Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نامه‌ای از نمایندگان مجلس خواست تا به دور از سیاست‌زدگی و جوسازی‌های رسانه‌ای نسبت به قاعده‌مند کردن غربالگری بیماری‌های ژنتیکی اقدام کنند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نامه‌ای از نمایندگان مجلس خواست تا به دور از سیاست زدگی و جوسازی‌های رسانه‌ای نسبت به قاعده‌مند کردن غربالگری بیماری‌های ژنتیکی اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  متن این نامه به شرح زیر است:    بسمه تعالی
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم؛
با توجه به حواشی اخیر جامعه که همراه با غرض ورزی جریانات سیاسی بوده است و با عنایت بر شیوه نامه انجام غربالگری بیماری‌های ژنتیکی، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران بر خود وظیفه می‌داند تا نکاتی چند در این خصوص مطرح نماید.
در حال حاضر در کشور آزمایش غربالگری در دو مرحله و با هدف ارتقای سلامت عمومی و شناسایی سه بیماری تریزومی ۱۳/ ۱۸ و ۲۱ (سندرم داون) صورت می‌گیرد، افرادی که در مراحل اولیه مطابق داده‌های پزشکی ریسک بالا یا متوسط داشته باشند جهت اقدامات تهاجمی (آمینوسنتز یا در برخی موارد نمونه گیری پرز‌های جفت) ارجاع داده می‌شوند. با این وجود این سازوکار به ظاهر علمی مشکلات فراوان عقلانی، اقتصادی و علمی دارد که از آن میان به طور مختصر می‌توان به موارد زیل اشاره داشت:

۱- اجباری بودن طرح: اگرچه سازوکار غربالگری حساب شده و منطقی به نظر می‌آید، اما بررسی تجربه سایر کشور‌ها و گایدلاین‌های پزشکی نشان می‌دهد که سازوکار آن غیرعلمی و سبب تحمیل استرس بر زنان باردار می‌گردد؛ چرا که:   اولا غربالگری نباید اجباری باشد. به طور کلی بیش از ۹۴ درصـد از مادران باردار کشـور تسـت‌های غربالگری را انجام می‌دهند. این در حالی است که در کشور‌های غربی به دلیل محدود کردن انجام غربالگری به گروه‌های پرخطر (در کشور‌های مختلف بین ۳۵ تا ۴۰ سال به بالا) و همچنین احترام به انتخاب زنانی که به کلی غربالگری را انجام نمی‌دهند میزان انجام غربالگری بســیار کمتر اســت، به عنوان مثال در کانادا ۳۳.۶ درصد، سوئد ۳۳ درصد و در هلند کمتر از ۳۰ درصد مادران باردار غربالگری انجام می‌دهند. جالب توجه است که در کشور‌هایی مانند انگلستان و بلژیک، با هدف حفظ و حراست از نتیجه بارداری، غربالگری‌های دوران بارداری به طور کلی انجام نمی‌شود.   منظور از اجباری بودن آن است که در صورت عدم تمایل مادر برای انجام این بررسی‌ها، وی مجبور به ارائه تعهد کتبی مبنی بر پذیرش تبعات این تصمیم می‌شود و پزشک از ارائه خدمت سر باز می‌زند. چنان که با این سازوکار، خانواده‌ها به شدت از احتمال بسیار اندک به دنیا آمدن فرزند معلول ترسانده می‌شوند و حق انتخاب از آنان دریغ می‌شود.   دوما در اغلب کشور‌ها تنها زنانی که ریسک بالای غربالگری غیرتهاجمی داشته باشند؛ برای آمینوسنتز ارجاع داده می‌شود. ارجاع افسارگسیخته جهت آمینوسنتز (از جمله افراد با ریسک متوسط) سبب افزایش سقط جنین است. چرا که به دلیل تهاجمی بودن پروسه آمنیوسنتز، حداقل یک درصد احتمال سقط جنین وجود دارد همچنین برای نمونه‌گیری از پرز‌های جفت این خطر به ۳ درصد افزایش می‌یابد. در زمان حاضر حدود ۱۶ درصد از زنانی که تست‌های غربالگری را در کشور انجام می‌دهند جهت آمینوسنتز ارجاع داده می‌شوند. به عبارت دیگر با توجه به آمار ولادت‌های سالانه که یک‌میلیون و دویست هزار تولد است، بدون هیچ‌گونه غربالگری، ۱۲۰۰ نوزاد داون به دنیا خواهد آمد، اما در زمان حاضر بیش از ۱۲۰ هزار مادر باردار در مرحله اول غربالگری به‌عنوان پرخطر شناسایی و برای تست آمینوسنتز معرفی می‌شوند که ۱ درصد از آنان معادل تعداد جنین‌های داون (۱۲۰۰ نفر) دچار سقط القایی می‌گردند.   ۲- سقط غیر قانونی: نبود سیستم پیگیری (follow up)، نگرانی و استرس به دنبال آزمایشات، به همراه خوردن برچسب معلول بر جنین در مراحل اولیه غربالگری، عدم آگاهی عمومی در خصوص ناهنجاری جنینی، ناتوانی مالی خانواده ها و در نهایت سهولت و دسترسی سقط جنین باعث می‌شود که برخی افراد بدون آنکه مرحله تهاجمی غربالگری را انجام دهند به سقط غیرقانونی جنین روی بیاورند. مطابق برآورد علمی تنها به دلیل سازوکار نادرست غربالگری سی هزار نفر به سمت سقط غیرقانونی سوق داده می‌شوند.
۳- عدم دستیابی به اهداف با توجه به هزینه ها: بر اساس ارزیابی‌های گوناگون، طرح غربالگری بازدهی و کارآیی کافی را نداشته است چرا که علی رغم هزینه کرد انسانی و مالی، فاقد ارزش اخباری مثبت و منفی به طور توأمان بوده است. از یک سو سالانه ۱۶ درصد از بارداری‌ها به غلط پرخطر اعلام می‌شود. این در حالی است که در بسیاری از کشور‌ها این خطا کمتر از ۵ درصد می‌باشد. از سوی دیگر در میان ۱۲۰۰ جنین داون تنها از ولادت ۹۰۰ مورد آن جلوگیری شده و ۳۰۰ مورد دیگر متولد می‌شوند.
۴- عدم نظارت و ارزیابی فرآیند: افزون بر تمامی مشکلات پیشین، مسئله دیگر عدم نظارت کافی بر آزمایشگاه‌ها است. برخی از آزمایشگاه‌ها برای اجتناب از احتمال عدم کشف حتی یک مورد جنین مشکل دار و جلوگیری از اتهام و محکومیت در مراجع قضایی، طیف وسیعتری از نتایج آزمایش‌های غربالگری را مثبت اعلام می‌کنند.
۵- غیر عقلانی بودن اساس غربالگری: هدف اصلی غربالگری جلوگیری از تریزومی ۱۳، ۱۸ و ۲۱ است؛ اما باید بدانیم که بین ۱۵ تا ۲۰ درصد همه بارداری‌های اول، به‌صورت طبیعی منجر به سقط می‌شوند و از این میان به‌طور طبیعی ۸۵ درصد این دسته از جنین‌ها به‌خاطر مشکلات ژنتیکی سقط می‌شوند؛ به‌عبارتی مسیر خلقت، بسیاری از ناهنجاری‌ها را حذف می‌کند. از این میان تنها تریزومی ۲۱ دچار سقط خود به خود نمی‌شود و امکان حیات خارج از رحمی دارد. با این وجود جالب توجه است که حتی در کشور‌های کاتولیک نیز سندرم داون مجوز سقط دریافت نمی‌کنند.

به طور خلاصه سازوکار غیرعلمی، عدم نظارت و ارزیابی، نتایج غلط آزمایشات، عدم کارآیی کافی، هزینه کرد غیرعقلانی و از همه مهم‌تر زمینه سازی بیش از ۳۰ هزار سقط غیر قانونی از مشکلات غربالگری است. با این وجود به نظر می‌رسد تعارض منافع در صنف پزشکی از یک سو و شرکت‌های واراداتی تجهیزات غربالگری از سوی دیگر، که از این وضعیت سود کلان اقتصادی می‌برند، مانع اصلی قاعده‌مند شدن این آزمایش‌ها هستند. با این وجود می‌توان از طریق بهینه کردن فرایند انجام غربالگری به صورت اختیاری و برای مادران بالای ۳۵ سال سن و یا با سابقه وجود بیماری‌های ژنتیکی از یک طرف و نظارت کافی بر انجام صحیح فرایند غربالگری بیماری‌های ژنتیکی از طرف دیگر می‌توان سلامت جامعه را بدون تحمیل هزینه‌های سنگین و از بین بردن کودکان سالم تامین نمود. در غیر این صورت حتی کوچکترین تأخیر می‌تواتد خسارت انسانی و مالی قابل توجه به بار بیاورد (برای مثال تاخیر شش ماهه اصلاح فرآیند حاضر به معنای قتل بیش از ۱۵۰۰۰ جنین خواهد بود.)
در نهایت با توجه به اهمیت و فوریت قضیه، ضروری است هر چه زودتر اقدامی درخور از سوی مجلس شورای اسلامی صورت گیرد؛ لذا از شما نمایندگان ملت تقاضا داریم به دور از سیاست زدگی و جوسازی‌های رسانه‌ای در این خصوص، گامی موثر جهت اصلاح فرایند غربالگری بردارید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غربالگری جنین بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران تعارض منافع پزشکان بیماری های ژنتیکی نمایندگان مجلس غربالگری بیماری های ژنتیکی دور از سیاست زدگی انجام غربالگری قاعده مند سقط غیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۲۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد

ابوالفضل حمزه لوییان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سال گذشته واکسیناسیون ۱۸۵ هزار نوبت سر دام در اراک انجام شد، گفت: همچنین یک میلیون و ۹۷۳ هزار نوبت سر دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های مشترک و دامی ایمن سازی شد.

رئیس اداره دامپزشکی اراک اظهار کرد: ۴۹۵ هزار و ۵۰۳ رأس از این مقدار دام علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بروسلوز و شاربن ایمن سازی، همچنین ۶۸۳۱ قلاده سگ گله، نگهبان و خانگی علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی در راستای مبارزه با بیماری سل از ۱۲ هزار و ۳۱۷ رأس گاو تست گرفته شده و تعداد ۹ هزار و ۳۰۴ نمونه خون برای تشخیص بروسلوز اخذ و مورد آزمایش غربالگری قرار گرفته است.

حمزه لوییان بیان کرد: در راستای کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی و پیشگیری از انتشار بیماری نیوکاسل، سال گذشته طرح واکسیناسیون رایگان با حدود ۳۶۰ هزار دز واکسن در سه مرحله برای طیور بومی از طریق واکسن خوراکی رایگان نیوکاسل در سطح روستاهای شهرستان اجرا شد.

وی در خصوص عملکرد واحد نظارت بر فرآورده‌های خام دامی این اداره در سال گذشته نیز گفت: ۴۱ هزار و ۶۹۲ مورد بازدید و بازرسی بهداشتی از مراکز تولید، نگهداری، بسته بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شده که در این راستا ۳۱ هزار و ۴۳۸ کیلوگرم فرآورده غیرقابل مصرف و غیر بهداشتی کشف و ضبط و ۵۱ مورد تخلف بهداشتی به مراجع قضائی ارجاع شد.

وی عنوان کرد: در این مدت نظارت‌های بهداشتی بر کشتار و استحصال ۱۰۵ هزار و ۸۱۰ رأس دام سبک و سنگین و ۳۷۸ هزار و ۶۷۰ قطعه مرغ گوشتی توسط کارشناسان مستقر در کشتارگاه دام و طیور این شهرستان انجام گرفته است.

رئیس اداره دامپزشکی اراک ادامه داد: در این بازه زمانی در واحد دارو و درمان ،۱۹۷ مورد نظارت بر مراکز درمانی، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، خودروهای حمل دارو، واکسن و شرکت‌های دارویی دامپزشکی انجام شده است.

حمزه لوییان گفت: صدور مجوز بهداشتی جوجه ریزی برای ۳ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۸۴۰ قطعه جوجه یک روزه در مزارع طیور گوشتی و ۶۳۵ هزار و ۱۱۷ قطعه جوجه یک روزه تخمگذار (پولت) در مزارع پرورش پولت و ۸۵۳ هزار ۵۹۵ قطعه پولت ورودی به مزارع مرغ تخم گذار از دیگر اقدامات انجام شده توسط دامپزشکی شهرستان اراک است.

وی صدور مجوز ۷ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۴۱۳ عدد تخم چشم زده ماهی قزل آلا، انجام ۸۵ مورد بازدید بهداشتی و مراقبت فعال مزارع پرورش ماهی، انجام ۹۶۰ قطعه نمونه بردای ماهی زنده و هم چنین ۲۰۰ مورد نمونه برداری از زنبورستان های شهرستان اراک را از فعالیت‌های واحد طیور، آبزیان و زنبور عسل این اداره عنوان کرد.

کد خبر 6090705

دیگر خبرها

  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • ژنتیک و قرارگیری در معرض آفت کش ها خطر پارکینسون را افزایش می دهد
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • ابهامات خط و نشان ارزی در دقیقه ۹۰ مجلس یازدهم
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف