Web Analytics Made Easy - Statcounter

دینکی بیان کرد: متاسفانه شاهد اعمال نفوذ و سلیقه بعضی از کشورها در آژانس بین المللی انرژی اتمی و در نتیجه سیاسی کاری این نهاد بین المللی هستیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی تاثیر قانون لغو تحریم‌ها بر نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران و با حضور دکتر عیسی کاکویی دینکی، تحلیلگر مسائل بین الملل به صورت تلفنی گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عیسی کاکویی دینکی با اشاره به پروتکل الحاقی و پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در حوزه پادمان، آژانس نظارت و بازرسی دوره ای انجام می دهد تا تغییرات و توسعه هسته ای و همچنین صادرات و واردات آن را بررسی کند. این وظیفه پادمان به صورت سه ماه و سالانه صورت می گیرد و گزارشی از کشورها ارائه می کند.

وی با بیان اینکه پادمان ها غیرالزامی بودند و قوت لازم را نداشتند، اظهار کرد: در پی این موارد، پروتکل الحاقی به وجود آمد و بر اساس آن، به آژانس بین المللی انرژی اتمی اختیار بیشتری داده شد تا با موضوعات مقابل خود به صورت ویژه تر عمل کند.

وی درباره تفاوت های پروتکل و پادمان توضیح داد و بیان کرد: در پادمان خود اظهاری وجود دارد و آژانس بر اساس اظهارات کشورها تصمیم گیری می کند اما در پروتکل راستی آزمایی وجود دارد و بازرسان آژانس اظهارات کشورها را مورد بررسی قرار می دهند. در پادمان ها هیچ گاه بر اساس چارچوب های تعریف شده آژانس خطا نداشتیم و تا کنون در گزارشات پروتکل نیز نشانه ای از خطای ایران وجود ندارد.

این تحلیلگر مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی باید کار علمی و فنی انجام دهد، تصریح کرد: متاسفانه شاهد اعمال نفوذ و سلیقه بعضی از کشورها در آژانس بین المللی انرژی اتمی و در نتیجه سیاسی کاری این نهاد بین المللی هستیم.

وی با اشاره به اینکه ایران به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفت، عنوان کرد: بر اساس قراردادی که وجود دارد، قرار بود غربی ها در ازای پیوستن ایران به آژانس اقداماتی انجام دهند. قرار بود در حوزه فروش نفت و فرآورده های نفتی و همچنین مبادلات بانکی محدودیتی برای ایران وجود نداشته باشد.

کاکویی دینکی به برجام اشاره و اظهار کرد: منطقی ترین رفتار در برجام را ایران انجام داد اما غربی ها به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکردند و دائم به ایران توصیه می کنند نباید از کوره در برید و ایران نباید از قرارهایی که بسته است عدول کند و این به دلیل نگاه قلدر مآبانه آنها است.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: آژانس آژانس بین المللی آژانس بین المللی انرژی اتمی آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۲۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با امیرعبداللهیان

عکاس علی احمدوند

دیگر خبرها

  • تاکید معاون وزیر خارجه بر ضرورت بی‌طرفی و حرفه‌ای گری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
  • در دیدار گروسی و باقری چه گذشت؟
  • همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار نگیرد
  • اتخاذ موضع بی‌طرفانه و حرفه‌ای در همکاری‌ ایران و آژانس موثر است
  • دیدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با امیرعبداللهیان
  • درباره سفر رافائل گروسی به ایران؛ مدیریت بحران، محتمل‌ترین نتیجه سفر
  • برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • سفر گروسی به اصفهان مهر تاییدی بر حمایت آژانس اتمی از مجموعه‌های علمی ایران است
  • مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اصفهان سفر می‌کند
  • مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اصفهان می‌آید