است اما قضات اجازه می‌دهند که دختران بین ۱۵ تا ۱۸ سال بنا به درخواست خانواده‌هایشان ازدواج کنند. در سال ۲۰۱۸، ۴۰ هزار مجوز درباره این ازدواج صادر شد.

در ادامه گزارش آمده است: درحالی که قانون سال ۲۰۱۸ مراکش درباره خشونت علیه زنان برخی انواع خشونت خانوادگی را جرم می‌داند و تدابیر پیشگیرانه‌ای را اتخاذ کرده است اما قربانیان باید برای دستیابی به حمایت لازم شکایت ارائه کنند با این حال این امکان تنها برای برخی از قربانیان وجود دارد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: گزارش آمده دیده بان حقوق بشر حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۲۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی‌های جدی مقامات اسرائیلی از این تصمیم آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین، پایگاه خبری آکسیوس به نقل از مقام‌های اسرائیلی که نام‌های آنها را ذکر نکرده است مدعی شد که آمریکا ارسال مهمات و تسلیحات را برای نخستین بار از روز ۷ اکتبر (۱۵ مهر) به اسرائیل به حالت تعلیق در آورده است.

آکسیوس به نقل از مقام‌های اسرائیلی گزارش داده که توقف ارسال مهمات، نگرانی‌های جدی داخل کابینه اسرائیل ایجاد کرده است.

کد خبر 849520 منبع: فارس برچسب‌ها خبر ویژه آمریکا و اسرائیل

دیگر خبرها

  • نیمار پس از کمک به سیل‌زدگان برزیل: دعا می‌کنم اوضاع به حالت عادی برگردد
  • اپل تراشه‌‎های هوش مصنوعی را برای مراکز داده توسعه می‌دهد
  • اپل تراشه‌‎های هوش مصنوعی خود را برای مراکز داده توسعه می‌دهد
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • تغییر برنامه رئیس سیا برای سفر به اسرائیل
  • نگرانی‌های جدی مقامات اسرائیلی از این تصمیم آمریکا
  • شکایت فعالان حقوق بشر از مقامات صهیونیست به دادگاه لاهه
  • گروگان ۵۶ ساله از دست آدم‌ربایان در شیراز رهایی یافت
  • رهایی گروگان ۵۶ ساله از دست آدم ربایان در شیراز
  • پیام پادشاه مراکش به رژیم صهیونیستی و جهان درباره وضعیت فلسطین